Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
Nu vankas det snart en finare gasque och jag tänkte att ett fint rökverk hade varit passande!
Har rökt en gång tidigare i mitt liv, då blev det en cigarr och jag tyckte att det var rätt trevligt och gott faktiskt att röka för smakens skull.
Så kan ni rekommendera en cigarr som funkar bra för nybörjare(inte kalasmycket nikotin alltså)?
Det får gärna vara en lite större facon som tål att passas runt mellan ett par personer.
Pris är upp till 100kronors-klassen men är inte så himla viktigt.
Ge också gärna tips på en butik i Göteborg där man kan köpa och be om råd.
Tack på förhand.
För det första tycker jag absolut inte att ni ska dela på cigarren, skälen äro tre:
1. En cigarr som delas av flera blir i princip alltid varmrökt då den puffas för ofta och kommer därmed att smaka sämre.
2. Det är alltid någon i sällskapet som inte kan låta bli att slaska ner cigarren med saliv och har man inte en väldigt nära relation till den personen blir det rätt äckligt.
3. Det ser ut och känns mycket trevligare ut om alla har varsin cigarr.
Eftersom ni kommer att röka sent, utomhus och säkerligen i ett mindre nyktert tillstånd så tror jag inte att det egentligen spelar så stor roll vad ni röker rent smakmässigt. Ett kortare men tjockare format av en mildare typ är nog att föredra så att ni inte råkar dra i er för mycket nikotin och så att röken inte blir alltför koncentrerad om ni är ovana.
I Göteborg finns det framför allt tre cigarrafärrer med stort utbud: Brobergs i Arkaden, Casa De Habanos på Avenyn och Mellgrens i Mölndal. Om du frågar er fram på dessa ställen kommer du säkerligen få helt olika rekommendationer och jag tycker därför du ska göra så här:
Ta dig till Brobergs och köp varsin "NUB 358" för 88 kr/st till respektive puffare. Välj täckblad från Connecticut för lite lättare och krämigare karaktär och Sungrown för lite mer kropp. Dessa cigarrer har ett roligt format (mycket korta och tjocka), smakar helt ok och tar inte en evighet att röka.
Berätta gärna hur det blev till slut.