Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-21, 22:30
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag tycker inte att han låter som han skämtar utan mer som om någon stolle som just vaknat upp efter en förvirrande dröm. Det är alltid lätt att kritisera folk i larmtjänster när det visar sig att dom misstolkat något. Man kan svårligen föreställa sig GWs och andras upprördhet om något liknande samtal visar sig vara ett falsklarm och tar nödvändiga resurser från något allvarligt och akut. Det är alltid enkelt att sitta på parkbänken och vara förträfflig och felfri. Man kan ju åtminstone antyda att det är ett svårt arbete och att det inte går att ta allt som dårar ringer in om på allvar.
Ja precis, det kan inte vara lätt att sitta och ta emot samtal där, vad sa GW, 20% är "riktiga" samtal? Det blir lite Peter och vargen över det hela. Antagligen lär sig de som sitter och tar emot larmsamtal efter ett tag hur en allvarlig situation "låter", med tonläge, ordval, stressnivå och liknande. Den som tog emot gubbens samtal kanske aldrig har upplevt ett autentiskt samtal med någon som lät på det viset, men kanske ett antal liknande fejksamtal. Därav drog han slutsatsen att han behövde få fram mer info om detta verkligen var äkta. Jag tror han kände mer och mer att det lutade åt att inte vara äkta, baserat på sin egen erfarenhet. Därför spårade det till slut ur. Kanske operatören ställde fel frågor osv. Jag hörde inte hela samtalet.

Edit: Jag tror faktiskt Ranelid skulle kommit ner på jorden i en liknande situation. Det hade nog inte låtit:
"Från stranden jag till stranden du i havet vi ringer jag Er för att uppmärksamma Er om ett ohyggligt brott som i detta nu äger rum i min omedelbara närhet. I köket stod min hustru och skar upp bröd bakat på den finaste säd Österlen någonsin givit åt mänskligheten. Plötsligt står han där i dörren. Döden. En man större än universum med ett hjärta svartare än det mörker som finns på havets djup. Han väger inte mer än ett paket strösocker men ändå bär han på ondskans tyngd och höjer sin arm och svingar sitt svarta svärd mot min makas sköra hals. Sakta uppstår ett rött sår, rödare än de österlenska rosorna en juninatt i månens sken. blablablabla"

utan mer: "Ni måste komma nu! Någon håller på att döda min fru! SKYNDA ER!"
Senast redigerad av irrbloss 2014-01-21 kl. 22:36.
Citera
2014-01-21, 22:31
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Nej, sonen låter inte som han skämtar. Människor reagerar olika i krissituationer. Det är välkänt. Tyvärr begriper inte polis det. De anhöll bl a styvpappan till barnen som Ragnar mördat - just för att polisen tyckte att han uppträdde och pratade för lugnt. Vissa går på autopiloten direkt, det andra kommer efteråt.

Det fanns ingen anledning för polisen att börja ifrågasätta hosta, fråga varför sonen är sjukskriven osv.

Jag ringde 112 för en tid sedan när någon höll på att bryta sej in i min lägenhet 02:30.
Trots att jag var yrvaken och lite skärrad så lyckades jag tala lugnt och sakligt. Och beväpna mej med en sopborste...
En patrull skickades omedelbart till min adress och de kunde gripa en person i full färd med att forcera låset.
Jag fick en eloge för att jag varit så lugn och samlad och kunnat ge så relevant information att man kunde gripa en person så snabbt.
Så olika kan alltså lugn och saklighet tolkas.
Desutom så satt larmoperatören kvar i luren oc h lyssnade på hur det lät från lås och brevlåda.
Vissa personer blir kolugna under chock och stress, reaktionen kommer efteråt.
Jag fick stöd ..att få lyssna till denna mans helvete med operatören gör ont.
Senast redigerad av LaScala 2014-01-21 kl. 22:47.
Citera
2014-01-22, 01:09
Bannlyst
Jag skulle personligen sökt upp den där operatören..

förövrigt skulle jag inte inte klarat av att stanna på vinden medan mina föräldrar var där nere med en sjuk jävel. hellre dö än att låta någon sjuk jävel kniva mina föräldrar
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-01-22 kl. 01:12.
Citera
2014-01-22, 11:33
Medlem
Vad skulle alternativet ha varit? Som GW sade så var detta mitt i veckan och högst sannolikt inte några högt belastade timmar för ansvarig polis. De skulle givetvis åkt på larmet direkt efter initialdiagnostiken. Hade det sedan visat sig vare oriktigt eller helt åt helvete får de ta det sedan. Nu bidde ju facit mord, mordbrand och misshandel i stället p.g.a en dilettant tomte som aldrig lärt sig lyssna på folk.
Citera
2014-01-22, 18:27
Medlem
barnets avatar
Operatören förtjänar kicken naturligtvis, maken till hjärndöd snut alltså
Citera
2014-01-22, 18:43
Medlem
Boglas avatar
Polismannen som nekade mannen som ringde i nöd hjälp i över 17 minuter skall hängas ut och lynchas, efter att förundersökningen angående honom lagts ned (som LGWP sade är ju polismän som denne straffimmuna som diplomater eller konungen själv, rent statistiskt). Överordnad polisman försvarade dessutom vederbörandes handlande. Diskuteras detta i annan tråd? Hänvisa mig i sådant fall dit, annars är detta ett brott mot våra grundläggande rättigheter som medborgare (alla våre skyldigheter till trots) och inte minst; evig skam.

