2013-08-21, 21:33
Medlem
Basfrostens avatar
Nu när jag vet vad en humidor är, var kan man köpa en? De få jag sett på bild är rätt vackra, så att ha en på salongsbordet vore inte dumt. Någon som vet någon fin? Finns de i mahogny?
Citera
2013-08-21, 22:14
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Nu när jag vet vad en humidor är, var kan man köpa en? De få jag sett på bild är rätt vackra, så att ha en på salongsbordet vore inte dumt. Någon som vet någon fin? Finns de i mahogny?

http://www.humidordiscount.se/

Bra pris och fri frakt.

Rusta har en på centrallagret för 500 kr som är prisvärd - säg till i butiken så tar de hem en till dig.
Citera
2013-08-26, 12:57
Medlem
cocaineducks avatar
Har nyligen gått och blivit torsk på cigarrer men är inte rökare i vanliga fall, undrar bara hur stor risken är att utveckla ett nikotinberoende om man klipper 2 i veckan eller liknande.
Får nico-kick om jag drar en cigarr för fort men inte ens i närheten av samma smäll som när man testat röka cigg eller snusa i sina ungdomsdar. Hur mycket nikotin får man i sig av en cigarr gentemot vanlig cigg och hur ser hälsoriskerna ut för en hobbyrökare?
Citera
2013-08-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
...undrar bara hur stor risken är att utveckla ett nikotinberoende om man klipper 2 i veckan eller liknande...
Risken verkar vara liten då nästan alla jag känner som röker mycket cigarrer inte verkar ha något nikotinbehov. Själv har jag inga större problem under vinterhalvåret att vara utan cigarrerna, får alltså inga abstinensbesvär men visst saknar jag dem som njutingsmedel!
Citera
2013-08-26, 13:44
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Har nyligen gått och blivit torsk på cigarrer men är inte rökare i vanliga fall, undrar bara hur stor risken är att utveckla ett nikotinberoende om man klipper 2 i veckan eller liknande.
Får nico-kick om jag drar en cigarr för fort men inte ens i närheten av samma smäll som när man testat röka cigg eller snusa i sina ungdomsdar. Hur mycket nikotin får man i sig av en cigarr gentemot vanlig cigg och hur ser hälsoriskerna ut för en hobbyrökare?

Svår fråga...

A. Många som röker cigarr röker det som njutningsmedel och inte pga nikotinberoende. JAg själv röker en i veckan och jag har svårt för nikotinstarka cigarrer.

B. Det finns cigarrökare som röker en cigarr per dag eller röker annat dagligen -nikotinberoende.

C. Nikotinberoenderisken torde vara individuell, men den är avsevärt lägre med cigarrer. Du drar inte halsbloss och du röker en naturprodukt och inte en designerdrog proppad med hjälpmedel för att skapa beroende (Så som cigaretter varit utformade).

D. Har ingen statistik, men gissar att munhålscancer torde vara det som är relevant för cigarrökare. Dock, har hört av läkare att en-två cigarrer i veckan inte ens räknas som rökning då du inte drar halsbloss och mängden är så låg.

E. Olika cigarrer har olika nikotinstyrka och lagrade cigarrer har lägre nikotinstyrka.
Citera
2013-08-26, 19:11
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:

Högst Individuellt! Svårt att skilja på nikotinsug/beroende eller helt vanligt njutningssug faktiskt. Jag började med en cigarr i veckan - nu kan jag lätt klippa tre på tre timmar. Vid fem per kväll (5-6 timmar) brukar jag känna mig lite... inte så bra kan man säga - då behövs det något sött att dricka till. Jag upplever som att cigarettrökningen är farligare men man ska ändå komma ihåg att även cigarrök är en för kroppen främmande substans och inte ofarlig. Om du oroar dig mycket över hälsoriskerna kan det vara ide att helt avstå från rökning överhuvudtaget.
Citera
2013-08-26, 19:23
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:

Vi är i ungefär samma situation du och jag. Aldrig rökt cigaretter och är intresserad av att hålla mig någorlunda hälsosam. Röker en eller möjligen två cigarrer i veckan.
Det är mer nikotin i cigarrer än i cigaretter, men å andra sidan så röker du ju sällan och på ett annat sätt än cigarettrökarna gör. Det absorberas nikotin även utan halsbloss med cigarr, p g a att den basiska röken gör det möjligt att ta upp nikotin via munhålan. Cigarettrök är sur och måste ner i lungorna för att få effekt. Jag har kollat in lite artiklar i medicinska tidskrifter och det finns en definitiv skillnad mellan cigarr- och cigarett-/piprökning. Om du inte inhalerar röken är risken för lungcancer i stort sett lika som för en icke-rökare. Den risk som finns är för cancer i munhåla, tunga, svalg och larynx. Likaså en viss ökad risk för cancer i matstrupe och magsäck, eftersom man ju sväljer en del av de dåliga ämnena ur röken. De studier som finns har visat ett samband mellan mängden rökta cigarrer och risk för sjukdom. Den av de grupper som studerats som har den lägsta konsumtionen rökte upp till men inte fler än 5 cigarrer per dag (!), och har en något högre risk för vissa sjukdomar än icke-rökaren. Alltså långt ifrån den konsumtion som du beskriver. Det finns egentligen inga data alls vad gäller sjukdomar för personer som röker mindre än en cigarr om dagen, än mindre för de som kanske röker en per vecka.

Sammanfattningsvis kan man säga att det kanske eventuellt finns en ökad risk för vissa cancerformer i mun/svalg, men att den vid en sådan konsumtion antagligen är försumbar. Det gäller dock att inte inhalera röken, och att tänka på att minimera sekundär inhalation av rök.
Citera
2013-08-26, 19:31
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Fråga till er med större erfarenhet av cigarrer och humidorer än jag. Köpte nyligen in ny humidor på nätet (Coiba Presidente Inclinado). Ser till min stora förvåning 4 st genomgripande hål i humidorens bakvägg. Har ingen aning om varför de är där, fick först tanken att de var ämnade till väggmontering av humidoren, som dock ter sig både korkat och opraktiskt. Försäljaren kunde inte svara på varför hålen finns där, och någon anledning har inte jag heller kunnat komma på. Någon av er som har något klokt att komma med, eller kanske rent av har en likadan?

Hur gick det med din humidor? Jag tog upp frågan med några vänner och alla såg ut som frågetecken. Det enda vi kunde tänka oss var att det skulle kompletteras med typ tre mätare ( temp, luftfukt och något mer ) och att du inte fått med alla delarna? Vad hände?
Citera
2013-08-26, 20:26
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Hur gick det med din humidor? Jag tog upp frågan med några vänner och alla såg ut som frågetecken. Det enda vi kunde tänka oss var att det skulle kompletteras med typ tre mätare ( temp, luftfukt och något mer ) och att du inte fått med alla delarna? Vad hände?

Det var luftningshål för tropiskare klimat (den är kubatillverkad).

Tycker dock att det borde framgått då de är av ondo i vårt klimat

[Han postade på ett annat forum där han fick svar och jag råkar läsa det forumet ibland - därav min vetskap]
Citera
2013-08-27, 00:32
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace

Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Det var luftningshål för tropiskare klimat (den är kubatillverkad).
Tycker dock att det borde framgått då de är av ondo i vårt klimat
[Han postade på ett annat forum där han fick svar och jag råkar läsa det forumet ibland - därav min vetskap]

Helt rätt. Klurigt av dig att lägga ihop två och två.
Ska alltså vara ventilationshål, och tillverkaren rekommenderar inte att man förseglar dem, för att det skulle försämra luftväxlingen i humidoren och kunna riskera mögel. Hmm, det gäller nog för Kuba men knappast för Sverige. De kommer att stängas. Visar sig dessutom att det finns fyra hål under humidoren också.
Citera
2013-09-29, 22:22
Medlem
Måste bara skriva litet om Quintero Brevas.

Köpte 10 st av dessa cigarrer för 270 kr. Förväntade mig inte så mycket men har nu rökt 6 st och jag måste säga att det är en väldigt prisvärd cigarr. Har den där typiskt Kubanska karaktären och har överlag bra konstruktion. Vissa exemplar kan dock vara litet hårda i draget men dom flesta har varit bra.

Quintero Brevas är en bra vardagscigarr-
Citera
2013-10-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apaa
Måste bara skriva litet om Quintero Brevas.

Köpte 10 st av dessa cigarrer för 270 kr. Förväntade mig inte så mycket men har nu rökt 6 st och jag måste säga att det är en väldigt prisvärd cigarr. Har den där typiskt Kubanska karaktären och har överlag bra konstruktion. Vissa exemplar kan dock vara litet hårda i draget men dom flesta har varit bra.

Quintero Brevas är en bra vardagscigarr-

Själv rökt några Quintero brevas och ingen dålig vardagscigarr men skulle föreslå att du testar Rafael Gonzales panetelas extra som är i samma prisklass men enligt mig godare.
Dock är vi ju väldigt individuella i vad vi tycker smakar got respektive dåligt, dock skulle jag gärna ge den ett försök om jag var du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in