Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-14, 01:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, NF säger Björkman verkade äldre än förhörsledaren Länninge (FUP 93) och det är möjligt att han gjorde.

Mordplatsvittnena är inte alls överens om hur gammal gärningsmannen kan tänkas ha varit. Uppgifterna varierar kraftigt. Någon säger 25-30 år och andra säger 35-45 år. Någon säger ”ganska ung” och en annan säger ”troligen ingen äldre person”

och NF ser äldre ut än 22

källa: https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Nicola-Fauzzi.pdf

Nej, uppgifterna på GM:s ålder varierar inte kraftigt. Sluta nu. 25-30 säger ju bara Jan Nilsson. Slutsatsen av mordplatsvittnena är 35-45 år. Det har varit klarlagt sedan 1986.

Nej, NF ser inte äldre ut än 22.
Citera
2020-04-14, 01:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ang. ’ungdomarna’
IM säger i sitt andra förhör 860314 att det var ”fem, sex, sju personer som går ner mot Wennergren Center”. Inget sägs där om ålder m.m. En tänkbar tolkning av detta är att det är en mental sammanslagning av AB & co (4) samt NF (1) som alla går norrut. IM har såvitt vi vet ingen anledning att memorera något om dessa personer. En förutsättning för detta är att IM har fel på tiden och att passagen sker 1-2 minuter innan. I annat fall hinner IMs kollegor inte ta ut pengar och gå norrut. Detta är den svaga länken i mitt resonemang, det medges.

Om det inte är AB & co som IM ser, och de faktiskt passerar 10-15s före skotten, vilka i h-e är det då? Har vi 5-7 vittnen som alla sett GM vid Dekorima (om vi skall tro IM) och mött LOP utanför Skandia och ingen av dem ger sig till känna under 34 år?

Ja man antog väl allmänt i många år att ungdomsgänget borde ha varit AB och hans arbetskamrater. Men då stämmer ingenting tidsmässigt som du säger. AB-gänget bör ha passerat flera minuter före mordet. Och NF då ca 23.20.

Det finns uppgifter från Per Vallin (vill jag minnas) om två ungdomar vid mpl när han och Christina V kommer fram. En ljushårig kille och en tjej som står och flinar. Kan de ha hört till ungdomsgänget som hört skotten och gått tillbaka för att se vad som hände?

IM är inte riktigt bra på att hålla koll på fakta. Tider, antal personer och sådant driver omkring när han ska berätta vad han såg. Han är däremot väldigt tydlig när det gäller själva mordet.

GRK kommer fram till att GM väntade vid Dekorima högst en minut och det håller jag med om. Min slutsats är 30-45 sek.

Men, som sagt, om IM minns rätt står vi inför en gåta. Vilka var ungdomarna som passerade mpl 10-15 sekunder innan paret Palme kom dit?

Och vem var Tensonmannen?
Citera
2020-04-14, 01:16
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, uppgifterna på GM:s ålder varierar inte kraftigt. Sluta nu. 25-30 säger ju bara Jan Nilsson. Slutsatsen av mordplatsvittnena är 35-45 år. Det har varit klarlagt sedan 1986.

Åldersuppskattningarna grundar sig nog främst på tre saker: Rörelsemönstret, klädseln och handlingen.

Jag tror inte att NF är GM, men man kan inte avfärda honom pga åldern.
Citera
2020-04-14, 01:25
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Så, om dom hade bemödat sig att läsa igenom vad NF sagt och de dom har skrivit ner, så borde dom ha hittat "luckor". Jag har ju listat en del exempel, som jag tycker, väcker frågor. Jämför också det med hur detaljerade de andra förhören typ med IM, AB, LJ osv är. Antingen har vi väldigt dåliga förhörsledare eller så...ja, jag vet inte.

Alltså, NF är den enda förutom gm då, som verkligen ser/träffar paret Palme efter att dom lämnat Grand och fram till Dekorima. Som dessutom, säger att han sett en man följa efter paret bara någon minut innan dådet. Bara det borde ju ha föranlett att polisen skärskådat NF's berättelse till minsta detalj.

Ja det håller jag absolut med om. När man läser protokollen blir man ju helt förtvivlad över att NF inte verkar få några frågor samt att nästan ingenting de talat om redovisas. Det finns ju massor att fråga honom om! Precis som du säger inte minst pga det faktum att han är DEN ENDE som i nyktert tillstånd sett både LOP och en ev. förföljare. Ett tjatförhör liknande de som IM utsätts för är ju det minsta man kunde begära.

Men Ström och Länninge var tyvärr inte ensamma om att göra halvt intetsägande förhör. Och här anar man ju ett katastrofalt ledningsproblem som beror på skojaren Holmér.
Citera
2020-04-14, 01:27
Medlem
p.norths avatar
Och SE ser ut att vara närmare 60år än 50år.
Citat:

Citera
2020-04-14, 01:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Och frågan är ju om AB eller hans kompisars version är den rätta. Om man ser det rent krasst så berättar de olika versioner.
Om vi går efter AB så har han ju redan hunnit en bit söderut när vännerna kommer ut, och borde inte ha mer än högst tio meter kvar att gå.
Enl vännerna så hade de en kortare diskussion med AB innan de gick och lämnade honom åt sitt öde.
Då är frågan i stället hur länge han stannat, och den automatiska följdfrågan blir hur långt norrut de själva kommit.
Är de framför eller bakom NF?
Varför såg inte NF dem komma?

Ja du.

Hur var det med AB? Sa han inte att han stod och funderade "en stund" efter att kompisarna begett sig iväg? Sen började han gå söderut?

Låt säga att AB:s kompisar gav sig iväg ca 1 minut innan AB började gå söderut. Då bör de ha missat NF som gick norrut framför dem - men de kan inte ha missat paret Palme och heller inte Tensonmannen som kom gående mot dem.

