2008-07-23, 12:32
Medlem
Panpots avatar
Flor de Selva är en personlig favorit.
Citera
2008-07-25, 11:04
Medlem
00010000s avatar
Igår avnjöt jag en AVO Maduro Belicoso och jag måste säga att jag blev imponerad av hur smakrik den var trots sin mildhet.

Till den fick det faktiskt bli ett par glas belgiskt, mörkt öl, en Maredsous 8°.

Rekommenderas. Både cigarren men också ölen som med sin beska och nästan lite smöriga smak gjorde sig väldigt bra med cigarren.
Citera
2008-08-02, 16:11
Bannlyst
Är nybörjare på cigarrer (bara avnjutit en handfull i mitt liv hittils) men vill lära mig mer. Jag beställde i förrgår från den där cigarraffären på Östermalm 5 st olika cigarrer (80-120kr/st), snoppare samt en bok om cigarrer. Har tänkt röka dem på min balkong på varma sköna kvällar. Vad skall jag ha till? Öl? Champagne? (Är en sucker för kvalitetschampagne men har inget till övers för cigarr-klassikerna whiskey).

Är det något speciellt som jag bör tänka på som nybörjare?
Citera
2008-08-02, 23:17
Medlem
Dr.Sativas avatar
Tänkte åka till brobergs imorgon och inhandla ett 6pack Davidoff Primeros. Någon som har någon erfarenhet om dessa ?
Citera
2008-08-05, 20:34
Medlem
oets avatar
Har lagt en beställning på ett startpaket på mellgrens.se som innehåller:

1 st Humidor Bally
25 st Tribunal Corona/Robusto
10 st Havanna Delight
4 st EM 2007 Torpedo
4 st EM 2007 Toro
2 st EM 1823 Robusto

Beställde även:

1 st Cohiba - Siglo I
3 st Zino Platinum - S Bullet

Köpte det främst för att man fick men en humidor, är cigarrerna något att ha eller är det bara några skitcigarrar dom slängt med för att få ihop ett paket.
Är helt grön när det gäller cigarrer.
Citera
2008-08-05, 21:24
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oet
Har lagt en beställning på ett startpaket på mellgrens.se som innehåller:

1 st Humidor Bally
25 st Tribunal Corona/Robusto
10 st Havanna Delight
4 st EM 2007 Torpedo
4 st EM 2007 Toro
2 st EM 1823 Robusto

Beställde även:

1 st Cohiba - Siglo I
3 st Zino Platinum - S Bullet

Köpte det främst för att man fick men en humidor, är cigarrerna något att ha eller är det bara några skitcigarrar dom slängt med för att få ihop ett paket.
Är helt grön när det gäller cigarrer.
Nu har jag inte rökt samtliga av de cigarrer som medföljer i paketet (Cohiban och Zinon du beställde däremot, mycket bra val).

Jag har rökt Tribunal , Havanna Delight och en EM 2007 Toro och av dessa tre var Havanna Delight min favorit.

Överlag helt okej cigarrer men inga wow-upplevelser.
Dock en bra start för en cigarr-novis.
Citera
2008-08-05, 21:46
Medlem
oets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Nu har jag inte rökt samtliga av de cigarrer som medföljer i paketet (Cohiban och Zinon du beställde däremot, mycket bra val).

Jag har rökt Tribunal , Havanna Delight och en EM 2007 Toro och av dessa tre var Havanna Delight min favorit.

Överlag helt okej cigarrer men inga wow-upplevelser.
Dock en bra start för en cigarr-novis.

Ok, låter som ett lagom startpaket för mig då.
Bara att vänta på att brevbäraren ska dyka upp men paketet då.
Citera
2008-08-07, 13:54
Medlem
oets avatar
Har fått hem humidoren nu och ska fukta in den, läste att man skulle använda destillerat vatten men undrar om det går lika bra med avjoniserat vatten om inte vart kan man enklast hitta det destilerade vattnet nånstans.
Citera
2008-08-07, 14:00
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Har fått hem humidoren nu och ska fukta in den, läste att man skulle använda destillerat vatten men undrar om det går lika bra med avjoniserat vatten om inte vart kan man enklast hitta det destilerade vattnet nånstans.
Destillerat vatten brukar gå att köpa hos dom som säljer humidorer.
Finns säkert industriellt också men palla ha en tunna sånt hemma. Inte direkt så att man har möjligheten att hålla det sanitärt ändå.

Köp en liten flaska för en hundring hos någon välsorterad cigarrbutik, man använder ändå inte allt på en gång.

