2010-08-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrapunkten
Någon som kan rekommendera en cigarr med relativt lite nikotin? Avskyr den absurda mängden nikotin som återfinns i vissa cigarrer.
Många av de mildare cigarrerna innehåller även en mindre mängd nikotin. Tyvärr så är de sällan särskilt roliga att röka, inte enligt min mening i alla fall.

Då tycker jag det är bättre att fundera över hur man röker (dvs se till att ha ätit ordentigt innan, inte puffa för hårt eller för ofta och ha något sött till hands för att dämpa eventuellt illamående) och framför allt ställa in sig på att hela cigarren nödvändigtvis inte behöver rökas upp.

Men, naturligtvis finns det mindre nikotinsstinna cigarrer som är väl värda att röka. T.ex. José L. Piedra Petit Cazadores (Kuba).
Citera
2010-08-30, 00:23
Medlem
Kontrapunktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Många av de mildare cigarrerna innehåller även en mindre mängd nikotin. Tyvärr så är de sällan särskilt roliga att röka, inte enligt min mening i alla fall.

Då tycker jag det är bättre att fundera över hur man röker (dvs se till att ha ätit ordentigt innan, inte puffa för hårt eller för ofta och ha något sött till hands för att dämpa eventuellt illamående) och framför allt ställa in sig på att hela cigarren nödvändigtvis inte behöver rökas upp.

Men, naturligtvis finns det mindre nikotinsstinna cigarrer som är väl värda att röka. T.ex. José L. Piedra Petit Cazadores (Kuba).

Okej, tack för tipsen.
Citera
2010-08-30, 16:13
Medlem
Sheepskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Just inhandlat mina första Cigarrer. Vad säger folket om dessa :

1 Romeo y Julieta Cedro Deluxe No.2 (E) 5.50 x 44
1 Romeo y Julieta Reserve Maduro No.4 (M) 5.00 x 44
1 Onyx Reserve No.4 (M) 5.00 x 44
1 H. Upmann Special Seleccion New Yorker (E) 5.62 x 42
1 Montecristo Afrique Machame (E) 5.00 x 44
1 Montecristo Half Corona (N) 4.25 x 42
1 Don Diego Privada No. 4 (N) 5.62 x 42
Var köpte du dem?
Citera
2010-08-31, 20:14
Medlem
Entheogens avatar
Nu vankas det snart en finare gasque och jag tänkte att ett fint rökverk hade varit passande!

Har rökt en gång tidigare i mitt liv, då blev det en cigarr och jag tyckte att det var rätt trevligt och gott faktiskt att röka för smakens skull.

Så kan ni rekommendera en cigarr som funkar bra för nybörjare(inte kalasmycket nikotin alltså)?
Det får gärna vara en lite större facon som tål att passas runt mellan ett par personer.
Pris är upp till 100kronors-klassen men är inte så himla viktigt.
Ge också gärna tips på en butik i Göteborg där man kan köpa och be om råd.

Tack på förhand.
Citera
2010-08-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
Nu vankas det snart en finare gasque och jag tänkte att ett fint rökverk hade varit passande!

Har rökt en gång tidigare i mitt liv, då blev det en cigarr och jag tyckte att det var rätt trevligt och gott faktiskt att röka för smakens skull.

Så kan ni rekommendera en cigarr som funkar bra för nybörjare(inte kalasmycket nikotin alltså)?
Det får gärna vara en lite större facon som tål att passas runt mellan ett par personer.
Pris är upp till 100kronors-klassen men är inte så himla viktigt.
Ge också gärna tips på en butik i Göteborg där man kan köpa och be om råd.

Tack på förhand.
För det första tycker jag absolut inte att ni ska dela på cigarren, skälen äro tre:

1. En cigarr som delas av flera blir i princip alltid varmrökt då den puffas för ofta och kommer därmed att smaka sämre.

2. Det är alltid någon i sällskapet som inte kan låta bli att slaska ner cigarren med saliv och har man inte en väldigt nära relation till den personen blir det rätt äckligt.

3. Det ser ut och känns mycket trevligare ut om alla har varsin cigarr.

Eftersom ni kommer att röka sent, utomhus och säkerligen i ett mindre nyktert tillstånd så tror jag inte att det egentligen spelar så stor roll vad ni röker rent smakmässigt. Ett kortare men tjockare format av en mildare typ är nog att föredra så att ni inte råkar dra i er för mycket nikotin och så att röken inte blir alltför koncentrerad om ni är ovana.

