2022-02-19, 11:00
Medlem
Artikel om PKK-spåret.

"Simon Westberg: De fem männen som gäckade SÄPO:s Palmeutredning
Det så kallade PKK-spåret är ett av de mest konfliktfyllda och omskrivna spåren i Palmemordsutredningen. Trots att spåret och utredningen av det varit så omdiskuterat så har själva sakinnehållet i spåret – indicierna det byggde på – i stort varit okänt för allmänheten.

I flera fall har ofullständig eller direkt felaktig information om PKK-spåret lämnats till allmänheten – bland annat av den så kallade Granskningskommissionen. Något som sannolikt bidragit till spridningen av konspirationsteorier kring Palmeutredningen och PKK-spåret samt idéer om en ”mörkläggning” från polisen sida."

https://www.svensktidskrift.se/simon-westberg-de-fem-mannen-som-gackade-sapos-palmeutredning/?fbclid=IwAR0D7i2POCMdhmokhzDVt7jog1_C6BHo_nzrF83z tO6AjqODUq9hVgutiIQ
Citera
2022-02-19, 11:49
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompakt-utseende
Jag refererar Olof Palme är Skjuten av Hans Holmér i och flashbackcensurerar personuppgifter:

Då skulle föraren vara 57-58 år idag om jag räknar rätt och uppgifterna stämmer.

Jag vet inte exakt vad HH menar när han omtalar .38-kulan som "fel" dimension. Hans slutsats verkar ju vara att kombinerat med kulans typ och personlighetstypen så "är [han] ointressant för utredningen".

Tack, kände inte till I18487-35. Jag tycker att jag borde fått ut det i min begäran, men nu vet jag var jag ska gräva.

Är det känt var P*ter J*hansson var bosatt vid tiden mitten av åttiotalet?
Citera
2022-02-19, 12:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag refererar Olof Palme är Skjuten av Hans Holmér i och flashbackcensurerar personuppgifter:

Då skulle föraren vara 57-58 år idag om jag räknar rätt och uppgifterna stämmer.

Jag vet inte exakt vad HH menar när han omtalar .38-kulan som "fel" dimension. Hans slutsats verkar ju vara att kombinerat med kulans typ och personlighetstypen så "är [han] ointressant för utredningen".

Tack, kände inte till I18487-35. Jag tycker att jag borde fått ut det i min begäran, men nu vet jag var jag ska gräva.

.38 är inte fel dimension. Det visade Borgnäs i ett av sina program. Går tydligen att förändra en .357-revolver så man kan skjuta med .38-kulor. Vet inget om vapen men det här är vad som sades i programmet.

22 år säger att han inte var GM. Men trots det en intressant kuf. Särskilt vapen&ammunition i bostaden.

Den hårt maskade texten som p.north lade ut borde man överklaga. Signalement+rena faktauppgifter har vi rätt att läsa. Att personuppgifter maskas förstår vi.

Den juridiska gången är tjänstemannabeslut-myndighetsbeslut-kammarrätten. Kostar inget. Kan skötas via mejl. Om kammarrätten ger oss rätt skickar juristerna det omaskade förhöret direkt till dig. Du behöver inte begära ut förhöret igen.
Citera
2022-02-19, 13:59
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
.38 är inte fel dimension. Det visade Borgnäs i ett av sina program. Går tydligen att förändra en .357-revolver så man kan skjuta med .38-kulor. Vet inget om vapen men det här är vad som sades i programmet.

22 år säger att han inte var GM. Men trots det en intressant kuf. Särskilt vapen&ammunition i bostaden.

Den hårt maskade texten som p.north lade ut borde man överklaga. Signalement+rena faktauppgifter har vi rätt att läsa. Att personuppgifter maskas förstår vi.

Den juridiska gången är tjänstemannabeslut-myndighetsbeslut-kammarrätten. Kostar inget. Kan skötas via mejl. Om kammarrätten ger oss rätt skickar juristerna det omaskade förhöret direkt till dig. Du behöver inte begära ut förhöret igen.

De modifierade väl en 38a och sköt 357 ammunition? De förde väl också över en 357 kula till en 38 hylsa om jag minns rätt. Dimensionen är densamma men en 357a har en längre kula

Edit. Diametern avser jag här när jag skrev dimension
Citera
2022-02-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Artikel om PKK-spåret.

"Simon Westberg: De fem männen som gäckade SÄPO:s Palmeutredning
Det så kallade PKK-spåret är ett av de mest konfliktfyllda och omskrivna spåren i Palmemordsutredningen. Trots att spåret och utredningen av det varit så omdiskuterat så har själva sakinnehållet i spåret – indicierna det byggde på – i stort varit okänt för allmänheten.

