Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-16, 23:19
Medlem
norgeskusts avatar
Cohiba ftw!
Citera
2007-11-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norgeskust
Cohiba ftw!
Jovars, Cohibas kan vara riktigt bra men jag tycker personligen att de inte är prisvärda och att man generellt får mycket mer för pengarna när man köper ickecubanska cigarrer!
Citera
2007-11-19, 05:51
Medlem
En av mina favoriter är AVO XO Trio Preludio.

Helt klart den bästa cigarr jag rökt!
Citera
2007-12-31, 07:05
Medlem
AxelFoleys avatar
Jag har alltid tänd på en cigarr med en tändsticka, för jag har hört att det är med tändstickor man ska tända cigarren. Tänder man med en tändare hamnar det nämligen smak av tändarens gas i cigarren, sägs det iaf. Kan någon bekräfta detta? Är det stor skillnad på en cigarr som tänds med en tändsticka och en som tänds med en tändare?

Är sugen på att köpa en Zippo med mitt namn graverat på den, men blir smaken sämre på cigarrerna så behövs det ju ej då cigarr är den enda tobak jag röker.
Citera
2008-01-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelFoley
...jag har hört att det är med tändstickor man ska tända cigarren. Tänder man med en tändare hamnar det nämligen smak av tändarens gas i cigarren, sägs det iaf. Kan någon bekräfta detta?...
Du har fått det om bakfoten! Det enklaste och renaste sättet att tända upp en cigarr är med en butangaslåga, gärna med hjälp av en så kallad torchtändare som ger en hetare och mindre vindkänslig låga!

Tändstickor är ok om man är noga med att låta tändknoppen brinna ut helt innan lågan förs till cigarren. Annars är risken stor att man suger in illasmakande ångor från den pyrotekniska satsen. Det finns särskilda cigarrtändstickor tillverkade av spansk ceder som ger de första puffarna en tydlig cedertouch. Det är dock inte alla som uppskattar det!

Att tända cigarren med en klassisk zippotändare är det absolut sämsta valet då upptändningen av en cigarr tar ganska lång tid och risken att starkt doftande ångor från det flytande bränslet dras in från lågan är överhängande! Vill man ändå gärna använda sin zippotändare finns det små butangasdrivna insatser att köpa.
Citera
2008-01-02, 23:02
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Helt novis på allt vad tobak heter men rökte en cigarr nu på nyårsafton
som smakade väldigt väldigt gott. Dock har jag inget riktigt minne
av vad den heter förutom att det börjar med Don. Jag googlade runt
lite men det fanns många cigarrmärken med Don i titeln men ingen stämde
med hur märket ser ut. Någon som kan hjälpa mig mån tro?
Postar en liten glimt av cigarretmärket här

[IMG]http://img406.imageshack.us/img406/9828/cigarrku3.jpg[/IMG]

Om någon kan se vilket märke det är så är jag även nyfiken på vad
den cigarren räknas som, misstänker skarpt mild men jag har ju inget
att jämföra med.
Någon som känner till denna sorten och kan rekommendera andra
som liknar den?
Och sista frågan från frågvisa mig är om någon har något tips på en
välsorterad cigarrbutik i göteborg.

tack på förhand.

Det där ser ut som något som brukar finnas på div små tobaksaffärer, alltså en billig maskinrullad cigarr.
Citera
2008-01-04, 01:37
Medlem
Neonights avatar
Provade Romeo y Julieta: Romeo No. 2 (Havana, Cuba) ikväll.

Det var typ nollgradigt ute så jag kunde inte riktigt njuta av den fullt ut. Jag vet...det är lite slöseri med cigarr kanske att sitta ute. Men men...

Ciggaren har ett fint utseende och luktar lantställe (hage, häst etc). Mysig lukt.
När man känner på cigarren så känns den jämn och bra. Kanske någon hård yta på nåt mindre ställe dock inge man reagerar över direkt.

