2014-01-21, 21:32
Moderator
v50s avatar
Ja den där larmoperatören var inte mycket att hänga i granen, undra om han får behålla jobbet efter det här fallet har tagits upp i media och det framkommit hur han agerat vid larmsamtalet.
Citera
2014-01-21, 21:41
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Är det alltså ingen mer än jag och polisen som tycker att gubben låter som han skämtar? Han lät ju kolugn och metodisk och talade högtravande som en dramatenskådis som tar sig själv på lite för stort allvar. 99% av folk som är utsatta för ett liknande brott skulle vara andfådda och halvlipa/skrika osv.

Alltså han låter ju väldigt lugn med tanke på vad som sker. Men är det en grund för polisen att agera så som de gör? Nej naturligtvis inte.
Citera
2014-01-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Han sitter och famlar i mörkret gubbe .. Googla och se jons Nödveits självmord

???
Citera
2014-01-21, 21:45
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Alltså han låter ju väldigt lugn med tanke på vad som sker. Men är det en grund för polisen att agera så som de gör? Nej naturligtvis inte.
Nej det är det ju inte, poliser/larmoperatörer ska vara mer professionella än så. Dock hade jag själv trott att någon ringde och skämtade med mig om han hade pratat som han gjorde, oavsett om jag hade jobbat med it-support via telefon eller larmoperatör. Som tur är jobbar jag inte som något av detta...

Edit:
<Jag> Välkommen till Pelle Jöns IT-support, vad kan jag hjälpa dig med?
<Gubbe> God dag! Mitt namn är Greve von Snorre och jag har ett mycket delikat ärende åt dig min bäste herre. Det är nämligen så att det uppstått en brand i min datormaskin. Det ryker och min andning är mycket ansträngd. Jag känner att det är svårt att få ner syre i mina lungor och mitt medvetande börjar långsamt försvinna, likt en istapp om våren. Vad rekommenderar ni mig att göra?
<Jag> Eh... ja det brinner alltså? Du bör ringa brandkåren?
<Gubbe> Då branden faktiskt uppstod i min datormaskin ansåg jag det mer relevant att ringa Er så ni kan ge mig tekniska råd hur man kväver en brand uppstoden ur en datormaskin av fabrikatet Hewlett Packard och modellbeteckning PZ2863-34. Rekommenderar ni mig alltså att ringa brandförsvaret i detta fall?
osv osv osv...
Senast redigerad av irrbloss 2014-01-21 kl. 21:51.
Citera
2014-01-21, 21:49
Medlem
Yazmans avatar
Fan vad norrländska polisen njuter.
Citera
2014-01-21, 21:49
Moderator
Dr Kings avatar
Arjeplogssnuten kändes som en riktig glidare. Kan tänka mig att han är en sådan som själv är med och tjuvjagar, bränner hemma o.s.v. när han inte är i tjänst (och kanske även när han är det).
Citera
2014-01-21, 22:01
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Fan vad norrländska polisen njuter.

Haha ja. Hade gärna varit polis där uppe jag med.
Citera
2014-01-21, 22:02
Medlem
Uncle Dukes avatar
Är det jag som överanalyserar, eller antydde professor Persson att han tjuvjagar? Han sade ungefär "Tjuvjakt är vanligare i Mellansverige än i Norrbotten, och särskilt i mina hemtrakter, man skjuter från bilen och sådär". Vi vet ju redan att han ätit upp sin grannes 69 kor, finns det ingen botten i honom?
Citera
2014-01-21, 22:08
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Är det alltså ingen mer än jag och polisen som tycker att gubben låter som han skämtar? Han lät ju kolugn och metodisk och talade högtravande som en dramatenskådis som tar sig själv på lite för stort allvar. 99% av folk som är utsatta för ett liknande brott skulle vara andfådda och halvlipa/skrika osv.

Nej, sonen låter inte som han skämtar. Människor reagerar olika i krissituationer. Det är välkänt. Tyvärr begriper inte polis det. De anhöll bl a styvpappan till barnen som Ragnar mördat - just för att polisen tyckte att han uppträdde och pratade för lugnt. Vissa går på autopiloten direkt, det andra kommer efteråt.

Det fanns ingen anledning för polisen att börja ifrågasätta hosta, fråga varför sonen är sjukskriven osv.
Citera
2014-01-21, 22:10
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Jag tycker inte att han låter som han skämtar utan mer som om någon stolle som just vaknat upp efter en förvirrande dröm. Det är alltid lätt att kritisera folk i larmtjänster när det visar sig att dom misstolkat något. Man kan svårligen föreställa sig GWs och andras upprördhet om något liknande samtal visar sig vara ett falsklarm och tar nödvändiga resurser från något allvarligt och akut. Det är alltid enkelt att sitta på parkbänken och vara förträfflig och felfri. Man kan ju åtminstone antyda att det är ett svårt arbete och att det inte går att ta allt som dårar ringer in om på allvar.
Citera
2014-01-21, 22:16
Medlem
"Kombinationen av deras allmänna inställning till grovt våld, den är ju minst sagt liberal va."

Vem är den andre GM, han som inte tog livet av sig?
Citera
2014-01-21, 22:20
Medlem
Sigge Slagpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Vem är den andre GM, han som inte tog livet av sig?

Vlad kallades han.

(FB) Vlad (Nödveidts polare) och (FB) Vlad/Nemesis - Black Metal artist? är väl bra utgångspunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in