2011-06-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Jag läste nånstans att man skulle aska av rätt så ofta eftersom en lång askpelare kunde göra att luft inte strömmar så bra genom cigarren. Inte för ofta, men efter 1-2 centimeter. Vet inte om det ligger någon sanning i det, men det låter ju inte helt orimligt.

och andra menar att en askpelare funkar så att den isolerar glöden och bidrar till att garren brinner jämnare. Sen tycker jag att en lång askpelare ser snyggt ut

Slutsatsen är väl kanske: "gör hur du vill och vad som passar dig". Man kan ju alltid prova sig fram så man hittar sättet som passar en själv.
Citera
2011-06-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chestbrah
...Hur röker jag en cigarr på bästa sätt? Hur man tar blossen och så vidare, hoppas någon förstår vad jag undrar...
Som tillägg till de svar du redan fått så vill jag påpeka att en cigarr innehåller våldsamt mycket mer nikotin än en cigarett. Dessutom har cigarröken ett mycket högre pH-värde jämfört med cigarettrök vilket gör att nikotinet lättare passerar munslemhinnorna när man puffar cigarr. På grund av det högre pH-värdet är cigarrök även mycket mer irriterande för halsen/lungorna.

Så, där har du tre anledningar till att ALDRIG dra halsbloss på en cigarr!
Citera
2011-06-11, 01:25
Medlem
Chestbrahs avatar
Tack för svaren sardonumspa och Crazy Swede, de kommer nog till hjälp när det är dags för nästa cigarr!
Citera
2011-06-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chestbrah
Tack för svaren sardonumspa och Crazy Swede, de kommer nog till hjälp när det är dags för nästa cigarr!

GLHF

Bara skrika till om du har nån mer fråga.
Citera
2011-06-17, 19:51
Medlem
Frijss avatar
Sitter med en Rafael Gonzalez M. Lonsdales som jag planerar att röka på midsommar, är det någon som har rökt denna cigarr förut?

Har hört att den har slutat att tillverkats och att det finns få kvar. Årgång på cigarren är 1999.
Citera
2011-06-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
Sitter med en Rafael Gonzalez M. Lonsdales som jag planerar att röka på midsommar, är det någon som har rökt denna cigarr förut?

Har hört att den har slutat att tillverkats och att det finns få kvar. Årgång på cigarren är 1999.
Jo, jag har testat ett par men de har aldrig imponerat på mig. Jag är dock lite kinkig och uppskattar inte alltid mildare cigarrer. Men, med tanke på det låga priset får man hyggligt med cigarr för pengarna.

Det kan nog stämma att de inte tillverkas längre men de finns fortfarande i omlopp på flera ställen.

Edit:
Såg nu att du smugit in ett "M." i namnet som inte ska finnas där. Tänkte du möjligen att det var en maduro?
Senast redigerad av Crazy Swede 2011-06-17 kl. 21:06. Anledning: tillägg
Citera
2011-06-17, 23:28
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jo, jag har testat ett par men de har aldrig imponerat på mig. Jag är dock lite kinkig och uppskattar inte alltid mildare cigarrer. Men, med tanke på det låga priset får man hyggligt med cigarr för pengarna.

Det kan nog stämma att de inte tillverkas längre men de finns fortfarande i omlopp på flera ställen.

Edit:
Såg nu att du smugit in ett "M." i namnet som inte ska finnas där. Tänkte du möjligen att det var en maduro?

Kollade på cigars-review.org och där hette tillverkaren så. Vill bara fråga, har du rökt Cohiba Corona Especial? I sånna fall, vad tyckte du om den? Jag älskar den iaf, min favorit, och inte bara för att det var Castros favorit, utan för att jag älskar den där starka peppriga smaken som gör så att munnen smakar som Kuba
Citera
2011-06-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
...Vill bara fråga, har du rökt Cohiba Corona Especial? I sånna fall, vad tyckte du om den? Jag älskar den iaf, min favorit, och inte bara för att det var Castros favorit, utan för att jag älskar den där starka peppriga smaken som gör så att munnen smakar som Kuba
Nej, just Coronas Especiales har jag faktiskt inte provat, annars har jag testat alla från standardlinjerna förutom Siglo V och VI.

Enligt uppgift ska Coronas Especiales smakmässigt vara närapå identisk med Lanceros.

Personligen tycker jag att Exquisitos och faktiskt även Panatelas fångar essensen av Cohiba på ett utmärkt sätt. Särskilt om de fått mogna några år. Men, det är ju inte alltid man vill röka så små cigarrer.
Citera
2011-06-21, 14:46
Medlem
Hejsan.

Funderar på att köpa cigarrer till midsommar. Tidigare har jag mest rökt när jag blivit bjuden. Dvs ett par jultider + midsomrar och festligare tillfällen.

Nu ska dock jag stå för fiolerna. Vi kommer vara 4 personer (mig själv inkluderat) i åldrarna 21-24 varav alla är väl på samma nivå som jag när det gäller cigarrer.

Har en budget på kring 100-200 kr per skalle när det gäller cigarrer och är bosatt i Sthlm (så brobergs är det väl som gäller). Några förslag?
Citera
2011-06-22, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Hejsan.

Funderar på att köpa cigarrer till midsommar. Tidigare har jag mest rökt när jag blivit bjuden. Dvs ett par jultider + midsomrar och festligare tillfällen.

Nu ska dock jag stå för fiolerna. Vi kommer vara 4 personer (mig själv inkluderat) i åldrarna 21-24 varav alla är väl på samma nivå som jag när det gäller cigarrer.

Har en budget på kring 100-200 kr per skalle när det gäller cigarrer och är bosatt i Sthlm (så brobergs är det väl som gäller). Några förslag?

Romeo y Julieta Cedros de Luxe No 3, Romeo y Julieta Exhibicion No 4 eller Montecristo No 4 som är en riktig höjdare och en klassiker. Du kan ju oxå kolla in Cigarrummet som oxå ligger vid Stureplan.
Detta om du vill ha Cubanska cigarrer vill säga. Det jag skulle göra är att gå in och prata med dem då de har god kunskap om cigarrer och kan hjälpa dig på plats utifrån dina önskningar.
Senast redigerad av Malakos 2011-06-22 kl. 07:42. Anledning: Lite för snabb.
Citera
2011-06-23, 23:24
Medlem
hejaklacksledares avatar
Framresor på kungsgatan har rätt mycket lägre priser än tidigare nämda butiker.

http://www.framresor.se/webshop/

Montecristo no2 skulle jag rekommendera ifall man vill ha en lite större pjäs att puffa på.
Citera
2011-06-25, 00:36
Medlem
Gullegubbens avatar
Efter ett långre uppehåll har jag rökt ett par cigarrer. Först Upmann Magnum och nu senast Hoyo de Monterreys dubbelcorona. Jag blev sugen på att röka någon riktigt lång och smal cigarr, typ Cohiba Lancero eller Trinidad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in