Cirkelresonemang eller vad?
Kvartoft r nipprig och flamsig, att dma av nivn p vad hon sger som programledare och antagligen har hon bestmt sjlv vad hon ska sga eftersom hon r nipprig och flamsig?
Vrt att notera nr LGWP i senaste Veckans Brott klagade p svensk polis och fick hra av Kvartoft att han lt som en sur gammal gubbe: Han accepterade inte tillmlet, att hon gick p person (lder, fetma) nr han hade "sakargument".
Bde fre och efter Kvartofts replik talade han ytterst svepande och diffust om vad som var fel och hur det skulle gras istllet, helt utan stringens. Inte srskilt konstruktivt.
Kvartoft hade en pong med sin replik. Synd att hon inte lpte linan ut.
Visst uttryckte jag mig lite otydligt.
Hon r nipprig och flamsig samt frmodligen har ett finger med i produktionen. Det r inte ett cirkelresonemang. vertolka inte. Man kan vara och ha bda sakerna.
Tror definitivt det finns en stor pott av programledare som skulle skta detta arbete bttre n hon. N, vi har nog kommit s lngt vi kan komma i denna frga. En del fredrar henne, jag gr det inte. S r det. Folk tycker olika.
Har inte Leif GW brjat tappa skrpan lite? Nr "Veckans Brott" brjade s hade han en hel del skarpa analyser och han verkade fundera vldigt mycket p varje fall. Nu sitter han mest p sin stol och muttrar, alltid om samma sak:
-Det r en fruktansvrt dlig polisutredning, man hade kunnat lsa det hr direkt om man gjort rtt.
-Det r ett vanligt "modus operandi".
-Det r en nrstende person till offret som r grningsmannen, fr det sger statistiken.
Sedan upprepar han i princip den information vi redan ftt under inslaget. r det ngon i utredningsgruppen som Leffe knner personligen fr vi ocks det pongterat ett par gnger.
Visst, nu r vl mord oftast ganska lika varandra och brukar skert innehlla de tre punkter jag skrev ovan, men det knns som att han gr det vldigt ltt fr sig och har slutat analysera saker eftersom han inte vill ha fel om sanningen kring mordet skulle klarna senare.
Tycker fr vrigt Camilla r vldigt bra och hon fungerar vldigt bra ihop med Leif. Tyckte ocks hon var strande och stllde dumma, simpla och barnsliga frgor i brjan, men jag tror det behvs fr att f igng diskussionen. Det r ju trots allt bara tv personer i studion och Leif hade nog somnat p sin stol om det var ngon annan programledare.
En sak som jag undrar frn ssong 4 r nr dom tog upp polismorden i Malexander. Och GW vgade eller ville inte kommentera hndelsen. Han sa ngot i stil med att han inte kunde sitta p lktaren och kommentara vad som hnde. Jag var ju inte dr, eller ngot liknande sa han.
Har inte Leif GW brjat tappa skrpan lite? Nr "Veckans Brott" brjade s hade han en hel del skarpa analyser och han verkade fundera vldigt mycket p varje fall. Nu sitter han mest p sin stol och muttrar, alltid om samma sak:
-Det r en fruktansvrt dlig polisutredning, man hade kunnat lsa det hr direkt om man gjort rtt.
-Det r ett vanligt "modus operandi".
-Det r en nrstende person till offret som r grningsmannen, fr det sger statistiken.
Sedan upprepar han i princip den information vi redan ftt under inslaget. r det ngon i utredningsgruppen som Leffe knner personligen fr vi ocks det pongterat ett par gnger.
Visst, nu r vl mord oftast ganska lika varandra och brukar skert innehlla de tre punkter jag skrev ovan, men det knns som att han gr det vldigt ltt fr sig och har slutat analysera saker eftersom han inte vill ha fel om sanningen kring mordet skulle klarna senare.
Tycker fr vrigt Camilla r vldigt bra och hon fungerar vldigt bra ihop med Leif. Tyckte ocks hon var strande och stllde dumma, simpla och barnsliga frgor i brjan, men jag tror det behvs fr att f igng diskussionen. Det r ju trots allt bara tv personer i studion och Leif hade nog somnat p sin stol om det var ngon annan programledare.
Jo, jag hller med, det var likadant frra ssongen, brjade lysande fr att sedan bli smre. Kan vl ha att gra med att de fr slut p ider och att han inte riktigt orkar.
Han pratar om 2 olika fall som ven r olika i tid och utredningskraft.
Det r vl bra att han skiljer p att "ha gjort nt" och "r dmd fr"?
Ditt inlgg ger verkligen begreppet "idioti" en helt ny innebrd. Olika fall? Ja, du menar att en person i ett kriminalfall ska anses oskyldig till dom faller men inte ngon annan i ett annat fall? Tycker du att det r klokt/logiskt att resonera s?
Som sagt, ditt inlgg r s dumt s jag tror knappast det r vrt att frklara saken mer ingende fr dig.