Snoppade av den och drog lite luft igenom den för att testa draget. Jag tyckte att draget kändes rätt så lätt. Kommer inte riktigt ihåg om den avgav någon smak i munen direkt.

Cigarren brann rätt så jämt. Tabbade mig lite genom att låta den ligga i tuben lite för länge, kan vara därför den brann lite ojämnt?.

Den har en mild smak och är behaglig att ha och göra med. Tycktes mig känna lite jordnöt? och en sötare smak stundtals.

Man kan väl beskriva denna cigarr som en trevlig upplevelse som brinner långsamt. Tog en bra stund innan asktornet föll av cigarren. Helt klar en cigarr som jag tycker ni ska testa om ni inte redan gjort det
.
Tyvärr så var jag utomhus och frös om händer. Detta drog helt klart ned på upplevelsen

En kvart innan hade jag druckit kaffe och lite brandy kan jag nämna

Tack för mig.
Citera
2008-01-06, 13:59
Medlem
AxelFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Du har fått det om bakfoten! Det enklaste och renaste sättet att tända upp en cigarr är med en butangaslåga, gärna med hjälp av en så kallad torchtändare som ger en hetare och mindre vindkänslig låga!

Tändstickor är ok om man är noga med att låta tändknoppen brinna ut helt innan lågan förs till cigarren. Annars är risken stor att man suger in illasmakande ångor från den pyrotekniska satsen. Det finns särskilda cigarrtändstickor tillverkade av spansk ceder som ger de första puffarna en tydlig cedertouch. Det är dock inte alla som uppskattar det!

Att tända cigarren med en klassisk zippotändare är det absolut sämsta valet då upptändningen av en cigarr tar ganska lång tid och risken att starkt doftande ångor från det flytande bränslet dras in från lågan är överhängande! Vill man ändå gärna använda sin zippotändare finns det små butangasdrivna insatser att köpa.

Tack för ett informativt svar. Beställde 2 st cigarrtändsticks askar, får se om smaken uppskattas mer med hjälp av dessa.
Citera
2008-01-06, 14:22
Moderator
Ruskigbusss avatar
*Tobak => Livsnjutare*
/Mod
Citera
2008-01-08, 21:42
Medlem
Roger Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Helt novis på allt vad tobak heter men rökte en cigarr nu på nyårsafton
som smakade väldigt väldigt gott. Dock har jag inget riktigt minne
av vad den heter förutom att det börjar med Don. Jag googlade runt
lite men det fanns många cigarrmärken med Don i titeln men ingen stämde
med hur märket ser ut. Någon som kan hjälpa mig mån tro?
Postar en liten glimt av cigarretmärket här

[IMG]http://img406.imageshack.us/img406/9828/cigarrku3.jpg[/IMG]

Om någon kan se vilket märke det är så är jag även nyfiken på vad
den cigarren räknas som, misstänker skarpt mild men jag har ju inget
att jämföra med.
Någon som känner till denna sorten och kan rekommendera andra
som liknar den?
Och sista frågan från frågvisa mig är om någon har något tips på en
välsorterad cigarrbutik i göteborg.

tack på förhand.

Don Sebastian heter den.
Citera
2008-01-08, 22:35
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedis_
En av mina favoriter är AVO XO Trio Preludio.

Helt klart den bästa cigarr jag rökt!

För mig blev det en AVO XO Notturno på nyår. Den var riktigt fin må jag säga! Resonabelt pris med sina 77:- med tanke på att det faktiskt är en skickligt handrullad dominikanare.
Citera
2008-01-10, 15:53
Medlem
Gubbpipas avatar
tänkte be om ett snabbt råd er mer erfarna. idag kom det cigarrpaket jag beställt från mellgrens. och min humidor står nu och håller på att fukta in sig. fuktelementet är påfyllt och en 1/4dels ny, ren blöt disktrasa på ett fat i humidorer för att snabba upp processen(läste på internet att det ska vara bra). det jag undrar är hur länge ska jag vänta innan jag lägger i cigarrerna? känner mig enormt otålig

mvh Gubbpipa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in