Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Väldigt likt vad jag själv tror.
Det är ju helt otroligt att PU och andra privatspanare inte kan följa ockhams rakkniv och bara lägga detta enkla pussel. Vi har ju sanningen mitt framför oss. Flera vittnen som säger samma saker och som man kan länka ihop till en kedja. Som grädde på moset har vi vittnet på Sturegatan omkring 23:35 som ger liknande detaljer. Detta skulle jag nog säga är den mest träffsäkra beskrivningen av gärningsmannens signalement samt gärningsmannens rörelse innan, under och efter mordet.
Tiderna går ihop. Kläderna går ihop. Ansiktsdragen går ihop. Huvudbonaden går ihop. Man inser helt plötsligt att Lisbeth såg rätt. Hennes vittnesmål om mörkblå täckjacka, stirrande blick och rektangulärt ansikte stämmer helt överens med det som vittnena på grand säger.
Lite längre mörkblå täckjacka. 40 år. 180 cm. Stirrande blick. Rektangulärt ansikte och framskjutet haka. Lantlig, fånig, töntig. Rör sig konstigt. Kort nacke. Kraftigt byggd.
Förstår inte varför man måste göra det svårare än vad det är. Grandmannen är gärningsmannen och han börjar följa efter LOP från grand tills han hinner ikapp dem vid mordplatsen, kommer gåendes i det närmaste jämnsides och avlossar skottet bakifrån. Punkt slut.
Sista säkra observationen av gärningsmannen sker på Östermalmsgatan/Sturegatan.
GM är en kuf med starkt palmehat som troligen ser makarna Palme av en slump utan livvakter och ser sin chans. Det förklarar hans delvis oprofessionella tilltag och handling. Det förklarar också varför mordet inte är löst eftersom personen agerat helt ensam och därefter hållit käften.
PS: Just detta med framskjutet hakparti är intressant eftersom YN lägger märke till just hakan på personen hon ser springa på DB gata.