Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-25, 15:41
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ganska så märkligt att beskriva en persons utseende med "kroatisk". Detta dessutom innan Balkan kriget. Jugoslavisk borde kanske varit närmare till hands, eller ännu hellre sydeuropeisk, östeuropeisk. Hon kanske var medveten om en hotbild från Ustasja, o dess verksamhet.
Hon säger inte "kroatisk" men nämner "Ustasja" Det är ur det, jag och statssekreterare Ulf Dahlsten säger "Det hon ville ha sagt var: han kan ha varit kroat. Han såg sådan ut." (källa: Nirvana kan vänta sida 180) Jag tycker Fauzzi såg ut som en kroat från Adriatiska kusten.
Citera
2020-03-25, 15:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jan Andersson säger, Björkman stod i porten och tittade åt höger och vänster utmed Sveavägen, inte att han går ut eller lutar sig ut ur porten. Från sin position kan Björkman se reklampelaren åt höger och paret Palme åt vänster utmed Sveavägen. Fauzzi säger Björkman "är halvvägs in i en port eller någon entre" och "lutar sig ut" (FUP 92) Detta är bara påhitt, han kan inte se Björkman från den position han uppgav till polisen.

Du missförstår också (med avsikt?) detta med Lisbeth. Fauzzi vet at hon eller någon annan på Sveavägen har sett honom tidigare, det är därför han själv går till polisen och förklarar (bortförklarar) vad han gjorde där.

Jag blev sannspådd . Trots att du får Jan Anderssons vittnesmål om att Anders Björkman tittar utmed Sveavägen Börjar du gagga om hur mycket han lutat sig ut, uppfattar du inte själv hur dumt det låter.

Ang Nicola Fauzzis samtal med polisen missförstår jag ingenting . Du påstår , utan en gnutta fakta, att NF ringde polisen för att han trodde sig vara igenkänd av Lisbeth Palme. Ser nu att du lagt till att någon annan kan ha känt igen honom, återigen utan att prestera ett vitten av bevis eller ens en indikation på att detta har skett. Jag konstaterar att det är din egen fromma förhoppning att det är på det viset.

Att anklaga någon för att vara MOPs GM är ett oerhört steg. Då gäller det att ha något verkligt bevis på fötterna och inte bara tro ,egenhändigt vrängda vittnesmål och obestyrkta påståenden. För att utföra MOP krävs ett vapen. Jag frågar nu för tredje gången på ett dygn. Har du någon indicie på att NF har haft tillgång till vapen? Detta är den väsentliga frågan , inte utläggningar om hur långt AB tittat ut ur en port.
Citera
2020-03-25, 15:59
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Känns som att det kokar ned till något du beskriver.

Är inte så insatt i CA som GM.

Men jag har varit inne på att någon Palmehatare sett OP gå in på Grand och passat på att hämta en revolver och väntat utanför Grand. Biobesök eller teaterbesök är ett perfekt tillfälle för en som vill få ett spontant tillfälle att mörda en politiker som OP.

Du har plats, tidpunkt och kan skanna terrängen efter lämpliga platser för själva skjuttillfället och tid för att planera flykten.
Sedan ha utrymme för spontanitet.
Bingo för GM att makarna Palme väljer att gå hem.
Med tanke på den höga hotbilden mot OP är det inte mindre att man börjar undra om OP hade en dödslängtan eller gillade att utmana ödet.
Det borde vara bra odds för att de skulle träffa på några fulla Palmehatare på vägen hem en fredagskväll. Borde de inte undvikit den risken? Eller andra fyllskallar som vill snacka och ta i hand. Kände makarna Palme sig säkra pga mörkret och vädret den här kvällen?

Alternativet är ett mördarcommando på 3-4 personer som får betalt.
Kontraktsmord.
De har övervakat ett tag, börjat samla information och så dyker denna helt fantastiska möjlighet upp som gubben i lådan. De improviserar ihop planen under biobesöket. De kan inte förstå vilken tur de har när makarna Palme börjar att gå hemåt istället för att ta taxi eller åka T-bana. Det spekuleras av LP att OP hade upptäckt att de var förföljda eftersom OP dröjt sig kvar vid klädbutiken (?). Hon reagerade över att han stått kvar så länge utanför skyltfönstret.

Lisbeths Palmes agerande efter mordet har genomgående varit något av ett mysterium. Om vi tänker oss att det varit ett vanligt "Svenssonpar" som råkat ut för detta så borde LP:s agerande rimligtvis föranlett en viss misstanke hos mordutredarna.
Varför denna ovilja att samarbeta? Varför dessa motstridiga uppgifter? Varför skiljer sig hennes vittnesmål så markant mot de andra mordplatsvittnena? Kluriga frågor, men helt klart så har hon varit en belastning för mordets uppklarande.

Om vi leker med tanken att de skulle ha misstänkt henne så kan man konstatera följande:

Hon har möjlighet att påverka sin make att inte ha livvakter med sig
Hon har möjlighet att påverka sin make att de ska gå hem istället för ett säkrare alternativ.
Hon har möjlighet att påverka att de helt ologiskt ska gå över gatan för att hon ska titta in i ett skyltfönster.
Hon har möjlighet att styra deras väg till en för GM perfekt mordplats.
Hon har möjlighet att på förhand informera en GM om var han ska slå till.

Nu tror jag inte att LP har något med mordet att göra. Tyckte dock att det var relevant att framföra detta eftersom det enligt min uppfattning faktisk är en korrekt analys. Jag är dock på det klara med att det finns mängder med andra förklaringar till hennes märkliga beteende som genomsyrar hela makarnas Palmes kväll.
Senast redigerad av Steppvargen 2020-03-25 kl. 16:01.
Citera
2020-03-25, 16:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det passar nästan, jag tror att GM hade ett kroatisk utseende. Statssekreterare Ulf Dahlsten, uppfattade Lisbeth på samma sätt. I sin bok "Nirvana kan vänta" skriver han "Det hon ville ha sagt var: han kan ha varit kroat. Han såg sådan ut." (sida 180)

Paret Palmes avsky för Ustaja gick långt tillbaka i tiden. OP blev mycket upprörd när han hörde hur Miro Baresic urinerat på liket av den nyss mördade Jugoslaviske ambassadören Vladimir Rolovic 1971. Låt vara att VR själv var en läskig typ som hade åtskilligt på sitt samvete.

Hans Hederberg berättar i ”Offret och gärningsmannen” om hur MB veckorna före MOP varit på Rosenbad, justitiedepartementet med sin advokat för en ny nådeansökan. OP ska ha gått i taket när han fick veta att ambassadmördaren befunnit sig på våningen under honom. Makarna Palme var oroliga sedan OP varit ledande i det avslag på nådeansökan som svenska regeringen givit MB. Det är detta som den alltid oprecise Ulf Dahlsten syftar på.

Just Ustaja och MB är PU och framförallt regeringens första spår i MOP. Redan andra mars godkänner regeringen avlyssning av Täbyanstalten där MB sitter. MB finns också med i PKK-spårets utkant då han på Täby-kåken är kompis med den kurdiska knarkhandlaren Naif Durak vars brorson är med i den kommunistiska terrorgruppen. Ännu vid årskiftet 87-88 fanns MB med bland det dryga dussin uppslag som var mest prioriterade innan allt inriktades på Christer Pettersson.
Citera
2020-03-25, 16:22
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag blev sannspådd . Trots att du får Jan Anderssons vittnesmål om att Anders Björkman tittar utmed Sveavägen Börjar du gagga om hur mycket han lutat sig ut, uppfattar du inte själv hur dumt det låter.

Ang Nicola Fauzzis samtal med polisen missförstår jag ingenting . Du påstår , utan en gnutta fakta, att NF ringde polisen för att han trodde sig vara igenkänd av Lisbeth Palme. Ser nu att du lagt till att någon annan kan ha känt igen honom, återigen utan att prestera ett vitten av bevis eller ens en indikation på att detta har skett. Jag konstaterar att det är din egen fromma förhoppning att det är på det viset.

Att anklaga någon för att vara MOPs GM är ett oerhört steg. Då gäller det att ha något verkligt bevis på fötterna och inte bara tro ,egenhändigt vrängda vittnesmål och obestyrkta påståenden. För att utföra MOP krävs ett vapen. Jag frågar nu för tredje gången på ett dygn. Har du någon indicie på att NF har haft tillgång till vapen? Detta är den väsentliga frågan , inte utläggningar om hur långt AB tittat ut ur en port.
Du har fel

ÅKL: När du går in och ställer dig i den har entrén till Dekorima, jag har for mig att den är infälld i väggen så att säga

AB: Ja.

ÅKL: Kan du se någonting utav de personer du tidigare ...

AB: Den personen som ligger och en person som står på knä då bredvid.

ÅKL: Det ser du ... du står där i porten

källa: Tingsrätten s.6
Citera
2020-03-25, 16:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
För mig är det inte konstigare än att det var ''fake news.'' Långt före uttrycket myntades.

På senare tid har samma sak skett. Filters ''fake news'' om SE. Förmodligen av samma skäl som Olle Alsén skapade sina ''nyheter''. Med samma brist på bevis.

Och precis som Proletären och Flamman när de pekade ut 2 poliser utan bevis. Alltså rent förtal. Som naturligtvis torskade i tryckfrihetsmålet och fick betala skadestånd.

Jag personligen har svårt att tro att det bakom OA, SA och LK skulle funnits några starka krafter som sade åt dem att driva på. Som ingen åklagare skulle ta i med tång en gång. Jag upplever det snarare som stollarnas spår i en liten krets.

Tvärtemot drevet mot CP. Som hade stöd från högsta statsledningen och media. Med Ingvar Carlsson i spetsen. Och med Löfven, Ulf Dahlsten och Donald Forsberg som arvtagare idag. Där det skulle vara intressant att få veta vem/vilka som drev på Donald för att CP och Mårten skulle träffas. Eftersom Christer ''ville erkänna''.

Desinformationen i anslutning till MOP är en vinkel som är nästan lika intressant som MOP i sig självt. Av de stora elefanterna är Stasi/KGB bekräftade på ett tidigt stadium. Likaså är MI6 känga mot Sydafrika via Karl-Gunnar Bäck inte speciellt svår att se bara man tittar ordentligt.

Arbetetjournalisterna Hermansson/Wenander och deras bok ”Uppdrag Olof Palme” får ses som mästerverket bland svensk desinformation. Den fick också stora journalistpriset. Verklig fakta blandas med anonyma påståenden a la PG Näss som ”svartblå kallakrigare”. Ett subtilt sätt att kleta fascism på SÄPOs operative chef. Boken är full av obestyrkta påståenden och främste researcher var kommunisten och sedermera succéförfattaren Stieg Larsson.

Har också svårt att tänka mig Lars Krantz och Sven Aner som organiserade desinformatörer. Däremot var dom både hetsiga och okritiska nog för att utan större problem kunna verka som nyttiga idioter.

När vi kommer till Olle Alsén är jag inte lika säker. Han är pappa till ett antal uppslag som varit som tomtebloss , sprakat mycket för att sedan slockna. Som ledarskribent på landets största morgontidning vore han en våt dröm för hugade desinformatörer.

Christer Pettersson är ett svart kapitel där myndigheter och press var i en mycket osund symbios. Detta är en sektor inom MOP som granskats alltför lite. Ingvar Carlsson är den förste som borde granskas . Det är han som ger Hans Holmer sina axelklaffar och det är IC som ger auktoritet Ebbe Carlsson via sin consogliere Carl Lidbom.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-03-25 kl. 16:32.
Citera
2020-03-25, 16:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Du har fel

ÅKL: När du går in och ställer dig i den har entrén till Dekorima, jag har for mig att den är infälld i väggen så att säga

ÅKL: Kan du se någonting utav de personer du tidigare ...

AB: Den personen som ligger och en person som står på knä då bredvid.

ÅKL: Det ser du ... du står där i porten

källa: Tingsrätten s.6

Det tror du inte på själv.

Hur var det nu med vapnet. Har Nicola Fauzzi? Haft tillgång till vapen?
Citera
2020-03-25, 16:32
Medlem
Citat:
Har du en länk till hypnosförhöret ?
Tyvärr bara de referat som jag hört ifrån ljudböcker. Bl.a Borgnäs senaste, och om jag minns rätt finns det i någon av Gunnar Walls senare. Troligtvis ”det motvillig huvudvittnet” som ska vara några kapitel ur ”huvudet på en påle”
Citera
2020-03-25, 16:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, och om man nu tror att deras iakttagelse var riktig, så förstärker det bara teorin att det högst troligt rör sig om en 357 Magnum revolver, mest troligt en S&W men det är kanske av sekundär betydelse då alla fabrikat förmodligen varit intressanta för PU.

Piplängden borde rimligen varit minst 4". Om det var en 6" så ligger det nära till hands att tycka att vapnet var onödigt klumpigt, men kanske också då att "man tager vad man haver" alltså en mindre professionell GM alt. grupp. Generellt, som sagts många gånger, så har revolver i huvudsak två fördelar framför pistol, lämnar inga tomhylsor o risken för mekaniskt tjorv är minimal. M.a.o så är val av revolver vid ett mord på kort avstånd inte så dumt, men helst då med kortare pipa än 6", av smidighetsskäl.

Okej, vad bra. Ja jag - som inte är det minsta expert på vapen - har tänkt i ungefär samma banor. Så här:

1. För mig är det troligt att ammunitionen användes för att den tränger igenom en skottsäker väst/bilplåt/vindruta.

2. Jag betecknar det även som troligt att GM använde den revolver han kunde bäst. Han var helt enkelt erfaren Magnumskytt och mycket van vid att hantera just en sådan revolver. Det talar även för att GM borde kunna sökas i typ skytteklubbar där det var populärt bland några/flera att använda Magnumrevolvrar. Problemet är väl att just mordvapnet troligen var stulet eller på annat illegalt sätt placerat i GM:s hand (ev beslagtaget av polis men ej registrerat).

3. Att revolvern inte kastar ifrån sig tomhylsor är ett plus.

4. Att det, som du berättar, dessutom är så att en Magnumrevolver sällan "tjorvar" ger ännu en fördel.

5. Att revolver är lämplig för mord på kort avstånd berättar du också vilket stärker uppgifterna ovan.

Detta sammantaget leder för mig till slutsatsen att ovanstående fördelar vägde upp nackdelen att vapnet är lite klumpigt. Med ett axelhölster under jackan/rocken kanske det inte var så farligt?

Jag råkar känna till att vissa kriminella gäng i utlandet helst använde Magnumrevolvrar. De ansåg att de var bäst. Vet ej riktigt varför men så var det. Kanske av de skäl du anger?

De kriminella ligor jag tänker på var aktiva i Belgien på 1980-talet (Haemers, Staercke m fl). Tror att även "Bende van Nijvel" som mördade oskyldiga på olika köpcentra använde Magnum. Åtminstone vid några tillfällen var det så.
Citera
2020-03-25, 16:46
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det tror du inte på själv.

Hur var det nu med vapnet. Har Nicola Fauzzi? Haft tillgång till vapen?

Det råder bred enighet om att Fauzzi inte kan se detaljerna han beskriver från de två positioner han anger i förhören.

Postion A: "några meter efter korsningen med Kammakargatan" (FUP 91)

Postion B: "Då han passerade nr 56" (FUP 93)
Citera
2020-03-25, 16:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Exakt!
Bo Hall är en riktig varningslampa, och drevet som OA sedan iscensätter mot AA är fullständigt grundlöst. Anér och Krantz fortsätter att driva på, och Borgnäs - även om han så vitt jag vet har den goda stilen att inte peka ut AA nappar på kroken.
Det intressanta i denna fråga är varför?

Borgnäs är nog bara naiv och godtrogen, och historien visar att han tyvärr har en tendens att hugga lätt på dylika beten, men frågan om upphovsmännen och deras avsikter med det hela är värt att fundera ett extra varv över.

Jag blev frågande inför Lars Borgnäs omdöme redan några år efter MOP. I radioprogrammet ”Kanalen” intervjuade han busschauffören på 43an, Peter Löfgren. Denne berättade den välkända historien om två personer som var på väg att gå ombord på Buss 43, den ene gjorde det, ca kl 2325. Av signalementen att döma skulle det peka på poliserna Leif Thell och Thomas Piltz.

Detta är bussen som också Lars Krantz åker med och historien är välkänd , även om det är mycket osäkert om det verkligen var LT/TP som åkte men. Men sedan kommer en ny vändning ang från PL ang bussturen innan. Han säger att poliserna även åkt med den turen och att den ca 190cm/100kg LT-kopian ska ha varit sminkad , haft peruk och varit utklädd till Kvinna

LB verkade köpa denna uppenbart vrickade historia med hull&hår. Bara tanken på LT utklädd som transa är grotesk . Bara signalementet borde givit dussintals med vittnensmål mordkvällen .
Citera
2020-03-25, 16:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det råder bred enighet om att Fauzzi inte kan se detaljerna han beskriver från de två positioner han anger i förhören.

Postion A: "några meter efter korsningen med Kammakargatan" (FUP 91)

Postion B: "Då han passerade nr 56" (FUP 93)

Vapnet? Hade Nicola Fauzzi setts ha tillgång till det? Det är vapen som dödar och behövs för att bli mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in