Många med mig skrek rakt ut när vi fick höra vilka följder denna radiopolis' insats fick. Mannen som talade i telefon var helt enkelt för bildad och sansad för att förmedla till idioten som haft med knarkare att göra i sina dagar som radiobilspolis att detta kan ha inneburit döden av hans 90-åriga mor, och dessutom utsatt honom själv för livsfara genom att inte utpostera patrull av lämplig art. Polisen är och förblir en instans för idioter som ännu inte hunnit begå brott, eftersom man fortfarande har kravet att utredare och andra mer intellektuellt krävande tjänster ska ha genomgått radiobilstjänst i x antal månader/år.

När denne man frias ska han inte frias av Flashback, hoppas jag. Rättsstaten Sverige är påväg ned i avgrunden, och polisen dyker ifatt med de uppsatta juristerna.

VEM är polismannen som gjort sig skyldig till medhjälp till mord, grov misshandel och mordbrand? Ev. skyddande av brottsling?
Citera
2014-01-22, 18:59
Medlem
Minimois avatar
Nödsamtalet diskuteras bl a här:

(FB) Veckans brott med Leif GW Persson

(FB) Mordbrand i Töreboda - 26åring gripen.
Citera
2014-01-22, 19:05
Medlem
Boglas avatar
Bifogar mitt inlägg från annan relevant tråd:

Citat:
Polismannen som nekade mannen som ringde i nöd hjälp i över 17 minuter skall hängas ut och lynchas, efter att förundersökningen angående honom lagts ned (som LGWP sade är ju polismän som denne straffimmuna som diplomater eller konungen själv, rent statistiskt). Överordnad polisman försvarade dessutom vederbörandes handlande. Diskuteras detta i annan tråd? Hänvisa mig i sådant fall dit, annars är detta ett brott mot våra grundläggande rättigheter som medborgare (alla våre skyldigheter till trots) och inte minst; evig skam.

Många med mig skrek rakt ut när vi fick höra vilka följder denna radiopolis' insats fick. Mannen som talade i telefon var helt enkelt för bildad och sansad för att förmedla till idioten som haft med knarkare att göra i sina dagar som radiobilspolis att detta kan ha inneburit döden av hans 90-åriga mor, och dessutom utsatt honom själv för livsfara genom att inte utpostera patrull av lämplig art. Polisen är och förblir en instans för idioter som ännu inte hunnit begå brott, eftersom man fortfarande har kravet att utredare och andra mer intellektuellt krävande tjänster ska ha genomgått radiobilstjänst i x antal månader/år.

När denne man frias ska han inte frias av Flashback, hoppas jag. Rättsstaten Sverige är påväg ned i avgrunden, och polisen dyker ifatt med de uppsatta juristerna.

VEM är polismannen som gjort sig skyldig till medhjälp till mord, grov misshandel och mordbrand? Ev. skyddande av brottsling?
Citera
2014-01-22, 19:13
Medlem
Boglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Operatören förtjänar kicken naturligtvis, maken till hjärndöd snut alltså
Kicken? Han ska ha minst bli dömd för skyddande av brottsling och hindrande av tjänsteutövning, beroende på vad förundersökningen mot honom visar. Var modern död innan eller efter samtalet? I så fall medhjälp till mord, mordbrand och grov misshandel därtill.

Och tjat om att de får falska samtal, det är samma djävla gnäll som när man får höra att de måste uppträda korrekt i alla lägen. I många yrken måste man uppträda korrekt, utan våldsmonopolskydd som poliser besitter. Hur många av brankårens larm är falska? Hur många av dessa rycker de ut på?

Auktoritetsdyrkande jävla fårabefolkning, res er för fan någon gång.
Citera
2014-01-22, 19:16
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogla
Kicken? Han ska ha minst bli dömd för skyddande av brottsling och hindrande av tjänsteutövning, beroende på vad förundersökningen mot honom visar. Var modern död innan eller efter samtalet? I så fall medhjälp till mord, mordbrand och grov misshandel därtill.

Och tjat om att de får falska samtal, det är samma djävla gnäll som när man får höra att de måste uppträda korrekt i alla lägen. I många yrken måste man uppträda korrekt, utan våldsmonopolskydd som poliser besitter. Hur många av brankårens larm är falska? Hur många av dessa rycker de ut på?

Auktoritetsdyrkande jävla fårabefolkning, res er för fan någon gång.
Du verkar hysa agg mot poliser överlag. Har de tagit dig för hårt i örat när du klottrat Fuck The Police?
Citera
2014-01-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogla

Som jag uppfattat det ansträngde sig mannen som ringde larmcentralen för att behålla fattningen trots den akuta situationen. Han var rädd att få luren i örat om han visat hur upprörd han var över att inte bli trodd. Flera som lyssnat på det inspelade samtalet gissar att det tvärtom blev till nackdel för honom att han låter så samlad. Sanningen lär ingen få veta...
Citera
2014-01-23, 10:18
Medlem
VeganJans avatar
Var det ingen mer som reagerade på GWs fötter i inledningen av det historiska fallet i tisdags? Sitta med sina nakna skitiga fotsulor riktade rakt in i kameran och vicka med tårna är stötande, störigt och äckligt. Särskilt då det inte känns det minsta spontant utan helt utstuderat som ett sätt att stärka GWs image som excentrisk och att han inte bryr sig vad folk tycker.

Är stort fan av GW men här gick han/producenten över min gräns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in