Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-20, 03:21
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
JFrån Polarcigar skulle jag t.ex. välja bland följande havannacigarrer:
Bolívar Royal Coronas (109 kr), Cohiba Panatelas (106 kr), El Rey Del Mundo Choix Supreme (105 kr), H. Upmann Petit Coronas (80 kr), José L. Piedra Brevas (21 kr), Quintero Brevas (26 kr) och San Cristóbal El Principe

samt följande ickekubanska cigarrer:
Don Ursulo Corona (49 kr), Camacho Corojo Monarca (75 kr), C.A.O. Gold Label Robusto (74 kr), C.A.O. Maduro Robusto (70 kr) och Padron Delicias (74 kr).

Nu såg jag faktiskt att jag, i min humidor, faktiskt har både en H Upmann Petit Corona, en Camacho Corojo Monarca, en Don Ursulo Corona och en José L Piedra Brevas. Jag har nog fått tips från dig förut, tror jag.

Vad tror du om den här inköpslistan?

1 San Cristobal De La Habana El Princepe
1 Romey y Juietta Mille Fleurs
1 Don Ursulo Corona
4 Jose L Piedra Brevas
5 Quientero Londres Extra
5 Quientero Brevas
1 El Rey Del Mundo Petit Coronas

Håller som sagt fortfarande på att lära mig. Och köper gärna ett gäng billigare cigarrer för lång lagring. Som till exempel Quienterosen.
Senast redigerad av ArturoBandini 2010-12-20 kl. 03:30.
Citera
2010-12-20, 09:53
Medlem
Jag tycker din lista ser bra ut men jag skulle rekommendera Quintero Panatelas framför Londres Extra.
Citera
2010-12-20, 19:49
Medlem
MKJs avatar
Hur länge håller ett beadsrör?
Citera
2010-12-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MKJ
Hur länge håller ett beadsrör?
Menar du hur lång tid det går mellan gångerna man måste fylla på vatten eller om beadsen i sig har en ändlig livslängd?

Eftersom det första inte går att besvara utan att veta volymen som ska befuktas samt hur tät behållaren är så antar jag att frågeställningen rör det senare.

Svaret är då att beadsen håller väldigt länge om man är noga med att endast fuktadem med avjonat eller destillerat vatten.

Det är dock vanligt att de absorberar ångor från cigarrerna och blir gula med tiden. Den kan även börja lukta lite illa i långa loppet pga allt de absorberar men det ska tydligen gå att torka ur dem försiktigt i en mikrovågsugn och på så vis driva ut det mesta av den lukt som stör. Ett annat potentiellt problem är att de lätt spricker vid oförsiktig uppfuktning vilket kan medföra att röret börjar läcka småbitar från beadsen.
Citera
2010-12-21, 00:00
Medlem
Rogbianuzs avatar
Jag funderar lite smått på att bli medlem på the Lobby i Stockholm. Det kostar 2500 om året och då får man tillgång till rökloungen, rabatterade priser på cigarrer och medlemskap i cigarrklubben som träffas en gång i månaden. Jag bor precis i närheten och det vore skönt att ha en röklounge så att man slipper röka in lägenheten plus att det är kul att träffa andra intresserade.

Jag kan dock inte riktigt bestämma mig och undrar om någon annan här i tråden har erfarenheter av the Lobby?

Tack!
Citera
2010-12-21, 14:48
Medlem
MKJs avatar
Citat:
Menar du hur lång tid det går mellan gångerna man måste fylla på vatten eller om beadsen i sig har en ändlig livslängd?

Eftersom det första inte går att besvara utan att veta volymen som ska befuktas samt hur tät behållaren är så antar jag att frågeställningen rör det senare.

Svaret är då att beadsen håller väldigt länge om man är noga med att endast fuktadem med avjonat eller destillerat vatten.

Det är dock vanligt att de absorberar ångor från cigarrerna och blir gula med tiden. Den kan även börja lukta lite illa i långa loppet pga allt de absorberar men det ska tydligen gå att torka ur dem försiktigt i en mikrovågsugn och på så vis driva ut det mesta av den lukt som stör. Ett annat potentiellt problem är att de lätt spricker vid oförsiktig uppfuktning vilket kan medföra att röret börjar läcka småbitar från beadsen.

Helt rätt det var den senare jag menade.
Tack för svaret.
Citera
2010-12-21, 15:13
Medlem
hejaklacksledares avatar
Allright.

