Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 23:03
  #2773
Moderator
Mr.Woodss avatar
Vad tror herrarna?
Köpte mig en Adorini Chianti idag, och drog igång den bara genom att fylla fuktaren med halva den medföljande vattenflaskan.
Nu ett halvt dygn senare visar den integrerade hygrometern strax under 70% och min digitala Xikar 66%.

Safe att fylla på med cigarrer redan nu, eller bör jag vänta?
Citera
2018-06-09, 00:32
  #2774
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad tror herrarna?
Köpte mig en Adorini Chianti idag, och drog igång den bara genom att fylla fuktaren med halva den medföljande vattenflaskan.
Nu ett halvt dygn senare visar den integrerade hygrometern strax under 70% och min digitala Xikar 66%.

Safe att fylla på med cigarrer redan nu, eller bör jag vänta?
låta den stå i en vecka och få stabilisera sig ordentligt innan du slänger in några pinnar.
visst kan du, men jag hade väntat.
Citera
2018-06-09, 16:23
  #2775
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
låta den stå i en vecka och få stabilisera sig ordentligt innan du slänger in några pinnar.
visst kan du, men jag hade väntat.
Hällde ut en bunt El Guajiros i översta lådan, och så väntar jag en vecka innan helgdagscigarrerna får flytta in.

Faktiskt blev jag lite imponerad över hur välkalibrerad hygrometern verkar vara. Den visar exakt samma som min Xikar nu. Däremot vill jag ha ner fukten lite. 70% tycker jag är för mycket, så jag tänker fylla fuktaren med beads istället. Tycker det borde funka!
Citera
2018-06-09, 17:08
  #2776
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hällde ut en bunt El Guajiros i översta lådan, och så väntar jag en vecka innan helgdagscigarrerna får flytta in.

Faktiskt blev jag lite imponerad över hur välkalibrerad hygrometern verkar vara. Den visar exakt samma som min Xikar nu. Däremot vill jag ha ner fukten lite. 70% tycker jag är för mycket, så jag tänker fylla fuktaren med beads istället. Tycker det borde funka!
ja det är för mycket, eller det anser jag, jag ligger strax över 60, å andra sidan har jag uteslutande kubanskt och de blir jävligt bångstyriga när det blir lite för mycket fukt.

men ja, full fuktaren med beads, det gör allt mycket smidigare.
Citera
2018-06-09, 19:55
  #2777
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja det är för mycket, eller det anser jag, jag ligger strax över 60, å andra sidan har jag uteslutande kubanskt och de blir jävligt bångstyriga när det blir lite för mycket fukt.

men ja, full fuktaren med beads, det gör allt mycket smidigare.
Jag röker själv nästan uteslutande kubanskt. Över 65% vill jag inte ha.
Citera
2018-06-18, 17:30
  #2778
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nu sitter jag här och försöker kalibrera mina hygrometrar...

Den digitala Xikaren (som inte går att kalibrera) verkar visa hyfsat rätt. Den visar 74% med salttestet och 66% i en låda med 65%-beads.
Däremot behöver jag ställa ner den analoga Adorinin lite, men hur fan gör man? Hela mätartavlan vrider sig när jag påverkar skruven på baksidan!?!
Citera
2018-06-18, 21:24
  #2779
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu sitter jag här och försöker kalibrera mina hygrometrar...

Den digitala Xikaren (som inte går att kalibrera) verkar visa hyfsat rätt. Den visar 74% med salttestet och 66% i en låda med 65%-beads.
Däremot behöver jag ställa ner den analoga Adorinin lite, men hur fan gör man? Hela mätartavlan vrider sig när jag påverkar skruven på baksidan!?!
Nej, det gör du så fan heller. Alls. Hygrometrar man har råd med är mest att se som en utsmyckning som presenterar ett låtsasglädjemätvärde. Ta nu din Xicksarbling och sortera den som metallskrot och vattna dina biiiids istället. Skäms.
Citera
2018-06-28, 11:49
  #2780
Medlem
truthwillouts avatar
Har inte lyckats hitta något ordentligt svar i någon annan tråd så jag postar här.

Är cigarrer mindre farliga är cigaretter? Om man jämför en cigarr med ett paket cigaretter, vilket alternativ är minst hälsosamt? Finns det någon tillförlitlig forskning som pekar åt det ena eller andra?

Jag skriver ciggpaket eftersom en cigarr och ett paket cigaretter bör innehålla ungefär lika mycket tobak sett till mängd.

Jag tar ju naturligtvis inte halsbloss på cigarren
Citera
2018-07-02, 21:27
  #2781
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truthwillout
Har inte lyckats hitta något ordentligt svar i någon annan tråd så jag postar här.

Är cigarrer mindre farliga är cigaretter? Om man jämför en cigarr med ett paket cigaretter, vilket alternativ är minst hälsosamt? Finns det någon tillförlitlig forskning som pekar åt det ena eller andra?

Jag skriver ciggpaket eftersom en cigarr och ett paket cigaretter bör innehålla ungefär lika mycket tobak sett till mängd.

Jag tar ju naturligtvis inte halsbloss på cigarren
Nu har du faktiskt svarat på din egen fråga. Om du drar halsbloss när du röker cigaretter, men inte när du röker cigarr, så kan du säkert lista ut vilket som är sämst för hälsan.
Citera
2018-07-20, 13:24
  #2782
Avstängd
Har ni några tips på cigarrer med smak av vanilj, eller iallafall med inslag av vanilj?

Prisklass spelar inte så stor roll. Allt ifrån billigt till "dyr"
Citera
2018-07-28, 23:00
  #2783
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truthwillout
Har inte lyckats hitta något ordentligt svar i någon annan tråd så jag postar här.

Är cigarrer mindre farliga är cigaretter? Om man jämför en cigarr med ett paket cigaretter, vilket alternativ är minst hälsosamt? Finns det någon tillförlitlig forskning som pekar åt det ena eller andra?

Jag skriver ciggpaket eftersom en cigarr och ett paket cigaretter bör innehålla ungefär lika mycket tobak sett till mängd.

Jag tar ju naturligtvis inte halsbloss på cigarren


Säger väl sig självt att om du drar i dig ett pack cigg i lungorna så är det värre än en cigarr med munbloss.

Edit, oj, tvåa på bollen. Känner mig som Berg.
__________________
Senast redigerad av portnoy 2018-07-28 kl. 23:06.
Citera
2018-07-28, 23:07
  #2784
Medlem
portnoys avatar
Avnjöt en La Aurora Cameroon Corona igår. Mkt trevlig. Om nån skulle bry sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback