Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Skicka gärna bild på hans BMW

Har ingen. Har du bild på hans BMW med tonade rutor?

Den blå/grå bilen utanför Grand som Robert Gustavsson såg skulle vara antingen en Volvo/ Audi med tonade rutor runtom, även sidorutor fram och ha en radioantenn på sidan av bakluckan.

Den är högintressant med tanke på tid och plats men stämmer föga in på SÅJ's grafitgrå BMW.

Om den blå/ grå bilen säger Robert Gustavsson följande:

FL1: Innan vi ger oss iväg mot tunnelbanan nu, eh kan du på något sätt försök och komma ihåg allting runt den här bilen?

RG: Mm... Vi står där utanför biografen. Säger hej då till eh, vi vänder oss för att gå. Det är då jag noterar att bilen står parkerad precis utanför biografen.

Alltså... det är ju som, det är ju träd som växer. Det är stora träd på, på, utanför biografen och (ohörbart) närmast biografen står den här blå, eller blågrå bilen med tonade rutor runtom. Jag ser några händer vid alltså, vid ratten. Jag ser liksom en, en överarm. Eh med någon svartklädsel på sig och sen så tänker jag ”det där är d. Jaha, det är ".

FL1: Hur många personer är det i bilen som du uppfattar det?
RG: Jag uppfattar det som att det är två. Jag ser en arm och jag ser typ ett knä. Något grått knä.

FL1: Och de två personerna vill du placera? (...)
RG: I framsätet. Alltså i förarsätet och passagerarsätet.

(...)
FL1: Ytterligare en stund. Eh fabrikat? Typ? Storlek? (...)
RG: Nej. Alltså en, en, jag har för mig att det måste ha varit en Volvo eller en Audi. Eh för formen var liksom fyrkantig. Den hade bagagelucka och, och en vanlig sådan sedanmodell. Eh så antingen då en, en Audi en Volvo 760 eller något sådant där kanske. Eh om jag tänker på hur, hur liksom formen på bilen var.
(...)
FLI: Mm okej.
RG: Mm. Eh men i övrigt ingen liksom sådär, inga eh... Radioantenn på baklucka har jag för mig, alltså på sidan av bakluckan.
Citera
2021-05-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Och läser man vad Lisbeth egentligen sa och inte vad FL vill förleda läsaren att tro få går oddsen upp igen, skyhögt.

Sven Åke Johanssons BMW hade inte heller tonade rutor som bilen som sågs utanför Grand hade.

SÅJ hade inte midjelång jacka på fotot.

Skrev tydligen fel på namnet. Jan-Åke Svensson skall det vara, inget annat.

Men, väldigt vad det verkar populärt att försöka placera honom en bra bit norr om mordplatsen.

Den mannen som sågs av Lisbeth några sekunder efter skotten verkar vara en man som skall skyddas.
Senast redigerad av Utredaren 2021-05-14 kl. 21:46.
Citera
2021-05-14, 23:31
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Har ingen. Har du bild på hans BMW med tonade rutor?

Den blå/grå bilen utanför Grand som Robert Gustavsson såg skulle vara antingen en Volvo/ Audi med tonade rutor runtom, även sidorutor fram och ha en radioantenn på sidan av bakluckan.

Den är högintressant med tanke på tid och plats men stämmer föga in på SÅJ's grafitgrå BMW.

Om den blå/ grå bilen säger Robert Gustavsson följande:

FL1: Innan vi ger oss iväg mot tunnelbanan nu, eh kan du på något sätt försök och komma ihåg allting runt den här bilen?

RG: Mm... Vi står där utanför biografen. Säger hej då till eh, vi vänder oss för att gå. Det är då jag noterar att bilen står parkerad precis utanför biografen.

Alltså... det är ju som, det är ju träd som växer. Det är stora träd på, på, utanför biografen och (ohörbart) närmast biografen står den här blå, eller blågrå bilen med tonade rutor runtom. Jag ser några händer vid alltså, vid ratten. Jag ser liksom en, en överarm. Eh med någon svartklädsel på sig och sen så tänker jag ”det där är d. Jaha, det är ".

FL1: Hur många personer är det i bilen som du uppfattar det?
RG: Jag uppfattar det som att det är två. Jag ser en arm och jag ser typ ett knä. Något grått knä.

FL1: Och de två personerna vill du placera? (...)
RG: I framsätet. Alltså i förarsätet och passagerarsätet.

