Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-09, 19:19
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Det är ju helt otroligt att PU och andra privatspanare inte kan följa ockhams rakkniv bara lägga detta enkla pussel. Vi har ju sanningen mitt framför oss. Flera vittnen som säger samma saker och som man kan länka ihop till en kedja. Som grädde på moset har vi vittnet på Sturegatan omkring 23:35 som ger liknande detaljer. Detta skulle jag nog säga är den mest träffsäkra beskrivningen av gärningsmannens signalement samt gärningsmannens rörelse innan, under och efter mordet.

Tiderna går ihop. Kläderna går ihop. Ansiktsdragen går ihop. Huvudbonaden går ihop. Man inser helt plötsligt att Lisbeth såg rätt. Hennes vittnesmål om mörkblå täckjacka, stirrande blick och rektangulärt ansikte stämmer helt överens med det som vittnena på grand säger.

Lite längre mörkblå täckjacka. 40 år. 180 cm. Stirrande blick. Rektangulärt ansikte och framskjutet haka. Lantlig, fånig, töntig. Rör sig konstigt. Kort nacke. Kraftigt byggd.

Förstår inte varför man måste göra det svårare än vad det är. Grandmannen är gärningsmannen och han börjar följa efter LOP från grand tills han hinner ikapp dem vid mordplatsen, kommer gåendes i det närmaste jämnsides och avlossar skottet bakifrån. Punkt slut.

Sista säkra observationen av gärningsmannen sker på Östermalmsgatan/Sturegatan.

PS: Just detta med framskjutet hakparti är intressant eftersom YN lägger märke till just hakan på personen hon ser springa på DB gata.

Jo exakt. Utsikter/insikter vågade inte följa flyktvägen längre än till Snickarbacken men annars håller jag med om det mesta de skrev. Och jag håller helt med dig också om vittnet på Sturegatan.
Citera
2022-01-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jo exakt. Utsikter/insikter vågade inte följa flyktvägen längre än till Snickarbacken men annars håller jag med om det mesta de skrev. Och jag håller helt med dig också om vittnet på Sturegatan.
Tror inte utsikter/insikter vet om vittnet på Sturegatan. Inte många gör det. Lägger man till det vittnet så får man en längre flyktväg och saker utkristalliserar sig mera.
Citera
2022-01-09, 19:23
Avstängd
Citat:
Stödboende för narkotika- och alkoholmissbrukare.
Såg det (google). Menar du att en missbrukare begick mordet? Namn? Bevisning?
Citera
2022-01-09, 19:27
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Spännande om det går att höra något mer, men detta torde vara när JÅS pratar med de i bilen, och senare möjligen med AB. Klart och tydligt? Om detta tvista de tangentbords-lärde ...

JÅS var med i tingsrätten, så det borde gå att få fram om det är hans röst som hörs på bandet. (Detta låter som ett uppdrag för Ekevis kanal! Otto, var är du? Varför har inte detta intressanta vittne hörts mer?)

Däremot kan det förstås finnas andra i närheten som hörs i bakgrunden: HJ, och vänner till AH och SG. Och, förstås, Skandiamannen?!

Men att de skulle indikera konspirationer och skyttar ... Hm. I det här skedet har det gått minst en minut, kanske nästan en och en halv minut, efter skotten, och då är gärningsmannen långt borta.

Så några konspirationer eller namn på skyttar är det inte tal om. Det är vittnen runt LL:s bil som pratar.

Sen om man vill höra en konspiration, ja det är ju spännande, men inte så förankrat i vittnesförhören.

Med vanliga datorhögtalare är det inte lätt att höra något i varje fall.
Citera
2022-01-09, 20:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Med vanliga datorhögtalare är det inte lätt att höra något i varje fall.

Har hörlurar men kan tyvärr inte urskilja särskilt mycket.

Tänkte på den som frågar "såg du var han tog vägen", om det kan vara JÅS. Den frasen sägs cirka 0:37 in i denna återgivning av LAC-bandet, d.v.s. i samma avsnitt som ljudteknikern granskar närmare:

https://www.youtube.com/watch?v=5_iIg3li9TQ

Är det inte samma röst som pratar om "taxikillen" ungefär 1:11 in och nämner signalementet "mössa" runt 1:22?

JÅS säger i sitt förhör att han först pratade med de i den amerikanska bilen och sen gick bort till HJ ("taxikillen").

Förhöret ger dessutom vid handen att GM kan ha haft en stickad mössa.

Om det är JÅS röst så kan man alltså följa exakt samma förlopp och höra detaljen "mössa", som han beskriver i sitt förhör, på LAC-bandet.
Senast redigerad av Dalulven 2022-01-09 kl. 20:15.
Citera
2022-01-09, 20:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Det är ju helt otroligt vad grejer som kommer fram när Matte går igenom och redigerar LAC Banden.