Och varför såg inte AB paret Palme när de passerade honom? Varför såg han inte Tensonmannen? Varför såg han inte SE och varför såg inte SE AB?

Ett försök:

1. Att AB:s kompisar inte såg paret Palme/Tensonmannen kan jag inte förklara. Det går inte. Om de nu inte bara var packade och gick och snackade med varann och struntade helt i folk som gick på trottoaren. Så enkelt kan det ju vara.

2.Att AB inte såg paret Palme och LP inte såg AB kan ha berott på att AB i ögonblicket då de borde ha sett varann stod ute vid trottoarkanten med ryggen mot Skandiahuset och spanade efter sina eftersläntrande polare.

3. AB vänder strax därefter söderut och upptäcker då sällskapet framför sig. GM var då redan på plats, kanske kom han söderifrån?

4. Tensonmannen kan medvetet ha undvikit upptäckt genom att dröja kvar en bit norr om reklampelaren för att följa mordförloppet. Därefter gick han närmare mpl och studerade vad som skedde. Jag tror alltså att han var inblandad i mordet.

5. SE anslöt efter mordet och noterade då inte AB i porten eftersom SE "nästan snubblade över kroppen" och tittade ner i marken och sen började intressera sig för livräddningen och LP? Eller så är SE:s story fejk rakt igenom och han stod bara på avstånd och tittade. Förskrämd.
Citera
2020-04-14, 01:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Åldersuppskattningarna grundar sig nog främst på tre saker: Rörelsemönstret, klädseln och handlingen.

Jag tror inte att NF är GM, men man kan inte avfärda honom pga åldern.

Jag håller med dig i sak, men jag personligen avfärdar honom ändå pga åldern. Om det hade varit en 22-åring som sköt Palme så borde väl åtminstone majoriteten av vittnena sagt att GM var en mycket ung person.

Varför säger flera 40-årsåldern? Det är ju i princip en man dubbelt så gammal som NF. Så fel kan inte så många ha sett.
Citera
2020-04-14, 01:37
Medlem
Har för mig jag läst för några år sedan att någon av vittnena upplevde att gärningsmannen hade korta byxor.

Titta på bilden av NF som finns i förhöret, hur han var klädd.
NF har lite korta byxor...
Citera
2020-04-14, 01:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Och SE ser ut att vara närmare 60år än 50år.

Ja trots sitt episka sprinterlopp in på Tunnelgatan.

Och NF ser mycket ung ut. Etc.

Nej, vi söker en man 35-45 år, bredaxlad med mörk stickad mössa/stickad keps på skallen. Längre mörkblå jacka av äldre typ. Beväpnad med en stor revolver.

Spannet 35-45 syftar just på att de vittnen som talar om yngre man (JÅS exempelvis) ligger då åt 35-hållet medan de som talar om 40-årsåldern eller möjligen lite äldre täcks in av den övre gränsen 45.
Citera
2020-04-14, 01:42
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag håller med dig i sak, men jag personligen avfärdar honom ändå pga åldern. Om det hade varit en 22-åring som sköt Palme så borde väl åtminstone majoriteten av vittnena sagt att GM var en mycket ung person.

Varför säger flera 40-årsåldern? Det är ju i princip en man dubbelt så gammal som NF. Så fel kan inte så många ha sett.
Eftersom det är uppskattningar som till mycket stor del har att göra med rörelsemönstret spelar åldern på pappret ingen roll. Man behöver veta hur NF:s rörelsemönster såg ut. Och det var inte många 22-åringar som bar rock. Att skjuta ner någon mitt i stan förknippades kanske med medelålders. NF var inte tanig och spinkig osv.
Citera
2020-04-14, 02:53
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn2014
Har för mig jag läst för några år sedan att någon av vittnena upplevde att gärningsmannen hade korta byxor.

Titta på bilden av NF som finns i förhöret, hur han var klädd.
NF har lite korta byxor...

Haha, ja man ser man ju i princip anklarna på NF, faktiskt. Det var Leif Ljungqvist som hela tiden återkom till att han såg dem på GM och att de var ljusa. Tror inte det var NF:s anklar dock...
Senast redigerad av bibbarsmuts 2020-04-14 kl. 03:16. Anledning: skrivfel
Citera
2020-04-14, 06:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Fast nja jag tycker tvärtom att hela problemet ligger hos de till synes extremt slött genomförda förhören. Det ser ut som om förhörsledarna Ström och Länningen kort och gott räknade bort NF ganska snabbt eftersom han inte hade något smaskigt att komma med.

Det framgår inte hur långt det första förhöret var, men referatet är bara en och en halv sida långt och ser mest ut som en rutinåtgärd utförd för att den måste göras. Inget pressande för att få fram detaljer kring utseenden osv och ingenting om NF själv.

Det andra förhöret sker under en vallning och resulterar i ett ännu kortare referat. Inga följdfrågor kring paret han kom på att han mött (låter som det sker i kvarteret söder om mordplatsen iofs) och inget utredande av t.ex. den 43-sekundiga tidslucka som uppstår.

Det tredje förhöret sker under en fyra timmars (!!) vallning och resulterar i det kortaste referatet av dem alla, bara knappt 7 rader. Vad fan gjorde de i hela fyra timmar?

Jag tycker inte man lasta NF för något av det här. Visst, han kanske var fåordig, men det är ju förhörsledarnas uppgift att råda bot på det och redovisa det i sina protokoll. Även om inget mer substansfullt gick att få fram ser deras insatser iaf oerhört slarviga och/eller inkompetenta ut i referaten.
De ville se NFs reaktion, på mordplatsen och gravplatsen, på årsdagen av mordet 28 februari 1987. (FUP 94)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in