Citat:
Ja precis, det kan inte vara lätt att sitta och ta emot samtal där, vad sa GW, 20% är "riktiga" samtal? Det blir lite Peter och vargen över det hela. Antagligen lär sig de som sitter och tar emot larmsamtal efter ett tag hur en allvarlig situation "låter", med tonläge, ordval, stressnivå och liknande. Den som tog emot gubbens samtal kanske aldrig har upplevt ett autentiskt samtal med någon som lät på det viset, men kanske ett antal liknande fejksamtal. Därav drog han slutsatsen att han behövde få fram mer info om detta verkligen var äkta. Jag tror han kände mer och mer att det lutade åt att inte vara äkta, baserat på sin egen erfarenhet. Därför spårade det till slut ur. Kanske operatören ställde fel frågor osv. Jag hörde inte hela samtalet.Jag tycker inte att han låter som han skämtar utan mer som om någon stolle som just vaknat upp efter en förvirrande dröm. Det är alltid lätt att kritisera folk i larmtjänster när det visar sig att dom misstolkat något. Man kan svårligen föreställa sig GWs och andras upprördhet om något liknande samtal visar sig vara ett falsklarm och tar nödvändiga resurser från något allvarligt och akut. Det är alltid enkelt att sitta på parkbänken och vara förträfflig och felfri. Man kan ju åtminstone antyda att det är ett svårt arbete och att det inte går att ta allt som dårar ringer in om på allvar.
Edit: Jag tror faktiskt Ranelid skulle kommit ner på jorden i en liknande situation. Det hade nog inte låtit:
"Från stranden jag till stranden du i havet vi ringer jag Er för att uppmärksamma Er om ett ohyggligt brott som i detta nu äger rum i min omedelbara närhet. I köket stod min hustru och skar upp bröd bakat på den finaste säd Österlen någonsin givit åt mänskligheten. Plötsligt står han där i dörren. Döden. En man större än universum med ett hjärta svartare än det mörker som finns på havets djup. Han väger inte mer än ett paket strösocker men ändå bär han på ondskans tyngd och höjer sin arm och svingar sitt svarta svärd mot min makas sköra hals. Sakta uppstår ett rött sår, rödare än de österlenska rosorna en juninatt i månens sken. blablablabla"
utan mer: "Ni måste komma nu! Någon håller på att döda min fru! SKYNDA ER!"
Senast redigerad av irrbloss 2014-01-21 kl. 22:36.
Senast redigerad av irrbloss 2014-01-21 kl. 22:36.