Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-28, 00:40
Medlem
sneakydudes avatar
Gjorde ett inlägg för en tid sedan där jag ifrågasatte kemin mellan kvartoft och gw. Tyckte då att den var katastrofal. Genast fick jag smäll på fingrarna. "Har man inte sett så mycket av det så kanske den kan uppfattas som lite snäsig" eller "du är en av de få som tycker det" hette det. Nåväl, jag bestämde mig för att sätta mig in i ämnet bättre, och efter att ha tröskat mig igenom åtskilliga avsnitt så kan jag bara säga att min åsikt kvarstår. GW blir ju märkbart irriterad gång på gång för att hon ställer så jävla pantade frågor, och hon blir (kanske inte lika, men ändå påtagligt) frustrerad när han ska vara så förbannat tjurig. Hon försöker lätta upp stämningen, fråga hur läget är, vad han tycker om vädret, om han har vårkänslor, om han har fått vila på semestern, blah blah blaaaaaargh, och han vill inte veta av det där vedervärdiga kallpratet. Han vill köra på, pang pang pang, slänga fakta och statistik till höger och vänster, analysera och argumentera, och det hela blir stundtals in i helvete besvärligt att titta på.

Varför tittar jag på det då? Jo, för att jag tycker att många av inslagen är grymt intressanta, och på varsitt håller tycker jag både gw och kvartoft sköter sig bra. Eller ja GW iallafall. När kvartoft gör intervjuer så brassar hon ju på med de där typiskt ultrapantade public service frågorna för att varenda mongolid ute i stugorna ska fatta. Inte heller verkar de alltid vara en del av manus. Hon har väl blivit så indoktrinerad av jättebölden som kallas SVT att de där frågorna kan hon skjuta av från höften med förbundna ögon. I sömnen. Men, så fort de börjar interagera med varandra så blir det pannkaka av alltihop.
Citera
2014-02-28, 05:54
Medlem
eternussermos avatar
Det är ju det där gnabbandet som vi gillar, de är som ett gammalt par. Jag har sett GW i många andra sammanhang och jag tycker det här funkar riktigt bra. Hon lyckas ju t.o.m att få honom förlägen ibland och man märker klart att de gillar varann.
Citera
2014-02-28, 10:33
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer14
Jag tror du missförstår, det spelar ingen roll hur hårt polisen jobbar eller hur många brott de klarar upp. Om de slänger sig med sådant språkbruk som "vi tittar på" så kommer bilden av polisen som projiceras på allmänheten fortfarande vara en bild av "lata poliser som inte jobbar". Huruvida det fullkomligt dryper professionalism ur väggarna eller ej är irrelevant om den bilden aldrig når allmänheten. Trots allt så är allmänhetens förtroende väldigt viktigt för polisen att ha. Jämför gärna med Säpo, som är en tacksam måltavla för skämt. Deras arbete sker mycket i det tysta, och "syns du inte finns du inte" som SSRS kampanjen lyder.

Blev det klarare nu?

Du formulerar problemet som att jag inte förstår och att du är den som ska upplysa mig om hur världen är beskaffad. Kan det istället vara så att vi har olika uppfattning i frågan om vad som skapar en bild av polisen som professionell? Sannolikt har ju formuleringar som "etablera visuell kontakt" olika inverkan på olika lyssnare. Det är möjligt att du har rätt och att detta språkbruk till övervägande del gynnar polisens anseende. För mig ger det istället en bild av att man vill få något simpelt att låta avancerat. Tack för mig.
Citera
2014-02-28, 15:54
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Gjorde ett inlägg för en tid sedan där jag ifrågasatte kemin mellan kvartoft och gw. Tyckte då att den var katastrofal. Genast fick jag smäll på fingrarna. "Har man inte sett så mycket av det så kanske den kan uppfattas som lite snäsig" eller "du är en av de få som tycker det" hette det. Nåväl, jag bestämde mig för att sätta mig in i ämnet bättre, och efter att ha tröskat mig igenom åtskilliga avsnitt så kan jag bara säga att min åsikt kvarstår. GW blir ju märkbart irriterad gång på gång för att hon ställer så jävla pantade frågor, och hon blir (kanske inte lika, men ändå påtagligt) frustrerad när han ska vara så förbannat tjurig. Hon försöker lätta upp stämningen, fråga hur läget är, vad han tycker om vädret, om han har vårkänslor, om han har fått vila på semestern, blah blah blaaaaaargh, och han vill inte veta av det där vedervärdiga kallpratet. Han vill köra på, pang pang pang, slänga fakta och statistik till höger och vänster, analysera och argumentera, och det hela blir stundtals in i helvete besvärligt att titta på.

Varför tittar jag på det då? Jo, för att jag tycker att många av inslagen är grymt intressanta, och på varsitt håller tycker jag både gw och kvartoft sköter sig bra. Eller ja GW iallafall. När kvartoft gör intervjuer så brassar hon ju på med de där typiskt ultrapantade public service frågorna för att varenda mongolid ute i stugorna ska fatta. Inte heller verkar de alltid vara en del av manus. Hon har väl blivit så indoktrinerad av jättebölden som kallas SVT att de där frågorna kan hon skjuta av från höften med förbundna ögon. I sömnen. Men, så fort de börjar interagera med varandra så blir det pannkaka av alltihop.