(...)
FL1: Ytterligare en stund. Eh fabrikat? Typ? Storlek? (...)
RG: Nej. Alltså en, en, jag har för mig att det måste ha varit en Volvo eller en Audi. Eh för formen var liksom fyrkantig. Den hade bagagelucka och, och en vanlig sådan sedanmodell. Eh så antingen då en, en Audi en Volvo 760 eller något sådant där kanske. Eh om jag tänker på hur, hur liksom formen på bilen var.
(...)
FLI: Mm okej.
RG: Mm. Eh men i övrigt ingen liksom sådär, inga eh... Radioantenn på baklucka har jag för mig, alltså på sidan av bakluckan.

Nu var det ju du som påstod dig veta hur hans bil såg ut:

”Sven Åke Johanssons BMW hade inte heller tonade rutor som bilen som sågs utanför Grand hade.”

Källa: Ditt inlägg (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2021-05-14, 23:42
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helix321
Kom också ihåg att JÅS mordkvällen var klädd annorlunda än på de bilder vi har från rekonstruktionen. Han ser dessutom betydligt yngre ut på denna bild från mordplatsen än han gör på rekonstruktionsbilderna:
https://wpu.nu/images/f/f9/Arbetskopia_bo_janåke.pnh.png

Notera skägget. Skulle Jan A alltså misstagit sig på SE och den skäggprydde JÅS? Det är rena fablernas värld som PU ägnat sig åt men det visste vi ju redan.

Tack!
Kan du säga mer om fotot?
Citera
2021-05-14, 23:45
Medlem
Citat:
Nu var det ju du som påstod dig veta hur hans bil såg ut:

”Sven Åke Johanssons (skall vara Jan-Åke Svensson) BMW hade inte heller tonade rutor som bilen som sågs utanför Grand hade.”

Källa: Ditt inlägg (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Det var ett antagande som med stor sannolikhet också stämmer.

Dina envetna försök att sprida förvirring kring bilar och vittnen bidrar till att fästa uppmärksamheten på mycket intressanta omständigheter.

Som att gärningsmannen kan ha kommit i bil från Grand och släppts av mycket nära Dekorima varefter bilen stannar ett trettiotal meter norr därom som eventuell flyktbil.

Att identifiera förare och de han hade i sällskap vid Grand kommer att lösa MOP.

Edit: Vi värderar definitivt inte uppslagen på liknande sätt.
Senast redigerad av Utredaren 2021-05-14 kl. 23:48.
Citera
2021-05-14, 23:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Gruvedal pekade just på bristen av kartläggning av mordplatsvittnen. Hur de var klädda osv.
Den är viktigt att komma ihåg att Holmér och regeringen som stödde honom bar ansvaret för detta. Vissa försök att reparera skadorna gjordes efter Holmérs avgång. Vilket är svårt ett år efteråt. Nya förhör gjordes med Björkman, Mårelius med flera. Trots alla dåliga förhör finns mycket information att hämta. Om man läser noga och jämför. Vittnena norr om Grand är intressanta. Det kanske finns fler.
Citera
2021-05-14, 23:52
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Det var ett antagande som med stor sannolikhet också stämmer.

Dina envetna försök att sprida förvirring kring bilar och vittnen bidrar till att fästa uppmärksamheten på mycket intressanta omständigheter.

Som att gärningsmannen kan ha kommit i bil från Grand och släppts av mycket nära Dekorima varefter bilen stannar ett trettiotal meter norr därom som eventuell flyktbil.

Att identifiera förare och de han hade i sällskap vid Grand kommer att lösa MOP.

Det är ok med antaganden, så länge du redovisar att det är det.

Det är riktigt att jag är enveten. Om du blir förvirrad är det tråkigt. Jag noterar samtidigt att du fortfarande inte bemött mig i sak kring JÅS placering när skotten faller. Jag har sex vittnen, du har JÅS egen utsaga.
Min slutsats står fortfarande stadigt. Han stod inte för att svänga ned på Tunnelgatan vänster.
Han står någon annanstans.
Jag har också visat att han troligen inte heller finns i närheten av Åke Larsson och hans fyra medpassagerare.
Citera
2021-05-15, 00:06
Medlem
Citat:
Det är ok med antaganden, så länge du redovisar att det är det.

