2011-07-04, 10:11
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
....Delsborn vittnesmål gör även mötesscenariot något inkonsekvent. Hur passas det ihop med Björkman som såg dem gå tillsammans, inte stå still och prata? Jag har väldigt svårt att tänka mig att Inge Morelius skulle missa ett komplett möte från sin position.
Samtidigt kräver mötesscenariot att GM trodde att han också mulade Lisbet när han joggar från platsen. Vid ett mötesscenario/bakhåll så hade man bemödat sig att skjuta även henne,....
Mer troligt är att ett första möte ägde rum på andra sidan reklampelaren rakt under Baresic men att den bekanta medhjälparen och markören sedan ledde fram OP till ljuset i korsningen och såg till att LP kom några steg bort. Det behöver alltså inte finnas någon motsägelse i de tres första spontana vittnesmål. Om LP blev införstådd med att åtgärden var nödvändig och att OP hade överlämnat ansvaret till den de mötte men att riktiga skott ändå kom från oväntade håll så blir det logiskt att markören dröjde kvar och visade att ingen tänkte skada LP om hon bara förstod att hålla tyst. / Ove M
Citera
2011-07-04, 10:35
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
hehe,

Att det ska ha varit ett politiskt beställ-mord från ett annat land tycker jag låter ganska orimligt. Varför? Palme hade, så vitt jag vet, sjukt mycket större betydelse för krafter INOM landet trots allt än utanför det. Vad en statsman i ett land med 3 tv-kanaler nära Nordpolen tyckte i olika utrikespolitiska frågor kan väl vara intressant för folk i utlandet, men inte så värst mycket.

Ja, Palme uttalade sig kritiskt till t ex USAs bombningar av Hanoi. Men det är ingen slags grund att skjuta honom.

Christer Petterson är även en dålig teori - där det enda beviset är Lisbeths vittne. Och mot detta vittne bör bland annat noteras att det fanns gott om andra vittnen som i alla fall ska ha sett delar av händelsen och där merparten av dessa gett en annan personbeskrivning än den av CP. Och bara det faktum att mordet ännu inte är uppklarat, tyder på att det är mer professionella krafter bakom.

Leif GW Perssons idé att det ska ha varit folk med polisiär / militär / säkerhetspolisiär bakgrund eller liknande verkar mest rimlig av de teorier jag hört. Nån slags sammansvärjning helt enkelt av yrkesfolk. Troligt. Och det är vanligt att det är folk i personens krets när det gäller sådana här mord. Det finns en hel del ruttenhet såväl som högerkrafter inom poliskåren, trots allt.....

Mördaren lever nog även och är i 60-70 års åldern nånting. Känner sig rätt grym för det han gjort och även att han kommit undan med det. Kanske läser han i denna tråden och skrattar åt felaktiga såväl som korrekta teorier.
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2011-07-04 kl. 10:40.
Citera
2011-07-04, 10:39
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Kan vi gå lite off-topic? .... Vilka belägg finns för en konspiration i MAL? Erkänner kniv-GM under rättegång borde väl ändå saken vara biff,...http://www.youtube.com/watch?v=zZhQ-t87UCI (edit: och precis efter jag postar lägger mitt Internet av )
Jag råkade personligen få konkreta belägg för att morden hörde ihop och att Mihailovic var lika oskyldig som CP. På det här klippet från rättegången blir det ännu tydligare hur uppgjort det hela var och att också M var tvingad/lockad/lurad ta på sig skulden för att inte avslöja övermakten som gäller.
I helgen var det i övrigt väntat att FB servern skulle blockeras så fort det hettade till. Övervakningen är underbemannad så här års och hänger inte riktigt med. / Ove M
Senast redigerad av Ove Mollvik 2011-07-04 kl. 10:41.
Citera
2011-07-04, 12:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
att ingen tänkte skada LP om hon bara förstod att hålla tyst. / Ove M

Så Lisbeth var alltså införstådd med att hennes make skulle likvideras...? Eller...?
Citera
2011-07-04, 12:36
Medlem
Grandiosos avatar
Jo, det var en sak som slog mig när jag läste obduktionsintervjun igår och det var att
jag återfann en viss Sonny Björk i Marjasin-kommissionen.
Är det samme Björk som varit uppe till diskussion här några gånger? Polismannen, med
en nuvarande tjänst som kriminalkommisarie eller nåt sånt om jag inte är felunderrättad?

http://fbportnoy.webs.com/obduktionsintervjun.htm
Senast redigerad av Grandioso 2011-07-04 kl. 12:39.
Citera
2011-07-04, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, det var en sak som slog mig när jag läste obduktionsintervjun igår och det var att
jag återfann en viss Sonny Björk i Marjasin-kommissionen.
Är det samme Björk som varit uppe till diskussion här några gånger? Polismannen, med
en nuvarande tjänst som kriminalkommisarie eller nåt sånt om jag inte är felunderrättad?

