Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Mycket läsvärd bok. Den finns som ljudbok på Storytel också.

Jag delar din uppfattning. Enligt boken; LP lär ha skrikit "Men, vad gör du!" efter skytten när denne flydde runt hörnet (då den där Jeppsson lär ha sett honom). Precis som Borgnäs funderar man ju lite kring varför hon skrek så? Det känns ju inte som att man gör det efter en okänd gärningsman, snarare till någon man är vän/bekant med, om än ytligt?

Det kan man absolut skrika åt en okänd gärningsman också. Ser inget konstigt alls med det.
Citera
2020-04-13, 23:11
Medlem
JSelwyns avatar
Som några redan varit inne på, så blir man inte riktigt klok på NF’s vittnesmål. Själv tror jag att det ligger en hund begraven. Det finns en del saker som fortfarande sticker ut. Allt är taget från de två förhören med NF. Om det finns mer info angående NF som kan räta ut frågetecknen ”?”, så vore det önskvärt att få läsa det.

Att NF är så fåordig, ligger honom lite i fatet. Om nu NF läser denna tråd så vet han vad som skrivs om honom. Nåväl, och jag hoppas att PU har tagit fasta vid något av detta:

- Han bar på en ryggsäckmodell Salomonväska den kvällen. Finns inga vittnesmål om att någon skulle ha sett honom. Varken LP, AB eller någon annan.

- I det andra förhöret så hänvisar han till ett ungt par som han mötte på sin väg på Sveavägen och till mötesplatsen. Skulle ha varit intressant att veta om han ”mötte” paret söder om Tunnelgatan eller mellan mordplatsen och mötesplatsen? Innan har han ju sagt att han inte mötte någon person på Sveavägen innan han möte Palme.

- I de båda förhören så föreställer han sig mannen som något äldre. Tyder det inte på att han faktiskt sett hur mannen såg ut?

- Sen om han nu såg mannen som gick bakom paret Palme och sedan sammankopplar det med AB, så bör han väl ha noterat att denne hade stickad mössa, mustasch, skägg och väska?

- Någon har pekat på att Ljubisa, korvkioskföreståndaren såg en man som gick förbi (bakom CP) gatuköket skulle ha haft likheter vad gäller klädsel med NF. Skulle han då inte ha noterat ryggsäcken isf? Ryggsäcken är så utmärkande och vid denna tid var en av de mest populära.

- Sen så säger NF ”han passerade dom utan att hälsa”, alltså paret Palme. Varför skulle det vara så viktigt att nämna? Är det för att han vet vad som är i görningen och vill inte att LP skall nämna att det var en person som hälsade på dem bara någon minut(er) innan?

Hela NF’s historia om vad han var med om den där kvällen borde ha väckt fler frågor hos polisen.
Citera
2020-04-13, 23:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Det kan man absolut skrika åt en okänd gärningsman också. Ser inget konstigt alls med det.
Om hon riktade sig mot GM, vilket förefaller tveksamt, är det ett mycket märkligt sätt att reagera på. Hon går, hör smällar och ser sin man falla, vänder sig om och ser en främmande man, förstår omedelbart att mannen orsakat skadan, skriker åt den okända mannen istället för att rikta sin fulla uppmärksamhet åt sin man.
Citera
2020-04-13, 23:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja "fishy" är en mild beskrivning av denna (fisk)soppa. Vad har vi egentligen om vi nu utgår från att det vi vet stämmer med verkligheten. Vi säger väl ca 1 minut före mordet och framåt, dvs 23.20.30-23.21.30.

1. Paret Palme passerar Skandias entré och möter NF.
2. Tensonmannen går 8-10 bakom dem.
3. En stund senare kliver SE ut på trottoaren.
4. AB vankar vid Bankomaten.
5. GM står och väntar vid Dekorima.
6. En grupp ungdomar passerar Dekorima 10-15 sekunder innan paret P kommer till Dekorima.
7. Paret Palme når Dekorima/mordet/GM flyr.
8. LP ser smal man i ljus klädsel en bit norr om mordplatsen+ser AB.
9. JÅS ser en man i blå täckjacka kasta sig in i en port 25 meter norr om AB.

Räknat norrut från mordplatsen i mordögonblicket:

AB 5 meter bakom
Tensonmannen 8-10 meter bakom
SE 15 meter bakom
Mannen i blå täckjackan 30 meter bakom (enligt JÅS)
Mannen i ljus klädsel - vad säger LP om avståndet? 30 meter?
Ungdomsgänget - 40 meter bakom?

Man går drygt 80 meter på en minut i promenadtakt. När skotten föll en kort stund efter det att paret Palme nått Dekorima så kan vi kanske räkna att ungdomsgänget hunnit ca 40 meter norrut då det smäller?

