Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-12, 16:19
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter...el_5496699.svd

"Abba-Frida kräver tillbaka drygt 46 miljoner kronor från det skånska Qigongtemplet Yangtorp. Templet presenteras som en österländsk oas i den skånska bokskogen. Nu är det på väg att gå i konkurs."

"Anni-Frid Reuss, bättre känd som Abba-Frida, har via sitt juridiska ombud ansökt om att försätta företagets moderbolag i konkurs. Anni-Frid Reuss begär tillsammans med ytterligare en person att qigong-företaget återbetalar mer än 46 miljoner kronor som de har lånat ut till uppbyggnaden av templet.

Qigong-läraren Master Marcus Bongart leder verksamheten på Yangtorp. Han menar att det inte går att betrakta pengarna från Anni-Frid Reuss som ett lån.

- Det rör sig om allt annat än lånade pengar. Jag har känt henne en lång tid och hon har investerat i en idé om kinesisk medicin. Sedan, under resans gång, har hon ändrat uppfattning om de här pengarna, säger han till TT Spektra.

Anni-Frid Reuss advokat Carl-Gustaf Söder har en annan syn på saken:

- Det tycker hon är trams. Han har skrivit på reversen. Anni-Frid är naturligtvis väldigt ledsen över det här, säger han.

Carl-Gustaf Söder hävdar att Anni-Frid Reuss vid flera tillfällen lånat ut pengar till templet, men att Marcus Bongart inte betalt tillbaka.

Swedish Medical Qigong Investment AB redovisade förra året en smärre förlust och har mycket dålig ekonomi. Bolaget har ansökt om företagsrekonstruktion, men på måndagen hävdes den av Malmö tingsrätt i väntan på att konkursansökan ska vinna laga kraft.

Årsredovisningen för 2009, som TT Spektra tagit del av, visar att företaget äger anläggningar till ett värde av drygt 33 miljoner kronor. Enligt Marcus Bongart har företaget i dag skulder på runt 4 miljoner kronor till olika leverantörer."

"I anslutning till templet finns sedan en tid även en stor och påkostad hotellbyggnad.

Templet drivs av företaget Swedish Medical Qigong AB, som ägs av Swedish Medical Qigong Investment AB.

På templet erbjuds kurser i meditation, behandlingar enligt traditionell kinesisk medicin, akupunktur och qigong.

Ledare för templet är Master Marcus Bongart.

På templets hemsida presenteras han som: "En av västvärldens mest respekterade auktoriteter på qigong och traditionell kinesisk medicin. Han driver Yangtorp utifrån decennier av målmedvetna studier och terapeutiskt arbete.""

Ngn som vet mer om detta tempel och Master Marcus Borgert?
Citera
2010-10-12, 16:59
  #2
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Verkar vara denna mannen som lyckats charma Frida med kinesiskt hokus-pokus.
http://www.sydsvenskan-img.se/archiv...84_140418a.jpg
Citera
2010-10-12, 17:53
  #3
Moderator
Pentyls avatar
Ja, och nu har Frida fått ett otympligt hotel i Skåne.
Citera
2010-10-12, 18:22
  #4
Medlem
TeEsErs avatar
Av lite olika anledningar har jag stött på dessa personer ett antal gånger genom åren.
För er som inte sett Yangstorp kan jag verkligen rekommendera det. Det är helt surrealistiskt. Man kör förbi en liten normal bondgård på en grusväg och sen helt plötsligt står man framför ett kinesiskt tempel. Helt galet.

Vad gäller Bongart så är tämligen framstående inom Qigong-rörelsen. Jag tror han är någon slags, mer eller mindre erkänd, läkare i Kina. Jag har sett honom med kinesiska militärläkare. Bongart är ursprungligen polack men har bott i Sverige länge nu.

Hur han har lyckats få loss alla dessa pengar till Yangstorp är för mig helt obegripligt. Han är definitivt ingen affärsman. Jag tror att Anni-Frid har blivit förtrollad och velat engagera sig och få det hela att växa. Dessutom tror jag att hon mer eller mindre har skänkt pengarna till företaget och att hennes krav inte är helt legitima.

/T
Citera
2010-10-12, 19:15
  #5
Medlem
Lao Tzus avatar
Tråkigt att hon råkade på den ökände Polske bluffmästaren.

