Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-21, 19:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Man kan tro att GM är en person med ett tjänstevapen. Norska militär poliser hade S&W .357 som tjänstevapen, vet du något om vilken ammunition dom hade på åttiotalet?

Norska polisen hade vid tiden S&W modell 10 och 11 kaliber .38 Spl som tjänstevapen. Militärpolis och .357 känner jag ej till.

Edit. Noterar uppgiften om modell 28 hos Norsk polis på Wiki, men jag undrar om det inte är felaktigt.
Senast redigerad av Roerlig 2021-11-21 kl. 20:14.
Citera
2021-11-21, 19:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
19860317 C-G Östlings vapeninnehav
https://drive.google.com/file/d/1bdGPo_n7Ys6j1WmKuEZQEyZrAkhLbilN/view

Har för mig han hade en S&W-revolver med 2 tums pipa (något sportskyttar normalt inte beviljades licens för) och det torde väl varit .38:an.

Colt är inte aktuellt som mordvapen.

---

Revolver var ganska ovanligt vid organiserade attentat och oftast endast ett komplement då det förekom. Men en kortpipig hade varit rimlig till skillnad från den stora och otympliga variant som användes, särskilt vid en attack på nära håll bland folk på stan (något som för övrigt förekommer endast i ett enstaka undantagsfall jag känner till).

Piplängden pekar mot ursprung i sportskyttet, då den, liksom ammunitionen, knappast valts ut aktivt på förhand och förts in i riket för ett planerat attentat.
Citera
2021-11-21, 20:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kan den ha sålts till Brasilien före 1977?

Ingen aning. USA torde väl haft viss polismaterielexport vid tiden, verkar dock inte skett särskilt mycket export av den till ammunitionen kopplade S&W modell 28 "Highway Patrolman", inte heller till Brasilien, så det är kanske mindre troligt att aktuell ammunition sålts dit annat än i små kvantiteter möjligen.
Citera
2021-11-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Har för mig han hade en S&W-revolver med 2 tums pipa (något sportskyttar normalt inte beviljades licens för) och det torde väl varit .38:an.

Colt är inte aktuellt som mordvapen.

---

Revolver var ganska ovanligt vid organiserade attentat och oftast endast ett komplement då det förekom. Men en kortpipig hade varit rimlig till skillnad från den stora och otympliga variant som användes, särskilt vid en attack på nära håll bland folk på stan (något som för övrigt förekommer endast i ett enstaka undantagsfall jag känner till).

Piplängden pekar mot ursprung i sportskyttet, då den, liksom ammunitionen, knappast valts ut aktivt på förhand och förts in i riket för ett planerat attentat.

När det gäller Östling misstänker jag att han hade möjligheter att få tag i oregistrerade vapen .

" Carl-Gustav Östling, vid tiden för mordet anställd som skytteinstruktör inom Stockholmspolisen. Opererad för brusten blindtarm och bukhinneinflammation 6 dagar före mordet. Han avviker vid lunchtid på morddagen mot läkares order. Saknar alibi mordkvällen.

Minst sagt het sommaren 1988 i Palmeutredningen efter en husrannsakan av tullkriminalen i samband med Ebbe Carlsson-affären, där det påträffats mängder av vapen och ammunition, bla kulor av samma kaliber som det påstås att Palme mördades med.

Tips från taxichaufför den 21/7 1988 att denne plockat upp Östling och en annan man i 30-årsåldern 4-5 minuter efter mordet, bara cirka 300 meter (hörnet Malmskillnadsgatan/Mäster Samuelsgatan) från mordplatsen.
Samma dag tips från kollega vid Norrmalmspolisen att Östling vet vem Palmes mördare är – båda tipsen sopade under mattan av den dåvarande Palmeutredningen! Inga ingående förhör genomfördes i samband med detta!"

https://sanningskommissionen.com/spar/skytteforeningen/
Senast redigerad av Sumer 2021-11-21 kl. 20:38.
Citera
2021-11-21, 20:30
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Norska polisen hade vid tiden S&W modell 10 och 11 kaliber .38 Spl som tjänstevapen. Militärpolis och .357 känner jag ej till.

Edit. Noterar uppgiften om modell 28 hos Norsk polis på Wiki, men jag undrar om det inte är felaktigt.
Men om man säger Militär polis, MP inom NATO
Citera
2021-11-21, 21:09
Medlem
Stockholms Försvarsskyttesförening
Medlemslista bland annat
C-G Östling
Anti Avsan
Sonny Björk
Per Arvidsson
Claes Djurfeldt

Hela medlemslistan
http://3.bp.blogspot.com/-dPn6RruwkXk/T0FClLFuDcI/AAAAAAAAAA0/-plgS6bGO1Y/s1600/11-lista.jpg
Citera
2021-11-21, 22:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Men om man säger Militär polis, MP inom NATO

Det får du utveckla.

Kan inte se anledning till att NATO skulle ha bestyckat just norsk polis/militärpolis med "Highway Patrolman"/trafikpolis -revolvrar.
Citera
2021-11-21, 22:18
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Det får du utveckla.

