Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Härligt, tack!
Kom senare på att resebyrån som jag tror hette Linders resebyrå öppnade efter mordet, och jag har för mig att SE nämnde att den flyttade in i Götabankens gamla lokaler.
Ah, ok! Hade också för mig att en resebyrå fanns där nånstans i nån veva. Tack för namnet!
Om du eller någon annan har detaljer kring – eller helst bilder på – butikerna norr om Skandia-entrén vore det mkt intressant. Det är en sån där grej jag prokrastinerat kring att gräva efter på biblioteket... Är ju inte jättenödvändig info, men det är frustrerande att inte veta exakt vad som fanns på de där 120 metrarna.
Så här långt har jag:
Det äldre hus som på norrgaveln sitter ihop med Skandiahuset i korsningen Adolf Fredriks Kyrkogata är Sveavägen 48. Huskroppen förefaller enligt ritningarna vara knappt 25 meter lång.
Fasaden har förutom hörningången fyra fönster mot gatan och som framgår av bilder innan renoveringen (2011) hade fönster 1, 2 och 4 (från vänster/norr räknat) även inmonterade butiksdörrar. Oklart dock vilka som faktiskt var entréer till olika verksamheter.
Här låg Sari, men har inte lyckats hitta någon bild som visar vilket/vilka av skyltfönstren butiken låg i.
På Sveavägen 48 låg också musikinstrumentbutiken Sthlms Piano- och Orgelcenter (1988 öpnade Musikpunkten, som sedan låg där ända in på 2000-talet)
Möjligen fanns alltså någon ytterligare verksamhet i de här butikslokalerna på Sveav. 48.
I den halva av Skandiahuset som är norr om Skandias entré, fanns minst 3 butiker (5 butiksdörrar).
Först Svensk hemslöjd, som förefaller ha haft 2 dörrar och 2 egna markiser över skyltfönstren.
Därefter La Carterie (som var en pappers-, dekor- och presentbutik), som också förefaller ha haft 2 dörrar samt 2 egna markiser över skyltfönstren.
Efter La Carterie låg Tulehusets Tobakshandel, en liten butik.
Det låg ev. en till liten butik mellan tobakshandeln och Skandias entré. (Dörr + ett skyltfönster)