Hurvida kran- eller avjoniserat vatten duger vet jag faktiskt inte.
Citera
2008-08-07, 18:14
Medlem
oets avatar
Det var med en svart grej som det står humidifier som man skulle lägga iblöt och sen stoppa in i humidorn i 24h, används den istället för en skål med vatten så att när mätaren står på rätt värde så tar man ut den eller?
Senast redigerad av oet 2008-08-07 kl. 18:17.
Citera
2008-08-07, 23:40
Medlem
Citat:
...läste att man skulle använda destillerat vatten men undrar om det går lika bra med avjoniserat vatten...
Ja, det går lika bra att använda avjoniserat vatten! Vitsen med att använda helt rent vatten är framför allt för att inte förkorta livet på befuktaren, vilken till slut kalkar igen om man använder vanligt kranvatten. En annan anledning är att man inte vill introducera främmande dofter i humidoren som t.ex. hårt klorerat vatten skulle kunna bidra med. Destillerat vatten är det bästa men avjonat duger gott och väl. Att förvara cigarrer är inte "rocket science"!

Det första du ska göra är att fukta in själva humidoren, dvs mätta humidorens inre träväggar med en lagom mängd fukt. Hoppar man över detta får man ofta problem med för låg fuktighet i början då träet adsorberar mycket av den fukt som var ämnad för cigarrerna. Infuktningen görs enklast genom att ett fat eller en plastask med vatten plaveras inuti humidoren, ju större area med vatten som exponeras desto fortare går infuktningen. Många baddar insidan på humidoren med en fuktig trasa men då riskerar man både fläckar på träet samt att fibrerna reser sig vilket kan ge en sträv insida som i värsta fall kan skada cigarrernas sköra täckblad. Kom ihåg att cigarrerna inte kan ligga i humidoren under infuktningen! Lägg dem i en vanlig stängd fryspåse under tiden. Infuktningen tar några dagar, läs av hyrometern då och då och avbryt när en stadig nivå på 68-72 % RH (relativ fuktighet) har uppnåtts.

OBS, hygrometrar visar nästan alltid fel och bör alltid kalibreras. Kolla här för en bra instruktion: http://peterholm.nu/carlscorona/foru...e.Asp?ID=20494

Edit:
Hmmm, det var inte den länken jag egentligen tänkte på... Nåja, salttestet går till så att man fuktar en liten mängd salt, t.ex. 1 tsk-1 msk, så pass mycket att man får en blöt sörja, den ska dock inte flyta ut! Placera det blöta saltet i en behållare som inte kan rosta, t.ex. ett plastlock och lägg locket samt din hygrometer i en tät plastpåse. Låt allt stå minst 12 h och läs av hygrometern. Om instrumentet visar rätt ska den relativa fuktigheten vara 75%. Om inte så skriver du upp hur mycket fel, plus eller minus, som den visar och kommer ihåg framöver hur mycket som ska dras ifrån eller läggas till det avlästa värdet.

Citat:
Det var med en svart grej som det står humidifier som man skulle lägga iblöt och sen stoppa in i humidorn i 24h, används den istället för en skål med vatten så att när mätaren står på rätt värde så tar man ut den eller?
Du har nog misstolkat instruktionen! Det bör stå så att den ska ligga i blöt i 24 h i avjonat/destillerat vatten och sedan monteras i humidorens lock! Eller hur? Dock vill jag påpeka att din befuktare troligtvis är baserad på en akrylatgel vilken ofta ger för hög fuktighet om inomhustemperaturen överstiger ca 25 grader. Dessutom kan gelen börja mögla i sig (har hänt mig samt andra!). Det bästa fuktmediet är humibeads i varianten som ger 65% RH vid jämvikt som kan beställas i olika behållare från http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=14
Senast redigerad av Crazy Swede 2008-08-07 kl. 23:53.
Citera
2008-08-08, 10:05
Medlem
oets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Du har nog misstolkat instruktionen! Det bör stå så att den ska ligga i blöt i 24 h i avjonat/destillerat vatten och sedan monteras i humidorens lock! Eller hur? Dock vill jag påpeka att din befuktare troligtvis är baserad på en akrylatgel vilken ofta ger för hög fuktighet om inomhustemperaturen överstiger ca 25 grader. Dessutom kan gelen börja mögla i sig (har hänt mig samt andra!). Det bästa fuktmediet är humibeads i varianten som ger 65% RH vid jämvikt som kan beställas i olika behållare från http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=14

Ganska svårt att misstolka instrukionen här är en bild på den:
http://img227.imageshack.us/img227/2...302copyae1.jpg

Som jag har förtsått det ska man fylla en skål med vatten, lägga i humidifiern i 3 minuter och sen stoppa i den i humidorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in