Kan inte se anledning till att NATO skulle ha bestyckat just norsk polis/militärpolis med "Highway Patrolman"/trafikpolis -revolvrar.

Norge är ett NATO land och Norska militär poliser är NATO MP´s. Glöm inte att Norge räknas som hökarna inom NATO. Och med en på sin tid landgräns mot Sovjet.
Citera
2021-11-22, 03:16
Medlem
I spoke to him. Back in 2016
Not really worth the time to talk to. I think he likes doing media interviews more than talking to someone that might have relevant information...But the media stuff sure looked good in print. Did he get a pay raise for that stuff?

As far as the Porsche and the questions asked. It must make you sit back and ask why he was asking???
Rather specific if you ask me. It is not like asking about a Volvo or Saab in 1986 Sweden.

How many people do you know who had a Porsche - a S&W - and had Olof Palme at his factory a few days prior to being killed???

Makes you wonder if that should be looked in to a little more - doesn't it?

Last known - the Porsche is sitting on blocks in the garage at the summer house. My guess, the S&W has been kept there as well...

Does anyone really know what the "red sports car" is you read so often about in regards to PU? I have never heard a conclusive answer? Some say an Audi - is it really? Why did the PU detective ask about a specific car mfg,? (Porsche)?
By the way...
The Porsche is red...

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du får kontakta Hans Melander och fråga honom istället.
Citera
2021-11-22, 09:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Norge är ett NATO land och Norska militär poliser är NATO MP´s. Glöm inte att Norge räknas som hökarna inom NATO. Och med en på sin tid landgräns mot Sovjet.

Kan inte hitta något om att Militærpoliti skulle ha brukat S&W modell 28. Möjligen dock modell 10 (kaliber .38 Spl). Militärpolis utför väl heller inte gränsbevakning. Med revolver.

Det är ont om tjänstevapen revolver .357 i närområdet. I Sverige fanns revolvrar .38 inom flygvapnet och i Norge inom polisen. Känner inte till någon tjänsteanvändning av .357 M -revolvrar i Sverige eller grannländer. Polis, militär, tull, kustbevakning osv. Tjänstevapen är pistol.

Kanske finns någon som känner till detta bättre.
Citera
2021-11-22, 10:29
Avslutad
I det nyss utlagda förhöret med Ove Möllergren så säger Ove att han köpte han in ett vapen av C-G Östling vid jultid 1988 som sedemera såldes vidare till en person i Sundsvall. Smith&Wesson,piplängd ej mer än 4tum.Han tog även med den till Lexne, generalagenten för Smith&Wesson som ej ville befatta sig med det då det gått genom flera händer.

Läs HELA förhöret och fundera på vad karl`n säger och "inte" säger.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fdrive.google.com%2Ffile% 2Fd%2F1niT4f79b2rq03zM3nVVolNVUPTYZPA6i%2Fview
Citera
2021-11-22, 16:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I ett organiserat attentat på en "High Value Target" HVT är det naturligtvis av avgörande betydelse att vare sig vapen eller ammunition är spårbara.

Det mest ”professionella” torde varit att använda ett jungfruligt vapen utan någon historia, vilket lämnas kvar på platsen. Inte en gammal revolver från nåt intjack.

Ammunition är inte ”spårbar”, görligt är dock att med någon sannolikhet säga om huruvida två olika kulor härrör från samma tillverkningstillfälle. En professionell GM ser nog till att inte kunna kopplas till mordammunition på detta vis.

En sådan GM skulle heller inte använda en apart och mycket ovanlig ammunition, med för ändamålet oönskade egenskaper dessutom, utan snarare en ”omarkerad” sådan med adekvat funktion.

Citat:
Återstår stulna vapen varav ett ej återfunnet är Sucksdorffsvapnet.

Det får nog antas vara mycket osannolikt att det stals just Winchester Metal Piercing tillsammans med Sucksdorffsrevolvern. Däremot kan den paras ihop med de högintressanta Mockfjärdskulorna (FB) Tråden om Christer Andersson (utgången dokumentlänk).

Liknande kretsar i båda fallen, antagligen. I fallet Mockfjärd rör det sig om missbrukande halvfigurer med typ skruvmejsel i innerfickan.

Citat:
Att en sådan ammunitionstyp har använts av Christer A har väl utretts och i vilket fall inte lett till åtal.

Han var avliden då kulorna lämnades in och de sammanfaller inte med palmekulorna. Men även om de så hade gjort, hade det inte räckt till något åtal. Man kan i sammanhanget bara notera detta speciella innehav hos den mest intressanta personen i detta ärende. Något han dessutom inte kan erinra sig.

Citat:
Frågan blir då hur en en grupp organiserade attentatsmän kunnat komma över detta vapen.

Min fråga blir varför en grupp organiserade attentatsmän väljer att avrätta statsministern mitt bland folk i city, med ett skott och det i ryggen. Det avviker.

Hade Palme skjutits med två skott i huvudet och två i bröstet, utanför sin port eller inne i entrén på väg till eller från apotekshörnan vid nån udda tidpunkt, då hade jag inte opponerat mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in