Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
I ett organiserat attentat på en "High Value Target" HVT är det naturligtvis av avgörande betydelse att vare sig vapen eller ammunition är spårbara.
Det mest ”professionella” torde varit att använda ett jungfruligt vapen utan någon historia, vilket lämnas kvar på platsen. Inte en gammal revolver från nåt intjack.
Ammunition är inte ”spårbar”, görligt är dock att med någon sannolikhet säga om huruvida två olika kulor härrör från samma tillverkningstillfälle. En professionell GM ser nog till att inte kunna kopplas till mordammunition på detta vis.
En sådan GM skulle heller inte använda en apart och mycket ovanlig ammunition, med för ändamålet oönskade egenskaper dessutom, utan snarare en ”omarkerad” sådan med adekvat funktion.
Citat:
Återstår stulna vapen varav ett ej återfunnet är Sucksdorffsvapnet.
Det får nog antas vara mycket osannolikt att det stals just Winchester Metal Piercing tillsammans med Sucksdorffsrevolvern. Däremot kan den paras ihop med de högintressanta Mockfjärdskulorna
(FB) Tråden om Christer Andersson (utgången dokumentlänk).
Liknande kretsar i båda fallen, antagligen. I fallet Mockfjärd rör det sig om missbrukande halvfigurer med typ skruvmejsel i innerfickan.
Citat:
Att en sådan ammunitionstyp har använts av Christer A har väl utretts och i vilket fall inte lett till åtal.
Han var avliden då kulorna lämnades in och de sammanfaller inte med palmekulorna. Men även om de så hade gjort, hade det inte räckt till något åtal. Man kan i sammanhanget bara notera detta speciella innehav hos den mest intressanta personen i detta ärende. Något han dessutom inte kan erinra sig.
Citat:
Frågan blir då hur en en grupp organiserade attentatsmän kunnat komma över detta vapen.
Min fråga blir varför en grupp organiserade attentatsmän väljer att avrätta statsministern mitt bland folk i city, med ett skott och det i ryggen. Det avviker.
Hade Palme skjutits med två skott i huvudet och två i bröstet, utanför sin port eller inne i entrén på väg till eller från apotekshörnan vid nån udda tidpunkt, då hade jag inte opponerat mig.