Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-17, 10:46
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag noterar att Mattias Göransson (Chefredaktör @magasinetfilter) verkar vilja tona ned hotet från Ryssland på twitter.
Magasinet Filter verkar också ifrågasätta att Sovjetiska ubåtskränkningar förekom i Sverige under Olof Palmes tid.

Kan det finnas politiska motiv för magasinet Filter för utpekandet av Skandiamannen?

Det pågår en utredning om Estonia i Estland och detta beskrivs av Juri Linna
på Swebbtv. Lite spektakulärt men det kan kanske ge perspektiv på
Filters engagemang i Estoniafrågan.
Citera
2022-02-17, 12:28
Medlem
Stones avatar
Citat:
Palmeutredningen inifrån – hela serien

Hör journalisten Ann-Marie Åshedens unika intervjuer med Hans Holmér efter Palmemordet.

Sista avsnittet

Palmeutredningen inifrån del 7/7: Den sista intervjun

Efter det misslyckade tillslaget Operation Alfa ger sig Hans Holmér in för en sista strid med åklagarna. Holmér tänker inte släppa taget om PKK-spåret i första taget.

https://sverigesradio.se/avsnitt/palmeutredningen-inifran-del-7-den-sista-intervjun

PKK spåret är hur starkt som helst. De hade mördat avhoppare och meningsmotståndare och Palme var den person som gjorde dem terrorister och fångar i sina kommuner. Var låg kurdiska bokcafèet?
Senast redigerad av Stone 2022-02-17 kl. 12:31.
Citera
2022-02-17, 12:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det går inte att komma ifrån att den s.k. Grandmannens utseende beskrivs på exakt samma sätt som Eino Hiltunens.

175-180 cm lång. 46 år. Cendréfärgat hår.

Han hade guldfärgade glasögon (stålbågade), av märket Menrad.

Mörkblå täckjacka med rutor, slejf och kapuschong. Blå byxor (tänker att en sådan här person inte byter kläder särskilt ofta).

Rund om magen (tänk Annelie Korhonens vittnesmål).

Fyrkantigt ansikte. Bulliga kinder. Stirrande blick. Check, check och check.

Gick lite framåtlutad pga av skada på ryggkota.

Sköts själv till döds nio månader efter Palmemordet (mord med skjutvapen var väldigt ovanligt på den tiden).

Ovanligt mycket pengar vid sin död.

Mordet på Eino löstes då hans hund hittades vid järnvägsspåret i Hudiksvall. Järnvägsspåret?

Samma dag som Einos mördare häktades i sin frånvaro satte Hans Holmér igång Operation Alpha mot kurderna (1987-01-20).

Är på jakt efter bilder på Eino och kan förhoppningsvis inom kort presentera dessa här.

Framför allt vill jag fånga honom med en beige skärmmössa med öronlappar. Då känner jag att det är check mate på den s.k Grandmannen.

Hur får du ihop det här med Palmemordet? Brukade Eino befinna sig i Stockholm eller var han det just den här dagen? Tänker du honom som gm eller ett för bra vittne som blev eliminerat?
Citera
2022-02-17, 13:54
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Han kunde lagt utredningen under Rikspolisstyrelsen vilket dess chef Holger Romander föreslog den femte mars. Detta hade varit det naturliga i den svenska polisorganisationen då RPS är vad som samordnar viktiga enheter SÄPO, Rikskrim och Stockholmspolisen. Regeringen gav dock via statssekreteraren Harald Fäldt HR beskedet att Stockholmspolisen skulle leda PU . Hela detta skeende beskriver Gunnar Wall ingående i ”Mörkläggning”.
Har regeringen en sådan befogenhet? Om ett brott sker i stockholm, exempelvis mord, så är det väl stockholms polismyndighet som styr?
Citera
2022-02-17, 13:56
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det går inte att komma ifrån att den s.k. Grandmannens utseende beskrivs på exakt samma sätt som Eino Hiltunens.

175-180 cm lång. 46 år. Cendréfärgat hår.

Han hade guldfärgade glasögon (stålbågade), av märket Menrad.

Mörkblå täckjacka med rutor, slejf och kapuschong. Blå byxor (tänker att en sådan här person inte byter kläder särskilt ofta).

Rund om magen (tänk Annelie Korhonens vittnesmål).

Fyrkantigt ansikte. Bulliga kinder. Stirrande blick. Check, check och check.

Gick lite framåtlutad pga av skada på ryggkota.

Sköts själv till döds nio månader efter Palmemordet (mord med skjutvapen var väldigt ovanligt på den tiden).

Ovanligt mycket pengar vid sin död.

Mordet på Eino löstes då hans hund hittades vid järnvägsspåret i Hudiksvall. Järnvägsspåret?

Samma dag som Einos mördare häktades i sin frånvaro satte Hans Holmér igång Operation Alpha mot kurderna (1987-01-20).

Är på jakt efter bilder på Eino och kan förhoppningsvis inom kort presentera dessa här.

Framför allt vill jag fånga honom med en beige skärmmössa med öronlappar. Då känner jag att det är check mate på den s.k Grandmannen.
Kan man få fler bilder av honom så vore det av intresse. Då kan man fråga Lars Jeppsson om det påminner om den springande mannen. LJ var i gjutarnäfves video väldigt klar med att alla bilder som han fick uppvisade inte påminde om GM. Så om det blir bingo med eino så har vi löst mordet. Måste bara placera honom i sthlm den kvällen.
Citera
2022-02-17, 14:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Har regeringen en sådan befogenhet? Om ett brott sker i stockholm, exempelvis mord, så är det väl stockholms polismyndighet som styr?

