Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Bara så jag förstår dig rätt: Polisens tidiga (1/3) signalement med 180 cm, 3/4 mörkblå täckjacka, grå keps med skärmen knäppt, stålbågade glasögon etc som den 6/3 uppdaterades med handledsväska, är ett utseende diametralt motsatt SEs? Vad är då rosa sparkdräkt, gul cykelhjälm och skägg?
Apropå att plufsiga filatelister inte ser ut som mördartyper: Det var en gång en plufsig nolla med glasögon (Mark David Chapman) som sköt John Lennon i hopp om att överta dennes berömmelse. Ifall nån vill ha både utseende och möjligt motiv som matchar SE, menar jag.
Ffa menade jag inte de textila signalementen, vilka f ö även de innehåller en mängd olikheter utsagorna emellan. Allt från att GM påstods vara klädd i parkasjacka, överrock av mocka, täckjacka eller loden, var barhuvad, hade sotarmössa eller keps - med eller utan öronlappar och hade GM kapuschong eller inte? Egentligen? Hur kan uppgifter som tyder på att GM hade en handledsväska ena stunden avfärdas i nästa andetag av någon som hävdar motsatsen? Och vem äger rätten till tolkningsföreträde? I materialet finns det ett otal av ögonblick där uppgifter, tidpunkter och/eller personer blandats ihop, där det är svårt att avgöra vilken källa som är mest trovärdig. Om ens någon är det? Särskilt svårt är det med frågor (vilka är många till antalet) där flera olika, ofta inbördes motstridiga, teorier försöker att samsas om utrymmet. I förhören jag hittills läst är t ex beskrivningarna av GM lite väl spretiga och med så pass stor variation, vittnena emellan, att det i materialet svårligen kan påstås finnas någonting som skulle kunna utgöra ett unisont signalemente, och än mindre, entydigt peka ut någon enskild. Jag kan möjligen sträcka mig till att släppa mannen i rosa sparkdräkt, gul cykelhjälm och skägg fri mot borgen.
Men. Det jag menar skulle vara diametralt olikt SE i vittnesbeskrivningarna har ingenting med klädesplagg eller mina egna vanföreställningar att göra. Jag menar bara att flertalet av uppgifterna i förhören pekar på en GM vars kroppskonstitution uppfattats vara av sorten som snarare ger intryck av någon som är i bra form - i något enskilt fall uppfattas han t o m vara atletiskt byggd - mera än att det uttalats några likheter med SE. T ex yttrar sig, den då 17-årige, AH om att hon tycker att GM "såg ut som att han hade en snygg kropp".
Inte i något förhör, mig veterligen, tangerar beskrivningarna av GM's fysik några likheter med SE's dito. AH's allra minst, och även om jag tillstår att det inte är ställt utom allt rimligt biologiskt tvivel att det är fullt möjligt att en 17-årig tjej skulle kunna tänkas finna attraktion i SE's snygga kropp, så finner jag det ändock mer sannolikt att Ted Gärdestad utförde mordet. Baklänges dessutom. På bilderna jag sett och i de reportage som kablats ut får jag intrycket av att SE var en kort, något rultig man, och i den mån.han nu inte fullt ut kunde klassas som tjockis, så var han iallafall klädsamt fyllig och vägde möjligen in i viktklassen som reserverats för korpulenta. Beroende på vem man frågar naturligtvis, och oavsett vilket så friskriver inte utseendet honom från några specifika brottsrubriceringar öht, inte ens de med bestialiska inslag. Lika lite kan han, trots det något märkliga sammanträffandet du så träffsäkert påtalar i det att SE råkar vara en Chapman-look-a-like, nolla eller ej, erhålla någon fribiljett till mördarnas Hall of Fame).
Vidare finns det röda trådar i förhör där uppfattningarna genomgående tolkar GM som lång, kraftig och med bred rygg. I centimetrar räknat varierar det mellan ~180-190 cm (här är f ö ett av de spann där SE, med sina 182cm, kan tänkas kvala in, icke desto mindre går det i nästa andetag att avfärda honom, med hänvisning till de vittnesuppgifter som stipulerar att GM var "minst ett huvud högre än OP").
Den närmaste beskrivningen jag kommer, som har bäring på SE, är att ett vittne tyckte att GM såg "kraftig ut, nästan lite satt". Men inte närmare än så. Det är geggigt, Palmemordet, och fullt av återvändsgränder och sidospår, fallgropar och hägringar som i varierande grad lovar leda till slutsatser så solklara att man riskerar att bländas och gå vilse. Med andra ord är det lika underbart att gräva i vindlingarna som det är svårt att formulera teorier som, hur vattentätt det än verkar vara, håller ända in i kaklet.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Den här myten att alla hans lögner är vita och kan kopplas till fåfänga, hur uppstod den? Det dräller även av lögner som syftar till att systematiskt manipulera fakta till hans fördel, utan minsta tillstymmelse till potential att vinna bekräftelse och stjärnglans.
Att kalla spekulationerna för lögn känns magstarkt. De "besvärande omständigheter" som tillsammans med ett i övrigt tunt underlag skall möjliggöra SE som skäligen misstänkt GM är, oavsett vilket av teoripaketen en väljer att anamma, bara okvalificerade och mer eller mindre råbarkade, spekulationer och ingenting annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Det var inget fel på det datoriserade stämpelsystemets klocka annat än att tiden angavs i minuter och därför kunde peka upp till 59 sekunder fel. Det hindrade inte att han upprepade gånger ville flytta fram tiden till 23:20, och i Tingsrätten 1989 gjorde han ett stort nummer av att
flytta den till 23:21 med hänvisning till samma påstådda fel på klockan. Bara ett exempel på lögner som inte kan bortförklaras med fåfäng önskan att placera sig i spotlighten (innan dess hinner han även ljuga om när sista tåget gick - man behöver inte gå 23:15 för att ta ett tåg 23:48 om man inte avser åla medelst hasning till stationen då).
Peka fel som i att tiduret kunde tolkas gå före eller efter fröken ur? Har sett uppgifter som påstår att stämpeluret gick 1 minut efter och, kort sagt så efterlyser jag någon sorts trovärdig källa som klargör omständigheterna härikring.