2008-01-10, 18:49
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbpipa
hur pass mycket sjunker fuktigheten? och hur lång tid tar det för den att återgå till det normala?

Gjorde ett experiment. Tog ut en låda ur min lilla humidor (tre lådor). I den sitter hygrometern, plus att det ligger 24 trevliga Cusano Corojo 97 i den.
Ställde lådan på skrivbordet och tittade hur mycket hygrometern sjönk på fem minuter.
Den sjönk 3,5 procent, från 69,5 till 66 procent.
Sedan stoppade jag in lådan igen och tog tid på hur lång tid det tog innan den nådde upp till samma notering. Efter en kvart gav jag upp, då hade mätaren bara gått upp en procent.
Hur fukthalten var i humidoren under tiden vet jag förstås inte, eftersom hygrometern hängde med lådan ut.
Citera
2008-01-10, 19:52
Medlem
Gubbpipas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Gjorde ett experiment. Tog ut en låda ur min lilla humidor (tre lådor). I den sitter hygrometern, plus att det ligger 24 trevliga Cusano Corojo 97 i den.
Ställde lådan på skrivbordet och tittade hur mycket hygrometern sjönk på fem minuter.
Den sjönk 3,5 procent, från 69,5 till 66 procent.
Sedan stoppade jag in lådan igen och tog tid på hur lång tid det tog innan den nådde upp till samma notering. Efter en kvart gav jag upp, då hade mätaren bara gått upp en procent.
Hur fukthalten var i humidoren under tiden vet jag förstås inte, eftersom hygrometern hängde med lådan ut.

det var det jävligaste. det tar alltså ett bra tag innan det återställer sig. då kan jag sova lite lugnare fick för mig att det skulle vara mycket snabbare respons på hydrometern när man väl ställde in fuktaren och det.

hur många humidorer har du igentligen? och vilka storlekar?
Citera
2008-01-11, 09:24
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
hur många humidorer har du igentligen? och vilka storlekar?

http://www.flashback.org/showpost.p...91&postcount=9
Citera
2008-01-11, 10:55
Medlem
Fiskmånglarens avatar
En favoritcigarr för mig är Flor De Selva Robusto.
Den ultimata kombinationen av lyx och smaker är att röka en god cigarr tillsammans med en XO-Cognac, en kopp svart kaffe, och någon god mörk choklad.
Citera
2008-01-11, 18:55
Medlem
Gubbpipas avatar
folk får ursäkta mig om jag verkar vara en idiot. men jag blir inte klok på min humidor. fick den igår. började att fukta in den. blev otålig och frågade då här när man kan lägga i cigarrerna. fick svaret att det var lugnt när man kommit upp i 62%. väntade tills jag hade dessa magiska 62%. la i cigarrerna och såg till min fasa hur % sjönk till ca 53-54 för att sedan ligga som död där. tänkte att det får vara.

lätt det vara så över natten. när jag tio timmar senare kollar på hydrometern så står den bara på runt 56%. och vägrade att stiga högre än så fram tills runt 16:00 idag. alltså 18 timmar med en förändring på +2-3%.

tog då ur alla cigarrer och har låtit humidoren vara sedan dess. alltså 3 timmar. det står nu på 60%. men där har den varit i säkert 2 timmar.

jag blir inte klok på detta. ska det gå såhär långsamt? det kanske bara är för att jag var för hetsig och inte lätt den fukta in ordentligt?. eller är hydrometern konstig? skulle verkligen uppskatta lite hjälp av någon som kan det här.

kanske ska tillägga att det är en sånhär humidor jag har köpt:
http://www.neptunecigar.com/accessor...ry.asp?id=1174
Senast redigerad av Gubbpipa 2008-01-11 kl. 19:17.
Citera
2008-01-11, 19:17
Medlem
Kläppskogs avatar
Gubbpipa - Det tar tid. Oroa dig inte.

