2013-11-28, 17:38
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Instämmer med de föregående, Lambertz är riktigt otäck när han ler - en farlig figur. Och nu kommer också kritiken loss "innifrån" andra domare vågar säga vad de tänkt:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...goran-lambertz

Fler har skämskudden framme:
– Hans förtroende har skadats väldigt mycket. Hade jag varit i hans kläder så hade jag klivit åt sidan. Det blir svårt att fortsätta med den uppgift som han har, säger Morgan Johansson (S), ordförande i riksdagens justitieutskott.
Mer på http://www.svt.se/nyheter/skams-for-goran-lambertz

Undrar om Lambertz gått i terapi hos Margit ? Har någon kollat det ?
Senast redigerad av kejsarinnakanel 2013-11-28 kl. 17:42. Anledning: tillägg
Citera
2013-11-28, 19:33
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Haha! Du har rätt i det. Lambertz djävla "bevis".

Hela Quick-gänget som uttalar sig offentligt använder sig av oerhörd lättläst argumentationsteknik...

Göran Lambertz håller sig till några få argument (bommen, Zampo osv.), kritik mot dessa punkter avfärdar han genom att man antingen inte förstår, missuppfattat honom och nu har han även lagt till någon slags konspiratorisk argumentation mot media som tydligen gått på en "blåsning". Spelar ingen roll vilka argument man kommer med, han avfärdar allt och till på köpet ljuger han.

Claes Borgström kör argumentationen att vi/folket/meningsmotståndare inte förstår juridiken och därför inte kan förstå någonting och slingrar sig med formalia.

Gubb Jan Stigson grottar ner sig i extrema detaljer (ofta felaktiga, vissa kanske stämmer men saknar ändå relevans) och händelseförlopp där han endast använder sig av fragment utan att se någon som helst helhet.

Övriga uttalar sig inte alls, vad jag vet.
Citera
2013-11-29, 00:19
Medlem
Jeg er fra Norge og så på veckans brott om Quick saken i kveld, jeg kjenner det koker i meg etter å ha hørt han høyesteresstdommeren sitte å lyve på TV.

Jeg blir rett og slett forbannet.
Citera
2013-11-29, 02:07
Medlem
Nån mer som känner att Josefsson är en opportunist som främst vill sälja böcker på Hannes Råstams grovjobb och sedan främja sanningen? Eller är det bara jag som är cynisk?
Citera
2013-11-29, 16:07
Medlem
Sir_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey
Nån mer som känner att Josefsson är en opportunist som främst vill sälja böcker på Hannes Råstams grovjobb och sedan främja sanningen? Eller är det bara jag som är cynisk?

Nej så känner inte jag i alla fall. Dan och Hannes var vänner och Dan var bjuden på Hannes begravning. Tror inte han är någon opportunist.
Citera
2013-11-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Nej så känner inte jag i alla fall. Dan och Hannes var vänner och Dan var bjuden på Hannes begravning. Tror inte han är någon opportunist.

Att han var bjuden på begravningen betyder ju ingenting i detta sammanhang men strunt samma, det är inte lika solklart som när Kurdo Baksi skrev bok om Stieg Larsson och försökte casha in på hela Millenium grejen.
Citera
2013-11-29, 22:50
Medlem
Vad skönt det var att se att GW och Sture Bergwall fann varandra och nästan verkade bli kompisar där i TV-studion. Det var fint på nått sätt, hoppas de blir vänner privat och börjar umgås. GW tycker ju mycket om god mat och det har kanske inte Bergwall fått så mycket av på Säter. Kul också att Bergwall känns så hel och frisk numera.
Citera
2013-11-29, 23:17
Medlem
Lite intressant att ta del av vad GW skrev för 11 år sen nu. Fann detta i ett Flashbackinlägg från 2002:

- Thomas Quick är kriminalvårdens super-VIP 2002-03-06

Det finns olika tendenser i de frågor som jag får på SMS:n. En sådan - som är ganska tydlig - är att ju hemskare brott, desto fler frågor.