När AH springer mot mpl uppfattar hon dessutom ett "äldre par" som närmar sig mpl norrifrån.

Det var kort sagt en j-la massa folk i rörelse norr om mpl sekunderna kring mordet. Vilket väl är rätt normalt en kväll på stan. Men hur hänger det ihop egentligen? Vet KP o gänget det?
Ang. ’ungdomarna’
IM säger i sitt andra förhör 860314 att det var ”fem, sex, sju personer som går ner mot Wennergren Center”. Inget sägs där om ålder m.m. En tänkbar tolkning av detta är att det är en mental sammanslagning av AB & co (4) samt NF (1) som alla går norrut. IM har såvitt vi vet ingen anledning att memorera något om dessa personer. En förutsättning för detta är att IM har fel på tiden och att passagen sker 1-2 minuter innan. I annat fall hinner IMs kollegor inte ta ut pengar och gå norrut. Detta är den svaga länken i mitt resonemang, det medges.

Om det inte är AB & co som IM ser, och de faktiskt passerar 10-15s före skotten, vilka i h-e är det då? Har vi 5-7 vittnen som alla sett GM vid Dekorima (om vi skall tro IM) och mött LOP utanför Skandia och ingen av dem ger sig till känna under 34 år?
Citera
2020-04-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
1986 disponerade Skandia själva de 5 skyltfönstren till höger (söder) om sin entré. I SVT:s inslag med Stig Engström från april det året kan man se affischer av deras annonskampanjer i fönstren.

Efter det, söderut räknat, låg skohandeln Haga-Skonett (med skyltfönster, dörr, skyltfönster). Oklart om den hade öppnat redan vid mordet, men de fanns där (precis nystartade) i april 1986.

Efter det Götabanken med sin bankomatlobby. De hade ett skyltfönster till höger om entrén. Efter det kom Dekorimas varuintag, därefter Dekorimabutiken.
Härligt, tack!
Kom senare på att resebyrån som jag tror hette Linders resebyrå öppnade efter mordet, och jag har för mig att SE nämnde att den flyttade in i Götabankens gamla lokaler.
Citera
2020-04-13, 23:56
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Som några redan varit inne på, så blir man inte riktigt klok på NF’s vittnesmål. Själv tror jag att det ligger en hund begraven. Det finns en del saker som fortfarande sticker ut.

Fast nja jag tycker tvärtom att hela problemet ligger hos de till synes extremt slött genomförda förhören. Det ser ut som om förhörsledarna Ström och Länningen kort och gott räknade bort NF ganska snabbt eftersom han inte hade något smaskigt att komma med.

Det framgår inte hur långt det första förhöret var, men referatet är bara en och en halv sida långt och ser mest ut som en rutinåtgärd utförd för att den måste göras. Inget pressande för att få fram detaljer kring utseenden osv och ingenting om NF själv.

Det andra förhöret sker under en vallning och resulterar i ett ännu kortare referat. Inga följdfrågor kring paret han kom på att han mött (låter som det sker i kvarteret söder om mordplatsen iofs) och inget utredande av t.ex. den 43-sekundiga tidslucka som uppstår.

Det tredje förhöret sker under en fyra timmars (!!) vallning och resulterar i det kortaste referatet av dem alla, bara knappt 7 rader. Vad fan gjorde de i hela fyra timmar?

Jag tycker inte man lasta NF för något av det här. Visst, han kanske var fåordig, men det är ju förhörsledarnas uppgift att råda bot på det och redovisa det i sina protokoll. Även om inget mer substansfullt gick att få fram ser deras insatser iaf oerhört slarviga och/eller inkompetenta ut i referaten.
Citera
2020-04-14, 00:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
NF – gubben ur lådan.

Funderar just på NF’s interaktion med polisen och tvärtom med hänvisning till de två regelrätta förhören den 3:e mars och 25:e mars 1986 samt vallningen på årsdagen.

Det som slår mig när man jämför dessa förhör med NF hur lättvindigt han får prata av sig om händelsen den 28:e februari.

Bara som ett exempel: det verkar som att polisen (framkommer inte i protokollet iaf) inte ens bemödat sig att kolla NF’s arbetstid den 28:e. Om NF ens jobbade den dagen? Även om han inte jobbade just den dagen så hade man velat veta vad han gjorde den dagen? Polisen har haft knappa 3 veckor på sig att kolla upp honom mellan det första och andra förhöret…men icke.

Dessutom, i det första förhöret så säger NF att han kände igen makarna Palme på 10 meters avstånd. Den okända mannen gick 10m bakom. Men i det andra förhöret så har avståndet mellan NF och Palme utökats till 20m och mannen 8-10m bakom.

I vanliga fall (iaf min värld) när man utför ett förhör så har man en början, mitt i, och ett slut. Alltså, hur hamnade du där? Vad hände och vad gjorde du sen?

