2015-03-23, 20:59
Medlem
sinkaduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Droll.To.Roll
Prova Googla "Boveda recharge".
Tydligen går det att återuppliva Bovedas påsar!

https://www.youtube.com/watch?v=_8HyWSf_jOc
https://www.youtube.com/watch?v=cYFE9EfK-HY
https://www.youtube.com/watch?v=MdDMdCfoMt0
Asch, en påse som räcker 2-3 månader kostar 30 bagis. 10 eller 15 kronor i månaden tycker jag helt klart är en rimlig summa
Citera
2015-03-28, 16:40
Medlem
Kör du lufttätt så håller de snarare i åratal, det går att lägga boveda humipacken i en lufttät behållare tillsammans med en fuktare men det tar många veckor att få tillbaka den i fulladdat tillstånd. Humipacks i en vanlig trähumidor är dock inte att rekommendera, de torkar ut väldigt fort. Då bör du kombinera med en annan fuktare.
Citera
2015-04-05, 02:27
Medlem
Feadogs avatar
Dåligt tryck i cigarrtråden på sistonne tycker jag. Nån som provat nya Trinidad Vigia och vill ge ett omdöme? Jag har hört gott och planerar ett mängdinköp. Känns som lagom längd för en social rökstund i svenska förhållanden. Längre och bättre än en Upman Half Corona men kortare än en normal robusto. Win?
Citera
2015-04-07, 00:54
Medlem
Vad spelar det för roll om man väljer Boveda packs eller den vanliga fuktaren som man får med själva humidoren? Vad är fördelarna och nackdelarna med dessa två?

Tack!
Citera
2015-04-07, 21:07
Medlem
Weebls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Vad spelar det för roll om man väljer Boveda packs eller den vanliga fuktaren som man får med själva humidoren? Vad är fördelarna och nackdelarna med dessa två?

Tack!

"Vanlig" fuktare med propylenglykol är inte särskilt stabil utan svajar en hel del. Dessutom så kan det bara avge fukt, vilket innebär att de dagar som omgivande luftfuktighet är högre än den önskade i humidoren så kommer det bli för fuktigt med risk för mögel.

Boveda pack och heartfelt beads däremot både avger och tar upp fukt och håller därmed luftfuktigheten stabil.

Sedan så måste du både fylla på med vatten och ibland en skvätt propylenglykol i de "vanliga" fuktarna medans beads bara behöver vatten och humipacks behöver laddas i en tätförslutande låda tillsammans med en fuktkälla under ett par dagar.
Citera
2015-04-08, 11:26
Medlem
Intressant och tack för svaret!..
På det sättet som du skrev så kombinerade du beads med Boveda, vilket gjorde mig nyfiken. Kan man inte bara ha sina Boveda packs i humidoren eller måste man ha med beadsen också?

Tack.
Citera
2015-04-08, 11:50
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
På det sättet som du skrev så kombinerade du beads med Boveda, vilket gjorde mig nyfiken. Kan man inte bara ha sina Boveda packs i humidoren eller måste man ha med beadsen också?

Tack.
De är två ungefär likadana lösningar. Heartfelt Beads är bättre då de inte har något särskilt bäst före-datum om Boveda-packen har.
Citera
2015-04-08, 13:57
Medlem
brutefishs avatar
japp, det står i tråden. men jag frågar igen.

jag har en större (golv)humidor med elektronisk fuktare som mäter av och tuffar på för jämnan.
dock så känner jag att det inte riktigt blir jämnt i hela skåpet och jag inte lust att börja installera en massa pc-fläktar överallt, så jag bör köpa lite beads-rör och placera ut lite här och där för optimal fukt?
Citera
2015-04-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
De är två ungefär likadana lösningar. Heartfelt Beads är bättre då de inte har något särskilt bäst före-datum om Boveda-packen har.
So beadsen är ett ännu bättre alternativ? Måste de inte "refillas" på något sätt så som med den fuktaren som man får med själva humidoren?
Kan någon länka då till sådana beads? Vart kan såna köpas? Kanske blir så att det blir beads istället för Boveda eller den vanliga fuktaren då.
Citera
2015-04-08, 15:44
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
So beadsen är ett ännu bättre alternativ? Måste de inte "refillas" på något sätt så som med den fuktaren som man får med själva humidoren?
Kan någon länka då till sådana beads? Vart kan såna köpas? Kanske blir så att det blir beads istället för Boveda eller den vanliga fuktaren då.
Heartfelt Beads är det absolut bästa alternativet på marknaden. De reglerar sig själva, men du behöver vattna dem ibland. Tror du kan välja mellan bönor som har 65% och 70% fuktighet. Jag vet att Kind Cigars saluför dem, vet inte om det är någon annan säljare som för dem i sitt sortiment.
Citera
2015-04-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Heartfelt Beads är det absolut bästa alternativet på marknaden. De reglerar sig själva, men du behöver vattna dem ibland. Tror du kan välja mellan bönor som har 65% och 70% fuktighet. Jag vet att Kind Cigars saluför dem, vet inte om det är någon annan säljare som för dem i sitt sortiment.
Jag ber om ursäkt ifall jag låter dryg, men jag är väldigt oerfaren när det kommer till sånt.
Jag har nu beställt en humidor (har plats för 100 cigarrer), jag tänkte då enbart använda beads för att fukta humidoren. Beställde dessutom en så kallad calibration kit med humidoren för att återställa hygrometern som jag får med humidoren ( ska dessutom från Kindcigars beställa en digital hygrometer).
Som du nämnde så finns både 65% och 70%. Vilken ska jag beställa? Och vad gör jag? Hämtar jag en liten skål och sedan "vattnar" beadsen, stänger humidoren för 2 veckor sedan väntar på att 69-70 grader eller?
Skulle uppskatta om du berättade för mig exakt vad det är jag behöver beställa för att fukta humidoren samt berätta steg för steg! Ber återigen om ursäkt om jag låter dum, är som sagt inte så erfaren när det kommer till humidorer. Tack!
Citera
2015-04-08, 21:00
Medlem
Weebls avatar
Citat:

Tack.

Det jag menade var att Humi-packs och Beads fungerar likvärdigt.

Citat:
Jag ber om ursäkt ifall jag låter dryg, men jag är väldigt oerfaren när det kommer till sånt.
Jag har nu beställt en humidor (har plats för 100 cigarrer), jag tänkte då enbart använda beads för att fukta humidoren. Beställde dessutom en så kallad calibration kit med humidoren för att återställa hygrometern som jag får med humidoren ( ska dessutom från Kindcigars beställa en digital hygrometer).
Som du nämnde så finns både 65% och 70%. Vilken ska jag beställa? Och vad gör jag? Hämtar jag en liten skål och sedan "vattnar" beadsen, stänger humidoren för 2 veckor sedan väntar på att 69-70 grader eller?
Skulle uppskatta om du berättade för mig exakt vad det är jag behöver beställa för att fukta humidoren samt berätta steg för steg! Ber återigen om ursäkt om jag låter dum, är som sagt inte så erfaren när det kommer till humidorer. Tack!

65% eller 70% är en smaksak. 70% är vanligt over there, 65% är populärast bland svenska aficionados. I England har jag för mig att man gillar 60%...

Beads finns att köpa direkt från tillverkaren i USA http://www.heartfeltindustries.com/ där man även kan beräkna hur mycket beads man behöver som minimum, dock så är det så att ju mer beads desto bättre.

I Sverige finns de på nämnda kind cigars men även på cubano http://cubano.se/index.php?route=pro...ry&path=25_100

Beadsen vattnas med destillerat vatten.

I övrigt blir det bra som du skriver. Tveksamt om du lyckas fukta in humidoren på två veckor, men det lär du märka. Om du har humidoren i hand innan beadsen kan du ställa in ett fat med vatten i den så länge, högre luftfuktighet då men det krävs en hel del fukt för att mätta träet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in