2014-02-25, 22:26
Medlem
Visst har det blivit för mycket "Vi hängde med ett pass", precis som någon skrev här. Påminner om trafikmagasinet på slutet när det aldrig handlade om vanliga bilar och trafiksituationer, istället skulle de provköra en sportbil som kostar 1,5 miljon och som går i 350.
Citera
2014-02-26, 07:20
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Dagens avsnitt var lite småtråkigt. Har de inte tagit upp Olle Möller tidigare, eller är det jag som har otur när jag tänker?
Jag tyckte mig också komma ihåg att Möller har vart uppe tidigare.

Förövrigt har programmet blivit skit tråkigt det handlar ju mest om hur polisen jobbar.

Det finns ju dags aktuella brott att fokusera på utan att bli en kopia på efterlyst.
Citera
2014-02-26, 11:41
Medlem
Han har två sjukhuskryckor nu istället för den eleganta käppen. Det var ett tråkigt avsnitt igår.
Citera
2014-02-26, 12:45
Medlem
SearchAndFinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Dagens avsnitt var lite småtråkigt. Har de inte tagit upp Olle Möller tidigare, eller är det jag som har otur när jag tänker?

Ja, visst har de det? Jag vet att jag har sett något om det förrut iallafall, bland annat togs en dockvagn upp då, något som inte var med igår. Kan kanske ha varit det där programmet sommarmord eller vad det hette, när GW åkte bil och träffade ortsbefolkningen i lite olika städer.

GW verkade i alla fall ha respekt för säpo, ovanligt att han är så positiv till något som han verkade vara till dem.

Och visst verkar han ha ont men är väl snart dags för operation. Han borde dock ha bantat ner sig lite, dels för riskerna att söva bjässen och dels för att inte få ont i höften efter ett år igen.
Citera
2014-02-26, 16:26
Medlem
Avsnittet igår var ganska tråkigt ja.. Mycket tjat om Palme som de redan har pratat om ca en miljon gånger.

Tyckte dock att det var lite roligt att se hon feta tanten som jobbade på Polisen i Sälen, jävlar vilken trött människa.
Citera
2014-02-26, 20:32
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
Tur att dom tar upp Olle Möller. Jag är fullständigt ointresserad av hur Säpo firar sitt hundraårsjubileum. Jag föreslår att dom lägger sekretess på firandet, som på allt annat. Då slipper man höra om det.

Jag tycker i allmänhet att programmet förflackats något. Jag är i första hand intresserad av brotten, och i andra hand av hur utredningen fortskridit. Tyckte att man fick mer inblick i karaktärerna och möjliga psykologiska förklaringar bakom brotten i tidigare säsonger. Undantaget var väl senast om sexualsadisten, då socionomen gav sig fullständiga friheter att återge och spekulera kring de genomförda förhören.

Men vad vet jag? Kanske finns det en stor tittarbas som mest intresserar sig för hur batonger, polishelikoptrar och polishästar funkar.

Slänger med en fråga: Varför måste poliser alltid säga att dom etablerar visuell kontakt? Vad är dom avgörande skillnaderna mot när vanligt folk ser någonting?

Dom vill påskina att det är extra rekorderligt gjort när just dom har gjort det.
Lite samma som när man läser om nån brand i media så har alltid "brandbilen varit snabbt framme". Dom skriver aldrig att det tog den tid det tog at komma dit. Man ska få en bättre känsla när man läser det.
Citera
2014-02-26, 22:12
Medlem
Nummer14s avatar
Citat:

Slänger med en fråga: Varför måste poliser alltid säga att dom etablerar visuell kontakt? Vad är dom avgörande skillnaderna mot när vanligt folk ser någonting?

Det handlar om språkbruk, det är inte bara vad du säger utan även hur du säger det som räknas.

Hur skulle du själv känna att polisen arbetar om de sa "vi tittar på" eller "kollar på"? Förmodligen som lata och passiva som inte orkar bry sig om brottet som begås rakt framför dem.

Att etablera något ger signaler om att man har arbetat för att nå ett varaktigt resultat, visuell kontakt skickar signaler om att polisen närmar sig de kriminella (de har kontakt) samt är tekniskt neutralt. Visuell kontakt kan etableras genom superhemliga minikameror som styrs genom ventilationskanalerna medelst fjärrkontroll, eller att man lyfter blicken från skvallertidningen och tittar ut genom bilfönstret. Uttrycket skickar snarare signaler om det första, vilket ger polisen en aura av professionalism.
Citera
2014-02-26, 23:37
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetsad
Avsnittet igår var ganska tråkigt ja.. Mycket tjat om Palme som de redan har pratat om ca en miljon gånger.

