2014-01-24, 12:25
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoomas
Ni som beställt ifrån Kind Cigars, hur länge har ni fått vänta?

mvh

Leveranserna har varit snabba. 1-3 dagar ungefär, lite beroende när på dygnet beställningen läggs. Men som tidigare påepakt: han är på semester.
Citera
2014-01-26, 20:48
Medlem
Har stått 'under behandling' på min order på Cigarrlagret.nu ett bra tag nu, och fick mail idag: Status update 'under behandling',
Vad tusan är det som händer? Jag beställde ju förr förra fredagen.. Antar att han inte hade cigarrerna hemma, men då borde man ju få mail om det?

Kan någon länka några bra cigarrer för nybörjare så jag kan röka i veckan? Från någon annan sida alltså

Men det verkar ju som att dom levereras med åsnebud från Mexiko..
Citera
2014-01-26, 21:28
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchOfRed
Har stått 'under behandling' på min order på Cigarrlagret.nu ett bra tag nu, och fick mail idag: Status update 'under behandling',
Vad tusan är det som händer? Jag beställde ju förr förra fredagen.. Antar att han inte hade cigarrerna hemma, men då borde man ju få mail om det?

Kan någon länka några bra cigarrer för nybörjare så jag kan röka i veckan? Från någon annan sida alltså

Men det verkar ju som att dom levereras med åsnebud från Mexiko..
som sagt. slå en pling och fråga så slipper du bli irriterad över det.
Citera
2014-01-30, 16:37
Medlem
Jag är inte rökare från början, och har precis fått hem mina två första cigarrer.
Och dom på jobbet trodde att jag skulle börja "samla på cigarrer" och inte röka dom. Vilket jag sa att jag skulle, men då så sa dom 'men du är ju inte rökare?' Varpå jag svarade nej, och dom kunde inte förstå varför jag skulle börja med cigarrer. Fast jag förklarade att det är ju inte direkt som cigaretter, man kanske röker 1-2 st i veckan. Men enligt dom så var det som en dålig sak, att varför ska jag börja röka liksom.. Morsan reagerade på samma sätt..
Hur reagerade era bekanta när ni började med cigarrökning?

Och, jag får kanske hem två st till imorgon, hur långe kan dom ligga utanför en Humidor utan att torka ut som helt?
Beställde från gotteftermaten, dom har dragit pengar, men har inte fått nånting från dom utan från Payson att jag skickat en betalning till dom..
Citera
2014-01-30, 17:23
Medlem
Citat:
Jag är inte rökare från början, och har precis fått hem mina två första cigarrer.
Och dom på jobbet trodde att jag skulle börja "samla på cigarrer" och inte röka dom. Vilket jag sa att jag skulle, men då så sa dom 'men du är ju inte rökare?' Varpå jag svarade nej, och dom kunde inte förstå varför jag skulle börja med cigarrer. Fast jag förklarade att det är ju inte direkt som cigaretter, man kanske röker 1-2 st i veckan. Men enligt dom så var det som en dålig sak, att varför ska jag börja röka liksom.. Morsan reagerade på samma sätt..

Och, jag får kanske hem två st till imorgon, hur långe kan dom ligga utanför en Humidor utan att torka ut som helt?
Beställde från gotteftermaten, dom har dragit pengar, men har inte fått nånting från dom utan från Payson att jag skickat en betalning till dom..

Du som bestämmer över ditt eget liv, vill du testa på att röka cigarr är det upp till dig.
Röker kanske 1-2 i veckan under sommarhalvåret och kanske 2-3 totalt under vinterhalvåret. Det beror väl mest på att jag inte har någonstans att röka inomhus, lite väl kallt att röka cigarr i minusgrader även om man har 20 minutersgarre.
Nu på vintern skulle jag säga att cigarrerna håller kanske upp till en vecka om de ligger i försluten plastpåse men då har de redan börjat torka. Kanske blivit allt för torra till och med.

