2012-02-01, 20:20
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
GW fick medhll i sin kritik av polisen i Aftonbladet idag:
Svensk polis mer Kling & Klang n CSI

Tnk om polisen tnkte till och skaffar gemensamma IT-system fr alla distrikt. S mycket effektivare den skulle fungera och skulle kunna anvnda pengar till annat n att gda IT-nrdar.

Svenska Dagbladet - pappersversionen - har idag en lngre insndare av gamle polischefen Hans Wermdalen som inleds med
Citat:
Svagt ledarskap polisens dilemma

Polisprofessorn Leif GW Persson har satt en lavin i rrelse. Effektiviteten inom svensk polis r skamligt lg. Det beror till stor del p bristande ledarskap, dlig anpassning till teknisk utveckling - frmst p it-omrdet - och p undfallenhet. (...)

Men senaste avsnittet av Veckans Brott var inslumrat igen. Togs "Uppdrag Miljonbrotten" upp?
Senast redigerad av Schlesien 2012-02-01 kl. 20:23.
Citera
2012-02-02, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Tyckte hon var rtt jobbig att lyssna p. Mycket utfyllnadsord som om hon hittade p vad hon skulle sga lite lpande.

S olika man kan tolka. Jag tyckte hon var engagerad, kunnig och konkret.
Citera
2012-02-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik55555
Jag skulle vilja veta hur mnga miljonbrott som ens r mjliga att klara upp ven om polisen skulle gra allt som ver huvud taget r mjligt att gra. Skulle inte dessa fortfarande vara en brkdel av de brott som begs? r det inte ganska rimligt att polisen lgger ner utredningar dr sannolikheten fr fllande dom r minimal, fr att drmed spara tid till utredningar som verkligen har en chans att leda ngon vart. Ta exemplet frn killen i Kvllsppet, man vet att bilen r skriven p en bulvan och att denne inte vet eller vill sga ngonting om de som har skrivit bilar p honom. Hur ska man dessutom kunna hitta ngra individer frn en vervakningsfilm dr det inte gr att knna igen individerna? Det r vl snarare slseri med tid att lgga ner en massa tid p ngot man vet inte leder ngonstans?

Ibland knns det som att mnniskor tror polisen har en magisk kula dr man frn ingenstans kan trolla fram bevis och misstnkta personer bara fr att man gr en anmlan. Jag r av uppfattningen att miljonbrott r en oundviklig kostnad fr det samhlle vi lever i. Vill vi ha en hg rttsskerhet och undvika ett vervakningssamhlle kommer miljonbrotten vara oundvikliga oavsett hur mycket polisen anstrnger sig eller hur mycket resurser och pengar vi ger dom. En ganska enkel lsning p miljonbrotten r ju att ha en liten hrdare mnniskosyn dr vi sprrar in terfallsfrbrytare p livstid. Som bekant begs ju de flesta miljonbrott av samma smskaliga grupp mnniskor.

Frgan r kanske strre n bara hur polisen ska f lite mer "jvlar-anamma".

Hller med hr. Om polisen av erfarenhet vet att det helt meningslst att frska lsa ett ganska obetydligt brott, varfr slsa resurser? Det r skillnad om polisen har goda chanser att hitta grningsmannen, typ om stldgodset kommer ut p blocket och offret ser detta och meddelar polisen, som sedan lgger ner fallet. Eller alla vldsbrott dr gm r knd men polisen lgger ner.

Som sagt, eftersom det oftast r samma gm som begr mngdbrotten, terfallsfrbrytare, s kan man ju tycka att straffrabatten borde avskaffas, och att brotten istllet skulle plussas p varandra. Som det r nu kan man ju beg 30 brott men f ett straff som motsvarar 5 av dem, typ.

En annan skum grej r det r med att man sitter 2/3 av strafftiden. Det r ju ganska obegripligt fr "vanligt folk", har man blivit dmd till 6 mnaders fngelse ska man vl sitta hela tiden och inte endast 4 mnader? Annars ska man vl dmas direkt till 4 mnaders fngelse? Logiken haltar.

Ett rttsystem borde ju vara enkelt, logiskt och frutsebart. Idag verkar det vara ett lotteri.
Citera
2012-02-02, 02:46
Medlem
Advokatens syn p hedersrelateradebrott var suvernt. Utvisning vid hot och misshandel, sknt att ngon vgar diskutera dessa frgor!
Citera
2012-02-02, 06:00
Medlem
Fickludds avatar
GW i SVT fr 31 r sedan: SVT: Leif GW Persson i Mndagsbrsen
Citera
2012-02-02, 06:21
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Jag skulle vilja veta hur mnga miljonbrott som ens r mjliga att klara upp ven om polisen skulle gra allt som ver huvud taget r mjligt att gra. Skulle inte dessa fortfarande vara en brkdel av de brott som begs? r det inte ganska rimligt att polisen lgger ner utredningar dr sannolikheten fr fllande dom r minimal, fr att drmed spara tid till utredningar som verkligen har en chans att leda ngon vart. Ta exemplet frn killen i Kvllsppet, man vet att bilen r skriven p en bulvan och att denne inte vet eller vill sga ngonting om de som har skrivit bilar p honom. Hur ska man dessutom kunna hitta ngra individer frn en vervakningsfilm dr det inte gr att knna igen individerna? Det r vl snarare slseri med tid att lgga ner en massa tid p ngot man vet inte leder ngonstans?

Ibland knns det som att mnniskor tror polisen har en magisk kula dr man frn ingenstans kan trolla fram bevis och misstnkta personer bara fr att man gr en anmlan. Jag r av uppfattningen att miljonbrott r en oundviklig kostnad fr det samhlle vi lever i. Vill vi ha en hg rttsskerhet och undvika ett vervakningssamhlle kommer miljonbrotten vara oundvikliga oavsett hur mycket polisen anstrnger sig eller hur mycket resurser och pengar vi ger dom. En ganska enkel lsning p miljonbrotten r ju att ha en liten hrdare mnniskosyn dr vi sprrar in terfallsfrbrytare p livstid. Som bekant begs ju de flesta miljonbrott av samma smskaliga grupp mnniskor.

Det r naturligtvis s att en majoritet av miljonbrotten inte kan klaras upp, och drfr r det rimligt att de lggs ner. Men problemet r snarare att man lgger ner ven de brottsutredningar som r i stort sett klappade och klara. Man har allt man man behver, men prioriterar nd bort det. Sg att uppklarandeprocenten kar frn 5 till 10 procent, det kanske inte verkar meningsfullt att satsa extra fr en s liten effekt. Men en mycket stor del av de sk miljonbrotten begs av ett litet antal mycket aktiva personer. ven om uppklarningsprocenten rknat p den totala mngden brott kar marginellt s blir effekten p den brottsaktiva populationen desto strre.
Citera
2012-02-02, 09:14
Medlem
brianmolkos avatar
r det ngon som diskuterar killarna eller blir inte de utsatta fr hot och osv
Citera
2012-02-02, 15:52
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogsander
Advokatens syn p hedersrelateradebrott var suvernt. Utvisning vid hot och misshandel, sknt att ngon vgar diskutera dessa frgor!

Hller med dig! Elisabeth r riktigt vass. Kndes till och med som Leif GW faktiskt gillade henne (Leif som i vanliga fall hatar alla andra inom samma bransch som han sjlv).
Citera
2012-02-02, 17:02
Medlem
Ja all heder t GW (igen).
Citera
2012-02-03, 14:03
Medlem
Fickludds avatar
Citat:

Med min fetmarkering ovan.

Ja, om det vore s vore det bra men det tror jag inte. Polisen lgger ner renden trots namn p grningsman, bevis och vittnen. Orsaken till att man lgger ner r knappast att man vill spara tid till utredningar som verkligen har en chans att leda ngon vart. Nr man har grningsman, bevis och vittnen r det inte mycket polisarbete som terstr, det mesta ligger hos klagaren.

Passande lnk som illustrerar ovanstende: Trots bevis lggs renden ner

Jag tror inte att polisen lgger ner klara utredningar fr att syssla med andra som har chans att leda ngon vart. Jag tror att polisen gr ngot helt annat. Exempel p annat r innebandy, semester, sjukledighet, kurs, seminarier, frldraledighet, kompledighet osv.

Fr ngra r sedan var det ett radioprogram i vilket man belyste polisens ineffektivitet. Programmet byggde p en studie gjord av Leif GW Persson. Man tog Hrjedalen som exempel och vid underskningstillfllet var endast tv poliser i tjnst i hela Hrjedalen. vriga var upptagna av det jag rknade upp ovan och de tv som var i tjnst var sysselsatta med att ledsaga en bred last genom lnet. D lser man inte mnga brott.
Citera
2012-02-03, 15:23
Medlem
Uncle Dukes avatar
Hr hpna, professor Persson hade fel!

Frn kannibalen Isakin Jonssons blogg:

Citat:
Tjena leffe.
jag har alltid diggat dig, du r en rolig snubbe.
Men du satt och sa i ditt tv program att jag lider av schizofreni och det stmmer inte som du hade sett om du varit lite plst.
Men det r lugnt jag ska vara en vnlig sjl och upplysa dig och mina lsare vad vra "kunniga lkare kom fram till s behver ni inte spekulera angnde det ngot mer.
S jag skriver ner exakt vad lkaren har skrivit om mig senast jag var i frvaltningsrtten som man gr var 6e mnad och det var ca en vecka sedan det hr skrevs som lyder s hr:

S dr leffe nu fick du lite hjlp p traven med fakta.
Hr grna av dig om du behver lite mer hjlp.
Jag str till din tjnst om du vill lra dig ngot som r sant fr omvxlingens skull, s slipper du bara sitta och yra i nattmssan i tv.
Mvh Isakin

GW r dmjuk:

Citat:
Ja det lter ju som en trevlig typ. Jag fr be s mycket om urskt. Jag beklagar om jag srat honom. Jag nskar honom god bttring och en bra vr p mentalsjukhuset, sger han.
GW Persson avstr frn att f hela brevet upplst fr sig.
Jag har skitsvrt fr sdana dr typer. Det r en livsfarlig jvel, sger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14313788.ab
Citera
2012-02-03, 15:24
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Hans omdme verkar sjunka alltmer. https://www.flashback.org/t339290p76
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter

Nytt slarv frn LGWP:
Ragget klckte ur sig termen schizofreni senast. Efter det blir han tillrttavisad av dren sjlv. En smula pinsamt. Ragget har till uppgift att st fr folkbildning. D r det illa att upptrda s slappt och ostringent med uppgifterna som han gr. Ospecificerat psykotiskt syndrom r visserligen ganska nra, men det r inte hela bilden. Ondigt av Ragget att i frlngningen stigmatisera termen schizofreni. Ondigt ocks att p det sttet bjuda in dren att kunna tillrttavisa.

Citat:
Drefter har mrdaren infogat ett rttsmedicinskt intyg, som uppger att "diagnoserna r psykotiskt syndrom UNS, psykiska strningar och beteende strningar orsakade av flera droger i kombination och sammansatt personlighetsstrning med frmst psykopatiska och sadistiska drag".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14313788.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in