Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-18, 15:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vad tänker du på då ?
Att de yngre var mer intresserade av att fortsätta festa än vad AB var?
Eller att AB p.g.a. sin ålder inte tyckte att han riktigt hörde ihop med resten av gänget?

Sorry, skrev ju inte hur jag tänkte.
Ja men precis, nåt åt det hållet .... kanske båda dina exempel.

Nu har jag inte åldern på "eftersläntrarna" men kanske det var någon där som AB mer kände samhörighet med.
Och att det utifrån det också var så angeläget för honom att "spana efter dom".

En aspekt av det hela menar jag.

Tillägg: Neeser f. 1952 och Fredin f. 1940 (om jag hittat rätt Leif)
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-08-18 kl. 15:37.
Citera
2021-08-18, 16:20
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Nu har jag inte åldern på "eftersläntrarna" men kanske det var någon där som AB mer kände samhörighet med.

Ja jag förstår hur du menar. AB brydde sig kanske inte så mycket om att de andra från bankomaten bara gick iväg. Han var mer intresserad av att vänta in eftersläntarna som han kände mer samhörighet med.
Citera
2021-08-18, 16:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det var två vanliga bilder han hade i sin fotogalleri. Dessa försvann inom en vecka från att jag uppmärksammade dem här (efter att ha varit uppe i flera år).

Diskussionen om Tures FB och huruvida det var Djursjön är redan klarlagt. Det var Djursjön och platsen där det s.k. Mockfjärdsvapnet hittades. Jag har tidigare uppgett koordinaterna så det är bara att åka dit och titta själv.

Upp med bilderna då. Enkelt.
Citera
2021-08-18, 16:46
Medlem
Citat:
Det kan också gått till så här :
Medan den 3:e personen i sällskapet håller på att slutföra sitt bankomatuttag så går de andra 2 ut kort och växlar några ord med AB eller att de bara öppnar dörren och ropar till AB om han skall följa med vidare.

Skall man tro på vad AB själv berättar så befinner han sig då ute vid trottoarkanten en bit söder om bankomaten .Han vill då att de skall vänta på resten av sällskapet vilket de andra inte håller med om. När den 3:e personen sen är klar med sitt uttag så iakttar AB på lite avstånd hur de sen bara kommer ut och går iväg norrut på Sveavägen.

Eftersom AB tyckte att det var en god ide att gå ut mot trottoarkanten för att kunna spana längre söderut så är det inte helt osannolikt att han fortsatte med det och då mest befann sig ute vid trottoarkanten även efter att de andra lämnat bankomaten. Tror dock inte att han står helt stilla utan att AB då rör sig i området mellan södra annonspelaren och Dekorima ute vid trottoaren.

Att AB skulle stått precis utanför bankomaten med en osynlighetsmantel över sig tror jag inte på. NF och LOP passerar utan att se honom och AB ser inte heller när de passerar honom.

Mer troligt att AB då var ute vid trottoarkanten och spanade (möjligen även delvis skyms av södra annonspelaren) och att det var därför de inte la märke till varandra.

Ja, det är ju tänkbart.
Någonstans har han ju stått så att alla förbipasserande missat honom, och han har ju missat Palmes.
Egentligen är det ju av mindre betydelse huruvida de snackade efter uttaget eller inte.
Huvudfrågan var om IM kan ha förväxlat honom som varande den senare tillkomna gärningsmannen?
Eftersom du tror på AB, vilket även jag i huvudsak gör, så tror du inte heller att han gått bakom dem uppe vid norra reklampelaren, och inte heller att han stått ensam kvar i fyra minuter?
Hans kompisar bör då ha mött makarna Palme väldigt snart efter att de lämnade AB bakom sig.
Citera
2021-08-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Jag tror att det var ungefär så han uttryckte det till Gunnar Wall. En av få, och antagligen den ende som intervjuat AB
Citera
2021-08-18, 17:27
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är ju tänkbart.
Någonstans har han ju stått så att alla förbipasserande missat honom, och han har ju missat Palmes.
Egentligen är det ju av mindre betydelse huruvida de snackade efter uttaget eller inte.
Huvudfrågan var om IM kan ha förväxlat honom som varande den senare tillkomna gärningsmannen?
Eftersom du tror på AB, vilket även jag i huvudsak gör, så tror du inte heller att han gått bakom dem uppe vid norra reklampelaren, och inte heller att han stått ensam kvar i fyra minuter?
Hans kompisar bör då ha mött makarna Palme väldigt snart efter att de lämnade AB bakom sig.

Jag tror ju att den IM först ser i närheten av Dekorima är AB som går fram och tillbaka lite när han spanar efter eftersläntarna i sitt sällskap. Han har en grå Jack N liknande mössa och han väntar på någon/några precis som IM beskrev att det såg ut som.

Att han varit uppe vid norra annonspelaren tror jag verkligen inte på. Då skulle han gått i samma tempo som LOP hela vägen från norra annonspelaren eller bara hunnit ifatt dem strax innan Dekorima då han plötsligt upptäckte att de gick framför honom tillsammans med GM. Det tror jag absolut inte på.

AB förnekar själv att han skulle varit så långt norr om bankomaten och han hade heller ingen anledning att gå ditåt om han egentligen inte var så intresserad av att följa med det yngre gänget från bankomaten utan istället ville invänta eftersläntarna som skulle komma söderifrån.

Men varför skulle det inte kunnat gått några minuter efter att de skiljts åt tills mordet skedde? Är det tiderna från bankomatuttagen som man beräknat det på? Kan man lita helt på dessa?
Citera
2021-08-18, 17:43
Medlem
Citat:
Jag tror ju att den IM först ser i närheten av Dekorima är AB som går fram och tillbaka lite när han spanar efter eftersläntarna i sitt sällskap. Han har en grå Jack N liknande mössa och han väntar på någon/några precis som IM beskrev att det såg ut som.

