2008-01-10, 16:02
Medlem
Roger Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbpipa
tänkte be om ett snabbt råd er mer erfarna. idag kom det cigarrpaket jag beställt från mellgrens. och min humidor står nu och håller på att fukta in sig. fuktelementet är påfyllt och en 1/4dels ny, ren blöt disktrasa på ett fat i humidorer för att snabba upp processen(läste på internet att det ska vara bra). det jag undrar är hur länge ska jag vänta innan jag lägger i cigarrerna? känner mig enormt otålig

mvh Gubbpipa

när hydrometern kommit upp i minst 62%rh så kan du lägga i garrarna.

här e ett annat bra forum som handlar om cigarrer.
http://www.carlscorona.com/forum/default.asp
Citera
2008-01-10, 16:04
Medlem
Gubbpipas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger O

här e ett annat bra forum som handlar om cigarrer.
http://www.carlscorona.com/forum/default.asp

trevligt att höra. tack för svar
Citera
2008-01-10, 17:44
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger O

Varför kan man inte göra det tidigare? En möjlig anledning kan förstås vara att cigarrerna tar till sig fukten lättare än cederträet och på så sätt blir överfuktade. Kan det vara så?
Cigarrer rätt hanterade från leverantören bör ju ha en rimlig fukthalt när de levereras, drar den för torra humidoren ur fukten ur dem om man lägger in dem för tidigt? Borde inte fuktaren och den extra Wettex-duken kompensera för det?
En intressant fråga som jag inte tänkt på tidigare.
Citera
2008-01-10, 17:46
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelFoley
Tack för ett informativt svar. Beställde 2 st cigarrtändsticks askar, får se om smaken uppskattas mer med hjälp av dessa.

Köp en torch också. Du kommer förmodligen tröttna på att knasa med stickor.
Förresten, köp två. Eller tre. Så har du alltid en som fungerar och är fylld! Inget är så irriterande som att se fram mot en god cigarr - åsså funkar inte tändarjäveln när man ska tända!
Citera
2008-01-10, 17:53
Medlem
Gubbpipas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Varför kan man inte göra det tidigare? En möjlig anledning kan förstås vara att cigarrerna tar till sig fukten lättare än cederträet och på så sätt blir överfuktade. Kan det vara så?
Cigarrer rätt hanterade från leverantören bör ju ha en rimlig fukthalt när de levereras, drar den för torra humidoren ur fukten ur dem om man lägger in dem för tidigt? Borde inte fuktaren och den extra Wettex-duken kompensera för det?

nu blev jag lite orolig när du kommer och pratar om överfuktade cigarrer jag la i mina cigarrer när hydrometern stod på ca 64. när jag gjorde det så dök den ner till runt 53. och ligger där nu. börjar fundera på om jag ska ta ut dom igen. blir så jävla osäker
Citera
2008-01-10, 17:54
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Cigarren brann rätt så jämt. Tabbade mig lite genom att låta den ligga i tuben lite för länge, kan vara därför den brann lite ojämnt?

En del cigarrer brinner helt enkelt ojämnt. Beror på kvaliteten. Kan skilja ganska mycket på två identiska cigarrer ur samma låda, tyvärr.
Vissa tillverkare har jämnare kvalitet än andra. Det betalar man för.
Romeo y Julieta brukar funka hyggligt för mig, även om jag stött på dåliga exemplar även där.
Självklart spelar konditionen sin roll. En för torr, eller för fuktig, cigarr får sämre egenskaper både smakmässigt och gällande hur den brinner.

Sedan kan det nog spela in var man röker cigarren. Själv brukar jag ibland unna mig en cigarr i bilen, speciellt under långa resor. Har då alltid fönstret nedkört ett par centimeter för att dra ut röken.
Har aldrig lyckats få någon cigarr att brinna rakt under de förhållandena. Verkar som om det svaga draget i kupén räcker för att den ska brinna snett. Och har den väl börjat dra snett är det lögn i helvete att få ordning på den igen.
Var det blåsigt ute när du puffade?
Citera
2008-01-10, 18:00
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
nu blev jag lite orolig när du kommer och pratar om överfuktade cigarrer

Några procent hit eller dit påverkar inte nämnvärt enligt mitt tycke. Dock är det ju en fara att fukta upp en cigarr för snabbt. De små liven har en tendens att spricka i inslaget då.
Nivån är nog individuell. Alla verkar ha olika tips. Jag och mina cigarrer trivs bäst med runt 72 % i humidoren. Kan nog bero på eget tycke och smak. Experimentera lite upp och ned. Så länge det inte är blixtsnabba förändringar lär typ fem procent hit eller dit inte skada dina små vänner. Märker du att det blir för mycket eller för lite är det bara att återställa nivån.

Observera att jag inte är något proffs. Jag utgår bara från mina egna erfarenheter och uppfattningar. Lyssna på fler och experimentera lite lagom själv!
Citera
2008-01-10, 18:06
Medlem
Gubbpipas avatar
Citat:

googlade lite på frågan. tyckte att detta var ett ganska bra svar:
[http://www.humidorguide.se/hygromete...ting-4-1.php3]

"Efter du har köpt din humidor krävs det några få enkla förberedelser innan du kan lägga i dina cigarrer. Om dessa förbises kommer det torra cederträet att tvinga fukten ur cigarrerna."
Citera
2008-01-10, 18:13
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
"Efter du har köpt din humidor krävs det några få enkla förberedelser innan du kan lägga i dina cigarrer. Om dessa förbises kommer det torra cederträet att tvinga fukten ur cigarrerna."

Låter ju rimligt och stämmer med mina funderingar ovan. Men om din humidor redan höll 64% när du la in garrarna är nog orsaken till sjunkningen snarare att cigarrerna var torrare än humidoren och nu drar fukt ur densamma.
Citera
2008-01-10, 18:17
Medlem
Gubbpipas avatar
Citat:
Låter ju rimligt och stämmer med mina funderingar ovan. Men om din humidor redan höll 64% när du la in garrarna är nog orsaken till sjunkningen snarare att cigarrerna var torrare än humidoren och nu drar fukt ur densamma.

kan så vara. nu blev jag lite nyfiken på en grej. när du öppnar din humidor. vi pratar om:
1, öppna
2, välja den cigarr du ska röka
3, stäng humidoren

hur pass mycket sjunker fuktigheten? och hur lång tid tar det för den att återgå till det normala?

mvh Gubbpipa
Citera
2008-01-10, 18:24
Medlem
Kläppskogs avatar
By the way - ett tips till eftersom det verkar finnas flera nya glada cigarrnjutare i forumet:
Snåla inte på snopparen. Inget är så irriterande som att förstöra en cigarr med en dålig snoppare. Hur man än försöker så fastnar det trasiga täckbladet på läpparna och skadan blir bara större och större tills hela cigarren ser ut som en trafikolycka.

Cigarrer med tjockt och sprött täckblad, som till exempel CAO MX2 med dubbla Maduro-täckblad har en tendens att spricka om man bara nyper till. Lägg an snopparen med lite lagom tryck och snurra försiktigt på cigarren så du känner att snopparen skär igenom täckbladet. Snurra åt det håll täckbladet ligger, annars kan du riva upp "skarven". Sedan knipsar du som vanligt.
För alla cigarrer gäller att man med fördel fuktar toppen med läpparna en minut innan man snoppar den, så den är mjuk vid det kirurgiska ingreppet.

Jag har köpt en liten flaska med samma stärkelse som cigarren och gördeln limmas med. Med den lilla penseln i flaskan kan man laga eventuella skador som uppstår om man klantar till det med snoppningen.
Den flaskan har jag haft tre år och bara behövt använda en enda gång. Förmodligen är det psykologiskt, ungefär som att när du har ett reservhjul i bilen så får du aldrig punka. Har du inget reservhjul får du med all sannolikhet punka på de mest övergivna ställena.
Citera
2008-01-10, 18:27
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
kan så vara. nu blev jag lite nyfiken på en grej. när du öppnar din humidor. vi pratar om:
1, öppna
2, välja den cigarr du ska röka
3, stäng humidoren

hur pass mycket sjunker fuktigheten? och hur lång tid tar det för den att återgå till det normala?

Har inte märkt att den sjunker alls. Då har jag i och för sig ganska stora humidorer, vilket säkert kan inverka.
Däremot har jag noterat att om jag tar ut alla lådor ur humidoren och lämnar dörren öppen så sjunker fukthalten så snabbt att man ser hygrometerns rörelse med ögat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in