Passa på att kalibrera hygrometern medan du ändå håller på. De som följer med humidorerna brukar ha ganska ojämn kvalitet, om det inte är riktigt fina och dyra humidorer.
Mina två Adorini-humidorer har identiska hygrometrar. Den ena har jag kollat ett par gånger och den håller sig alltid inom rimlig felmarginal. Den andra funkar inte alls. Just nu står den på tio procent, medan den fina hårhygrometern som ligger inuti humidoren visar betryggande 71 procent.
Citera
2008-01-11, 19:20
Medlem
Roger Os avatar
Citat:
folk får ursäkta mig om jag verkar vara en idiot. men jag blir inte klok på min humidor. fick den igår. började att fukta in den. blev otålig och frågade då här när man kan lägga i cigarrerna. fick svaret att det var lugnt när man kommit upp i 62%. väntade tills jag hade dessa magiska 62%. la i cigarrerna och såg till min fasa hur % sjönk till ca 53-54 för att sedan ligga som död där. tänkte att det får vara.

lätt det vara så över natten. när jag tio timmar senare kollar på hydrometern så står den bara på runt 56%. och vägrade att stiga högre än så fram tills runt 16:00 idag. alltså 18 timmar med en förändring på +2-3%.

tog då ur alla cigarrer och har låtit humidoren vara sedan dess. alltså 3 timmar. det står nu på 60%. men där har den varit i säkert 2 timmar.

jag blir inte klok på detta. ska det gå såhär långsamt? det kanske bara är för att jag var för hetsig och inte lätt den fukta in ordentligt?. eller är hydrometern konstig? skulle verkligen uppskatta lite hjälp av någon som kan det här.

kanske ska tillägga att det är en sånhär humidor jag har köpt:
[http://www.google.com/search?client=...tf-8&oe=utf-8]

Jag har ca 400-500 cigarrer förvarade i 2 st riktiga humidorer och 1 st vinkyl humidorerna ligger på 62-68% och vinkylen ligger på 60 - 68 % beroende på var man mäter luftfuktigheten jag tror inte att man ska börja oroa sig förräns det går ner till 58% och lägre under en längre period.

sen så kan jag lova att allt ni vill veta om cigarrer kan ni hitta här http://www.carlscorona.com/forum/default.asp
Citera
2008-01-11, 19:24
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger O
Jag har ca 400-500 cigarrer

Herrejävlar!
Jag har ungefär hälften, och tycker ändå det är ett riktigt helvete varje gång man ska välja. Ju fler jag samlar på mig, desto svårare har jag för att skiljas från dem.
Citera
2008-01-11, 19:26
Medlem
Gubbpipas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Gubbpipa - Det tar tid. Oroa dig inte.

Passa på att kalibrera hygrometern medan du ändå håller på. De som följer med humidorerna brukar ha ganska ojämn kvalitet, om det inte är riktigt fina och dyra humidorer.
Mina två Adorini-humidorer har identiska hygrometrar. Den ena har jag kollat ett par gånger och den håller sig alltid inom rimlig felmarginal. Den andra funkar inte alls. Just nu står den på tio procent, medan den fina hårhygrometern som ligger inuti humidoren visar betryggande 71 procent.

jag blir alltid nervös när jag inte har koll på vad det är som ska hända
men tack för de lugnande orden. funderar på att ta och köpa en elektornisk hydrometer från clas ohlson eller liknande. för den som sitter i humidoren är fastskruvad i trät. och verkade inte ha någon kalibrerings skruv på baksidan.
Citera
2008-01-14, 09:13
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger O
Jag har ca 400-500 cigarrer förvarade i 2 st riktiga humidorer och 1 st vinkyl humidorerna ligger på 62-68% och vinkylen ligger på 60 - 68 % beroende på var man mäter luftfuktigheten jag tror inte att man ska börja oroa sig förräns det går ner till 58% och lägre under en längre period.

sen så kan jag lova att allt ni vill veta om cigarrer kan ni hitta här http://www.carlscorona.com/forum/default.asp

70% är för mycket, cigarren blir mjuk och dålig att röka, som du har 62-68% är bra, 65% är den ultimata siffran.
Citera
2008-01-18, 19:52
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
70% är för mycket, cigarren blir mjuk och dålig att röka, som du har 62-68% är bra, 65% är den ultimata siffran.

Håller med. Över 65% blir trögt att puffa...

Förövrigt så har jag en oförklarlig kärlek till Robustos av olika slag, mina favoriter är något så trist som Cohiba och Davidoff.
Citera
2008-01-21, 10:16
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPlayboy
Håller med. Över 65% blir trögt att puffa...

Förövrigt så har jag en oförklarlig kärlek till Robustos av olika slag, mina favoriter är något så trist som Cohiba och Davidoff.

Robustus är trevliga, har ett par kvar från Romeo y Julieta Limitada 2001, det är en sjukt bra robustus.

I helgen puffades det ett par Partagas Shorts, en liten men kraftfull rackare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in