Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
Ja, och om man nu tror att deras iakttagelse var riktig, så förstärker det bara teorin att det högst troligt rör sig om en 357 Magnum revolver, mest troligt en S&W men det är kanske av sekundär betydelse då alla fabrikat förmodligen varit intressanta för PU.
Piplängden borde rimligen varit minst 4". Om det var en 6" så ligger det nära till hands att tycka att vapnet var onödigt klumpigt, men kanske också då att "man tager vad man haver" alltså en mindre professionell GM alt. grupp. Generellt, som sagts många gånger, så har revolver i huvudsak två fördelar framför pistol, lämnar inga tomhylsor o risken för mekaniskt tjorv är minimal. M.a.o så är val av revolver vid ett mord på kort avstånd inte så dumt, men helst då med kortare pipa än 6", av smidighetsskäl.
Okej, vad bra. Ja jag - som inte är det minsta expert på vapen - har tänkt i ungefär samma banor. Så här:
1. För mig är det troligt att ammunitionen användes för att den tränger igenom en skottsäker väst/bilplåt/vindruta.
2. Jag betecknar det även som troligt att GM använde den revolver han kunde bäst. Han var helt enkelt erfaren Magnumskytt och mycket van vid att hantera just en sådan revolver. Det talar även för att GM borde kunna sökas i typ skytteklubbar där det var populärt bland några/flera att använda Magnumrevolvrar. Problemet är väl att just mordvapnet troligen var stulet eller på annat illegalt sätt placerat i GM:s hand (ev beslagtaget av polis men ej registrerat).
3. Att revolvern inte kastar ifrån sig tomhylsor är ett plus.
4. Att det, som du berättar, dessutom är så att en Magnumrevolver sällan "tjorvar" ger ännu en fördel.
5. Att revolver är lämplig för mord på kort avstånd berättar du också vilket stärker uppgifterna ovan.
Detta sammantaget leder för mig till slutsatsen att ovanstående fördelar vägde upp nackdelen att vapnet är lite klumpigt. Med ett axelhölster under jackan/rocken kanske det inte var så farligt?
Jag råkar känna till att vissa kriminella gäng i utlandet helst använde Magnumrevolvrar. De ansåg att de var bäst. Vet ej riktigt varför men så var det. Kanske av de skäl du anger?
De kriminella ligor jag tänker på var aktiva i Belgien på 1980-talet (Haemers, Staercke m fl). Tror att även "Bende van Nijvel" som mördade oskyldiga på olika köpcentra använde Magnum. Åtminstone vid några tillfällen var det så.