Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Inget av det du skriver är nytt för mig. Har bland annat läst Guillous omfattande skrivande om det.

Så fint då, jag har också läst Guillous tolkning av en vetenskaplig uppsats om detta.
Citera
2011-03-30, 21:37
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukiskillen
Så fint då, jag har också läst Guillous tolkning av en vetenskaplig uppsats om detta.

Tyckte bara du var fånig när du skulle ge dig på att skola mig i ämnet när det var ganska alllmänt kända uppgifter du kom dragandes med.
Citera
2011-03-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Tyckte bara du var fånig när du skulle ge dig på att skola mig i ämnet när det var ganska alllmänt kända uppgifter du kom dragandes med.

Jag tycker att du framstår som ganska dumdryg. Du påstod att incestanklagelser i samband med skilsmässor inte alls är särskilt vanliga vilket jag kontrar med att berätta hur stämningen var på den tiden. Att påstå att det är "allmänt kända uppgifter" framställer dig bara som än mer dumdryg, du kan ju försöka hitta 1 människa på 50 i det här landet som känner till fenomenet SRA.

Dessutom trodde du att det var Guillou som skrivit om det när han i själva verket bara gjorde en folkspråklig tolkning av en vetenskaplig rapport. Inte framstår du direkt som någon kännare på området om du missar en sån uppenbar sak. Ett gott råd: ta och knip käften när du uppenbart inte vet vad du pratar om.
Citera
2011-03-30, 22:24
Bannlyst
Jag gillar detta. Sträckkollade på alla avsnitt på SVT Play. Jag föredrar absolut detta framför konkurrenten "Efterlyst". "Veckans brott" ägnar mer tid åt reflektion och fördjupning. Man kan sitta och softa med en cigarr under tiden man tittar - och lär sig. Trivsamt!

Jag har dock väldigt svårt för blondinen. Hon är så tramsig. Hon ler hela tiden dessutom, och jag förstår att det är något hon gör undermedvetet för att se trevlig ut. Stör mig likväl på det. Sen är hon så jävla värdelös som människa. När hon gjorde en husrannsakan t.ex... Som en dum fjortisblondin. "Lalalala, oj lite knark! *plockar upp* Lalalala"...

Tycker det var lite småroligt när GW jävlades med henne i första avsnitten; "om du låter mig få prata till punkt" sa han när hon, ivrig och blåst som vanligt, avbröt honom. Hon lärde sig läxan i alla fall och slutade avbryta honom mitt i meningar.
Citera
2011-03-30, 22:46
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Jag tycker att du framstår som ganska dumdryg. Du påstod att incestanklagelser i samband med skilsmässor inte alls är särskilt vanliga vilket jag kontrar med att berätta hur stämningen var på den tiden. Att påstå att det är "allmänt kända uppgifter" framställer dig bara som än mer dumdryg, du kan ju försöka hitta 1 människa på 50 i det här landet som känner till fenomenet SRA.

Dessutom trodde du att det var Guillou som skrivit om det när han i själva verket bara gjorde en folkspråklig tolkning av en vetenskaplig rapport. Inte framstår du direkt som någon kännare på området om du missar en sån uppenbar sak. Ett gott råd: ta och knip käften när du uppenbart inte vet vad du pratar om.

Jag skrev att "ganska ovanligt är det nog ändå". Visst gick det överstyr ett tag och började likna gamla tiders häxjakt men i det stora hela vill jag ändå påstå att anklagelser om incest vid skilsmässor även vid denna tidpunkt var ett relativt marginellt fenomen.

Har aldrig skrivit att det var Guillou som skrivit om det först bara att jag "bland annat läst Guillous omfattande skrivande om det". Jag har även läst vad exempelvis GW och andra har skrivit i samma ämne. Den vetenskapliga rapporten du talar om har jag inte läst men just att det är så berömda skribenter som skrivit om det i stora medier under flera år får mig att dra slutsatsen att det måste varit svårt för de flesta att missa det.
Citera
2011-04-05, 21:58
Medlem
Intressant det där med att hur man uttrycker sig har förändrats genom åren. På den tiden talade pressen om "homosex" mordet. Idag hade man tveklöst sagt "pedofilmordet" istället.
Citera
2011-04-05, 22:09
Moderator
Tystnads avatar
Leif är för jävla skön i snacket

Hans förslag om att låta Camilla få några härliga el-stötar från ett el-chock vapen

Hon verkade något skeptisk he he
Citera
2011-04-05, 22:19
Medlem
crazzirs avatar
Är det möjligtvis någon som har koll på när dagens avsnitt kommer upp på svtplay?
Citera
2011-04-05, 23:05
Medlem
Vet någon hur det har gått för killen som muckade från kåken som man fick följa några avsnitt?
Citera
2011-04-06, 11:33
Medlem
jenna20s avatar
Kul att Martin Melin ställer upp i Gw´s program. Jag trodde inte Gw var så populär hemma hos Martin och Camilla, det var väl han som sa att Camilla skriver som Nicke Lilltroll pratar?
Citera
2011-04-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Kul att Martin Melin ställer upp i Gw´s program. Jag trodde inte Gw var så populär hemma hos Martin och Camilla, det var väl han som sa att Camilla skriver som Nicke Lilltroll pratar?

Nu har jag bara läst utdrag ur hennes böcker men inte når hon upp till samma litterära schvung som GW gör.
För övrigt känns piketens skyddssektion lite överflödig, allt riktigt skyddsarbete görs ju av yttre skyddsvakter, SÄPO och ambassadernas egna livvakter. Vad jag förstår var det där något som tillkom på 80-talet när tiderna var lite annorlunda mot idag.
Citera
2011-04-06, 13:13
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Nu har jag bara läst utdrag ur hennes böcker men inte når hon upp till samma litterära schvung som GW gör.
För övrigt känns piketens skyddssektion lite överflödig, allt riktigt skyddsarbete görs ju av yttre skyddsvakter, SÄPO och ambassadernas egna livvakter. Vad jag förstår var det där något som tillkom på 80-talet när tiderna var lite annorlunda mot idag.

Jag har inte läst Camillas böcker men jag är ändå benägen att hålla med dig. Jag har försökt mig på Gw´s böcker vid ett antal tillfällen och fann dem lite knepiga, han använder definitivt ett mer avancerat vokabulär än de flesta författare jag brukar läsa.

Ja, skyddssektionen kändes en aning överflödig. I förhållande till den låga risken så borde det räcka med det skydd de redan har. Jag är iofs inte kunnig på området diplomati, men finns det verkligen så mkt hot mot diplomater?
De borde sysselsätta sig med att skydda personer som har större behov av det.
Eller varför inte stå vakt i områden som Rosengård eller Alby?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in