Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-12, 12:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Det kan man gott fråga sig, men det är väl skrämseleffekten. Förhoppningsvis har inte det militärindustriella komplexet några hållhakar på honom. Jag vill fortsätta leva i tron på en oberoende Trump.

Med tanke på att åtminstone två stycken av de han kan tänka sig att ha i sin stabb är krigshetsaren och är ifrån Bush administrationen så kan det vara just för att han förbereder inför ett krig med Iran, men det kan även ha varit tomt snack
2016-11-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Skräll att det HuffPost som skriver det. Jävla hycklare är vad de är, klagar nu i efterhand på elector collage. Hade det varit tvärtom att Trump vann popular vote men Clinton vann valet då hade alla vi som klagat stämplats som dåliga förlorare. Riktigt vidrig tidning.

Givetvis kommer inte elektorerna att stoppa Trump.

Nu är det ju bara vissa delar han har sagt att han kan tänka sig behålla, inte ObamaCare som helhet. Du får nog vänta med dina fantasier tills det faktiskt kommer något som tyder på att han inte kommer genomföra sina löften.
Citat:
förhindra försäkringsbolagen från att neka ersättning för händelser som inträffade innan försäkringstillfället.
http://www.svd.se/trump-vander-kan-behalla-delar-av-obamacare/om/kampen-om-vita-huset
2016-11-12, 12:27
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Skräll att det HuffPost som skriver det. Jävla hycklare är vad de är, klagar nu i efterhand på elector collage. Hade det varit tvärtom att Trump vann popular vote men Clinton vann valet då hade alla vi som klagat stämplats som dåliga förlorare. Riktigt vidrig tidning.

Artikeln är skriven den 12 januari.

Citat:
Givetvis kommer inte elektorerna att stoppa Trump.

//

Sannolikt inte men de har rätten att välja som de vill.
2016-11-12, 12:30
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Nu är det ju bara vissa delar han har sagt att han kan tänka sig behålla, inte ObamaCare som helhet. Du får nog vänta med dina fantasier tills det faktiskt kommer något som tyder på att han inte kommer genomföra sina löften.

Jag har inte sagt att han kommer behålla Obamacare. Läs en gång till eller så många gånger du behöver.
Det finns en hel array med varianter vad gäller obamacare och dessa vara eller icke vara eller efterföljare eller icke efterföljare. Det kommer stötas och blötas triljoner varianter närmsta året och de flesta kommer nog tröttna innan det ens börjat.

https://www.youtube.com/watch?v=5Bj6zR7cNog
Senast redigerad av Hartarbete 2016-11-12 kl. 12:52.
2016-11-12, 12:40
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Med tanke på att åtminstone två stycken av de han kan tänka sig att ha i sin stabb är krigshetsaren och är ifrån Bush administrationen så kan det vara just för att han förbereder inför ett krig med Iran, men det kan även ha varit tomt snack

Det är inget roligt scenario, men det känns långsökt ifall han verkligen menat något med att förbättra relationen till Ryssland.
2016-11-12, 12:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Hur blir eftermälet efter president Trump, hur kommer man att se på detta om 20 år, år 2036?

Jag tror han kommer att ses som en de största presidenterna USA har haft, vara där bland Washington, Reagan och Lincoln. Varför? Jo han har ett unikt läge att genomföra sin politik, genom att republikanerna har alla viktiga institutioner. Han har en unik drivkraft att genomföra sin politik, genom att han inte är kopplad till Washingtons mygleri, utan snarare har en inre drivkraft för change.

Dessutom, han vill bli ihågkommen som great. Detta är viktigt. Donald Trump är så narcissistisk så han måste vinna i varje sak han tar för sig. Detta gäller även presidentskapet, där hans ego inte tillåter något annat än att han ska bli ihågkommen som den störste. Just därför kommer det att bli bra.

Nu verkar han dessutom kompromissande och ödmjuk, allt som har framkommit sedan valsegern pekar mot en ödmjuk och försonande Trump. Från talet på valnatten, via träffen med Obama och nu de senaste indikationerna om att han kan överväga att ha kvar delar av Obama-care, och kanske inte kasta Hillary i fängelse.

Sanna mina ord; Trump kommer att ihågkommas som en av västvärldens största politiker/personligheter när vi skriver historia om 100 år.
2016-11-12, 13:21
Medlem
cerealtubemans avatar
Anledningen till att Trump blev populär beror på att han såg den lilla människan. När Clinton fokuserade på att ta selfies med kändiseliten stod Trump och talade inför arbetare i små industristäder Städer som förlorat på outsourcing. För en arbetare som ser att en miljadär faktiskt står där och talar inför mig känns påtagligt. När arbetaren slår på nyheterna står Clinton där framför kameran och kramar om Justin Timberlake och Gaga.

En miljardär som vuxit upp rikt bryr sig om arbetare som förlorar jobb. Inget spår av elitism. Därför etablissemanget förlorar mark.

