Citat:
Ursprungligen postat av erik55555
Jag skulle vilja veta hur mnga miljonbrott som ens r mjliga att klara upp ven om polisen skulle gra allt som ver huvud taget r mjligt att gra. Skulle inte dessa fortfarande vara en brkdel av de brott som begs? r det inte ganska rimligt att polisen lgger ner utredningar dr sannolikheten fr fllande dom r minimal, fr att drmed spara tid till utredningar som verkligen har en chans att leda ngon vart. Ta exemplet frn killen i Kvllsppet, man vet att bilen r skriven p en bulvan och att denne inte vet eller vill sga ngonting om de som har skrivit bilar p honom. Hur ska man dessutom kunna hitta ngra individer frn en vervakningsfilm dr det inte gr att knna igen individerna? Det r vl snarare slseri med tid att lgga ner en massa tid p ngot man vet inte leder ngonstans?
Ibland knns det som att mnniskor tror polisen har en magisk kula dr man frn ingenstans kan trolla fram bevis och misstnkta personer bara fr att man gr en anmlan. Jag r av uppfattningen att miljonbrott r en oundviklig kostnad fr det samhlle vi lever i. Vill vi ha en hg rttsskerhet och undvika ett vervakningssamhlle kommer miljonbrotten vara oundvikliga oavsett hur mycket polisen anstrnger sig eller hur mycket resurser och pengar vi ger dom. En ganska enkel lsning p miljonbrotten r ju att ha en liten hrdare mnniskosyn dr vi sprrar in terfallsfrbrytare p livstid. Som bekant begs ju de flesta miljonbrott av samma smskaliga grupp mnniskor.
Frgan r kanske strre n bara hur polisen ska f lite mer "jvlar-anamma".
Med min fetmarkering ovan.
Ja, om det vore s vore det bra men det tror jag inte. Polisen lgger ner renden trots namn p grningsman, bevis och vittnen. Orsaken till att man lgger ner r knappast att man vill spara tid till utredningar som verkligen har en chans att leda ngon vart. Nr man har grningsman, bevis och vittnen r det inte mycket polisarbete som terstr, det mesta ligger hos klagaren.
Passande lnk som illustrerar ovanstende:
Trots bevis lggs renden ner
Jag tror inte att polisen lgger ner klara utredningar fr att syssla med andra som har chans att leda ngon vart. Jag tror att polisen gr ngot helt annat. Exempel p annat r innebandy, semester, sjukledighet, kurs, seminarier, frldraledighet, kompledighet osv.
Fr ngra r sedan var det ett radioprogram i vilket man belyste polisens ineffektivitet. Programmet byggde p en studie gjord av Leif GW Persson. Man tog Hrjedalen som exempel och vid underskningstillfllet var endast tv poliser i tjnst i hela Hrjedalen. vriga var upptagna av det jag rknade upp ovan och de tv som var i tjnst var sysselsatta med att ledsaga en bred last genom lnet. D lser man inte mnga brott.