Om man jämför NF’s förhör med de andra vittnesmålen (AB, LJ, YN, LL, SE, AD, IM osv) och på det sättet han blir förhörd så finns ingen början eller slut. Jämför det med nämnda vittnesmål () där de får mycket ingående (gator, klockslag, pubbar, kollegor etc) berätta hur de hamnade på platsen, vad som hände och sedan hur de åkte där ifrån eller annat avslut.

Saknar helt enkelt en tidslinje över vad NF gjorde den dagen. Även hur en normal arbetsdag såg ut. När han började? Hur han vanligtvis tog sig till jobbet? När han slutade? Normala resvägen hem?

Jag finner detta mycket märkligt. Skulle vilja kalla det väldigt dålig förhörsteknik om/när man vill utröna ett händelseförlopp.

Som jag och andra nämnt tidigare: det hade varit önskvärt (mycket bättre) om polisen hade gjort en rekonstruktion av händelseförloppet med alla samlade tillsammans.
Ytterligare en kommentar till detta:
Som påtalats av flera så är det inget konstigt att man blandar ihop platser och avstånd, speciellt om man inte är väl bekant med området. Även om du haft en promenadväg till jobbet under flera år är det långt ifrån självklart att du memorerat ordningen på olika affärer, eller ens smågatorna. Det är i vart fall min erfarenhet.

I det här fallet så så har vi först ett förhör 860303 (förmodligen på polisstationen) sedan ett förhör på Sveavägen 860325 i samband med vallning. För mig är det helt självklart att det är uppgifterna på plats i det senare förhöret som är av intresse. När han ser omgivningarna kan han placera mötet med LOP och bedöma avståndet bättre. Inget konstigt, eller hur?
Citera
2020-04-14, 00:03
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag delar din uppfattning. Enligt boken; LP lär ha skrikit "Men, vad gör du!" efter skytten när denne flydde runt hörnet (då den där Jeppsson lär ha sett honom). Precis som Borgnäs funderar man ju lite kring varför hon skrek så? Det känns ju inte som att man gör det efter en okänd gärningsman, snarare till någon man är vän/bekant med, om än ytligt?

Tror inte man ska dra för stora växlar på ordvalet. Anna Lindh ropade exakt de orden när hon mördades, av en total främling.
Citera
2020-04-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja "fishy" är en mild beskrivning av denna (fisk)soppa. Vad har vi egentligen om vi nu utgår från att det vi vet stämmer med verkligheten. Vi säger väl ca 1 minut före mordet och framåt, dvs 23.20.30-23.21.30.

1. Paret Palme passerar Skandias entré och möter NF.
2. Tensonmannen går 8-10 bakom dem.
3. En stund senare kliver SE ut på trottoaren.
4. AB vankar vid Bankomaten.
5. GM står och väntar vid Dekorima.
6. En grupp ungdomar passerar Dekorima 10-15 sekunder innan paret P kommer till Dekorima.
7. Paret Palme når Dekorima/mordet/GM flyr.
8. LP ser smal man i ljus klädsel en bit norr om mordplatsen+ser AB.
9. JÅS ser en man i blå täckjacka kasta sig in i en port 25 meter norr om AB.

Räknat norrut från mordplatsen i mordögonblicket:

AB 5 meter bakom
Tensonmannen 8-10 meter bakom
SE 15 meter bakom
Mannen i blå täckjackan 30 meter bakom (enligt JÅS)
Mannen i ljus klädsel - vad säger LP om avståndet? 30 meter?
Ungdomsgänget - 40 meter bakom?

Man går drygt 80 meter på en minut i promenadtakt. När skotten föll en kort stund efter det att paret Palme nått Dekorima så kan vi kanske räkna att ungdomsgänget hunnit ca 40 meter norrut då det smäller?

När AH springer mot mpl uppfattar hon dessutom ett "äldre par" som närmar sig mpl norrifrån.

Det var kort sagt en j-la massa folk i rörelse norr om mpl sekunderna kring mordet. Vilket väl är rätt normalt en kväll på stan. Men hur hänger det ihop egentligen? Vet KP o gänget det?

Och frågan är ju om AB eller hans kompisars version är den rätta. Om man ser det rent krasst så berättar de olika versioner.
Om vi går efter AB så har han ju redan hunnit en bit söderut när vännerna kommer ut, och borde inte ha mer än högst tio meter kvar att gå.
Enl vännerna så hade de en kortare diskussion med AB innan de gick och lämnade honom åt sitt öde.
Då är frågan i stället hur länge han stannat, och den automatiska följdfrågan blir hur långt norrut de själva kommit.
Är de framför eller bakom NF?
Varför såg inte NF dem komma?
Citera
2020-04-14, 00:21
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Härligt, tack!
Kom senare på att resebyrån som jag tror hette Linders resebyrå öppnade efter mordet, och jag har för mig att SE nämnde att den flyttade in i Götabankens gamla lokaler.