I Göteborg finns det framför allt tre cigarrafärrer med stort utbud: Brobergs i Arkaden, Casa De Habanos på Avenyn och Mellgrens i Mölndal. Om du frågar er fram på dessa ställen kommer du säkerligen få helt olika rekommendationer och jag tycker därför du ska göra så här:

Ta dig till Brobergs och köp varsin "NUB 358" för 88 kr/st till respektive puffare. Välj täckblad från Connecticut för lite lättare och krämigare karaktär och Sungrown för lite mer kropp. Dessa cigarrer har ett roligt format (mycket korta och tjocka), smakar helt ok och tar inte en evighet att röka.

Berätta gärna hur det blev till slut.
Senast redigerad av Crazy Swede 2010-08-31 kl. 22:04. Anledning: Glömde numret på cigarren
Citera
2010-09-01, 16:03
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
För det första tycker jag absolut inte att ni ska dela på cigarren, skälen äro tre:

1. En cigarr som delas av flera blir i princip alltid varmrökt då den puffas för ofta och kommer därmed att smaka sämre.

2. Det är alltid någon i sällskapet som inte kan låta bli att slaska ner cigarren med saliv och har man inte en väldigt nära relation till den personen blir det rätt äckligt.

3. Det ser ut och känns mycket trevligare ut om alla har varsin cigarr.

Eftersom ni kommer att röka sent, utomhus och säkerligen i ett mindre nyktert tillstånd så tror jag inte att det egentligen spelar så stor roll vad ni röker rent smakmässigt. Ett kortare men tjockare format av en mildare typ är nog att föredra så att ni inte råkar dra i er för mycket nikotin och så att röken inte blir alltför koncentrerad om ni är ovana.

I Göteborg finns det framför allt tre cigarrafärrer med stort utbud: Brobergs i Arkaden, Casa De Habanos på Avenyn och Mellgrens i Mölndal. Om du frågar er fram på dessa ställen kommer du säkerligen få helt olika rekommendationer och jag tycker därför du ska göra så här:

Ta dig till Brobergs och köp varsin "NUB 358" för 88 kr/st till respektive puffare. Välj täckblad från Connecticut för lite lättare och krämigare karaktär och Sungrown för lite mer kropp. Dessa cigarrer har ett roligt format (mycket korta och tjocka), smakar helt ok och tar inte en evighet att röka.

Berätta gärna hur det blev till slut.
Tack för bra tips.
Dina 3 punkter, eller ja iallafall de 2 första, är ju ganska lätta att undvika om man verkligen vill.
Jag hade tänkt att ta den någon gång efter middagen är slut, när jag fortfarande är rätt klar i huvudet då jag inte brukar dricka så mycket till maten. Själva smaken är ju det viktigaste, även om det är trevligt rent socialt att röka lite.

Jag får se hur jag gör, tack för tipsen
Citera
2010-09-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepskin
Var köpte du dem?

www.cigarhumidors-online.com
Citera
2010-09-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
Tack för bra tips.
Dina 3 punkter, eller ja iallafall de 2 första, är ju ganska lätta att undvika om man verkligen vill.
Jag hade tänkt att ta den någon gång efter middagen är slut, när jag fortfarande är rätt klar i huvudet då jag inte brukar dricka så mycket till maten. Själva smaken är ju det viktigaste, även om det är trevligt rent socialt att röka lite.

Jag får se hur jag gör, tack för tipsen
Ok, om det är smaken som avgör tycker jag ni ska satsa på en av de allra bästa havannacigarrerna: Montecristo No. 2!
Citera
2010-09-01, 23:25
Medlem
Kontrapunktens avatar
Citat:

Köpte en Macanudo Maduro Baron de Rothschild, först och främst på grund utav det överkomliga priset. Ska dock bli intressant att röka då den är inslagen i Connecticut Broadleaf.
Citera
2010-09-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrapunkten
Köpte en Macanudo Maduro Baron de Rothschild, först och främst på grund utav det överkomliga priset. Ska dock bli intressant att röka då den är inslagen i Connecticut Broadleaf.
Connecticut Broadleaf är standardtäckbladet på många madurocigarrer. Det ger en rund och sötare ton som passar de flesta i början av sin cigarristiska karriär. Många överger dock denna typ av cigarrer med tiden då de ger en mindre komplex smakbild, inslag av jolmighet och inte heller har någon vidare lagringspotential.
Citera
2010-09-04, 09:24
Medlem
Kontrapunktens avatar
Citat:
Connecticut Broadleaf är standardtäckbladet på många madurocigarrer. Det ger en rund och sötare ton som passar de flesta i början av sin cigarristiska karriär. Många överger dock denna typ av cigarrer med tiden då de ger en mindre komplex smakbild, inslag av jolmighet och inte heller har någon vidare lagringspotential.