Jag (och många andra) ser inte vad du ser tydligen. Jag säger som GW: "Man får såklart tycka precis som man vill, men nu tycker du fel". eternussermo beskrev dom som ett gammalt par, och det kan jag till viss del hålla med om, men jag tycker att Kvartoft mer är att likna vid en dotter som försöker visa sig duktig för pappa (med varierad framgång). Titta på avsnitten när hon fyller år och Leif har med sig en present eller när hon varit ute på äventyr hos polisen (fystest, teknisk undersökning, biten av polishund osv.) Jag tycker att kemin är klockren och förmodligen den bästa någon kan få med GW då han säkert inte är särskilt lätt att navigera kring. Visst, ibland gnabbas dom och GW surnar till men det är just det jag gillar, det känns äkta. Inte bara påklistrade leenden i en TV-soffa.
Citera
2014-02-28, 18:28
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Man märker klart och tydligt att Kvartoft är där enbart för att hon blivit inkvoterad som kvinna och har rätt partibok.

Hon är korkad, en riktigt dum människa.

Tror nästan vem som helst skulle göra ett bättre jobb.
Citera
2014-03-01, 23:27
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader
Ruttet resonemang av den vanligtvis rakryggade Leif den här gången, kring SÄPOs kostnad för att hålla Lars Vilks vid liv. "100 Lars Vilks har vi inte råd med." Förutsägbart kryperi för mörkerkrafter på grottmänniskonivå säger jag.

Frågan är inte hur många Lars Vilks ett land har råd med. Frågan är hur länge vi har råd med det glödande vansinnet hos en ökande halt islamister som vill såga halsen av folk. Jag tycker alla borde göra sitt bästa för att testa denna gräns. Ju fler små-Vilks desto bättre.

Tvärtom, för en gångs skull säger GW någonting vettigt med klar blick och logisk kyla. Och han har helt rätt, chefen för livvaktsgruppens prat om att "säkerheten inte har något pris" är såklart rent skitsnack.
Hur många misshandlade och förföljda kvinnor får samma skydd som Wilks får?
Citera
2014-03-02, 14:18
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Tvärtom, för en gångs skull säger GW någonting vettigt med klar blick och logisk kyla. Och han har helt rätt, chefen för livvaktsgruppens prat om att "säkerheten inte har något pris" är såklart rent skitsnack.
Hur många misshandlade och förföljda kvinnor får samma skydd som Wilks får?

Han har dock fel i sak. Samhället skulle utan problem ha råd med hundra Wilks om man vill. Att det sedan finns en övre gräns vad befolkningen är beredd att betala är en annan sak.
Citera
2014-03-03, 23:47
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det är ju det där gnabbandet som vi gillar, de är som ett gammalt par. Jag har sett GW i många andra sammanhang och jag tycker det här funkar riktigt bra. Hon lyckas ju t.o.m att få honom förlägen ibland och man märker klart att de gillar varann.

Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Jag (och många andra) ser inte vad du ser tydligen. Jag säger som GW: "Man får såklart tycka precis som man vill, men nu tycker du fel". eternussermo beskrev dom som ett gammalt par, och det kan jag till viss del hålla med om, men jag tycker att Kvartoft mer är att likna vid en dotter som försöker visa sig duktig för pappa (med varierad framgång). Titta på avsnitten när hon fyller år och Leif har med sig en present eller när hon varit ute på äventyr hos polisen (fystest, teknisk undersökning, biten av polishund osv.) Jag tycker att kemin är klockren och förmodligen den bästa någon kan få med GW då han säkert inte är särskilt lätt att navigera kring. Visst, ibland gnabbas dom och GW surnar till men det är just det jag gillar, det känns äkta. Inte bara påklistrade leenden i en TV-soffa.

Då är ju inte mitt resonemang taget ur luften iaf. Skillnaden är att ni gillar gnabbandet, och jag tycker det är besvärligt som fan. Det sabbar rytmen. Men, det får man ju räkna med när det kommer till GW, strävare gubbjävel får man leta efter. Det var likadant i Efterlyst.
Citera
2014-03-04, 21:45
Bannlyst
Fan vilken bra rekonstruktion av sex-köpet.

Trodde det var äkta hela tiden, kudos till sexköpsskådisen och poliserna.
Citera
2014-03-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt

Jag var också säker på att det var på riktigt, ångesten från killen gick rakt igenom rutan!
Citera
2014-03-04, 21:47
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:

Kvartofts ansiktsuttryck när det avslöjades som rekonstruktion tycker jag talar för att det inte var en. Skitsamma, bra reportage.
Citera
2014-03-04, 21:48
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Fan, jag blev också lurad. Tänkte att får de verkligen vara med så nära tillslaget, men det kändes väldigt trovärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in