Att han varit uppe vid norra annonspelaren tror jag verkligen inte på. Då skulle han gått i samma tempo som LOP hela vägen från norra annonspelaren eller bara hunnit ifatt dem strax innan Dekorima då han plötsligt upptäckte att de gick framför honom tillsammans med GM. Det tror jag absolut inte på.

AB förnekar själv att han skulle varit så långt norr om bankomaten och han hade heller ingen anledning att gå ditåt om han egentligen inte var så intresserad av att följa med det yngre gänget från bankomaten utan istället ville invänta eftersläntarna som skulle komma söderifrån.

Men varför skulle det inte kunnat gått några minuter efter att de skiljts åt tills mordet skedde? Är det tiderna från bankomatuttagen som man beräknat det på? Kan man lita helt på dessa?
Håller i huvudsak med, men det är svårt att tänka sig att AB har en sådan minneslucka att han inte minns att han uppehållit sig så länge på platsen.
I proportion till att han glömt en kort ordväxling, så är ju det mer anmärkningsvärt.
Sedan har vi det förbipasserande gänget, och jag tror att det var dom på väg till bankomaten.
Svårt att tänka sig att det kan ha varit några andra som inte gett sig till känna. Det gänget borde ju ha mött makarna Palme, men inget tyder på detta om man frågar Lisbeth eller NF.
Tänker mig att IM satt där i två minuter, och att bankärendet avslutades en knapp halvminut innan mordet. Totalt tog det 70 sekunder enligt uttagsuppgifterna.
Jag har ingen bra förklaring på varför de inte hört skotten, men det var möjligen lite buller på gatan.
Citera
2021-08-18, 17:48
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Håller i huvudsak med, men det är svårt att tänka sig att AB har en sådan minneslucka att han inte minns att han uppehållit sig så länge på platsen.
I proportion till att han glömt en kort ordväxling, så är ju det mer anmärkningsvärt.
Sedan har vi det förbipasserande gänget, och jag tror att det var dom på väg till bankomaten.
Svårt att tänka sig att det kan ha varit några andra som inte gett sig till känna. Det gänget borde ju ha mött makarna Palme, men inget tyder på detta om man frågar Lisbeth eller NF.
Tänker mig att IM satt där i två minuter, och att bankärendet avslutades en knapp halvminut innan mordet. Totalt tog det 70 sekunder enligt uttagsuppgifterna.
Jag har ingen bra förklaring på varför de inte hört skotten, men det var möjligen lite buller på gatan.

Var har AB sagt att han inte uppehöll sig några minuter på platsen?

Det är bara detta som jag läst:
AB säger att han går ut mot trottoarkanten en tid efter att de andra gått in för att göra bankomatuttagen och att han står kvar där en bra stund . Efter att han blir ensam kvar så uppehåller han sig avvaktande på platsen strax söder om bankomaten.
Senast redigerad av HAARP 2021-08-18 kl. 18:33.
Citera
2021-08-18, 18:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Hela 1986 säger IM att han bara såg GM några sekunder innan skotten. Förstår inte varför man ska grotta ner sig så mycket. Om mannen som väntar länge är efterhandskonstruktioner eller ihopblandning efter lång tid går inte att säga.

Gruppen med folk är mer intressant, när nämner han dessa första gången?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-08-18 kl. 18:44.
Citera
2021-08-18, 18:52
Medlem
Citat:
Var har AB sagt att han inte uppehöll sig några minuter på platsen?

Det är bara detta som jag läst:
AB säger att han går ut mot trottoarkanten en tid efter att de andra gått in för att göra bankomatuttagen och att han står kvar där en bra stund . Efter att han blir ensam kvar så uppehåller han sig avvaktande på platsen strax söder om bankomaten.
Missförstånd. Jag menar att han inte kan ha uppehållit sig där ensam efter att övriga traskat iväg. Vissa menar att de övriga passerat Adolf Fredriks kyrkogata innan makarna Palme gick över Sveavägen i höjd med Sari.
Det skulle bli minst fyra minuter ensam på platsen. Det köper jag inte.
Senast redigerad av MacMackay 2021-08-18 kl. 19:05.
Citera
2021-08-18, 19:11
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Missförstånd. Jag menar att han uppehållit sig där ensam efter att övriga traskat iväg. Vissa menar att de övriga passerat Adolf Fredriks kyrkogata innan makarna Palme gick över Sveavägen i höjd med Sari.
Det skulle bli minst fyra minuter ensam på platsen. Det köper jag inte.

Om du med de tider och vittnesmål som du anser dig kunna lita på kommer fram till ett scenario
som du själv tvivlar på så är det antagligen något fel med dessa tider, vittnesmål.

Om kartan inte stämmer överens med terrängen så är det mest sannolikt kartan det är fel på.
Och med "kartan" menar jag då de tider,vittnesmål som man litat på.
"Terrängen" är då det scenario som man själv bedömer som mest sannolikt.
Citera
2021-08-18, 20:44
Medlem
Citat:
Om du med de tider och vittnesmål som du anser dig kunna lita på kommer fram till ett scenario
som du själv tvivlar på så är det antagligen något fel med dessa tider, vittnesmål.

Om kartan inte stämmer överens med terrängen så är det mest sannolikt kartan det är fel på.
Och med "kartan" menar jag då de tider,vittnesmål som man litat på.
"Terrängen" är då det scenario som man själv bedömer som mest sannolikt.
Du svarade nu på ett inlägg som handlade om sannolikheten att Anders B stått kvar i flera minuter ensam efter att de övriga gått.
Jag vill därför att du är mer konkret.
Vilket är det mest sannolika scenariot i det fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in