Är nog inte tillräckligt erfaren för att kunna göra skillnad på enklare och mer komplexa smakpaletter, är dock bra att lägga på minnet.
Citera
2010-09-04, 21:34
Medlem
Wascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Hittade ingen tråd om cigarrmärken när jag sökte på "cigarr" här på FB.
Jag tillhör de som gärna njuter en god cigarr efter maten, gärna med en konjak som sällskap.
Rökte en djävulskt god cigarr i Tyskland som heter Cohiba, den var kubansk.
Någon mer konnässör här på FB som kan ge mig lite tips på goda cigarrer?

Kul att du hittade en cigarr som du gillade. Jag har rökt cigarr dagligen i ca 10 år så det är klart att jag måste lägga mig i. Cohiba är ju det märke som klassas som en av världens finaste cigarrer. Ja det är jäkligt dyrt och enligt min och många andra cigarrrökare så är det en smula överskattat. Cigarrer från Cuba har en ganska ojämn kvalité. Ibland är de helt himmelska medan andra gånger så är de inget vidare. Köper man en låda Cohiba för ca 4000 kronor så är det lite tråkigt om hälften inte är bra. Många Cubanska cigarrer är också för hårt packade och de går i princip inte att röka. Vill du röka cigarrer som är riktigt bra så är de tyvärr ganska dyra. Ett tips är Hoyo de Monterrey. Det är en av mina favoriter. Den är liksom Cohiba från Cuba. Den håller myckejämn kvalité. Dawidoff är ett annat märke som kommer från Dominikanska republiken. Det är det märke som mer och mer tar över titel världens bästa cigarr. Mycket bra och jämn kvalité, tyvärr nästan lika dyra som Cohiba men enligt min mening mycket bättre. Cohiba lever nog lite på sitt namn. Andra riktigt bra märken är Griffin och H Uppman. Något billigare men riktigt bra. Vill du röka det värsta så köper du Davidoffs värsting som heter Zino platinum. Goda men svindyra. Värt att nämna är att Dawidoff har en cigarill som heter Demi Tass. Otroligt god cigarill om man inte vill sitta en timme. Ett tiopack kostar 200 spänn men de är riktigt bra medan Cohibas cigariller är kass. Nu ska jag ju inte påstå att min smak är det som gäller. Det är ju givetvis en smaksak. Min bror som röker lika mycket som jag anser att Montecristo är den absolut bästa cigarren. Lite rundare och mildare smak. Det är bara att prova sig fram. Det jag kan säga är att det ska ju helst vara handrullade med riktiga tobaksblad i. Det är det i alla lite dyrare cigarrer. Det finns mycket billigare som är maskinrullade och det kanske inte gör något med i dem är det hackad tobak. Det är stor skillnad i smak på dem. Dock finns det de som är helt ok Tex Wasco da Gama. Maskingjord lågpriscigarr från Holland (tror jag) Kostar typ 20 kronor styck. Funkar men går inte att jämföra. I slutet på en lång natt med 3 promille i kroppen kanske det kan vara ett bra allternativ då det är synd att elda upp en Zino platinum för 350 kronor och inte minnas vad det smakade. Det viktigaste är i alla fall att den inte är för torr... sen är det bara smaken som avgör. Pröva lite olika sorter.

Ett annat tips är att köpa Private stock. Det är cigarrer från Dominikanska republiken som är osorterade. Man kan få lite vad som helst men de håller en bra kvalité och kostar så där 50-60 kronor styck. Tacksamt om man inte har en sedelpress i källaren. De finns på bla Brober...

Jag kan avslöja att när jag skriver detta så avnjuter jag en Davidoff Grand Cru... Livet leker... åtmindstonde en halvtimma till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in