Kommit ett nytt avsnitt som är sensationellt, det visar klart och tydligt på en konspiration. T.om en skytts namn nämns men det lyckas jag tyvärr inte kunna höra på min ljudanläggning.

Det är så klart trams. Han verkar försöka göra ett seriöst intryck men misslyckas fatalt.
Som med allt annat så finns det lättköpta personer som sväljer allt med hull och hår.

Skulle "en skytts" namn avslöjas.... Hur vet Matte att det är medhjälpare o.s.v.
Tonerna han diskuterar är när LAC ringer vidare till polisen....
Citera
2022-01-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är så klart trams. Han verkar försöka göra ett seriöst intryck men misslyckas fatalt.
Som med allt annat så finns det lättköpta personer som sväljer allt med hull och hår.

Skulle "en skytts" namn avslöjas.... Hur vet Matte att det är medhjälpare o.s.v.

Trams håller jag inte med om att det är. Jag skulle säga att det är ambitiösa försök att åstadkomma mer än de flesta privatsparare gör. Spännande med ett nytt grepp på palmemordet.

Däremot håller jag inte med om hans slutsatser som känns lite för sensationssökande för min smak.
Citera
2022-01-09, 20:58
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Väldigt likt vad jag själv tror.

Såhär beskrivs Eino Hiltunen i förundersökningen gällande Stegmordet:

* 46 år
* Cirka 180 cm lång (minst 179 cm).
* Blå täckjacka med nylonväv (bävernylon?), 20 cm mellan sömmarna.
* Täckjackan hade skärp (vad sa Alf Lundin i sitt första förhör?).
* Stålbågade glasögon (tog av sig dem i samband med jakt). Guldfärgade.
* Från Jämtland (bonnig?).
* Gick framåtlutad (hade ryggbesvär).
* Alkoholist.
* Rökte pipa.
* Såg ”snygg ut” enligt bankkvinna.
* Fyrkantigt ansikte.
* Stirrande blick.
* Bredaxlad.
* Kort hals.
* Tunna läppar.
* Hade bukfett.
* Klädd omodernt.
* Finsk, talade knappt svenska.
* Bar omkring på en stor nyckelknippa som han ofta rasslade med (vad sa Alf Lundin i sitt första förhör?)
* Medlem i Brunflo Skytteklubb.
* Hade ovanligt mycket pengar för att vara sjukpensionär.
* Begravdes i Sala (av alla ställen).
* Dödsboet togs hand av en Ib Ahl*n.

Finns även stora likheter med denna beskrivning.
Senast redigerad av OPK123 2022-01-09 kl. 21:14.
Citera
2022-01-09, 20:59
Medlem
" En uppgift i detta avsnitt som vi ej här kan förbigå är att fru Lisbeth Palme under en privat tillställning
hemma hos dåvarande ministern Ulf Hjertonsson vid svenska ambassaden i Washington,
har framfört önskemål om att få se fotografi på censur( censur medbrottsling vid censur-mordet)
Våra reflektioner kring denna begäran är att fru Palme har en minnesbild av gärningsmannen från mordtillfället som hon förknippar med censur utseende."

Pol 1990 Översikt avsnitt Kroater -Baresic AÖ 12817

https://drive.google.com/file/d/11B0r6hxDequaAgsz3Dcq82CoYpK6_pyC/view
Citera
2022-01-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
" En uppgift i detta avsnitt som vi ej här kan förbigå är att fru Lisbeth Palme under en privat tillställning
hemma hos dåvarande ministern Ulf Hjertonsson vid svenska ambassaden i Washington,
har framfört önskemål om att få se fotografi på censur( censur medbrottsling vid censur-mordet)
Våra reflektioner kring denna begäran är att fru Palme har en minnesbild av gärningsmannen från mordtillfället som hon förknippar med censur utseende."

Pol 1990 Översikt avsnitt Kroater -Baresic AÖ 12817

https://drive.google.com/file/d/11B0r6hxDequaAgsz3Dcq82CoYpK6_pyC/view

Oj, det var bland det intressantaste jag läst idag. Vem är ”censur” i detta sammanhang?
Citera
2022-01-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Oj, det var bland det intressantaste jag läst idag. Vem är ”censur” i detta sammanhang?

Vet inte om det är intressant eller inte och vet ej heller vem man syftar på, men det ligger i ett avsnitt om kroater och Baresic.
Citera
2022-01-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Håller med. Med all respekt för hans kunskaper inom audio. Men han verkar köra för mycket cherrypicking gällande vittnesmål. Dessutom låter det inte ens i närheten av det han försöker göra gällande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in