De senaste gångerna har det till exempel kommit in ett flertal frågor (från bland andra Petra, Marie, Dennis med flera) som undrar om vi haft några mord i Sverige kannibalistiska inslag, det vill säga sådana mord där gärningsmännen ätit av sina offer.

Vi har faktiskt haft några stycken under efterkrigstiden , det vill säga sedan andra världskrigets slut 1945, men eftersom det under den tiden begåtts i runda tal 5000 mord, dråp och fall av dödsmisshandel här i landet kan man samtidigt konstatera att "kannibalmorden" är utomordentligt sällsynta och att de utgör mindre än en promille av alla fall av dödligt våld.

Lyckligtvis är denna brottslighet betydligt vanligare på film och TV och i deckare än vad den är i verkligheten.

Om man tittar på de få fall som vi ändå har haft genom åren handlar det också genomgående om svårt psykiskt sjuka män som har haft i hjäl någon nära anhörig (ofta deras partner) och där de sedan styckat och även ätit av offrets kropp. Kannibalerna i vår svenska kriminella verklighet har altså mycket lite gemensamt med till exempel filmens skräckfigur Hannibal "The Cannibal" Lector.

Samtidigt finns det ett undantag, eller rättare sagt en person som själv påstår att han utgör ett undantag, och som är en av de mest kända figurerna i vår senare kriminalhistoria, nämligen Faluns egen Jack The Ripper, Thomas Quick.

Quick har hittat på alltihop
Självklart har det kommit många frågor om honom också (från Anders, Carl, Paula med flera) och flera av dem handlar om vad jag själv tror om Quick. Möjligen beroende på att jag i olika offentliga sammanhang hävdat att jag är övertygad om att Quick hittat på alltihopa, tokig är han nämligen så det föreslår, på den punkten är vi helt överens han och jag och sedan snart femton år vårdas han på mentalsjukhuset Säter i Dalarna.

Hur som helst så har Quick blivit sårad över att jag och andra inte tror på honom. Sårad så till den milda grad att han nu "inte vill vara med och hjälpa polisen" längre genom att hela tiden ta på sig nya brott. I stället har han gått ut i media och förklarat att nu vill han inte vara Thomas Quick och i stället kommer han att ta tillbaka sin tidigare identitet och sitt tidigare namn. Namnet Thomas Quick är nämligen taget, egentligen heter han Sture Bergwall. Så egentligen är det inte så konstigt att han bytte namn, Sture är liksom inget bra namn på en person som påstår att han är seriemördare.

Helt bortsett från detta utgör Thomas Quick ett intressant fenomen fenomen och det kan vara värt att säga några ord om honom.

Thomas Quick är född i Dalarna 1950 och där har han också vuxit upp och bott i stort sett hela hans liv. Han kommer från en ganska typisk arbetarfamilj med ett flertal syskon och han är tidigt känd för att ha haft olika psykiska och sociala problem.

Redan i tonåren togs han in på mentalsjukhus, han hoppade av skolan och som vuxen har han försörjt sig på diverse enklare arbeten och han har också drivit kioskrörelse i Dalarna under en lång följd av år.

Långt innan han blev seriemördaren Thomas Quick var han också känd av polisen. Genom åren har han nämligen åkt dit för ett antal olika och högst patetiska småbrott, svårslagna i sin enfald. I sin omgivning har han också betraktats som en udda och avvikande person, både till utseende och sätt, men egentligen ganska harmlös. Inga barn, inga kvinnor men ett tidigt uttryckt sexuellt intresse för yngre pojkar i och kring puberteten. Plus ett starkt hundintresse. Quick tycker om småpojkar och hundar enkelt uttryckt. Han är även fysiskt avvikande, lång, gänglig och har tydliga rörelseproblem. Han var till exempel 36 år innan han lyckades ta körkortoch folk som känner honom tycker alla att det är bra konstigt med alla hans styckade mordoffer eftersom han "knappt klarade av att skiva en falukorv utan att skära av sig tummen".

