2011-02-28, 11:37
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
jag tror att Björkman menar att han vände sig 180, dvs in mot Tunnelgatan, och lämnade platsen.

Halva varv är 180 grader men står mördaren på sveavägen så blir det inte 180 grader snarare lite styvt 100, men vi vänder inte på en femöring utan gör det på några steg och pga Björkmans placering längre upp på trottoaren så måste hela vändningen (c:a 180 grader) ha skett på trottoaren.
Citera
2011-02-28, 11:38
Medlem
styrlunds avatar
Herregud vad Hård gör bort sig i Aftonbladets livesändning. Han låter ju nästan senil när han tröskar igenom Crille igen.
Får nästan känslan av att han slåss för sin journalistiska stolthet nu. GW ifrågasätter ju 25 år av hans skrivande. Finns flera som klivit fram och känt sig påhoppade.
Citera
2011-02-28, 11:41
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigurd.Nero
Jag tänkte mer på vad som gjorde Pettersson intressant för utredningen. Jag menar, även om Pettersson ingick i en krets där ett vapen som åtminstone haft samma kaliber som mordvapnet figurerat är det ju inte självklart att man snappar upp honom. Mycket av det som talat för Christer Pettersson som gärningsman har ju kommit fram senare. Eller?

Ska tillägga att jag läste in mig på Palmemordet väldigt ordentligt 1993 och har efter det inte direkt underhållt mina kunskaper, vilket gör att jag kan minnas lite fel...

Jag är inte bekant med hur CP kom in från första början. Konsprationsteoretiker har säkert en massa förklaringar. Men summa summarum så finns det inget på rättegången av värde utom några identifikationer där Lisbets är det basala och hon identifierade ju honom som en av kanske tio.

Det tragiska är att de misstänkta mockfjärdsrånarna redan under rättegången mot CP började "skicka vapnet" efter honom. Polisen har stärkts i sin tro att det var CP på grund av detta. Men först hävdade de att vapnet sålts till argentinaren Claudio.
Citera
2011-02-28, 11:41
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdboerje
Ber om ursäkt om denna länk redan är postad, men den är intressant:

http://www.dn.se/debatt/lat-inte-utredningen-om-palmemordet-do-sotdoden

Ur debattartikeln:

Citat:
Och några lätta andra vägar till ett nytt åtal går inte att skönja, utredningen är lika långt från ett mordvapen som tidigare.

Tja, nu är det bara att hålla tummarna att den gode utredarens uppgifter stämmer.
FB har ju redan tidigare varit först med "breaking news".

Hur lång tid brukar det ta att jämföra en revolver med återfunna avlossade kulor?
Senast redigerad av General Nogi 2011-02-28 kl. 11:43.
Citera
2011-02-28, 11:42
Medlem
Sigurd.Neros avatar
Citat:
Ta och kolla ett par inlägg up.......
Jo, jag vet att Pettersson varit på platsen i ett liknande ärende på 70-talet, men det är ändå ett ganska stort steg till att se honom som potentiell gärningsman för ett statsministermord. Han togs väl in första gången bara ett par veckor efter mordet, men avfärdades? Vad gjorde att man förhörde honom då? Var det bara det faktum att han knivat på platsen tidigare?
Citera
2011-02-28, 11:43
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Precis som du säger är minnet ingen kamera. Den som säger sig ha sett ett halvt varv eller mer (Björkman och Morelius) skall därför tilltros mer än de som inget säger (men minns) eller inget säger eftersom de inte minns.

För övrigt säger taxichaffisen Leif Ljungkvist att mördaren "Och då ser jag alltså den här mannen som står och tittade på den andra. --- Och han står och tittar en stund iskallt sedan tar han det lugnt och lunkar iväg". (Förhör, sidan märkt nummer "178")

Med andra ord finns det tre som säger att mördaren dröjde något innan han sprang iväg.

Ljungkvist var inte taxichaufför. se till att få rätt på faktan..
Citera
2011-02-28, 11:44
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Då tar vi förhöret med Lisbet Palme:

Mannen som sprang in på Tunnelgatan uppfattade fru Palme som varande i 40-årsåldern, ca 180 cm lång och med "kompakt" kropp med kort hals. Han var mörk men inte på direkt sydländskt sätt utan håret var mer brunaktigt. Han var iklädd en blå, något litet "bullig" täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Han hade vidare mörka, troligen grå byxor. I övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel.

