Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Du svarade nu på ett inlägg som handlade om sannolikheten att Anders B stått kvar i flera minuter ensam efter att de övriga gått.
Jag vill därför att du är mer konkret.
Vilket är det mest sannolika scenariot i det fallet?
Det går säkert att ha olika uppfattningar om det men som jag ser det är det mest sannolika att AB befann sig långt ute på Sveavägens östra trottoaren när NF och LOP passerade honom längre in på trottoaren och att de därför inte uppmärksammade varandra. När AB som då befann sig i närheten av södra annonspelaren bestämde sig för att gå söderut gick han längre in på trottoaren och hamnade då av en ren tillfällighet några meter bakom LOP och GM ungefär när de passerade den södra annonspelaren och AB gick sedan bakom dem en kort sträcka innan Dekorimahörnet.
Eftersom synintryck tillsammans med ett känslointryck ger en starkare minnesbild så tror jag verkligen att AB har den minnesbilden av när han ser gänget vid bankomaten komma ut därifrån och bara gå norrut utan att bry sig om AB och att AB som han beskriver det när han iakttog dem heller inte brydde sig om att stoppa dem.
Ordväxlingen om de skulle vänta på eftersläntarna eller ej har säkert förekommit men jag vill ju tro att det var strax innan gänget tillsammans kom ut från bankomaten och gick norrut.
När gänget var inne på bankomaten så stod AB enligt vad han själv berättar först utanför ingången till banken. Efter en stund gick han "snett bakåt" ut mot trottoarkanten för att spana efter eftersläntarna. Han stod kvar där en bra stund enligt vad han själv säger.
Eftersom bankomatuttagen troligtvis bara tog max ett par minuter enligt vad kvittona visar och AB först stod utanför ingången till banken så bör det inte passerat mer än någon minut mellan att AB ställde sig ute vid trottoarkanten tills gänget kom ut från bankomaten och gick vidare norrut.
Då AB beskriver det som att han stod kvar där " en bra stund" så tolkar jag det som att AB stod kvar där längre än någon minut och då även en tid efter att gänget från bankomaten kommit ut därifrån och gått vidare norrut.
Han beskriver det även som att han befann sig avvaktande på platsen efter att gänget från bankomaten gått vidare norrut.
Hur länge han befann sig avvaktande på platsen vet jag inte. Jag tror att han då mest befann sig ute vid trottoarkanten . Det bör åtminstone varit så länge att gänget från bankomaten inte mötte LOP och heller inte hörde skotten sen samt tiden för LOP att promenera fram till i höjd med södra annonspelaren.
Om det var så länge att AB även under tiden hann röra sig något mellan södra annonspelaren och Dekorimahörnet och då observeras av IM som en "skum figur" är mer osäkert men den möjligheten finns i alla fall och att IM sen förväxlat honom med GM som IM bara såg under ett kortare ögonblick.