Om han genuint bryr sig hör inte hit Känslan av att han bryr sig som han vinner på.

Nu visar msm upp ännu mer förakt mot den lilla människan. Det driver ännu fler mot antiestablishment
2016-11-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Man får det intrycket att Trumps kampanj var en egogrej som gick för långt. "Inte visste jag att de skulle välja mig till president på riktigt!"

Om den gick för långt kan vi knappast uttala oss om innan vi ser hur han blir som president. Däremot får man intrycket av att han inte väntat sig detta. Clinton var ingen värdig presidentkandidat så oavsett hur det går för Trump kan vi glädjas åt att Clinton aldrig blev president.

Tror inte heller han skulle betett sig som han gjorde i kampanjen om han trodde att han skulle bli vald.
Senast redigerad av Keus 2016-11-12 kl. 13:44.
2016-11-12, 14:07
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Om den gick för långt kan vi knappast uttala oss om innan vi ser hur han blir som president. Däremot får man intrycket av att han inte väntat sig detta. Clinton var ingen värdig presidentkandidat så oavsett hur det går för Trump kan vi glädjas åt att Clinton aldrig blev president.

Tror inte heller han skulle betett sig som han gjorde i kampanjen om han trodde att han skulle bli vald.

Jag tror att han betedde sig just som han gjorde för att bli vald. Han entusiasmerade nya väljargrupper som tog honom over the edge. Han sade under kampanjen att han kan agera presidentlikt, ändå gjorde han det sällan då så folk tror att han inte kan. Men han behövde inte det då. Hade han försökt med det inför väljarna så hade han förlorat sin särart och jämförts på samma premisser som Hillary = förlust, för då hade hela diskussionen kommit att handla om erfarenhet och liknande.
2016-11-12, 15:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag är osäker vad jag skall lägga detta inlägg: Moderator får gärna flytta det till rätt tråd om jag lagt det fel.

Hur som helst: Här kommer en ytterst förbannad och färgstark britt som förklarar varför Trump vann:

https://www.youtube.com/watch?v=GLG9g7BcjKs

Och jag måste ge honom delvis rätt: Visst är det bättre att försöka argumentera, (även om det kanske inte hjälper), än att bara stämpla folk och avfärda dem. Nu har ju jag, iof, stämplat en fjärdedel av USA:s vuxna befolkning som WT och möjligen förståndshandikappade. Men jag har, å, andra sidan i ett inlägg beskrivit att jag, som medlem i arbetarklassen och politiskt skolad, förstår deras frustration och att jag ser en socialdemokratisk och facklig folkrörelse som en äkta lösning istället för Trump. Det är här möjligt att jag och Sanders är inne på samma spår, då han planerar att omvandla det demokratiska partiet till en genuin folkrörelse.
2016-11-12, 15:26
Medlem
Lite skrämmande är det när Trump får tillbaka twitter som han verkar ha fått under några timmar . Där han inte kan hålla sig för att gå till attack och de måste ta ifrån honom twitter lika snabbt och korrekta misstag.

Många har pratat om att Trump kommer misslyckas med sina förslag osv, jag tror att han kommer lyckas med dessa.

Men det jag torr att han kommer misslyckas totalt med är att förstå att han är president nu och inte inga konsekvenser Trump.
2016-11-12, 15:27
Medlem
zergrushs avatar
Kommer bli spännande med en amerikansk president oförmögen att säga ett enda ord som är sant.
https://twitter.com/John_Hudson/status/797212998066642944
Citat:
Bizarre. Chinese state TV reported that Xi Jinping congratulated Trump in a phone call.
http://fortune.com/2016/11/09/china-president-xi-jinping-donald-trump/

…Trump says they never spoke
http://fortune.com/2016/11/09/china-president-xi-jinping-donald-trump/
Citat:
Here's What Chinese President Xi Jinping Told Trump on His Congratulations Call
Å andra sidan så var ju den störste presidenten genom tiderna, Sankt Reagan, också dement?

Och Donald har lite krav på hur hans presidentämbete ska se ut!
http://mobile.nytimes.com/2016/11/12/us/politics/trump-president.html
Citat:
Mr. Trump, a homebody who often flew several hours late at night during the campaign so he could wake up in his own bed in Trump Tower, is talking with his advisers about how many nights a week he will spend in the White House. He has told them he would like to do what he is used to, which is spending time in New York when he can.
Citat:
Returning home to Trump Tower from the White House may not be Mr. Trump’s only embrace of the familiar. His aides say he has also expressed interest in continuing to hold the large rallies that were a staple of his candidacy. He likes the instant gratification and adulation that the cheering crowds provide, and his aides are discussing how they might accommodate his demand.
Det är väl aldrig någon som fått något gjort i vita huset? Där kan man inte sitta och rulla tummarna...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in