Från Portnoys sida: http://fbportnoy.webs.com/defrstafrhren.htm

Vad får dig att tro att man inte frågat om mannens ansikte? Man kanske bad Lisbet att beskriva mannens utseende utom ansiktet? Nä, du kan vrida och vända ord hur du vill men Lisbet har inte sett gärningsmannens ansikte.

Agumentum ex silento... Man har bett henne beskriva ansiktet och hon har sagt det som hon fann relevant. När hon sedan ser fantombilden så vill hon förtydliga sitt vittnesmål då hon tydligen inte tycker att det stämmer överens med vad hon sett.

Björklund, Morelius och Ljungqvist - alla talar de om att mördaren dröjt något och Björkman tycker sig ha sett henne säga något till henne. Det finns alltså tillräcklig tid för att hon skall ha hunnit vända sig om och registrera ansiktet.
Citera
2011-02-28, 11:47
Medlem
Sigurd.Neros avatar
Finns det kvar några anhängare till Sigge Cedergren-spåret? Jag är fortfarande inne på att Pettersson menade att mörda Cedergren (alla turer mellan Pettersson och Cedergren känner ni säkert väl till) men tog fel på person och mördade Palme istället. Är den teorin skjuten i sank av er som nu är insatta och pålästa? Mina kunskaper är som sagt närmare tjugo år gamla och lite smådammiga.
Senast redigerad av Sigurd.Nero 2011-02-28 kl. 11:51.
Citera
2011-02-28, 11:47
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ljungkvist var inte taxichaufför. se till att få rätt på faktan..

OK Tack för påpekandet. Det viktiga är dock att citatet var rätt
Citera
2011-02-28, 11:50
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Agumentum ex silento... Man har bett henne beskriva ansiktet och hon har sagt det som hon fann relevant. När hon sedan ser fantombilden så vill hon förtydliga sitt vittnesmål då hon tydligen inte tycker att det stämmer överens med vad hon sett.

Men om hon i första förhöret säger att hon inte sett några detaljer i ansiktet, hur kan hon då korrigera en fantombild? Det är ju fullständigt orimligt.

Och det spelar ingen roll om mördaren dröjt sig kvar i en timme. Om hon inte tittade på honom så kvittar det hur länga han stod kvar. Allt tyder på att hon uppfattat Björkman som GM när dådet väl skedde.

LP är värdelöst som vittne (tyvärr).
Citera
2011-02-28, 11:53
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Ur debattartikeln:

Tja, nu är det bara att hålla tummarna att den gode utredarens uppgifter stämmer.
FB har ju redan tidigare varit först med "breaking news".

Hur lång tid brukar det ta att jämföra en revolver med återfunna avlossade kulor?

Jag tycker också det som artikeln tar upp om en walkie talkie kommunikation på en parrallellgatan exakt samma minut som mordet är intressant. Holländska eller scheweitzertyska... det är väl inte direkt likt... Jag undrar tvärtom ifall det kan röra sig om mycket dialektal finska (läs från Rantsila) och att "das auto das auto" inte betyder bilen bilen utan "taas auto, taas auto" vilket ordmässigt betyder "åter bilen, åter bilen" på finska vilket ju är rimligt att säga direkt efter skotten. Men då jag ej är finne så har jag ingen aning om det grammatiskt sett kan ses som ett imperativ med betydelsen, nu samlas vi vid bilen.
Citera
2011-02-28, 11:53
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Björklund, Morelius och Ljungqvist - alla talar de om att mördaren dröjt något och Björkman tycker sig ha sett henne säga något till henne. Det finns alltså tillräcklig tid för att hon skall ha hunnit vända sig om och registrera ansiktet.

Visst, tiden finns där. Men glöm inte att GM stod mellan LOP och dekorima, med tänd ljusramp. Ganska jobbigt motljus således.

och du kommer aldrig ifrån att det tar ett par VECKOR innan LP ens nämner ett ansikte.
Senast redigerad av portnoy 2011-02-28 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in