Yes och även medlem i Försvarsskyttet. "Jäv" är ordet.
Citera
2011-07-04, 13:07
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
...Att det ska ha varit ett politiskt beställ-mord från ett annat land tycker jag låter ganska orimligt....Leif GW Perssons idé att det ska ha varit folk med polisiär / militär / säkerhetspolisiär bakgrund eller liknande verkar mest rimlig av de teorier jag hört. Nån slags sammansvärjning helt enkelt av yrkesfolk.....
Ja visserligen hade nog Sverige större betydelse för NATOs strategi än vad vi själva insåg men mest handlade det ändå om psykologiska försvaret där SPF lät sina s.k forskningsprojekt och övningar finansieras av NATO mot fri insyn och utbyte av personuppgifter. Efter att såväl polis och säkerhetstjänst fått tillgång till samma register och kunnat börja privat handel med "rättsinformation" så kunde ingen längre veta vilken info som var ursprunglig och sann eller omvärderad och köpt av vem i vilket syfte. All intel som spioner påstods ha lämnat till ryssen kanske redan hade sålts i annat utbyte. Själv blev jag rättslös mot en hyresvärd som fick den f.d palmespanaren Jan Sundström till att intyga att jag fanns registrerad hos Skräpo av någon anledning. NATO kan ha misstänkt samma svek men skulle då givetvis inte ha beställt mord på Palme vilket däremot SPF fick all anledning till.
SPF var dock enbart en civil underrättelsetjänst och hade ingen operativ förmåga annat än med sina hemliga anslag från NATO. Av denna anledning bildades först Frihetsrörelsen som skulle kunna ansvara för den operativa insatsen mot Palme. Några tillräckligt motiverade yrkesmän från polis eller militär lyckades man ändå inte samla ihop och undre världens folk gick knappast att lita på. Tjallare infiltrerade från alla håll. AGAG, Skytteklubbar, Staybehinds och extremistgrupper var redan under kontroll av det ännu seriösa RPS/Säk. Det blev till att istället vända sig till Contras Murder Inc. vars illegala verksamhet världen över Palme lätt hade kunnat avslöja inför FN om han kom så långt. Alla misslyckade värvningsförsök omvandlades sedan till villospår. Och så håller det på. / Ove M
Citera
2011-07-04, 13:37
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Så Lisbeth var alltså införstådd med att hennes make skulle likvideras...? Eller...?
Knappast då och inte så konkret men säkert var hon arg för att OP inte gav efter i Harvardärendet när han erbjöds en enkel lösning. Sin svartsjuka mot Emma Rothschild och Shirley McLaine som hon måste ha förstått var framprovocerad från samma håll var nog enklare att komma över men inte att OP riskerade bli sedd som rättshaverist vilket hon själv med alla medel skulle ha försökt undvika. / Ove M
Citera
2011-07-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Ja, det var jag som kommenterade Uddis inlägg på Anérs blogg och jag står för varenda ord. Hade jag velat dölja kopplingen till min fb-anv hade jag ansträngt mig mer... tro mig

Som jag skrev då: Idén med flashback, dvs fritt och anonymt åsiktsutbyte, är fin men resultatet blir ibland gräsligt fult. Det är bara att kolla aktiviteten i tråden de senaste 2 månaderna. Det handlar inte om okunskap, det får man ha överseende med, utan om vårdslös hantering av fakta och källor. Om det beror på en generellt låg utbildningsnivå vet jag inte, men det förefaller som om "pöbeln" har kapat den här tråden.

...och därför fortsätter du att mata t ex Ove M? Oavsett hantering av fakta och källor så är det lika trist när tråden svämmar över med svammel. För egen del tycker jag likaledes att vissa användare kanske skulle ägna lite mer tid att läsa in sig på det (öppna) befintliga material som berör mordet. Diskussionerna och privatspanandet skulle då stå sig en större chans att komma framåt.

S Anér, L Borgnäs och O Minell är klockrena exempel på hur man initialt kan gräva fram riktigt intressanta uppgifter men sedan helt förlora sig i dem, och faktiskt inte göra några som helst framsteg på närmare 20-25 år...
Citera
2011-07-04, 13:52
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
S Anér, L Borgnäs och O Minell är klockrena exempel på hur man initialt kan gräva fram riktigt intressanta uppgifter men sedan helt förlora sig i dem, och faktiskt inte göra några som helst framsteg på närmare 20-25 år...

Vilka framsteg menar du att en privatspanare av förevarande slag, utan befogenheter, skulle kunna göra?
Citera
2011-07-04, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
och faktiskt inte göra några som helst framsteg på närmare 20-25 år...

Hur tänkte du nu...?
Citera
2011-07-04, 13:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Har ni läst denna grejen som ligger på Portnoys hemsida:
Lägg gärna märke till hur Sonny Björk försöker bortförklara att kulan gått så rakt genom kroppen och med en typiskt expanderande sårkanal som från ett gevär. Istället menar han att kulan kan ha börjat tumla redan vid anslaget mot ytterrocken men då skulle den orimligen ha fortsatt löpa rakt genom ben och mjukdelar. Sonny vet således att en man med kortare vapen måste utpekas som syndabock. När man sedan fortsätter spekulera om skottavstånd, vinkel och längd på mördaren så blir resonemanget rent larvigt. / Ove M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in