Citat:
Ursprungligen postat av
cocaineduck
Har nyligen gått och blivit torsk på cigarrer men är inte rökare i vanliga fall, undrar bara hur stor risken är att utveckla ett nikotinberoende om man klipper 2 i veckan eller liknande.
Får nico-kick om jag drar en cigarr för fort men inte ens i närheten av samma smäll som när man testat röka cigg eller snusa i sina ungdomsdar. Hur mycket nikotin får man i sig av en cigarr gentemot vanlig cigg och hur ser hälsoriskerna ut för en hobbyrökare?
Vi är i ungefär samma situation du och jag. Aldrig rökt cigaretter och är intresserad av att hålla mig någorlunda hälsosam. Röker en eller möjligen två cigarrer i veckan.
Det är mer nikotin i cigarrer än i cigaretter, men å andra sidan så röker du ju sällan och på ett annat sätt än cigarettrökarna gör. Det absorberas nikotin även utan halsbloss med cigarr, p g a att den basiska röken gör det möjligt att ta upp nikotin via munhålan. Cigarettrök är sur och måste ner i lungorna för att få effekt. Jag har kollat in lite artiklar i medicinska tidskrifter och det finns en definitiv skillnad mellan cigarr- och cigarett-/piprökning. Om du inte inhalerar röken är risken för lungcancer i stort sett lika som för en icke-rökare. Den risk som finns är för cancer i munhåla, tunga, svalg och larynx. Likaså en viss ökad risk för cancer i matstrupe och magsäck, eftersom man ju sväljer en del av de dåliga ämnena ur röken. De studier som finns har visat ett samband mellan mängden rökta cigarrer och risk för sjukdom. Den av de grupper som studerats som har den lägsta konsumtionen rökte upp till men inte fler än 5 cigarrer per dag (!), och har en något högre risk för vissa sjukdomar än icke-rökaren. Alltså långt ifrån den konsumtion som du beskriver. Det finns egentligen inga data alls vad gäller sjukdomar för personer som röker mindre än en cigarr om dagen, än mindre för de som kanske röker en per vecka.
Sammanfattningsvis kan man säga att det kanske eventuellt finns en ökad risk för vissa cancerformer i mun/svalg, men att den vid en sådan konsumtion antagligen är försumbar. Det gäller dock att inte inhalera röken, och att tänka på att minimera sekundär inhalation av rök.