I flera fall har ofullständig eller direkt felaktig information om PKK-spåret lämnats till allmänheten – bland annat av den så kallade Granskningskommissionen. Något som sannolikt bidragit till spridningen av konspirationsteorier kring Palmeutredningen och PKK-spåret samt idéer om en ”mörkläggning” från polisen sida."

https://www.svensktidskrift.se/simon-westberg-de-fem-mannen-som-gackade-sapos-palmeutredning/?fbclid=IwAR0D7i2POCMdhmokhzDVt7jog1_C6BHo_nzrF83z tO6AjqODUq9hVgutiIQ
Tack för detta, det var en ganska intressant sammanställning. (Jag blir lite förvånad över att den är så illa skriven för att vara författad av en fil kand och publicerad i en anrik tidskrift, men nåväl, jag börjar väl bli gammal.)

[Edit: Det är lite lustigt förresten att hans sammanställning utgör en konspirationsteori kring PKK, samtidigt som han avslutar artikeln med att varna för de konspirationsteorier som lätt uppstår när man har för lite information.]

Jag har tagit intryck av P3-dokumentären om Hans Holmér och Åsheden. Jag har nog varit rätt övertygad om att PKK var något av ett "mörkläggningsspår". Men efter denna lyssning av en uppenbart ärlig HH i närmast intima samtal med journalisten, börjar jag omvärdera detta. Kan det vara så, som MP mer eller mindre säger, att han helt enkelt var "en idiot"; eller snällare uttryckt, inte särskilt kompetent, men allt mer pressad och desperat. -- Ju mer man lär sig om denna soppa desto mer konfunderad blir man...
Senast redigerad av TashunkeWitko 2022-02-19 kl. 18:00.
Citera
2022-02-19, 19:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
De modifierade väl en 38a och sköt 357 ammunition? De förde väl också över en 357 kula till en 38 hylsa om jag minns rätt. Dimensionen är densamma men en 357a har en längre kula

Kulors tyngd kan variera i både .38 Spl och .357 Magnum och de kan vara lika stora. Att .357-hylsan är längre beror på att laddningen i den är avsevärt mycket kraftigare än den i en .38:a. En revolver .38 är inte dimensionerad för de stora krafter en magnumladdning generar inne i vapnet.

I produkten Winchester Metal Piercing, så är kulan i hylsa .38 Spl något lättare än i .357. Det var väl så man kunde sluta sig till .357.

Jag vet inte varför man, i den mån det går, skulle modifiera en revolver för att kunna använda patroner med laddning som lär skada vapnet, kanske kunna innebära att avskjutningen misslyckas och eventuellt vara farlig för användaren.

Modifiera revolvrar och transplantera kulor låter som sedvanlig Borgnäsk krångla till det i onödan -praktik.

Transplantationsidén skulle kanske kunna finna något stöd i att en Magnum-laddning måhända borde skickat iväg kulorna mycket längre bort från mordplatsen.
Senast redigerad av Roerlig 2022-02-19 kl. 19:43.
Citera
2022-02-19, 19:58
Medlem
Citat:

Det avsnittet är om Svartenbrandt. Har du begärt ut mycket där? Jag har inte fått ut allt pga sekretess.
Citera
2022-02-19, 20:22
Medlem
Lack man blir på allt jävla hemlighetsmakeri maskade dokument mm vi är folket vi är staten lämna ut allt för helvete hur kan vi gå med på detta revolution för fan
Citera
2022-02-19, 22:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Ha ha, självklart! Jag ska inte yttra mig om vapen. Det var ju .357-kulor som skulle skjutas ur en 38:a. Jag pudlar. Bra att du är vaken.
Citera
2022-02-20, 09:03
Medlem
Om ni är intresserade av ljudinspelningar från tingsrätten så finns det samlat på https://wpu.nu/wiki/Ljudupptagning_Tingsr%C3%A4tten_1989
Citera
2022-02-20, 09:22
Medlem
kompakt-utseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det avsnittet är om Svartenbrandt. Har du begärt ut mycket där? Jag har inte fått ut allt pga sekretess.

Tack för info, jag kände inte till att det handlade om Svartenbrandt, men nu ser jag tydligt att det är så. Nej jag har inte begärt ut något därifrån ännu.

Jag kan personligen tycka Svarten är intressant som möjlig GM, men det är inte där jag gräver.

Jag ska snoka runt lite i samma avsnitt och se om det innehåller fler saker som kan kopplas till bilen, har du något mer på just det?
Så gräver du vidare om Svartenbrandt och jag skickar allt jag får reda på om honom åt ditt håll.

Det du har fått ut, är det publicerat på wpu.nu eller på annat ställe? Om inte så vore det värdefullt. Vore även intressant med din analys av bevisläget, gärningsbeskrivning i ett mer komplett format än via enstaka inlägg. Så kan jag och andra snabbt sätta oss in i läget.

Har du ett arkiv? Bilder, artiklar, minnesanteckningar, tidslinjer så tar jag gärna emot hela arkivet.
Citera
2022-02-20, 09:51
Medlem
kompakt-utseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Är det känt var P*ter J*hansson var bosatt vid tiden mitten av åttiotalet?

Stor-Stockholmsområdet antar jag, eftersom han hyr en annan bil i Jämtland efter dikeskörningen och åker tillbaka till Stockholm. Han har regelbundet hyrt bilar i Stockholmsområdet och blev förhörd på KK1 våldsroteln i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in