Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Om det funnits som du kallar det "överskottsinformation" antar jag att det i så fall skulle röra sig som något som rör rikets säkerhet eller något av liknande kaliber.
Om det finns information som underbygger Engströms skuld som ensam gärningsman vore det ju märkligt om man inte presenterade det på presskonferensen. I så fall måste det vad jag förstår ha att göra med mycket känslig information som inte kan förmedlas till allmänheten.
Men nu är ju inte Engström gärningsman så man kan verkligen fundera över sönernas flathet eller brist på engagemang och upprördhet över det inträffade.
Med det menar jag inte att sönerna nödvändigtvis sitter på någon slags sanning, men man får inse att partiets eventuella sårbarhet inför eventuella obehagliga sanningar är en rejäl stoppkloss. Även om sanningen eller den misstänkta sanningen inte skulle skada partiet är själva misstanken förmodligen tillräcklig för att framstående politiker såväl som sönerna till Palme har haft anledning att varken säga bu eller bä och förhålla sig till den för tillfället rådande situationen och PU:s slutsatser.
Som du skriver, det är ändå högt utbildade personer tillika professorer som inte halkat till sina positioner på ett bananskal. Ändå är deras attityd och uttalanden snarare på ett barns nivå.
Man kan ju tänka sig att de är oerhört trötta på hela saken, även om de önskar få ett svar liksom de flesta andra. Ingenting kan ju få deras far tillbaka, men jag blir ändå förvånad över den brist på synligt engagemang de visat under årens gång.
Jag håller på att något mödosamt plöja igen uppslag om Stay behind och dess kopplingar till anti-sovjetiska rörelser och organisationer som bla WACL.
Under kalla kriget såg man mellan fingrarna mellan extrema uppfattningar inom FBU och långt senare efter MOP uteslöts Klara Lidingö FBU ur FBU förbundet för just det.
Där fanns flera namnkunniga nazister bla Erik Wallin känd i bokform från slaget om Berlin.
Jo det fanns och finns säkert information som rör vad som kallas "Rikets säkerhet" men inte är det utan snarare hemliga subversiva grupperingar inom Försvarsmakten och Staten.
Mot bakgrund att min far redan 1961 som infanterikapten tilłika skyttekompanichef utbildade befäl i taktik inom FBU så var konceptet Stay behind inte någon nyhet för mig redan från unga år.
Det är inte utan att man kan se paralleller med John F Kennedy's tal och uppmaning till massmedia.
https://youtu.be/GGbFnAz2TeI
Jag håller det inte för uteslutet att familjen Engströms sociala umgänge omfattade dessa kretsar på Lidingö och Djursholm.
Den vapensamlande officeren som fick utbildning i USA sticker ut.
Vad skulle en professor i nationalekonomi överhuvud taget göra gentemot professionella underrättelseorganisationer om han nu skulle misstänka dessa. Frågan är retorisk eftersom Mårten svarade på det när han säger att det får tiden utvisa.