Jag "satte igång" min humidor för två dygn sen. Torkade insidan med en vattendränkt trasa, fyllde fuktaren och värmde en äggkopp med vatten och satte in och stängde. Givetvist användes destilerat vatten under alla steg. Nu, två dygn senare ligger fuktan bara på knappt 60%, alltså ett par-fem grader för lite. Är det normalt att det tar mer än två dygn för att få upp fuktan eller är det jag som inte har dränkt fuktaren tillräckligt?
Senast redigerad av hejaklacksledare 2010-12-21 kl. 15:15.
Citera
2010-12-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
...Jag "satte igång" min humidor för två dygn sen. Torkade insidan med en vattendränkt trasa, fyllde fuktaren och värmde en äggkopp med vatten och satte in och stängde. Givetvist användes destilerat vatten under alla steg. Nu, två dygn senare ligger fuktan bara på knappt 60%, alltså ett par-fem grader för lite. Är det normalt att det tar mer än två dygn för att få upp fuktan eller är det jag som inte har dränkt fuktaren tillräckligt?
Ja, det kan ta lång tid innan humidorens insida är lagom mättad med fukt. Det kan också vara så att humidoren läcker extra mycket innan den har svällt igen av uppfuktningen.

Det går även fortare ju större yta med fuktgivare som är exponerad. Ställ därför hellre in ett fat, en plastask eller flera behållare med vatten så att du har så stor öppen vattenyta som möjligt under humidorens infuktning. För övrigt ska inte fuktaren dränkas utan endast befuktas ordentligt. Om den är så fuktig att det nästan rinner ur den så är alla porer fyllda och därmed är den exponerade ytan mindre.

Men, det allra vanligaste felet är att hygrometern inte är kalibrerad. Har du gjort ett salttest?
Citera
2010-12-21, 16:16
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ja, det kan ta lång tid innan humidorens insida är lagom mättad med fukt. Det kan också vara så att humidoren läcker extra mycket innan den har svällt igen av uppfuktningen.

Det går även fortare ju större yta med fuktgivare som är exponerad. Ställ därför hellre in ett fat, en plastask eller flera behållare med vatten så att du har så stor öppen vattenyta som möjligt under humidorens infuktning. För övrigt ska inte fuktaren dränkas utan endast befuktas ordentligt. Om den är så fuktig att det nästan rinner ur den så är alla porer fyllda och därmed är den exponerade ytan mindre.

Men, det allra vanligaste felet är att hygrometern inte är kalibrerad. Har du gjort ett salttest?

Jo. Har sett att en snubbe på youtube använde en blötad svamp i stället för ett litet glas som han la i humidoren, kanske får göra något sådant. Samma kille lade också ner fuktaren i en plastskål med vatten i. Fick dock bara en liten flaska á 10cl med destilerat vatten. Kan dock köpa en liter imorgon. Jag dränkte inte riktigt fuktaren, utan droppade/sprutade ner vatten i den, kanske 5-6cl totalt. När jag vände uppochner på den så droppade det lite.

Något salttest har jag inte gjort, för hygrometern var redan kalibrerad. Den som satt i lådan byttes ut mot en annan.
Citera
2010-12-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
...Fick dock bara en liten flaska á 10cl med destilerat vatten. Kan dock köpa en liter imorgon. Jag dränkte inte riktigt fuktaren, utan droppade/sprutade ner vatten i den, kanske 5-6cl totalt. När jag vände uppochner på den så droppade det lite...
Du behöver inte ha avjonat eller destillerat vatten till de pytsar med du använder till humidorens initiala infuktning. Befuktaren ska dock endast fuktas med rent vatten (avjonat eller destillerat).

Är du säker på att flaskan innehöll rent vatten? Så små behållare brukar snarare innehålla aktiveringslösning, dvs 50/50-blandning av vatten och propylenglykol, och detta ska man inte badda insidan på humidoren med. Det ska endast användas första gången en passiv befuktare startas upp. Därefter ska man inte hälla på mer aktiveringslösning utan endast rent vatten vid behov.

Om du däremot har en befuktare baserad på akrylatgel så brukar man dränka den helt i rent vatten första gången för att gelkornen ska svälla och fylla ut utrymmet ordentligt.
Citera
2010-12-21, 17:24
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Är du säker på att flaskan innehöll rent vatten? Så små behållare brukar snarare innehålla aktiveringslösning, dvs 50/50-blandning av vatten och propylenglykol, och detta ska man inte badda insidan på humidoren med. Det ska endast användas första gången en passiv befuktare startas upp. Därefter ska man inte hälla på mer aktiveringslösning utan endast rent vatten vid behov.

Ja. 100% destilled water är det printat på flaskan. Fuktaren är en "gold plated acryl polymer based adorini deluxe humidifier".
Citera
2010-12-22, 00:58
Medlem
Rogbianuzs avatar
Hej igen!

Vad kul att se at tråden har livats upp igen!
Jag undrar lite snabbt var man billigast och enklast beställer humidorer, snoppare, tändare etc?

Tack på förhand,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in