Det är riktigt att jag är enveten. Om du blir förvirrad är det tråkigt. Jag noterar samtidigt att du fortfarande inte bemött mig i sak kring JÅS placering när skotten faller. Jag har sex vittnen, du har JÅS egen utsaga.
Min slutsats står fortfarande stadigt. Han stod inte för att svänga ned på Tunnelgatan vänster.
Han står någon annanstans.
Jag har också visat att han troligen inte heller finns i närheten av Åke Larsson och hans fyra medpassagerare.

Nej, du har inget vittne som säger att det stod en BMW norr om mordplatsen före mordet.

Du får gärna citera ett sådant vittne här och ange uppslagsnummer.

Det är ett antagande som saknar stöd i något uppslag. Det vore bra om du redovisar dina antaganden som just antaganden inte som "fakta".

Vare sig åklagare eller advokat hade något att invända mot JÅS uppgifter om det vad jag vet.

Så länge du inte kan motbevisa Jan-Åke Svenssons uppgifter under ed och straffansvar i TR så kvarstår dom med högre bevisvärde än polisens sammanfattningar.

Edit: Jag skrev att du försöker förvirra inte att du lyckas med det.

Edit 2: E-30-01 Elisabeth Johansson som sätt bredvid Åke Larsson i fram säger
F: Det hörde du inte. lade du märke till någonting annat, personer, bilar eller någonting direkt före du lade märke till att det var någonting som hände här? Det var ingenting? Inga bilar bakom eller framför er?

J: Jo bilar var det ju bakom och framför men jag kommer inte ihåg...
Det finns säkert fler indikationer på att JÅS stod framför Åke Larssons bil.
Senast redigerad av Utredaren 2021-05-15 kl. 00:17.
Citera
2021-05-15, 02:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helix321
Kom också ihåg att JÅS mordkvällen var klädd annorlunda än på de bilder vi har från rekonstruktionen. Han ser dessutom betydligt yngre ut på denna bild från mordplatsen än han gör på rekonstruktionsbilderna:
https://wpu.nu/images/f/f9/Arbetskopia_bo_janåke.pnh.png

Notera skägget. Skulle Jan A alltså misstagit sig på SE och den skäggprydde JÅS? Det är rena fablernas värld som PU ägnat sig åt men det visste vi ju redan.

Intressant bild. Har jag aldrig sett förut. Bra. Han har en ljus jacka och inte en ljus poplinrock. Har han en ljus mössa på huvudet också? Som du säger ser han också yngre ut.

Den här bilden bevisar bara att vittnesmaterialet från mordplatsen i stora delar är undermåligt. Förhören med JÅS framstår som summariska. Han får bland annat inga frågor om varför han var där och var han befann sig före mordet.

Ensam man i grå bil vid Grand 23.16. Ensam man i grå bil vid mordplatsen 23.21. Finns det en länk här? Pia E och RG behöver inte ha sett samma bil. Jag personligen är mer intresserad av bilen som Pia E såg. Den åkte iväg precis när paret Palme börjat promenera söderut vilket gjorde Pia E förvånad. Hon trodde han stod och väntade på någon.

Vi har också en oklarhet rörande trafikljusen. Svårt att avgöra tycker jag. Men historierna går inte ihop.

JÅS ska granskas närmare menar jag. Varken jag eller någon annan kan påstå att han var inblandad i mordet. Det finns det inga belägg för. Han kanske bara var ett avslappnat vaket vittne som ville styra upp det förvirrade läget på mordplatsen.

Men att bara strunta i JÅS med hänvisning till att PU förmodligen gjort ett bra jobb är inte logiskt med tanke på vad vi vet om PU:s bravader genom åren. Här kan finnas näring - eller inte. Låt oss ta reda på det.

Det finns en sak till i detta. Christina Vallin ser en man komma gående efter skotten, en man som är oberörd och verkar veta saker. Jag har alltid tolkat hennes vittnesmål som att hon syftar på AB eftersom hon säger att mannen bar mörk klädsel. Problemet är bara att CV inte kan ha sett AB komma gående. När hon tittade mot mordplatsen hade han ju redan kastat sig in i porten.

CV säger vidare att mannen hon såg försvann. Han stod inte kvar. Det tyder också på att hon såg någon annan än AB eftersom han fanns kvar.

Enligt JÅS själv gick han fram och pratade med AB. Han var alltså där efter skotten. Ännu en sak att titta vidare på. Kan det ha varit någon annan man än AB som CV såg?
Citera
2021-05-15, 03:32
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Intressant bild. Har jag aldrig sett förut. Bra. Han har en ljus jacka och inte en ljus poplinrock. Har han en ljus mössa på huvudet också? Som du säger ser han också yngre ut.

