Citat:
Ursprungligen postat av
TouchOfRed
Jag är inte rökare från början, och har precis fått hem mina två första cigarrer.
Och dom på jobbet trodde att jag skulle börja "samla på cigarrer" och inte röka dom. Vilket jag sa att jag skulle, men då så sa dom 'men du är ju inte rökare?' Varpå jag svarade nej, och dom kunde inte förstå varför jag skulle börja med cigarrer. Fast jag förklarade att det är ju inte direkt som cigaretter, man kanske röker 1-2 st i veckan. Men enligt dom så var det som en dålig sak, att varför ska jag börja röka liksom.. Morsan reagerade på samma sätt..
Hur reagerade era bekanta när ni började med cigarrökning?
Började röka cigarr redan som 18åring och hela familjen försökte rätt hårt att prata ner min nya hobby. onödigt att lägga pengar på etc. Mitt försvar var:
1) mina pengar, alltså jag bestämmer
2) om jag hade spenderat pengarna på märkeskläder och dyra barnotor som "alla andra" i min ålder, så tror jag inte ni hade anmärkt eftersom det det hade stuckit ut på samma sätt. Det gjorde ju ni (pekar på äldre syskon), och gör fortfarande till viss del. Det är också onödigt. Det är inte så dyrt som ni tror heller, såvida man inte röker varje dag.
3) Det är inte så hälsofarligt heller eftersom man inte gör det på daglig basis, inte drar halsbloss och eftersom det inte innehåller några tillsatta ämnen som cigaretter
"vi tycker ändå inte om det"
"tråkigt. För er!"
Nu så har dom väl accepterat det efter några år.
Min gamla högstadielärare kunde inte heller göra nån skillnad på cigg och cigarr. man röker ju båda. "tråkigt att han fastnade för rökningen". Jag slutade ju med cigaretter och röker bara 1-3 cigarrer i månaden (max 3-4 på sommaren om det finns tid) man han såg det inte så..
Tycker det var rätt roligt att dina kollegor tänkte att du skulle samla. Det är som att samla på vinflaskor. Man köper väl för att konsumera/förtära..