Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Hur får du ihop det här med Palmemordet? Brukade Eino befinna sig i Stockholm eller var han det just den här dagen? Tänker du honom som gm eller ett för bra vittne som blev eliminerat?
Jag konstaterar bara att många av de vittnesmål som finns angående den s.k. Grandmannen (t.ex. från Storhök, Korhonen, Palme etc) stämmer extremt bra med beskrivningen över Eino Hiltunen (som själv mördades nio månader senare, i vad som kallades ett av de märkligaste morden i Norrlands historia).
Kan tillägga att jag skickat en bild på Eino till ett av de mest centrala (och trovärdigaste) vittnena på Sveavägen, som för mig konstaterat med 100% säkerhet att det var just Eino Hiltunen denne såg den 28:e februari 1986 (jag har bekräftelsen via mejl). En person som sett Grandmannens ansikte. Det är därför jag inte släpper detta spår.
Men ett vittne är just bara ett vittne och inte tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd (eller känna mig säker på mitt spår). Därför fortsätter jag att kontakta personer som även de skulle kunna bekräfta att det var just Eino de såg. Många svarar mig dock inte, av förklarliga skäl (t.ex polisman Anders Pettersson eller Nicola Fauzzi). Men ibland får man svar från någon man inte alls räknat med som t.ex. Stefan Beuss (CGÖ:s förra kollega på Nordland Hansa) eller två av Ture Utriainens ex-flickvänner.
Min teori, som finns väl dokumenterat i tråden, är två GM vid Dekorimahörnan. En som följde efter makarna Palme från Grand. Och en som sköt.
Det Lisbeth sa om två GM till Rimborn bara timmar efter mordet känns riktigt med tanke på de två helt skilda beskrivningarna om en man med blå täckjacka respektive en man med mörk rock (”en man som lunkade iväg” och ”en man som sprang som bara fan”).
Mannen i blå täckjacka aka Grandmannen skulle sedan kunna vara samma person som ”fångades upp” av polisman Anders Pettersson och polisman Mats Eriksson på Snickarbacken cirka 23:30. En full (?) finsk man som släpptes och kanske senare sågs av vittnet på Sturegatan cirka 23:35.
Skulle han till behandlingshemmet för missbrukare som HAARP upptäckte? Sova över hos en finsk landsman? Eino umgicks bara med finnar trots att han bott i Sverige sedan mitten av 70-talet. Eino var själv alkoholist.
Många beskrev Grandmannen som lantlig, fånig och/eller bonnig. Eino Hiltunen (som gillade jakt och fiske) skulle definitivt kunna framstå som det då han inte bodde i Stockholm, utan i Brunflo (inte för att det är något fel på Brunflo - men kanske inte ett modecenter som exempelvis Milano).
Han som sköt (som var mer bevandrad i Stockholm) kom dock till Snickarbacken mycket tidigare (runt 23:25) och fick hjälp av någon i en gråblå Passat. Jag har även mina aningar vilka dessa två personer var (med ledning av vad vissa personer sagt till mig - tyvärr inte rakt ut). Men håller det tills vidare för mig själv.