Erkänner 30 bestialiska mord
I början på 1990-talet tas han in på Säter för en lite längre vårdomgång och när han har suttit där ett par år börjar han i terapisamtal erkänna för behandlingspersonalen att han också är en annan, nämligen en av kriminalhistoriens västa seriemördare.

Med början 1993 erkänner han så småningom mer än 30 bestialiska mord som han skulle ha begått under en period på cirka 30 år. Första gången, 1964, då han bara var fjorton år och senaste gången i början på nittiotalet.

Så långt är det i och för sig inget unikt med honom. Det är således inte alls ovanligt att dårar som Quick tar på sig grova brott som de säger sig ha begått, men i regel försöker ju då vårdare och polis och andra att tala förstånd med dem. Men inte med Thomas Quick, man tror nämligen på honom och idag är det faktiskt så att Thomas Quick är dömd för totalt åtta mord (varav ett dubbelmord) som han alltså skulle ha utfört.Med väldigt många av de mord som han erkänt är det också så att de innehåller starka inslag av kannibalism.

Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att Quicks beskrivning av sig själv stämmer väldigt bra med den typiske seriemördare som vi lärt känna genom media.

En slags mänsklig predator, ett rovdjur, en sexuell sadist, som letar upp och följer efter sina obekanta offer, rövar bort dem, misshandlar dem, torterar dem, skändar de sexuellt, styckar deras kroppar, äter av kropparna och slutligen gör sig av med dem genom att gömma eller gräva ner delarna.

Den intressanta frågan är naturligtvis om detta är sant, och själv är jag alltså övertygad om att Thomas Quick hittat på alltihopa. Thomas Quick har aldrig mördat någon. Enkelt uttryckt är han helt fel typ.

Hur vet man det då? Karln är ju dömd!

Kort och sammanfattningsvis har jag hängt upp mig på följande. Bland folk som håller på med sådana här figurer som Thomas Quick vet man i dag en hel del om seriemördare, och om det Thomas Quick säger om sig själv är sant så är han en unik seriemördare, inte bara i Sverige eller i norra Europa utan i en global mening. Världens kriminalhistoria har aldrig skådat maken!

Under trettio års tid skulle Thomas Quick ha mördat fler än trettio personer på det mest slakterimässiga vis. Han har gjort det utan att efterlämna minsta tekniska spår, icke ett hårstrå, inte en fiber, än mindre avtryck, blod, sperma, etc.

Många av de brott han erkänt tillhör de mest uppmärksammade i skandinavisk kriminalhistoria och i samband med utredningen av de har polisen hört närmare tiotusen personer, från anhöriga till vittnen. Ingen av dem har någonsin sagt ett pip om Thomas Quick. Thomas Quick är inte bara spårlös, han är osynlig också.

Anledningen till att han döms beror på att vissa poliser i hans närhet menar att han vet saker om de brott som han erkänt, som bara polisen eller gärningsmännen kan känna till. I media förekommer till och från också uppgifter om att han pekat ut fyndplatser, att man hittat rester efter offer som Thomas Quick visat på etc.

Det senare är rent nonsens, något slags moderna kriminologiska vandringssägner, spridda av vissa journalister och understödda av vissa poliser och Thomas Quick själv.

Hur mycket vet han då om de brott han erkänner?

Thomas Quick vet faktiskt inte särskilt mycket. När utredningarna börjar vet han mindre än vad man kunnat lära sig genom att ta del av media men efter årslånga förhör och rekonstruktioner tillsammans med poliserna som utreder honom brukar han ha lärt sig det väsentliga och i vart fall så mycket att han vid alldeles för många tillfällen lyckats föra åtminstone delar av rättvisan bakom ljuset.

Kriminalvårdens super-VIP
Det här är en sorglig historia på många vis. Utredningen av Thomas Quicks påstådda brott har kostat rättsapparaten tiotals miljoner kronor. Vården av honom har också kostat åtskilliga miljoner, Thomas Quick är kriminalvårdens super-VIP. Genom sina falska erkännanden har han också plågat offrens anhöriga svårt med sina fantasier.