Den här bilden bevisar bara att vittnesmaterialet från mordplatsen i stora delar är undermåligt. Förhören med JÅS framstår som summariska. Han får bland annat inga frågor om varför han var där och var han befann sig före mordet.

Ensam man i grå bil vid Grand 23.16. Ensam man i grå bil vid mordplatsen 23.21. Finns det en länk här? Pia E och RG behöver inte ha sett samma bil. Jag personligen är mer intresserad av bilen som Pia E såg. Den åkte iväg precis när paret Palme börjat promenera söderut vilket gjorde Pia E förvånad. Hon trodde han stod och väntade på någon.

Vi har också en oklarhet rörande trafikljusen. Svårt att avgöra tycker jag. Men historierna går inte ihop.

JÅS ska granskas närmare menar jag. Varken jag eller någon annan kan påstå att han var inblandad i mordet. Det finns det inga belägg för. Han kanske bara var ett avslappnat vaket vittne som ville styra upp det förvirrade läget på mordplatsen.

Men att bara strunta i JÅS med hänvisning till att PU förmodligen gjort ett bra jobb är inte logiskt med tanke på vad vi vet om PU:s bravader genom åren. Här kan finnas näring - eller inte. Låt oss ta reda på det.

Det finns en sak till i detta. Christina Vallin ser en man komma gående efter skotten, en man som är oberörd och verkar veta saker. Jag har alltid tolkat hennes vittnesmål som att hon syftar på AB eftersom hon säger att mannen bar mörk klädsel. Problemet är bara att CV inte kan ha sett AB komma gående. När hon tittade mot mordplatsen hade han ju redan kastat sig in i porten.

CV säger vidare att mannen hon såg försvann. Han stod inte kvar. Det tyder också på att hon såg någon annan än AB eftersom han fanns kvar.

Enligt JÅS själv gick han fram och pratade med AB. Han var alltså där efter skotten. Ännu en sak att titta vidare på. Kan det ha varit någon annan man än AB som CV såg?
Kan det vara Fauzzi hon ser? Han var ju mörkklädd den där kvällen?
Citera
2021-05-15, 06:34
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Att Jan A skulle blanda ihop SE med en skäggig och betydligt yngre JÅS är för mig uteslutet. Som jag ser det befann sig båda på mordplatsen.

Sedan har du helt rätt i att materialet från mordplatsen med vidhängande förhör är minst sagt undermåligt. Orsaken är uppenbar. Den stavas Holmer. Som exempel bestämde han ensam att Lisbet inte skulle delta i en rekonstruktion. Likaså Engström. Något som inte ens rättades till efter hans avgång. Så ansvaret ligger på många genom åren. Som Solveig Riberdal.

https://www.youtube.com/watch?v=qy1io3WNyYM

Från 29,15 i ovanstående länk har hon uppenbara problem med att förklara varför inte LP kallades till en rekonstruktion efter att HH försvann.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-15 kl. 07:00.
Citera
2021-05-15, 06:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Klart läsvärda papper. Kommer återkomma till dem.

Tyvärr verkar inte myndigheten ha läst domen.
Här, och ännu mer i Bengtssons förhör du lade ut idag, är flertalet maskningar sådant som människor gjort eller sagt i tjänsten.
Hos IC/PS finns det några försvars- och utrikessekretess som givetvis ska markeras, men annat är det inte.
Antagligen är de bara inkompetenta. Alternativet är att de inte är lojala med grundläggande värden det här landet är byggt av. Handlingsoffentlighet, rättssäkerhet, ansvarsutkrävande för att nämna några av de viktigaste.

Det var längesedan detta bara var en mordutredning.
Man måste göra en utredning av mordutredningen och också en utredning av utredningen av mordutredningen.

Det är trögt, fast mycket givande för att gå till botten med vad som hände den där kvällen.
Exakt.

I Kammarrättens utslag framgå det mycket tydligt att det poliser och andra statligt anställda utfört i tjänsten ska inte maskas. Däremot deras personliga förhållanden enligt lagen.

Kammarrättens dom i mål 5249-20 om sekretess av liggaren:

https://drive.google.com/file/d/1ah2AFsPP95gyfVyoQNGl6ExeLjS6D3ZY/view?usp=sharing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in