Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-27, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Visst det kan ju vara så men :

1. där är likheterna mellan MP:s och HF:s fantombilder
2. HF noterar gammeldags klädsel precis dom andra vittnen sagt , ganska ovanligt och lägga märke till
3. Han beskriver huvudbonaden som skidmössa med skärm och öronlappar , vi har andra vittnen som
säger sportmössa/skidkläder
4. Han beskriver mannen som smal precis som vittnet på Sturegatan säger om den springande mannen

Märklig människa som beskrivs som mördare:

Som jag tycker så skulle en ”mördare” istället försöka smälta in i omgivningen och inte komma i kläder som sticker ut.
Citera
2021-08-27, 19:21
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Märklig människa som beskrivs som mördare:

Som jag tycker så skulle en ”mördare” istället försöka smälta in i omgivningen och inte komma i kläder som sticker ut.

Det tycker jag också , men det är ganska säkert samma person som setts före och efter biofilmen vid Grand i den här klädseln och som sen även stått i närheten av LOP och MP med fästmö i närheten av bokhandeln och som enligt MP:s första förhör sen tycktes börja gå efter LOP på Sveavägens västra sida. Även liknande klädsel på mannen som ses springa på Sturegatan efter mordet.

De finns också en del som tyder på att det är samma person som setts gå efter LOP på Sveavägens östra sida ,på mordplatsen och mellan mordplatsen och Sturegatan.
Senast redigerad av HAARP 2021-08-27 kl. 19:24.
Citera
2021-08-27, 19:27
Medlem
Citat:
Det tycker jag också , men det är ganska säkert samma person som setts före och efter biofilmen vid Grand i den här klädseln och som sen även stått i närheten av LOP och MP med fästmö i närheten av bokhandeln och som enligt MP:s första förhör sen tycktes börja gå efter LOP på Sveavägens västra sida. Även liknande klädsel på mannen som ses springa på Sturegatan efter mordet.

De finns också en del som tyder på att det är samma person som setts gå efter LOP på Sveavägens östra sida ,på mordplatsen och mellan mordplatsen och Sturegatan.

Jag tror oxå att det kan vara samma person…

Men tydligen så tyckte han själv att han var ”normalklädd”

Hur brukade CA vara klädd, någon som vet detta?
Citera
2021-08-27, 19:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Jag tror oxå att det kan vara samma person…

Men tydligen så tyckte han själv att han var ”normalklädd”

Hur brukade CA vara klädd, någon som vet detta?

Nja.. i allmänhet var han ointresserad av hur han tog sig ut för omgivningen och hade förmodligen nedsatt förmåga att uppfatta sådant. Gick oftast i samma kläder vad det verkar. Inte ovårdad, men ointresserad.

Har lite uppgifter om han gick utdaterat klädd. Typ nån chaffisjacka från sjuttiotalet och liknande. Lite kufigt kanske. Har fått beskrivningar som jag associerat till inslag av sånt som senare skulle kunna kallas hipster eller ironiskt.

Personer som inte känner honom, men lämnat observationer av honom (kaféägare och polisman), uppger att han ger ett udda intryck och avviker från omgivningen. Han har även uppfattats obehaglig, "sjuk" och med stirrande blick. Undvek ögonkontakt med folk och gjorde ett avvisande intryck.
Citera
2021-08-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Så kan det va o stulet o fanns på Oxen.
Undrar hur det går med det som hittades i Bällstaån.
Novis fråga ,kan man undersöka och få svar på ett vapen som varit i vattnet under flera år?
Vill gärna att information kommer om detta vapen!
Citera
2021-08-27, 23:29
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Tack för ditt svar.
Att HF och MP:s signalement överensstämmer är korrekt, det är mycket möjligt att det är samme man. Men att avfärda CA enbart på grundlaget att mannen springer in i den mörka Humlegården istället för norrut längsmed den tungt trafikerade Birger Jarlsgatan, är enligt mig ett alltför enkelt avfärdande.
Senast redigerad av kato85 2021-08-27 kl. 23:38.
Citera
2021-08-27, 23:35
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Novis fråga ,kan man undersöka och få svar på ett vapen som varit i vattnet under flera år? Vill gärna att information kommer om detta vapen!
Beror helt på hur mycket korrossion (rost) vapnet utsatts för. Att få fram serienummer går nog ganska bra genom ex. etsning. Att provskjuta vapnet för att få fram bomdata blir dock svårare. Mockfjärdsrevolvern gick inte att provskjuta, och den hade legat i vattnet i 23 år.
Senast redigerad av kato85 2021-08-27 kl. 23:37.
Citera
2021-08-28, 03:19
Medlem
kato85s avatar
Tar Morelius fel på Björkman och mördaren?
Morelius säger sig se en person stå vid Dekorima minuterna innan mordet.
Personen har inte gått över gatan, annars borde Morelius ha sett det.
Personen står redan där och vankar av och an när Morelius tittar åt det hållet.
Fauzzi paserar Dekorima minuterna innan mordet men säger att han inte ser någon där.
Samtidigt vet vi att Björkman gick runt strax norrut utanför bankomaten.
Antingen kommer denna person vid Dekorima från Tunnelgatan och ställer sig där, isådanafall kan inte gärningsmannen ha varit ensam.
Det troligaste är dock att Morelius misstar Björkman för mördaren.
Flera vittnens signalement på mördaren (och grandmannen) talar om en blå jacka, vilket även Björkman har.
Citera
2021-08-28, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tar Morelius fel på Björkman och mördaren?
Morelius säger sig se en person stå vid Dekorima minuterna innan mordet.
Personen har inte gått över gatan, annars borde Morelius ha sett det.
Personen står redan där och vankar av och an när Morelius tittar åt det hållet.
Fauzzi paserar Dekorima minuterna innan mordet men säger att han inte ser någon där.
Samtidigt vet vi att Björkman gick runt strax norrut utanför bankomaten.
Antingen kommer denna person vid Dekorima från Tunnelgatan och ställer sig där, isådanafall kan inte gärningsmannen ha varit ensam.
Det troligaste är dock att Morelius misstar Björkman för mördaren.
Flera vittnens signalement på mördaren (och grandmannen) talar om en blå jacka, vilket även Björkman har.

Hur kollar Morelius tiden?
Citera
2021-08-28, 09:19
Medlem
Finns det några vittnesuppgifter om färg på mordvapnet (dvs pipan)? Var det svart eller metallfärgat (typ silvrigt)?
Citera
2021-08-28, 10:45
Medlem
OPK123s avatar
Vilka var civilpoliserna i den röda Volvo 244:an på Snickarbacken? De som poliskommissarie Anders Pettersson och Mats Eriksson (i polisbil 1170) pratade med strax efter mordet. Mig veterligen är det inga poliser som gett sig till känna (?), vilket jag tycker är konstigt om de nu var i händelsernas centrum.

Får tillägga att Anders och Mats befann sig där nere samtidigt som Hongelin. Därefter kom Gedda och Wikström. Detta tycker jag också bekräftar att Söderpiketen kom till mordplatsen något senare än de uppgivit.
Senast redigerad av OPK123 2021-08-28 kl. 11:02.
Citera
2021-08-28, 10:47
Medlem
ben-varfors avatar
Om nu avlyssning blir mer accepterat så kunde man kanske
ompröva sekretessen runt avlyssningen av Nerzjinskij.

https://ledarsidorna.se/2021/08/riksaklagaren-vann-en-delseger-over-jagarna/

https://www.jallai.se/2020/07/sovjet-styrde-mordet-pa-olof-palme/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in