50 minuter in i "Veckans brott"-avsnittet frn frrfrra veckan:
"Jag har en gammaldags uppfattning att en person r oskyldig till dess att misstanken har resulterat i en fllande dom".
D vet vi det Leif, d ska vi se om du kan hlla den hr uppfattningen ocks.
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Ingen r fullkomlig, inte heller GW. Alla kan ha fel. Leif har mycket sllan fel, han r extremt vl plst och besitter en enorm erfarenhet. I sin yrkesaktiva tid lste han ca 1.000 sidor text per dag!!
Han r dessutom rik som ett troll och behver inte slick ngons rv, ngonsin.
Att en misstnkt slpps i brist p bevis r en juridisk sak och den misstnkte kan mycket vl vara gm de facto. Sen ska samhllet behandla alla som oskyldiga tills motsatsen r bevisad. GW r inte samhllet och kan fritt framfra sina sikter. Som han gjort kring Sture Bergvall, DaCostafallet, Linda Sheng, Yenon Levi mfl, mfl.
Lr dig skilja p juridik och verklighet!
Uppenbarligen frstod du ingenting av inlgget.
Citat:
Ursprungligen postat av RichardCrenna
Leif har sklart erfarenhet, inte minst i kraft av sin lder. Men inte som brottsutredare. Jag tycker att han pfallande ofta har fel i den meningen att han talar mot bttre vetande. Han vet exakt varfr inte olika mngdbrott kan utredas s ltt som han ger sken av i TV.
Och 1000 sidor text/dag. Tillt mig smle. Normal lshastighet r ca 250 ord/minut. P en A4 gr det ca 500 ord, dvs 2 minuter/A4. 1000 A4=2000 minuter dvs. drygt 33 timmar. Om vi tnker oss att professorn lser dubbelt s snabbt som en normal mnniska s behver han nd ca 16 timmar fr att lsa den mngden. Rent trams, i alla fall om han samtidigt vill hvda att han begrep vad han lste. Jag citerar Woody Allen "I took a speed reading course and read 'War and Peace' in twenty minutes. It involves Russia."
Mm. Det r ofta som han kommer undan med att sga smgalna saknar i TV, tidningar etc bara fr att han r en "skn kille". Ingen bryr sig liksom om att ifrgastta vad han sger. Papperslsningsexemplet var bra, trotsar sunt frnuft.
Givetvis skulle poliser, klagare blablabla kunna ge honom en god match i vissa debatter men ingen 'vgar' eftersom han r en sn skn prick som alla gillar. Det r min uppfattning, kanske har jag fel?
Ditt inlgg ger verkligen begreppet "idioti" en helt ny innebrd. Olika fall? Ja, du menar att en person i ett kriminalfall ska anses oskyldig till dom faller men inte ngon annan i ett annat fall? Tycker du att det r klokt/logiskt att resonera s?
Som sagt, ditt inlgg r s dumt s jag tror knappast det r vrt att frklara saken mer ingende fr dig.
S jvla dumt r det inte.
Kostlden hnde fr nn mnad sen medan Levi-fallet hnde p 80-talet.
Utredningsinsatsen skiljer sig nt enormt.
Drfr kan man sga att "han har gjort detta" och mena att han har gjort det men r inte dmd fr det, medan man kan sga "han r oskyldig tills dmd" om fallet som inte ens har en avslutad frunderskning.
Eller du kanske inte frstr att man kan ha gjort saker fast man inte r dmd fr det och tvrtom?
Givetvis skulle poliser, klagare blablabla kunna ge honom en god match i vissa debatter men ingen 'vgar' eftersom han r en sn skn prick som alla gillar. Det r min uppfattning, kanske har jag fel?
Det sger vl i s fall mer om vilka fega krakar hans "motstndare" r n ngot annat.
Jag hoppas innerligt att din teori r helt uppt vggarna.
Det sger vl i s fall mer om vilka fega krakar hans "motstndare" r n ngot annat.
Jag hoppas innerligt att din teori r helt uppt vggarna.
Jag tror inte det r helt uppt vggarna. Idag r det en person som kritiserar Gardell fr sexskmten om Danny p Twitter och menar att om Peter Dalle skulle skmta p motsvarande stt om Gina skulle det bli ramaskri. Gardell r untouchable och samma position har GW. Idag kritiserar GW i Aftonbladet en polisinsats dr tv misstnkta bensintjuvar hamnat i vattnet och omkommit och ifrgastter om ens polisen borde frfljt tjuvarna. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16403160.ab Vad r det fr idioti? Ska inte polisen flja efter tjuvar? Men idiotin blir inte ifrgasatt. Vad tror ni GW hade sagt om polisen inte fljt efter och mackgaren rasat mot detta? "De r s jvla lata, de hade vl brttom till en innebandymatch." Men vem plockar pong p att sga emot GW? Och han R ju en skn snubbe, det tycker jag med, men han svamlar nt s inihelvete och vilseleder faktiskt i vsentliga delar allmnheten nr det gller polis och klagares mjligheter att utfra sitt arbete.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!