Med flera av de brott som han erkänt är det till exempel sannolikt på det viset att de aldrig inträffat utan att det istället handlar om vanliga olyckshändelser och liknande. De mord som han erkänt har givetvis begåtts av någon. Genom Thomas Quicks erkännande har de riktiga gärningsmännen skyddats för all framtid.

Och vem har tjänat på detta?

Thomas Quick själv naturligtvis. Medial uppmärksamhet är hans livsluft och hans lögner har gjort honom till rikskändis. I stället för en vanlig patetisk pedofil i en stor och tragisk hög av likadana.

De riktiga gärningsmännen som nu skyddas av hans erkännanden och domar.

Vissa poliser, åklagare och terapeuter har tjänat på Thomas Quick, allt i från karriärer till pengar.

Media har gjort det och hans hovreportrar har fått ett bättre liv på sina arbetsplatser .

Men alla andra har förlorat.

Det här blev långt men det beror mest på att jag är svårt intresserad av Thomas Quick och för närvarande håller på och skriver en bok om honom. Näsa gång ska vi ta många små och korta frågor.

Lev väl och en särskild hälsning till Thomas Quick som följer denna hemsida med stor uppmärksamhet. Hör av Dig när Du känner för att komms ut från Säter. Vi får ju inte glömma bort att Du ju faktiskt sitter där som oskyldigt dömd - trots Dina egna insatser - och en liten resning skulle väl inte skada? Folks fantasier och tankar, hur hemska de än kan vara, är nämligen inte straffbara.

Leif GW Persson

https://www.flashback.org/sp80748
Citera
2013-11-30, 14:15
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Vad skönt det var att se att GW och Sture Bergwall fann varandra och nästan verkade bli kompisar där i TV-studion. Det var fint på nått sätt, hoppas de blir vänner privat och börjar umgås. GW tycker ju mycket om god mat och det har kanske inte Bergwall fått så mycket av på Säter. Kul också att Bergwall känns så hel och frisk numera.

Lugn och fin nu. Rätt ska vara rätt men Bergwall är faktiskt en dömd pedofil. Visserligen var det länge sedan men jag vet inget fall där en våldspedofil har blivit "botad" från sin sjukdom utan en shit load av mediciner.
Ska sanningen fram så tycker jag Bergwall fortfarande ser ganska sliskig ut, vi får hoppas för framtiden att han kan hålla sina böjelser ur vägen från barn.
Citera
2013-11-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Lugn och fin nu. Rätt ska vara rätt men Bergwall är faktiskt en dömd pedofil. Visserligen var det länge sedan men jag vet inget fall där en våldspedofil har blivit "botad" från sin sjukdom utan en shit load av mediciner.
Ska sanningen fram så tycker jag Bergwall fortfarande ser ganska sliskig ut, vi får hoppas för framtiden att han kan hålla sina böjelser ur vägen från barn.

Det intressantaste dramaturgiskt i den här soppan vore om Bergwall kommer ut och kör en Anders Eklund direkt.
Citera
2013-12-03, 16:29
Awaiting Email Confirmation
Det var ju detta han la i ett kuvert förra säsongen. Men jag har aldrig sett det öppnas. Har ni? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17953847.ab .

Om han visar det nu så tror jag inte på han. För att jag fick en känsla av att surrade om annat då. För jag minns att jag tänkte att bonden sålt djuren eller att djuren inte ens existerat.
Citera
2013-12-03, 17:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett23fyra
Det var ju detta han la i ett kuvert förra säsongen. Men jag har aldrig sett det öppnas. Har ni? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17953847.ab .

Om han visar det nu så tror jag inte på han. För att jag fick en känsla av att surrade om annat då. För jag minns att jag tänkte att bonden sålt djuren eller att djuren inte ens existerat.
Han har inte öppnat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in