Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Mårten Palme har beskrivit det hela som att det var Filters reportage som blev en vändpunkt för honom, inte Krister Peterssons presentation. Och eftersom presskonferensen inte heller tillförde någon ytterligare information, mer än att det nu stod klart att även rättssamhället kommit till samma slutsats som Filter, så var väl detta tillräckligt för honom. Jag tror inte att sönerna fick veta ett skvatt mer än det som KP presenterade. Helt enkelt eftersom Petersson inte hade något mer att lägga fram än det som gick ut till allmänheten.

I förhör med Margareta fd Engström 2017-10-25 sägs det.

Citat:
Margareta informeras om att det finns detaljuppgifter som Stig lämnat tidigt i utredningen som gör att man nästan kan bekräfta att han varit på platsen och iakttagit saker inne i gränden men samtidigt är det ingen som har sett Stig vid makarna Palme, vare sig före, under eller efter mordet.

Förhörsledaren menar att utredarna inte påstår att Stig är den som skjutit men att han kan ingå i en större planering med andra. Att Stig, i så fall, utgör en viss del.

Margareta vet inte vad hon skall säga om det. Hon tycker att det är så orimligt.

Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-07-A

Det handlar inte om Stig Engström som skytt / gärningsman.
Citera
2021-10-18, 19:15
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Förklaringen till att det ser konstigt ut i KB-10393-01-A är tyvärr ganska enkel: det är ett förhör med Sigge Cedergren och som dessutom är en uppföljning av ett initialt förhör (KB-10393-01) som gjordes med honom dagen innan, dvs 86-03-19. Där var han också mer mångordig vad gäller sina rörelser med bilen, den vita Volvon, den springande mannen, osv.

Som bekant muterar dessa Cedergrenska uppgifter sedan dessutom vidare och vidare under de kommande åren. Allt detta finns att beskåda i CP-fup:en, Protokoll II, s. 74 ff.

Det är alltså inte så märkligt som det verkar (mer än att Cigges uppgifter och hanteringen av honom ju är en enda röra...).

Tack för klarläggandet, det var ett tag sen jag plöjde dem.

Inget om WT i de första förhören, märkligt.

Stor humor...eller inte...när Sigge pekar ut polis (nr 5) i videokonfrontation som den springande mannen, vilket framgår av protokoll KB-10393-1-D.
Citera
2021-10-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Om det funnits som du kallar det "överskottsinformation" antar jag att det i så fall skulle röra sig som något som rör rikets säkerhet eller något av liknande kaliber.
Om det finns information som underbygger Engströms skuld som ensam gärningsman vore det ju märkligt om man inte presenterade det på presskonferensen. I så fall måste det vad jag förstår ha att göra med mycket känslig information som inte kan förmedlas till allmänheten.
Men nu är ju inte Engström gärningsman så man kan verkligen fundera över sönernas åtminstone synbara flathet eller brist på engagemang och upprördhet över det inträffade.

Med det menar jag inte att sönerna nödvändigtvis sitter på någon slags sanning, men man får inse att partiets eventuella sårbarhet inför eventuella obehagliga sanningar är en rejäl stoppkloss. Även om sanningen eller den misstänkta sanningen inte skulle skada partiet är själva misstanken förmodligen tillräcklig för att framstående politiker såväl som sönerna till Palme har haft anledning att varken säga bu eller bä och förhålla sig till den för tillfället rådande situationen och PU:s slutsatser.
Som du skriver, det är ändå högt utbildade personer tillika professorer som inte halkat in till sina positioner på ett bananskal. Ändå är deras attityd och uttalanden snarare på ett barns nivå.
Man kan ju tänka sig att de är oerhört trötta på hela saken, även om de önskar få ett svar liksom de flesta andra. Ingenting kan ju få deras far tillbaka, men jag blir ändå förvånad över den brist på synligt engagemang de visat under årens gång.

Det är väl oftast så att när ngn är professor så kan de sitt ämne men behöver inte va allmänbildade i övrigt.
Citera
2021-10-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det handlar inte om Stig Engström som skytt / gärningsman.
Den teorin har som bekant Mårten Palme avfärdat. Den framfördes ju också från vänsterhåll redan på 1990-talet.
Citera
2021-10-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ja, över huvud taget alla dödsfall rubricerade som självmord i MOP cirkusen betraktar jag som suspekta.

Om det är så att Svartenbrandt umgicks hade "affärer" i dessa kretsar och vapnet är "planterat" hos Christer Pettersson och Svartenbrandt hade kunskap om det och cancersjuk som han var kan han som sista handling i livet bestämna sig för att avslöja det. Det vore tillräckligt för de som mördade Olof Palme att röja honom ur vägen.

