Plastidorer är alldeles utmärkta! Jag tror att det till vintern kan vara svårt att hålla fuktigheten med en disksvamp, men annars fungerar det utmärkt.
Själv har jag en humidor som jag har framme som prydnad och med några cigarrer av olika sorter i. Sedan har jag en större plastidor för att förvara större mängder. Inte lika snygg som humidoren, men VÄLDIGT mycket billigare och fungerar lika bra.
Det såg bra ut till en början men nu ser jag att fukt %en drar iväg över 80, vad kan man göra åt det?
Jag har fått för mig att jag vill börja röka cigarr och jag har börjat titta runt på lite olika alternativ. Jag har hittat två olika "startset" efter rekommendation som jag skulle vilja ha era tankar kring.
Den första är en låda med blandade Balmoral, närmre bestämt dessa:
Har ingen erfarenhet av varken Balmoral eller Cortez. Aldrig sett någon av dem som märken jag velat prova så har ingen egentlig uppfattning om dem.
Däremot skulle jag vilja säga att bara för att man är en ovan cigarrökare så är inte alltid väldigt mild cigarr ett bra ställe att börja på. Det är mycket svårare att uppleva några smaker ur väldigt milda cigarrer vilket kan göra att hela upplevelsen känns sitta och röka varmluft och sen tycker man cigarr är meningslöst. Jag hade hellre siktat på något med mild / medium eller medium kropp för att för lite mer smaker ut av cigarren, men valt något som åt det svagare hållet nikotinmässigt för att undvika obehagliga upplevelser från nikotinchock.
För att ge några exempel på något som är ganska lätt att få tag i och heller inte kommer med en alldeles för stor prislapp
Dominikanska republiken:
Winston Churchill - Lancaster
La Aurora - Har ett flertal alternativ
Ashton - Har trevliga alternativ men är dyrare
Kuba (med en liten "varning" att dessa oftast ligger lite starkare i nikotin)
Partagas Aristocrats / Mille Fleur
H. Upmann Majestic
Fonseca Delicias (ligger åt det mildare hållet)
Nicaragua är generellt lite kraftigare och starkare cigarrer, i alla fall det som är någorlunda lätttillgängligt i Sverige.
Jag hade iaf inte valt att köpa på mig så stora paket av ett/två märken innan jag visste att jag gillade saker från den tillverkaren. Jag hade gått in på någon sida och köpt antingen en färdig sampler eller plockat ihop en egen där jag fick in ett gäng olika märken/format/tillverkningsland/täckblad etc för att prova och sen se vad jag föredrog av de och sen jobbat utifrån det när jag fortsatte prova.
Hoppas tipsen kan vara till nytta och lycka till med cigarrsatsningen!
Jag har fått för mig att jag vill börja röka cigarr och jag har börjat titta runt på lite olika alternativ. Jag har hittat två olika "startset" efter rekommendation som jag skulle vilja ha era tankar kring.
Den första är en låda med blandade Balmoral, närmre bestämt dessa:
samt en låda Cortes Sumatra, bestående av dessa cigarrer:
2x Cortès Club (Panatella)
3x Cortès Milord (Senoritas)
2x Cortès Presidency (Corona)
2x Cortès High Class (Corona)
Båda dessa ska vara väldigt milda och allmänt bra som förstacigarrer enligt killen jag pratade med.
Vad är era tankar kring dessa? Tacksam för svar!
Balmoral gjorde ett tag väldigt trevliga dominikaner. Gräddiga och väldigt nikotinsvaga, så det stämmer att de är väldigt uppskattade av nybörjare. Bra pris också.
På senare tid verkar de däremot ha fått problem med både produktion och leverans. Jag tröttnade på det men rökte dem mycket förr, så kan inte gå i god för kvalitén längre.
Balmoral gjorde ett tag väldigt trevliga dominikaner. Gräddiga och väldigt nikotinsvaga, så det stämmer att de är väldigt uppskattade av nybörjare. Bra pris också.
På senare tid verkar de däremot ha fått problem med både produktion och leverans. Jag tröttnade på det men rökte dem mycket förr, så kan inte gå i god för kvalitén längre.
Tack för svaret! Beskrivningen du ger känns rent spontant som något jag skulle uppskatta. Leverans borde vara tryggt då jag köper via en tobakshandlare här i närheten, dock känns det väl lite tveksamt ifall de har sviktat med kvalitén. Jag får fortsätta kolla runt helt enkelt, tack för upplysningen!
Har ingen erfarenhet av varken Balmoral eller Cortez. Aldrig sett någon av dem som märken jag velat prova så har ingen egentlig uppfattning om dem.
Däremot skulle jag vilja säga att bara för att man är en ovan cigarrökare så är inte alltid väldigt mild cigarr ett bra ställe att börja på. Det är mycket svårare att uppleva några smaker ur väldigt milda cigarrer vilket kan göra att hela upplevelsen känns sitta och röka varmluft och sen tycker man cigarr är meningslöst. Jag hade hellre siktat på något med mild / medium eller medium kropp för att för lite mer smaker ut av cigarren, men valt något som åt det svagare hållet nikotinmässigt för att undvika obehagliga upplevelser från nikotinchock.
För att ge några exempel på något som är ganska lätt att få tag i och heller inte kommer med en alldeles för stor prislapp
Dominikanska republiken:
Winston Churchill - Lancaster
La Aurora - Har ett flertal alternativ
Ashton - Har trevliga alternativ men är dyrare
Kuba (med en liten "varning" att dessa oftast ligger lite starkare i nikotin)
Partagas Aristocrats / Mille Fleur
H. Upmann Majestic
Fonseca Delicias (ligger åt det mildare hållet)
Nicaragua är generellt lite kraftigare och starkare cigarrer, i alla fall det som är någorlunda lätttillgängligt i Sverige.
Jag hade iaf inte valt att köpa på mig så stora paket av ett/två märken innan jag visste att jag gillade saker från den tillverkaren. Jag hade gått in på någon sida och köpt antingen en färdig sampler eller plockat ihop en egen där jag fick in ett gäng olika märken/format/tillverkningsland/täckblad etc för att prova och sen se vad jag föredrog av de och sen jobbat utifrån det när jag fortsatte prova.
Hoppas tipsen kan vara till nytta och lycka till med cigarrsatsningen!
Tack för tipsen!
Det låter som att du har en bra poäng med att köra något lite smakrikare för att inte få en upplevelse av att röka varm luft.
Saken är att de märken du började med att rekomendera verkar vara lite halvsvåra att få tag på här där jag bor (utlandssvensk) på de hemsidor jag har kollat på. Men det kan kanske vara värt att gå till en tobakshandlare och fråga runt lite vad de kan rekommendera, då får man ju också möjligheten att bara köpa en eller två åt gången för att prova runt lite.
Om du rent spontant kommer på att tänka på något mer är du givetvis mer än välkommen att komma med detta!
Jag kommer förmodligen hänga en del här i cigarrtråden i framtiden, så jag tackar att jag får komma in i värmen och rökångorna!
Om vi antar att jag är en fattig student som vill ha mig en riktigt billig cigarr vid något speciellare tillfälllen. Med billig ser jag ett maxpris på 60kr. Går det att hitta cigarrer i den prisklassen utan att totalt kasta pengarna i sjön?
Jag förväntar mig att ni kunniga direkt avfärdar billiga cigarrer men jag som nästan aldrig rökt cigarr och inte röker cigaretter har inga stora krav
Om vi antar att jag är en fattig student som vill ha mig en riktigt billig cigarr vid något speciellare tillfälllen. Med billig ser jag ett maxpris på 60kr. Går det att hitta cigarrer i den prisklassen utan att totalt kasta pengarna i sjön?
Jag förväntar mig att ni kunniga direkt avfärdar billiga cigarrer men jag som nästan aldrig rökt cigarr och inte röker cigaretter har inga stora krav
Jag har rökt ett dussin cigarrmärken, allt från vasco da gama till cohiba, montecristo och allt däremellan. Enligt min erfarenhet är det ganska svårt att få goda cigarrer med den budgeten men jag har märkt att många inte håller med mig på den punkten. De bästa i den prisklassen är de här, enligt mig:
Det låter som att du har en bra poäng med att köra något lite smakrikare för att inte få en upplevelse av att röka varm luft.
Saken är att de märken du började med att rekomendera verkar vara lite halvsvåra att få tag på här där jag bor (utlandssvensk) på de hemsidor jag har kollat på. Men det kan kanske vara värt att gå till en tobakshandlare och fråga runt lite vad de kan rekommendera, då får man ju också möjligheten att bara köpa en eller två åt gången för att prova runt lite.
Om du rent spontant kommer på att tänka på något mer är du givetvis mer än välkommen att komma med detta!
Jag kommer förmodligen hänga en del här i cigarrtråden i framtiden, så jag tackar att jag får komma in i värmen och rökångorna!
Citat:
Ursprungligen postat av Looban
Jag hade nog avvaktat med att köpa en hel låda Balmoral i alla fall. Testa någon först och se om de faller dig i smaken, det finns de som inte tycker om dem alls.
Överlag är 60kr i billigaste laget, men det går att få tag i. Lägg till en tjuga till och man kan hitta en hel del bra cigarrer i de lite mindre formaten. Större brukar alltid vara dyrare, och är man nybörjare kan det vara en bra idé att gå på de mindre formaten (typ half-corona) om man vill prova sig igenom så många som möjligt för samma peng. De flesta cigarrhandlare brukar vara villiga att plocka ihop ett provpaket för en viss summa pengar.
För runt 60.- kan du få ett flertal bra cigarrer. Flera av de kubanska märkena ha en mareva (petit corona, cirka 129x16mm) runt det pristet. Partagas, Romeo Y Julieta, Hoyo de Monterrey etc. Samma storlek finns också i en högre prisklass om man vill välja något av de dyrare märken som Montecristo/Cohiba. Är iaf en bra storlek på cigarr oavsett märke.
Finns även ett par nicaraguanska märken som har ett bra utbud i den prisklassen, Joya de Nicaragua är ett som har många alternativ runt det priset. CAO kan man också hitta runt där men de brukar ligga lite högre (80-100.-) för de större storlekarna.
Dominikanska har jag lite sämre koll på i mellanpris men La Aurora har bra cigarrer i det prisspannet med och säkerligen ett flertal andra märken med.
Det beror väl lite grand på var du bor, om det är i Europa så borde väl iaf kubanerna finnas tillgängliga. Om du bor i USA så går de ju bort men i gengäld finns det ett enormt utbud av Dominikaner och Nicaraguaner att välja på. Det lättaste är nog att hitta en cigarr butik och välja ut lite ihop med dem. 1-2 av varje brukar vara bra eftersom upplevelsen ibland skiljer sig mellan två likadana cigarrer. Ibland är det cigarren som skiljer och ibland kan det vara kringliggande faktorer som ändrar upplevelsen (sällskap, väder, alkohol etc) så 2st brukar ok för att bilda sig en uppfattning om en cigarr. Sen kan man köpa lite fler av de man gillar och sen testa nya och sen plötsligt så är man mitt i cigarrträsket (men det är ganska trevligt här )
Det beror väl lite grand på var du bor, om det är i Europa så borde väl iaf kubanerna finnas tillgängliga. Om du bor i USA så går de ju bort men i gengäld finns det ett enormt utbud av Dominikaner och Nicaraguaner att välja på. Det lättaste är nog att hitta en cigarr butik och välja ut lite ihop med dem. 1-2 av varje brukar vara bra eftersom upplevelsen ibland skiljer sig mellan två likadana cigarrer. Ibland är det cigarren som skiljer och ibland kan det vara kringliggande faktorer som ändrar upplevelsen (sällskap, väder, alkohol etc) så 2st brukar ok för att bilda sig en uppfattning om en cigarr. Sen kan man köpa lite fler av de man gillar och sen testa nya och sen plötsligt så är man mitt i cigarrträsket (men det är ganska trevligt här )
Nej amerikanerna har ju lite särskilda regler runt kubaner men eftersom jag bor i Europa borde inte detta vara något problem. Men jag vet att det finns lite välsorterade cigarrbutiker i närheten så det blir nog att ta en promenad någon dag snart, också för att prata lite med proffsen (vilket många av er är också, men att tala med en fysisk person är ju alltid annorlunda).
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!