Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-13, 21:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej det hade han naturligtvis ingen aning om.
Det jag säger är bara att 39 inte är för gammalt för att vara livvakt.
Och eftersom NF tyckte att mannen var för gammal, så behöver ju inte mannen ha varit den 39 årige AB, utan det skulle kunna ha varit någon annan.

NF säger väl att Tensonmannen var lite äldre än förhörsledaren som var 44 år?
AB 39.
SE 52.

GM ca 35-45 enligt mordplatsvittnena.

NF 22.
Citera
2020-04-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Citat angående MOP från den kontroversielle , debattglade och inte speciellt Palmevänlige framtidsforskaren på FOA, Eskil Block. Han slutsatser uppskattades säkerligen inte av många S-märkta personer.

Hade polisen öppnat Palmes privata arkiv
och hört hans närmaste omgivning
kunde mordet ha lösts för längesedan.
Möjligheten finns att änkan såg och
hörde mer av mördaren än hon medgav
men att dennes motiv inte passade in i
helgonlegenden.

Skulle denna i sin helhet ha
punkterats, kunde en mängd andra
offentliga lögner också ha avslöjats,
och det var just det den trängre kretsen
till vaije pris ville undvika!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Eskil_Block

Bara som en fotnot ; Eskil Block är också med i Lingärdes F-koder.

http://jagvillvarafarlig.blogspot.com/2013/02/lingardes-f-koder.html
Citera
2020-04-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag kanske är sen på bollen (i vanlig ordning) i den här tråden - men har ni pojkar/flickor diskuterat den relativt nyutkomna boken av Lars Borgnäs (med förträffligt förord av Lena Andersson) ännu? Om, vad tyckte ni om boken (eller snarare om upplägget; den kändes väldigt jordnära och "tajt" på ett positivt vis, inga konspiratoriska utsvävningar in absurdum (tack och lov) utan den höll sig på mattan). Jag personligen blev väldigt tillfreds med att man i det närmaste helt utgick ifrån vittnena - samt att de var oerhört kritisk till Lisbet och dennes "vittnesmål" och icke-vittnesmål och andra "knepigheter" hon slängde sig med när det begav sig.

Spontant känner jag att hon med all säkerhet; medvetet tog med sig väldigt mycket i graven. Men, varför? Vad var det för känsligt kring själva mordet, gärningsmännen och (även) Olof som person hon valde att "lägga locket på" vid tidpunkten för mordet och åren efter?

Då och då under läsningen fick jag för mig att mördaren var en nära anhörig, eller en väldigt nära vän? Är det fler än jag som fick den vibben?
Jag har inte läst boken men hört Borgnäs diskuterat materialet på Palmepodden.
LB är som journalist ovanlig på det viset att han vågar tänka utanför boxen.

Det är möjligt att LP delat med sig av obekväm information innan hon avled.
Jag är mycket konfunderad över att hon ville lösa mordet på på sina villkor.
Att hon reagerar märkligt under mordnatten kan tyda på chock och det trauma som hon utsätts för.

Hon var inte så utåtriktad som sin man och verkade hålla hårt om den privata sfären och efter mordet har hon varit väldigt tyst och inte uttalat sig.
Kan det vara så att hon känner igen GM från SÄPO!
Citera
2020-04-13, 21:48
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag har inte läst boken men hört Borgnäs diskuterat materialet på Palmepodden.
LB är som journalist ovanlig på det viset att han vågar tänka utanför boxen.

Det är möjligt att LP delat med sig av obekväm information innan hon avled.
Jag är mycket konfunderad över att hon ville lösa mordet på på sina villkor.
Att hon reagerar märkligt under mordnatten kan tyda på chock och det trauma som hon utsätts för.

Hon var inte så utåtriktad som sin man och verkade hålla hårt om den privata sfären och efter mordet har hon varit väldigt tyst och inte uttalat sig.
Kan det vara så att hon känner igen GM från SÄPO!

Mycket läsvärd bok. Den finns som ljudbok på Storytel också.

Jag delar din uppfattning. Enligt boken; LP lär ha skrikit "Men, vad gör du!" efter skytten när denne flydde runt hörnet (då den där Jeppsson lär ha sett honom). Precis som Borgnäs funderar man ju lite kring varför hon skrek så? Det känns ju inte som att man gör det efter en okänd gärningsman, snarare till någon man är vän/bekant med, om än ytligt?
Citera
2020-04-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
AB 39.
SE 52.