Men det är ju Svarten som är mördaren o S ville sätta dit CP så hur CP dog är frågan men tror iaf att Svarten satt inne då på riktigt.
Svarten hade ingen cancer. Det var hans vanliga grej att låtsas vara sjuk för att komma undan o få medlidande. O han klantade till det med elden just när palmegruppen skulle träffa honom.
Citera
2021-10-18, 19:37
Medlem
Citat:
Den teorin har som bekant Mårten Palme avfärdat. Den framfördes ju också från vänsterhåll redan på 1990-talet.

Nu får du förklara vilken teori du menar?

Vad är det som Mårten Palme avfärdat?

Vad har "vänsterhåll på 1990-talet" med det hela att göra?
Stig Engström blev ju aktuell 2017.
Citera
2021-10-18, 19:54
Medlem
Citat:
Jo, jag vet att du propagerar för att Svartenbrandt var Olof Palmes mördare, vilket jag inte tror.

Hade jag inte mött honom så hade jag inget vetat. Svarten alltså. Han var noga med att berätta att han var misstänkt o att han pratade med palmegruppen.
Om tex Guillou hade begripit vad Svarten säger i intervjun på Säter -87 som man kan se i nya dokumentären om S så hade inte denna tråd funnits.
Citera
2021-10-18, 21:00
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Lisbeth Palme fick också i september och december 1987 studera cirka 600 bilder, vilket resulterade i att hon gjorde en del kommentarer utifrån ett antal av dessa foton:
https://drive.google.com/file/d/143e6znSkwPe9bjgzqB4It3zhlamaYA2-/view

Tack för länken detta hade jag inte läst. En del saker hon påpekar som hakpartiet och det rektangulära ansiktet pekar onekligen åt CP hållet andra saker som långsmal näsa är väldigt mycket fantombilden. Ljusa ögon är väl dock inte CP direkt. Blir inte riktigt klok på vad hon såg eller inte den natten.

Skulle vara intressant att få se bilderna hon kommenterar.
Senast redigerad av FranzMarc 2021-10-18 kl. 21:04.
Citera
2021-10-18, 21:14
Medlem
Citat:
Nu får du förklara vilken teori du menar?

Vad är det som Mårten Palme avfärdat?

Vad har "vänsterhåll på 1990-talet" med det hela att göra?
Stig Engström blev ju aktuell 2017.

Stig Engström misstänktes för inblandning i mordet redan i början av 1990-talet, bland annat i ett par artiklar i Proletären. Teorin om SE:s eventuella koppling till Stay Behind kommenterade Mårten Palme 2020. Han berömde Olle Minell, liksom den fristående Sven Anér, för att de varit inne på rätt spår, men konspirationen trodde han inte på.
Citera
2021-10-18, 21:30
Medlem
Citat:
Stig Engström misstänktes för inblandning i mordet redan i början av 1990-talet, bland annat i ett par artiklar i Proletären. Teorin om SE:s eventuella koppling till Stay Behind kommenterade Mårten Palme 2020. Han berömde Olle Minell, liksom den fristående Sven Anér, för att de varit inne på rätt spår, men konspirationen trodde han inte på.

Då verkar det som jag har ungefär samma uppfattning som Mårten med reservation för att jag inte har läst alla förhör med Margareta mfl. Dvs. Stig var varken skytt eller medkonspiratör. Däremot var han på plats och gav motstridiga uppgifter. Stig såg något som han inte delgav utredningen.
Citera
2021-10-18, 21:41
Medlem
Citat:
Då verkar det som jag har ungefär samma uppfattning som Mårten med reservation för att jag inte har läst alla förhör med Margareta mfl. Dvs. Stig var varken skytt eller medkonspiratör. Däremot var han på plats och gav motstridiga uppgifter. Stig såg något som han inte delgav utredningen.
Där går helt klart Mårten P:s och dina åsikter isär. Han tror ju att SE kan ha varit mördaren.
Citera
2021-10-18, 21:49
Medlem
Citat:
Där går helt klart Mårten P:s och dina åsikter isär. Han tror ju att SE kan ha varit mördaren.

I ett sånt scenario blir KPs uttalande att man inte kommer runt SE befängt och oförståeligt.

Varför "komma runt" SE om man tror SE är GM?

Det hela börjar verka som att det nu är Mårten som skall lastas för att SE utpekas som mördare.

Mårten säger klart och tydligt att det får tiden utvisa. Han är inte säker på att SE är mördaren. Jag är övertygad om att han inte är det.

Där skiljer vi oss åt
Senast redigerad av Utredaren 2021-10-18 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in