Dock börjar man med cigarrer är risken stor att det blir lite av ett "samlande"
Citera
2014-01-30, 17:31
Medlem
brutefishs avatar
Citat:

kan bara hålla med. visserligen har dom lite rätt, det är ju naturligtvis nyttigare att avstå helt, inget snack om den saken.

men samma här, jag kallar mig definitivt inte rökare, för det är jag inte och jag har heller inget sug efter det. det är bara en njutningsgrej jag gör med jämna mellanrum. låter ju lite skenheligt men du måste nog vara en njutare av cigarrer för att riktigt fatta grejen.

för min del så var det inte så farligt. det var tom min sambo som fick in mig på det hela.
hade provat för en massa år sedan och så läste jag lite om det på nätet och sa att jag nog skulle testa igen nu när man var lite mer vuxen. löjligt tyckte hon. sen glömde jag bort det hela.
sen när jag fyllde år så hade hon köpt två garrar och en snoppare....och på den vägen var det.
efter så började även min två närmaste vänner också puffa. familjen har inget direkt negativt att säga, de är nog mer mest nyfikna men kan nog inte riktigt med och fråga om de kan få en.

inte så länge. i med dom i en påse. finns mängder att läsa om det bakåt i tråden.
Citera
2014-01-30, 21:45
Medlem
Citat:

Började röka cigarr redan som 18åring och hela familjen försökte rätt hårt att prata ner min nya hobby. onödigt att lägga pengar på etc. Mitt försvar var:
1) mina pengar, alltså jag bestämmer
2) om jag hade spenderat pengarna på märkeskläder och dyra barnotor som "alla andra" i min ålder, så tror jag inte ni hade anmärkt eftersom det det hade stuckit ut på samma sätt. Det gjorde ju ni (pekar på äldre syskon), och gör fortfarande till viss del. Det är också onödigt. Det är inte så dyrt som ni tror heller, såvida man inte röker varje dag.
3) Det är inte så hälsofarligt heller eftersom man inte gör det på daglig basis, inte drar halsbloss och eftersom det inte innehåller några tillsatta ämnen som cigaretter
"vi tycker ändå inte om det"
"tråkigt. För er!"
Nu så har dom väl accepterat det efter några år.
Min gamla högstadielärare kunde inte heller göra nån skillnad på cigg och cigarr. man röker ju båda. "tråkigt att han fastnade för rökningen". Jag slutade ju med cigaretter och röker bara 1-3 cigarrer i månaden (max 3-4 på sommaren om det finns tid) man han såg det inte så..

Tycker det var rätt roligt att dina kollegor tänkte att du skulle samla. Det är som att samla på vinflaskor. Man köper väl för att konsumera/förtära..
Citera
2014-01-31, 10:54
Medlem
pickledonions avatar
Citat:

Min flickvän ser vilken njutning cigarrer skänker mig och har således överseende med det. Givetvis tycker hon inte om att pussa mig efter att jag har rökt, men i övrigt tycker hon det är ok.

Resterande familj har inte mycket emot det, de har provat cigarr själva och inser att det är för njutning, på samma sätt som ett gott vin. Min mor tycker visserligen att det hade varit bättre om jag inte rökte cigarr. Min far inser däremot att fördelarna överskuggar nackdelarna.

Arbetskamrater och vänner tycker att det är fascinerande och inser det trevliga i att ta en cigarr ibland.

Själv anser jag att den risk det innebär att röka cigarr betyder att jag måste leva lite hälsosammare i övrigt. Det som dödar en tills sist är förmodligen en ohälsosamm livsstil och inte ohälsosamma inslag i en för övrigt hälsosam livsstil.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
men samma här, jag kallar mig definitivt inte rökare, för det är jag inte och jag har heller inget sug efter det. det är bara en njutningsgrej jag gör med jämna mellanrum. låter ju lite skenheligt men du måste nog vara en njutare av cigarrer för att riktigt fatta grejen.

Jag skulle vilja göra en koppling till alkohol här. Genom att jämföra bruket av cigarr med konsumptionen av alkohol. I engelsktalande länder är väl "drinker" mer eller mindre synonymt med alkoholist, precis som "smoker" innebär en person beroende av cigarretter. Min poäng är, att man skulle inte kallas för "drinker" för att man dricker lite vin till maten. På samma sätt kallar man sig inte för rökare bara för att man röker cigarr.

Citat:
Ursprungligen postat av natchostallrik
3) Det är inte så hälsofarligt heller eftersom man inte gör det på daglig basis, inte drar halsbloss och eftersom det inte innehåller några tillsatta ämnen som cigaretter

Jag skulle vilja lägga till en faktor till detta. Cigarrer är gjorda av fermenterad tobak. Fermenteringen och dessutom lagringen av den färdiga cigarren verkar nedbrytande på nikotinet. Det är positivt. Dels för att nikotin är ett ganska hemskt gift. Den andra fördelen är kanske personlig för mig, men jag tror att många cigarrökare håller med mig. Jag gillar inte cigarrer med mycket nikotin. Jag vill inte sitta och bli yr när jag röker cigarr.
Citera
2014-01-31, 20:21
Medlem
Svarar på allas svar samtidigt.
Så då regerar dom ganska normalt med andra ord? :P

Gick precis en kort runda ute i snön, och tog med mig min Te Amo, ska jag vara ärlig smakade det inte alls som jag trodde. Smakade inte äckligt, men inte alls lika härligt som jag trott.

Vet inte om jag tände den för snabbt så man brände den? Eller var det för att cigarren var billig som den smakade så?
Maduro kanske inte är nåt för mig, smakar dom ljusare helt annorlunda?

Hade verkligen hoppats på att detta skulle passa mig, men som det verkar nu så gör det inte det. :/
Citera
2014-02-02, 21:01
Medlem
Vanligast är att cigarren är för torr. I det svenska klimatet så torkar cigarrerna ut kvickt, när du röker en torr cigarr så brinner den alldeles för varmt och du får i dig het rök som inte smakar så mycket. Själva "tricket" är att få den att brinna så jämnt men kallt som möjligt.

Investera i en humidor alternativt en tätt slutande tupperware med packningar och skaffa en bovedapack eller gelfuktare. Med bovedapacks behöver du inte ens en hygrometer i början.

Maduro är oftast beteckningen på täckbladet vilket inte alltid speglar vad som är i cigarren. Generellt sett dock så har de en lite mer rostad och skarp arom, jämför mörk choklad med ljusare.
Citera
2014-02-03, 11:51
Medlem
Citat:
...Gick precis en kort runda ute i snön, och tog med mig min Te Amo, ska jag vara ärlig smakade det inte alls som jag trodde. Smakade inte äckligt, men inte alls lika härligt som jag trott.

Vet inte om jag tände den för snabbt så man brände den? Eller var det för att cigarren var billig som den smakade så?
Maduro kanske inte är nåt för mig, smakar dom ljusare helt annorlunda?...
Svaret är som du antyder att Te-Amo helt enkelt inte är någon särskilt bra cigarr, oavsett täckbladsvariant. Mexikanska cigarrer är generellt väldigt tunna och trista i smaken.

Prova något bättre helt enkelt!
Citera
2014-02-03, 14:00
Medlem
brutefishs avatar
jag förstår precis vad du menar. man har läst och sett så mycket om garrar att man målar upp en bild hur det är att röka dom. de första är nog inte riktigt vad man hade tänkt sig. tänk när du drack din första öl, gillade du? idag kanske du älskar öl. ja du förstår principen.

du bör nog testa några fler gånger och även ta lite olika varianter, samt att du är mer van vid själva rökningen. då kommer du nog kunna bestämma dig i fall det är för dig eller inte.

min första ordentliga garre i "vuxen" ålder puffade jag väldigt friskt på, blev helt grön och fick sitta i duschen en halvtimma och sen gå och lägga mig. ändå gav jag mig fan på att försöka igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in