Tur att hon slapp den andre ökände Polacken inom området som också duperat en läkare.
http://www.mediqiakademien.se/

Samtidigt har hon lärt sig en läxa och har säker pengar kvar.

Det finns seriösa människor inom kinesisk medicin/qi gong men dom är inte polacker som behöver 46 miljoner kronor


___________________
Citera
2010-10-12, 20:08
  #6
Medlem
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.E.R.D
Verkar vara denna mannen som lyckats charma Frida med kinesiskt hokus-pokus.
http://www.sydsvenskan-img.se/archiv...84_140418a.jpg
Liknar fan en bakfull Benny Andersson...
Citera
2010-10-12, 20:08
  #7
Medlem
Fantastisk svindel. Jag förstår Frida, det fanns ju verkligen ingenting som kunde väcka misstankar. Riktigt lurvig polack sitter på tusenåriga hemligheter om hur man (kanske) botar (vissa) sjukdomar, lite kurser i meditation och lite akupunktur och lite annat skönt flum. Och just det ja, ett stort kick-ass kinesiskt tempel i Skåne av alla ställen måste man ju ha också, det fattar ju vartenda kotte som har minsta hum om uråldrig kinesisk medicin. Solklart att man vill låna ut pengar till en sådan satsning...

Huruvida Bongart är en bondfångare av rang eller bara en riktigt riktigt usel affärsman (men kanske en strålande läkare? Nobelpris 2011? Vad vet jag?) vet jag inte. Kanske tror han på flashiga byggnaders läkande kraft på allvar eller så såg han sin chans att leva lite lyxliv genom att sprätta runt i templet och leverera lite mystiska men fascinerande visdomsord till gamla popidoler och liknande löst folk. Frida har öst 46 mille över den här tomten. 46 meloner! Som väl är så drabbar det ju ingen fattig men man undrar ju osökt om det inte finns fler intressenter i vassen? Är Frida den enda som blivit blåst?
Citera
2010-10-12, 20:11
  #8
Medlem
TeEsErs avatar
Som jag förstått det är det Frida och hennes nye man som lånat ut pengarna. Mannen ska ha tydligen ha sett en potential i detta och velat styra upp det affärsmässiga.

/T
Citera
2010-10-13, 11:28
  #9
Medlem
Vem är den mystiske quigongläraren Master Marcus Bongart?
Citera
2010-10-13, 19:37
  #10
Medlem
TeEsErs avatar
Han har hållit på länge och har knappast berikat sig själv, han har inte rikigt de intressena. Hade ett mindre ställe mitt emot Malmö Centralstation i många år. Tror det är i det huset som de håller på att bygga hotell (även det en "bluff" även om i annan skala).

Jag tror att Frida har täckt upp underskottet i firman ett par år nu förutom att finansiera hotellbygget. Det är ett väldigt fascinerande ställe men tyvärr byggt av polska arbetare och finishen är inte 100 överallt. På vissa ställen är det helt ok, fullt utrustad restaurang och liknande och på vissa ställen suckar man bara när man ser hur de byggt.

Jönstorp köptes relativt billigt för cirka 10-15 år sedan och var, om jag inte missminner mig helt, en gammal skola, man kan fortfarande se delar av originalbyggnaden. På senare år har det köpts en hel del skog till så de 34 miljonerna som står uppförda som tillgångar är kanske inte helt felaktiga.

Även om det är svårt att förstå för oss mer jordbundna så finns det många som håller på med Qigong och på vissa ställen tror man på det här med Ying och yang. Bongart verkar vara en relativt betrodd person i dessa kretsar och som jag tidigare sagt så ser även kineserna upp till honom. Han är tydligen överjävlig på akupunktur.

/T
Citera
2010-10-13, 23:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Som jag förstått det är det Frida och hennes nye man som lånat ut pengarna. Mannen ska ha tydligen ha sett en potential i detta och velat styra upp det affärsmässiga.

/T

Vem är hennes nye man?
Citera
2010-10-14, 11:44
  #12
Medlem
Fantastiskt komiskt, jag dööör.

Är det inte läge att snart skrota hela underhållningsbranschen? Verkligeten + flashback är ju så oerhört underhållande!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback