2005-05-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
Skall man skaffa en humidor, kan man ofta köpa dem med den nödvändiga utrustningen. Några hundralappar räcker för att få både humidoren, en hygrometer och en luftfuktare. Vill man köpa en vacker pjäs, då kan de kosta massor, men finns många fina för betydligt mindre pengar. Jag vill minnas att min humidor för 40-50 cigarrer kostade 1200 kr och min resehumidor 5-600 kr. Sedan jag skaffat digitala fuktmätare för i storleksordningen 100 kr styck.

Jag tycker att Churchillcigarren från Romeo y Julietta är särskilt fin - och prisvärd (ca 200 kr). Vanligen röker jag mindre cigarrer såsom Montechristo No 4 (ca 80 kr). Cohibacigarrerna är fina men jag har inte stort partaj varje dag. Zino och Davidoff är väl värda att röka; de är inte lika lysande som Cohiban men klart bättre än mina vanliga Montechristo.

Har hittat humidorer för runt 1000-lappen som är både fina och säkert inge större fel på. För runt 15-50 cigarrer. Men som sagt det är ju hur dom fuktar som spelar roll.

Sen den här Zinocigarren som jag rökte härom dan. Jag har fortfarande äckelkänslan kvar. Jag undrar lite smått om det var fel på cigarren eller om det verkligen ska smaka och lukta så. Alla cigarrer jag rökt har varit lena, goda med smak och lukt av honung, läder och skog. Underbara dofter och smaker. Nä...Om alla zinocigarrer smakar ägg så får det vara. Håller mig till The Griffin's och Avo XO. Det är cigarrer i min smak det.
Citera
2005-05-30, 14:20
Medlem
pluffs avatar
Någon som vet hur det är med cigarr-krogar i Stockholm?
Och viktigare vilka kommer finnas kvar där man har tillfälle att avnjuta en cigarr efter månadsskiftet?
Citera
2005-05-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluff
Någon som vet hur det är med cigarr-krogar i Stockholm?
Och viktigare vilka kommer finnas kvar där man har tillfälle att avnjuta en cigarr efter månadsskiftet?

Hörde lite om det där på radion igår. Dom intervjuade en ägare till en såndär cigarrresturant och han lät inte glad. Så det ser väl kanske mörkt ut för dom också. Löjligt nog.
Citera
2006-12-26, 17:55
Medlem
Jontelitos avatar
vet någon vart man kan köpa cigarren Davidoff 2000 i Göteborg?
Citera
2006-12-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelito
vet någon vart man kan köpa cigarren Davidoff 2000 i Göteborg?

Borde väl finnas på Brobergs Tobakshandel bland annat. Finns på deras hemsida iaf.
Citera
2006-12-30, 14:39
Medlem
Patriarch Ks avatar
I morgon får det bli en Montechristo som nyårscigarr. Nummer 4 rökte jag förra nyår så det får bli den igen av "traditionsmässiga" skäl

Dags att skaffa en humidor snart i alla fall. Någon som kan länka till en billig och bra som ligger runt 1000:-?
Citera
2006-12-30, 15:17
Medlem
Ivuls avatar
Jag har en Macanudo Maduro liggandes hemma, antingen "Baron" eller en "Hyde park", är dem något att hänga i julgranen så att säga?
Citera
2007-01-02, 09:24
Medlem
K of Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
I morgon får det bli en Montechristo som nyårscigarr. Nummer 4 rökte jag förra nyår så det får bli den igen av "traditionsmässiga" skäl

Dags att skaffa en humidor snart i alla fall. Någon som kan länka till en billig och bra som ligger runt 1000:-?

Jag har två humidorer från detta ställe. http://www.humidordiscount.se/

Är mycket nöjd med båda men rekomenderar en uppgradering till bättre hygrometer och framförallt den bättre akrylpolymerfuktaren som håller en jämnare fuktnivå och funkar perfekt med destillerat vatten. Dom har ett uppgraderingspack för strax under 300 kr.

Båda mina humidorer håller en jämn fuktighet på 70% och jag fyller dem en gång i månaden. På sommaren när luftfuktigheten är högre får jag ibland ta ur fuktaren för att hålla nivån runt 70%
Citera
2007-01-02, 14:22
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K of K
Jag har två humidorer från detta ställe. http://www.humidordiscount.se/

Är mycket nöjd med båda men rekomenderar en uppgradering till bättre hygrometer och framförallt den bättre akrylpolymerfuktaren som håller en jämnare fuktnivå och funkar perfekt med destillerat vatten. Dom har ett uppgraderingspack för strax under 300 kr.

Båda mina humidorer håller en jämn fuktighet på 70% och jag fyller dem en gång i månaden. På sommaren när luftfuktigheten är högre får jag ibland ta ur fuktaren för att hålla nivån runt 70%

Det där lät lite väl mkt sales pitch tycker jag.
Får man fråga varför du har två, och hur kommer det sig att du ger exakt samma tips som står på hemsidan?
Citera
2007-01-02, 15:58
Medlem
K of Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Det där lät lite väl mkt sales pitch tycker jag.
Får man fråga varför du har två, och hur kommer det sig att du ger exakt samma tips som står på hemsidan?

Patriarch K frågade efter en länk och jag postade en som jag själv är nöjd med. Kan försäkra dig om att jag inte har något med detta tyska företag att göra. Kan posta några andra länkar om det gör dig gladare men dem har jag ingen erfarenhet av.

http://www.humidor-import.de/
http://cigarrlagret.nu/humidor.htm
http://www.belezacigar.se/

Angående tips beror det på att jag köpte den första humidoren med liten orginalfuktare. Den klarade inte att hålla 70% på vintern och krävde glykollösning. (vet inte varför det skall vara glykol i men de flesta rekommenderar det)

Anledningen till två humidorer är det nog fler cigarrökare som råkat ut för. Jag slutade röka cigaretter för några år sedan och gick istället över till cigarr. Köpte en humidor och valde då den minsta eftersom jag trodde att det skulle se löjligt ut med en större humidor med några få cigarrer på botten. Sedan blev man biten och började köpa mer cigarrer och humidoren blev snabbt full. Sedan är det ju kul att kunna köpa hela lådor och lagra ett tag så det blev till att inhandla en större som klarar 150. Nu börjar det dock bli fullt i den också så det kanske är läge för en tredje snart.

Jag skulle helst vilja ha en Elie Bleu eller möjligtvis en Davidoff men har dessvärre inte lyckats sälja in det konceptet hos min fru. Därför fick det bli Kinatillverkade budgetvarianter istället.
Citera
2007-01-02, 16:40
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K of K
Patriarch K frågade efter en länk och jag postade en som jag själv är nöjd med. Kan försäkra dig om att jag inte har något med detta tyska företag att göra. Kan posta några andra länkar om det gör dig gladare men dem har jag ingen erfarenhet av.

http://www.humidor-import.de/
http://cigarrlagret.nu/humidor.htm
http://www.belezacigar.se/

Angående tips beror det på att jag köpte den första humidoren med liten orginalfuktare. Den klarade inte att hålla 70% på vintern och krävde glykollösning. (vet inte varför det skall vara glykol i men de flesta rekommenderar det)

Anledningen till två humidorer är det nog fler cigarrökare som råkat ut för. Jag slutade röka cigaretter för några år sedan och gick istället över till cigarr. Köpte en humidor och valde då den minsta eftersom jag trodde att det skulle se löjligt ut med en större humidor med några få cigarrer på botten. Sedan blev man biten och började köpa mer cigarrer och humidoren blev snabbt full. Sedan är det ju kul att kunna köpa hela lådor och lagra ett tag så det blev till att inhandla en större som klarar 150. Nu börjar det dock bli fullt i den också så det kanske är läge för en tredje snart.

Jag skulle helst vilja ha en Elie Bleu eller möjligtvis en Davidoff men har dessvärre inte lyckats sälja in det konceptet hos min fru. Därför fick det bli Kinatillverkade budgetvarianter istället.

puh det låter kostsamt det där, 150 cigarrer
Jag funderar lite halvseriöst på att odla eget i vår och försöka mig på lite egen produktion, för pipa men kanske kan man försöka rulla sig några cigarrer också.
Det verkar lite invecklat men om indianerna kunde så kan väl jag med.
Citera
2007-01-02, 23:46
Medlem
roccs avatar
Helt novis på allt vad tobak heter men rökte en cigarr nu på nyårsafton
som smakade väldigt väldigt gott. Dock har jag inget riktigt minne
av vad den heter förutom att det börjar med Don. Jag googlade runt
lite men det fanns många cigarrmärken med Don i titeln men ingen stämde
med hur märket ser ut. Någon som kan hjälpa mig mån tro?
Postar en liten glimt av cigarretmärket här

Om någon kan se vilket märke det är så är jag även nyfiken på vad
den cigarren räknas som, misstänker skarpt mild men jag har ju inget
att jämföra med.
Någon som känner till denna sorten och kan rekommendera andra
som liknar den?
Och sista frågan från frågvisa mig är om någon har något tips på en
välsorterad cigarrbutik i göteborg.

tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera