Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-08, 00:53
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men då måste vi tänka oss att det tar ca 10 sekunder att åka från Kungsgatan till stoppljusen, och det är ungefär samma tid som det tar att gå från annonspelaren till mordplatsen.
Cecilias observation skulle i så fall börjat vid Kungsgatan och slutat vid stoppljuset.
Men det är egentligen inte det hon säger heller, utan hon säger att hon sett dem korsa Sveavägen.
Det skulle betyda att de befann sig uppe på Oxtorgsgatan vid tillfället. Eller möjligen stillastående för rött söder om Kungsgatan.

Men föraren säger att bilen "rullar" fram mot trafikljuset så jag får uppfattningen att de kör sakta fram mot trafikljuset. Alltså inte att de kör i full hastighet fram mot trafikljuset.
Citera
2021-01-08, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Men föraren säger att bilen "rullar" fram mot trafikljuset så jag får uppfattningen att de kör sakta fram mot trafikljuset. Alltså inte att de kör i full hastighet fram mot trafikljuset.
Troligtvis under inbromsning, och den börjar normalt i jämnhöjd med Apelbergsgatan, därifrån har man ungefär tre sekunder kvar till stoppet.
Avståndet är redan vid stoppljuset 35 meter upp till annonspelaren, och avståndet växer ju längre vi skruvar tillbaka klockan.
Cecilia var dessutom handikappad pga att hon inte hade glasögonen på sig. Det var mörkt och hon satt i baksätet, vittnesmålet två år efter händelsen.
Jag tycker att just detta vittnesmål har potential att förstöra bilden av hela händelseförloppet, och det kan i viss mån ha gjort det. Jag vill bara utfärda en varning.
Senast redigerad av MacMackay 2021-01-08 kl. 01:36.
Citera
2021-01-08, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Oerhört korkat påstående. AA har som sagt inte ett skit med MOP att göra. Detta har avhandlats i tråden ett flertal gånger.
Fick du spö av honom i avräkningsrummet när han var snut eller varför är du så kåt på honom som GM?
Han blev igenkänd.
Citera
2021-01-08, 09:17
Medlem
Man håller ju på göra en filminspelning vid mordplatsen just nu.
Jag citerar en person som varit nere vid mordplatsen som ställt sig ungefär där Inge Morelius stod.

"Reflektioner från MP.
Jag stod vid IMs position i onsdags:
1. Jag hade stora problem att öht se färgnyanser pga motljus. Extremerna vitt och svart kunde separeras från varann.
2. Att se typ av huvudbonad var i princip omöjligt.
3. Man såg personer, men tittade jag bort, sedan tillbaka, hade jag problem att säga om samma personer var kvar, eller blivit ersatt med andra.
Då allt öster om västra trottoaren på sveavägen var avstängd var det omöjligt att ta närmare observationer, men övergripande intryck: betydligt svårare än jag trodde, oavsett position, att urskilja detaljer för vittnena än jag trodde.
Vad är era observationer, ni som varit på plats?"
Citera
2021-01-08, 10:48
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man håller ju på göra en filminspelning vid mordplatsen just nu.
Jag citerar en person som varit nere vid mordplatsen som ställt sig ungefär där Inge Morelius stod.

"Reflektioner från MP.
Jag stod vid IMs position i onsdags:
1. Jag hade stora problem att öht se färgnyanser pga motljus. Extremerna vitt och svart kunde separeras från varann.
2. Att se typ av huvudbonad var i princip omöjligt.
3. Man såg personer, men tittade jag bort, sedan tillbaka, hade jag problem att säga om samma personer var kvar, eller blivit ersatt med andra.
Då allt öster om västra trottoaren på sveavägen var avstängd var det omöjligt att ta närmare observationer, men övergripande intryck: betydligt svårare än jag trodde, oavsett position, att urskilja detaljer för vittnena än jag trodde.
Vad är era observationer, ni som varit på plats?"

Har jag alltid sagt, att IM observationer ska, pga avståndet, tas med en nypa salt.
Citera
2021-01-08, 12:11
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Han blev igenkänd.