NF 22.

Mirko Vuksic ca 47...
Citera
2020-04-13, 22:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
AB 39.
SE 52.

NF 22.
Nej, NF säger Björkman verkade äldre än förhörsledaren Länninge (FUP 93) och det är möjligt att han gjorde.

Mordplatsvittnena är inte alls överens om hur gammal gärningsmannen kan tänkas ha varit. Uppgifterna varierar kraftigt. Någon säger 25-30 år och andra säger 35-45 år. Någon säger ”ganska ung” och en annan säger ”troligen ingen äldre person”

och NF ser äldre ut än 22

källa: https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Nicola-Fauzzi.pdf
Senast redigerad av 299792458 2020-04-13 kl. 22:16.
Citera
2020-04-13, 22:30
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Mycket läsvärd bok. Den finns som ljudbok på Storytel också.

Jag delar din uppfattning. Enligt boken; LP lär ha skrikit "Men, vad gör du!" efter skytten när denne flydde runt hörnet (då den där Jeppsson lär ha sett honom). Precis som Borgnäs funderar man ju lite kring varför hon skrek så? Det känns ju inte som att man gör det efter en okänd gärningsman, snarare till någon man är vän/bekant med, om än ytligt?
Troligare är att hon skrek det till sin man som plötsligt låg på gatan. Eller har Borgnäs något skäl att tro att hon riktade sig till GM?
Citera
2020-04-13, 22:37
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Troligare är att hon skrek det till sin man som plötsligt låg på gatan. Eller har Borgnäs något skäl att tro att hon riktade sig till GM?
"Direkt efter skotten vände sig Lisbeth Palme mot gärningsmannen och skrek: - Nej, vad gör du?" (GMP s. 88)
Citera
2020-04-13, 22:38
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Lingärdes enda (kända) koppling till underrättelsevärlden vid den här tidpunkten var väl dock att han hjälpt till att undervisa i underrättelseanalys på Lunds universitet tio år tidigare. Han förekommer mycket sparsamt i pressen innan 1987. Jag undrar just om man skulle beskriva honom på det sätt man gör om det var Lingärde som var källan.

Det kan vara Lingärde, men det är långtifrån säkert.

Nej precis, det behöver ju inte alls vara han, lät bara lite likt honom att svänga sig så där med lingo på engelska och dessutom bodde han ju i Lund. Och nog skulle han iofs kunna beskrivas som "underrättelseman" av en reporter, inte minst skulle han nog kunnat presentera sig som det själv. Men det kan förstås lika gärna vara någon helt annan.
Citera
2020-04-13, 22:43
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Nej det hade han naturligtvis ingen aning om.
Det jag säger är bara att 39 inte är för gammalt för att vara livvakt.
Och eftersom NF tyckte att mannen var för gammal, så behöver ju inte mannen ha varit den 39 årige AB, utan det skulle kunna ha varit någon annan.

Eino Hiltunen.
Citera
2020-04-13, 22:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
"Direkt efter skotten vände sig Lisbeth Palme mot gärningsmannen och skrek: - Nej, vad gör du?" (GMP s. 88)
Det enda vittnet som nämnt det, i det offentliga materialet, är LJ. Antingen finns det andra vittnen kring detta, eller så gissar Åsgård och Olsson.
Citera
2020-04-13, 22:52
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Hmm...det fanns en radda med fönster mellan Skandia och bankomaten, men vad det var för verksamhet kan jag inte säga. Vet inte hur stor banklokalen var, men en resebyrå bör ha klämt sig in någonstans också.
Ungefär 25 meter mellan bankomaten och Skandia, och ytterligare 25 ner till mordplatsen.

1986 disponerade Skandia själva de 5 skyltfönstren till höger (söder) om sin entré. I SVT:s inslag med Stig Engström från april det året kan man se affischer av deras annonskampanjer i fönstren.

Efter det, söderut räknat, låg skohandeln Haga-Skonett (med skyltfönster, dörr, skyltfönster). Oklart om den hade öppnat redan vid mordet, men de fanns där (precis nystartade) i april 1986.

Efter det Götabanken med sin bankomatlobby. De hade ett skyltfönster till höger om entrén. Efter det kom Dekorimas varuintag, därefter Dekorimabutiken.
Senast redigerad av bibbarsmuts 2020-04-13 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in