Ah, ok! Hade också för mig att en resebyrå fanns där nånstans i nån veva. Tack för namnet!

Om du eller någon annan har detaljer kring – eller helst bilder på – butikerna norr om Skandia-entrén vore det mkt intressant. Det är en sån där grej jag prokrastinerat kring att gräva efter på biblioteket... Är ju inte jättenödvändig info, men det är frustrerande att inte veta exakt vad som fanns på de där 120 metrarna.

Så här långt har jag:

Det äldre hus som på norrgaveln sitter ihop med Skandiahuset i korsningen Adolf Fredriks Kyrkogata är Sveavägen 48. Huskroppen förefaller enligt ritningarna vara knappt 25 meter lång.

Fasaden har förutom hörningången fyra fönster mot gatan och som framgår av bilder innan renoveringen (2011) hade fönster 1, 2 och 4 (från vänster/norr räknat) även inmonterade butiksdörrar. Oklart dock vilka som faktiskt var entréer till olika verksamheter.

Här låg Sari, men har inte lyckats hitta någon bild som visar vilket/vilka av skyltfönstren butiken låg i.

På Sveavägen 48 låg också musikinstrumentbutiken Sthlms Piano- och Orgelcenter (1988 öpnade Musikpunkten, som sedan låg där ända in på 2000-talet)

Möjligen fanns alltså någon ytterligare verksamhet i de här butikslokalerna på Sveav. 48.

I den halva av Skandiahuset som är norr om Skandias entré, fanns minst 3 butiker (5 butiksdörrar).

Först Svensk hemslöjd, som förefaller ha haft 2 dörrar och 2 egna markiser över skyltfönstren.

Därefter La Carterie (som var en pappers-, dekor- och presentbutik), som också förefaller ha haft 2 dörrar samt 2 egna markiser över skyltfönstren.

Efter La Carterie låg Tulehusets Tobakshandel, en liten butik.

Det låg ev. en till liten butik mellan tobakshandeln och Skandias entré. (Dörr + ett skyltfönster)
Citera
2020-04-14, 00:43
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Fast nja jag tycker tvärtom att hela problemet ligger hos de till synes extremt slött genomförda förhören. Det ser ut som om förhörsledarna Ström och Länningen kort och gott räknade bort NF ganska snabbt eftersom han inte hade något smaskigt att komma med.

Det framgår inte hur långt det första förhöret var, men referatet är bara en och en halv sida långt och ser mest ut som en rutinåtgärd utförd för att den måste göras. Inget pressande för att få fram detaljer kring utseenden osv och ingenting om NF själv.

Det andra förhöret sker under en vallning och resulterar i ett ännu kortare referat. Inga följdfrågor kring paret han kom på att han mött (låter som det sker i kvarteret söder om mordplatsen iofs) och inget utredande av t.ex. den 43-sekundiga tidslucka som uppstår.

Det tredje förhöret sker under en fyra timmars (!!) vallning och resulterar i det kortaste referatet av dem alla, bara knappt 7 rader. Vad fan gjorde de i hela fyra timmar?

Jag tycker inte man lasta NF för något av det här. Visst, han kanske var fåordig, men det är ju förhörsledarnas uppgift att råda bot på det och redovisa det i sina protokoll. Även om inget mer substansfullt gick att få fram ser deras insatser iaf oerhört slarviga och/eller inkompetenta ut i referaten.
Okej. Ja, du har en poäng det där med förhörsledarna.

Så, om dom hade bemödat sig att läsa igenom vad NF sagt och de dom har skrivit ner, så borde dom ha hittat "luckor". Jag har ju listat en del exempel, som jag tycker, väcker frågor. Jämför också det med hur detaljerade de andra förhören typ med IM, AB, LJ osv är. Antingen har vi väldigt dåliga förhörsledare eller så...ja, jag vet inte.

Alltså, NF är den enda förutom gm då, som verkligen ser/träffar paret Palme efter att dom lämnat Grand och fram till Dekorima. Som dessutom, säger att han sett en man följa efter paret bara någon minut innan dådet. Bara det borde ju ha föranlett att polisen skärskådat NF's berättelse till minsta detalj.
Citera
2020-04-14, 01:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Tror inte man ska dra för stora växlar på ordvalet. Anna Lindh ropade exakt de orden när hon mördades, av en total främling.
Det handlar inte bara om ordvalet. Att hon överhuvudtaget säger något till GM märkligt. Såg hon att han sköt? Varför säger hon att hon trodde att skotten kom från längre avstånd om hon redan från första sekunden visste var GM befann sig?

Jag tror dock att "du" syftade på OP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in