Flickorna beskriver en smal, lite kortare man, med ljusbrunt hår som talar finska. En "far cry" från den estnisk-talande, 193 centimeter långa, svarthåriga kroppsbyggaren Anti Avsan. Avhandlat i tråden regelbundet.
Citera
2021-01-08, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Flickorna beskriver en smal, lite kortare man, med ljusbrunt hår som talar finska. En "far cry" från den estnisk-talande, 193 centimeter långa, svarthåriga kroppsbyggaren Anti Avsan. Avhandlat i tråden regelbundet.
Skitsnack! Dom kände igen A.A. från Upplands-Väsby. Nu råkar det vara som så, som Carl Lidbom sade, det bästa vore om mordet aldrig klarades upp. Vad säger det? Jo, spåren leder in i det socialdemokratiska partiet, Tänka sig!
Då, var man en lydig Palmeist. Nu inser jag att Palme gjorde mer skada än nytta för vårt land.
Socialdemokratien är en förfärlig rörelse som borde utmanövreras snarast, om Sverige ska överleva.
Citera
2021-01-08, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Skitsnack! Dom kände igen A.A. från Upplands-Väsby. Nu råkar det vara som så, som Carl Lidbom sade, det bästa vore om mordet aldrig klarades upp. Vad säger det? Jo, spåren leder in i det socialdemokratiska partiet, Tänka sig!
Då, var man en lydig Palmeist. Nu inser jag att Palme gjorde mer skada än nytta för vårt land.
Socialdemokratien är en förfärlig rörelse som borde utmanövreras snarast, om Sverige ska överleva.
De här finska flickornas vittnesmål är en skröna!
Föddes på en kryssning på Östersjön .Snappades upp av privatspanare som gjorde en stor sak av det hela.
Det här vittnesmålet betyder ingenting och det menar jag lika säkert som du anser att spåren leder in i S -partiet.
Släpp dessa vittnesmål en uppdiktad historia!
Citera
2021-01-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
De här finska flickornas vittnesmål är en skröna!
Föddes på en kryssning på Östersjön .Snappades upp av privatspanare som gjorde en stor sak av det hela.
Det här vittnesmålet betyder ingenting och det menar jag lika säkert som du anser att spåren leder in i S -partiet.
Släpp dessa vittnesmål en uppdiktad historia!
Skitsnack! För mig är mordet löst och A.A. gjorde det i grupp med andra.
DÅ tyckte jag att det var förfärligt! I takt med att jag blivit äldre har jag insett värdet i att
göra oss av med denna skadlige man Olof Palme.
Det intressanta är att spåren leder in i det Socialdemokratiska Partiet.
Man vill inte lösa mordet. Christer Pettersson låg och sov på en bänk i en tunnelbana i Rotebro
när mordet skedde, men det sket snuten i.
Svärje, nej tack!
Citera
2021-01-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Nej! Det gör dom inte. Dom kände igen A.A. Där A.A. talar i en walkie-talkie, jag är igenkänd, vad gör jag?, svaret blir skit i det, gör det du ska göra. Konversationen var på finska. Östling kunde finska, A.A. med
Jag har löst Palme-mordet, således gör jag anspråk på belöningen.
A.A. är skyldig! Vart faan tog puffran vägen?
Citera
2021-01-08, 14:06
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Troligtvis under inbromsning, och den börjar normalt i jämnhöjd med Apelbergsgatan, därifrån har man ungefär tre sekunder kvar till stoppet.
Avståndet är redan vid stoppljuset 35 meter upp till annonspelaren, och avståndet växer ju längre vi skruvar tillbaka klockan.
Cecilia var dessutom handikappad pga att hon inte hade glasögonen på sig. Det var mörkt och hon satt i baksätet, vittnesmålet två år efter händelsen.
Jag tycker att just detta vittnesmål har potential att förstöra bilden av hela händelseförloppet, och det kan i viss mån ha gjort det. Jag vill bara utfärda en varning.

En svaghet är att hennes vittnesmål kom så sent , men jag har ändå svårt och tro att hon fantiserat ihop allt. Förstår dock inte varför hon inte förhördes tidigare.

Om han var så handikappad att hon bara hade ledsyn utan glasögon det vet jag inte , men visst hon kanske såg kanske lite sämre utan sina glasögon . Den bästa placeringen för att se något framåt i baksätet är i mitten där CA satt . jag tycker nog det borde vara möjligt att åtminstone se minst 100-120 meter framför bilen . Sen minskar avståndet ju närmare biien kommer trafikljuset och ju närmare LOP kommer Dekorimahörnet.

Vad jag förstått så var det trafikljus vid Apelbergsgatan också .Vet man säkert att de inte först stannat där innan de kom fram till korsningen med Tunnelgatan ?
Senast redigerad av HAARP 2021-01-08 kl. 14:27.
Citera
2021-01-08, 14:39
Medlem
Krister Petersson om Palmeutredningen

"Nu svarar Palmeåklagaren Krister Petersson sina kritiker.

– Vi var medvetna om att vilket beslut vi än kommit fram till, så skulle spekulationerna fortsätta, säger han och förklarar att utredningen kan tas upp igen.

Han är JO-anmäld för att han pekade ut Stig Engström, han får stark kritik i en ny SVT-dokumentär – och bedömare som Leif GW Persson utesluter helt att Engström kan vara mördaren."

"Utredningen kan återupptas
Mot bakgrund av den hårda kritiken och alla tvivel på att Stig Engström skulle vara mördaren anser Krister Petersson att det är möjligt att den nedlagda Palmeutredningen tas upp igen.

– Kommer det fram stark och kontrollerbar information kan det inte helt uteslutas, skriver han."

https://www.expressen.se/nyheter/petersons-svar-pa-kritiken-mot-palmeutredningen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in