Tyckte dock att det var lite roligt att se hon feta tanten som jobbade på Polisen i Sälen, jävlar vilken trött människa.
Inte bara tråkigt utan även riktigt dåligt. Varför ha de tre böckerna om Olle Möller liggande på bordet och peka på dom men inte visa vilka det är? Ryggarna var vända från kamerorna. För de intresserade var de i alla fall:
"Jag är Oskyldig" (1966) av Olle själv.
"Mördaren i folkhemmet" (2012) av Lena Ebervall och Per E Samuelsson
"Olle Möller och orättvisan" (2010) av Henry Sidoli.
För alla detaljer i ärendet rekommenderas den av Sidoli. 700+ sidor, liten text och extremt tröttsam att läsa.
Citera
2014-02-27, 02:22
Medlem
darthvaders avatar
Ruttet resonemang av den vanligtvis rakryggade Leif den här gången, kring SÄPOs kostnad för att hålla Lars Vilks vid liv. "100 Lars Vilks har vi inte råd med." Förutsägbart kryperi för mörkerkrafter på grottmänniskonivå säger jag.

Frågan är inte hur många Lars Vilks ett land har råd med. Frågan är hur länge vi har råd med det glödande vansinnet hos en ökande halt islamister som vill såga halsen av folk. Jag tycker alla borde göra sitt bästa för att testa denna gräns. Ju fler små-Vilks desto bättre.
Citera
2014-02-27, 02:49
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader
Ruttet resonemang av den vanligtvis rakryggade Leif den här gången, kring SÄPOs kostnad för att hålla Lars Vilks vid liv. "100 Lars Vilks har vi inte råd med." Förutsägbart kryperi för mörkerkrafter på grottmänniskonivå säger jag.

Frågan är inte hur många Lars Vilks ett land har råd med. Frågan är hur länge vi har råd med det glödande vansinnet hos en ökande halt islamister som vill såga halsen av folk. Jag tycker alla borde göra sitt bästa för att testa denna gräns. Ju fler små-Vilks desto bättre.

Underbart uttryckt. Jag håller helt med.

Det finns inget vidrigare än Förtryckarna - Islamister.
Jo, förresten en sak är likvärdig; politikerna i diverse länder som håller Förtryckarna om ryggen.
Citera
2014-02-27, 08:22
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer14
Det handlar om språkbruk, det är inte bara vad du säger utan även hur du säger det som räknas.

Hur skulle du själv känna att polisen arbetar om de sa "vi tittar på" eller "kollar på"? Förmodligen som lata och passiva som inte orkar bry sig om brottet som begås rakt framför dem.

Att etablera något ger signaler om att man har arbetat för att nå ett varaktigt resultat, visuell kontakt skickar signaler om att polisen närmar sig de kriminella (de har kontakt) samt är tekniskt neutralt. Visuell kontakt kan etableras genom superhemliga minikameror som styrs genom ventilationskanalerna medelst fjärrkontroll, eller att man lyfter blicken från skvallertidningen och tittar ut genom bilfönstret. Uttrycket skickar snarare signaler om det första, vilket ger polisen en aura av professionalism.

Precis min poäng; det ger en aura av professionalism. Jag hade föredragit bara professionalism.

Du skriver att man riskerat att framstå lat och passiv om man använt "vi tittar på". Om det nu är målet, att inte verka lat, skulle det ju även kunna uppnås genom att man istället la sin energi på att klara upp ett brott.
Citera
2014-02-27, 14:23
Medlem
Nummer14s avatar
Citat:
Precis min poäng; det ger en aura av professionalism. Jag hade föredragit bara professionalism.

Du skriver att man riskerat att framstå lat och passiv om man använt "vi tittar på". Om det nu är målet, att inte verka lat, skulle det ju även kunna uppnås genom att man istället la sin energi på att klara upp ett brott.

Jag tror du missförstår, det spelar ingen roll hur hårt polisen jobbar eller hur många brott de klarar upp. Om de slänger sig med sådant språkbruk som "vi tittar på" så kommer bilden av polisen som projiceras på allmänheten fortfarande vara en bild av "lata poliser som inte jobbar". Huruvida det fullkomligt dryper professionalism ur väggarna eller ej är irrelevant om den bilden aldrig når allmänheten. Trots allt så är allmänhetens förtroende väldigt viktigt för polisen att ha. Jämför gärna med Säpo, som är en tacksam måltavla för skämt. Deras arbete sker mycket i det tysta, och "syns du inte finns du inte" som SSRS kampanjen lyder.

Blev det klarare nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in