Regeringen som kollektiv har den befogenheten . Däremot ej enskild minister . Då blir det ministerstyre.
Citera
2022-02-17, 14:22
Medlem
Citat:

Hmm, det pågår väl en del anpassade förklaringar.

Enligt Protokoll från ledningsgruppsmötet 1986-03-05 så bestod Ledningsgruppen av

Ledningsgruppen:
Hans Holmér, Länspolismästare
Hans Wranghult, Stockholms pd
Tommy Lindström, RPS, C RK
SL Pettersson C KS

FÖREDRAGANDE:

Holmér: Redogör för organisationsförändringen som beslutats i dag.

Ledningsgruppen består av Holmér, Wranghult, SL Pettersson och Lindström,

Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-05_Protokoll-Ledningsgruppen.pdf/2

Dvs, RPS hade Tommy "Turbo" med i LG för samordningen, läs styrning
Citera
2022-02-17, 14:31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Romander skriver i sin mycket korta memoar att han 5 mars -86 var uppe på justitiedepartementet och uppmanades - vilket Johan Munck där och då betecknade som ett ultimatum (från regeringen) - att ta beslutet att Säpo skulle underställas Stockholms polismyndighet i palmeutredningen, med de resurser Holmér önskade av Säpo.
Citera
2022-02-18, 01:09
Medlem
snillet_1s avatar
Hans-Gunnar Axbergers bok kom ut igår, här i ett inslag på Sveriges Radio:

https://sverigesradio.se/artikel/hans-gunnar-axberger-aktuell-med-ny-bok-om-palmeutredningen
Citera
2022-02-18, 05:49
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hur får du ihop det här med Palmemordet? Brukade Eino befinna sig i Stockholm eller var han det just den här dagen? Tänker du honom som gm eller ett för bra vittne som blev eliminerat?

Jag konstaterar bara att många av de vittnesmål som finns angående den s.k. Grandmannen (t.ex. från Storhök, Korhonen, Palme etc) stämmer extremt bra med beskrivningen över Eino Hiltunen (som själv mördades nio månader senare, i vad som kallades ett av de märkligaste morden i Norrlands historia).

Kan tillägga att jag skickat en bild på Eino till ett av de mest centrala (och trovärdigaste) vittnena på Sveavägen, som för mig konstaterat med 100% säkerhet att det var just Eino Hiltunen denne såg den 28:e februari 1986 (jag har bekräftelsen via mejl). En person som sett Grandmannens ansikte. Det är därför jag inte släpper detta spår.

Men ett vittne är just bara ett vittne och inte tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd (eller känna mig säker på mitt spår). Därför fortsätter jag att kontakta personer som även de skulle kunna bekräfta att det var just Eino de såg. Många svarar mig dock inte, av förklarliga skäl (t.ex polisman Anders Pettersson eller Nicola Fauzzi). Men ibland får man svar från någon man inte alls räknat med som t.ex. Stefan Beuss (CGÖ:s förra kollega på Nordland Hansa) eller två av Ture Utriainens ex-flickvänner.

Min teori, som finns väl dokumenterat i tråden, är två GM vid Dekorimahörnan. En som följde efter makarna Palme från Grand. Och en som sköt.

Det Lisbeth sa om två GM till Rimborn bara timmar efter mordet känns riktigt med tanke på de två helt skilda beskrivningarna om en man med blå täckjacka respektive en man med mörk rock (”en man som lunkade iväg” och ”en man som sprang som bara fan”).

Mannen i blå täckjacka aka Grandmannen skulle sedan kunna vara samma person som ”fångades upp” av polisman Anders Pettersson och polisman Mats Eriksson på Snickarbacken cirka 23:30. En full (?) finsk man som släpptes och kanske senare sågs av vittnet på Sturegatan cirka 23:35.

Skulle han till behandlingshemmet för missbrukare som HAARP upptäckte? Sova över hos en finsk landsman? Eino umgicks bara med finnar trots att han bott i Sverige sedan mitten av 70-talet. Eino var själv alkoholist.

Många beskrev Grandmannen som lantlig, fånig och/eller bonnig. Eino Hiltunen (som gillade jakt och fiske) skulle definitivt kunna framstå som det då han inte bodde i Stockholm, utan i Brunflo (inte för att det är något fel på Brunflo - men kanske inte ett modecenter som exempelvis Milano).

Han som sköt (som var mer bevandrad i Stockholm) kom dock till Snickarbacken mycket tidigare (runt 23:25) och fick hjälp av någon i en gråblå Passat. Jag har även mina aningar vilka dessa två personer var (med ledning av vad vissa personer sagt till mig - tyvärr inte rakt ut). Men håller det tills vidare för mig själv.
Senast redigerad av OPK123 2022-02-18 kl. 06:30.
Citera
2022-02-18, 06:52
Medlem
Någon som vet när Ture Utriainen började sin anställning på SÄPO?

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1993-09-14_1000_D11614-01-C_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Ture_Utriainen.pdf/1

19930914 D 11614-01- C
Citera
2022-02-18, 10:04
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Någon som vet när Ture Utriainen började sin anställning på SÄPO?

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1993-09-14_1000_D11614-01-C_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Ture_Utriainen.pdf/1

19930914 D 11614-01- C
Det är sannolikt Lingärde han syftar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in