Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-12, 11:14
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerealtubeman
Det sägs att hälften av befolkningen inte röstade på Trump utan Clinton. Nu såg jag statistiken.

25.6% röstade på Clinton. Inte ens hälften Trump ligger på 25.5/. 46.9% valde att inte rösta. Att halva befolkningen nu är missnöjda är en myt. En liten minoritet utifrån 320 miljoner medborgare.
Sen är jag övertygad om att många Trump supportrar i de new York och Kalifornien inte röstade. Då det var helt lönlöst. Skulle vara intressant att se skillnaden mellan exempelvis Florida och Kalifornien i rostdeltagande
2016-11-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopherus
Fan vad Trump ser nedstämd ut nu! Både intervjun med Obama och allt annat som när han träffade majoritetsledaren :S

Kanske det bara var en PR grej som gick för långt haha
Man får det intrycket att Trumps kampanj var en egogrej som gick för långt. "Inte visste jag att de skulle välja mig till president på riktigt!"
2016-11-12, 11:28
Medlem
Snapcounts avatar
Trump framträder imorgon på "60 minutes".

Här är en preview : http://www.cbsnews.com/news/trump-to-keep-some-obamacare-says-clintons-gracious/
2016-11-12, 11:38
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det är så här vi får nya Hitler, detta tillhör den analys Trotski gjorde på 20-talet, se politiker som spelkort, när ett kort inte funkar så lägger man upp en joker (Trump) och när han inte funkar kommer nästa Hitler, vi är snart där.

Så, vem var jokern innan Hitler? För jag antar att du menar att Trotskijs analys prickade in skeendet fram till Hitler?
2016-11-12, 11:43
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
http://i.imgur.com/UU3mU.jpg kanske?

Själv har jag aldrig förstått vad de ska bygga ut militären för om de nu ska bli icke-interventionister. 3 hangarfartygsgrupper, några hundra flygplan i flygvapnet (marinflyg inräknat), ett par atomubåtar med ICBMkapacitet och 2-300000 soldater totalt borde vara fullt tillräckligt för det.

Det kan man gott fråga sig, men det är väl skrämseleffekten. Förhoppningsvis har inte det militärindustriella komplexet några hållhakar på honom. Jag vill fortsätta leva i tron på en oberoende Trump.
2016-11-12, 11:48
Avstängd
konstapels avatar
Det riktiga valet, det val som elektorerna gör, är inte gjort ännu. Kan man hoppas på att elektorerna för en gång skull gör det som de är avsedda för, att stoppa clowner som Trump?

Citat:
We vote for President in November, but all 538 electors meet at a designated location within their respective state in December to cast an official ballot. The candidate who receives a majority of the electoral votes (currently 270) wins the election.

//

While electors are generally extremely loyal to the party they align with, they don’t have to vote the way the people of their state instructed them to

http://www.huffingtonpost.com/tyler-lewis/why-we-should-abolish-the_1_b_8961256.html
2016-11-12, 11:50
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Sen är jag övertygad om att många Trump supportrar i de new York och Kalifornien inte röstade. Då det var helt lönlöst. Skulle vara intressant att se skillnaden mellan exempelvis Florida och Kalifornien i rostdeltagande

Verkligen. Undrar om det finns något påvisbart samband mellan hur ensidigt delstater traditionellt röstat och valdeltagande? Skulle gärna studera de siffrorna.
2016-11-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det riktiga valet, det val som elektorerna gör, är inte gjort ännu. Kan man hoppas på att elektorerna för en gång skull gör det som de är avsedda för, att stoppa clowner som Trump?

http://www.huffingtonpost.com/tyler-lewis/why-we-should-abolish-the_1_b_8961256.html
Pajas!konstigt att vi som betade på Trump som president har fått våra pengar,ska vi betala tillbaka pengarna .
Clown!
2016-11-12, 11:58
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
I told you.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23899218.ab

Kan Trump ens överväga tänka tanken att backa från att t.ex. dra tillbaka Obamacare - så räkna med att han kommer kunna ta tillbaka varenda löfte under valkampanjen. Räkna med att han tar sig friheten att öppet ifrågasätta allting han lovat eller tom vägra erkänna att han lovat något överhuvudtaget. Om du hävdar att han någonsin pratat om deporterings-styrkor, kanske han stämmer dig för förtal.

Troligtvis river han upp sjukförsäkringen för de fattiga ändå - vilket eventuellt leder till stora oroligheter om han inte har någon bra ersättning, men poängen här är att han kommer backa från det mesta, kanske 75% av allt han lovat. Utom följande, som är helt garanterat.

- Skattesänkningar för de rikaste
- Skattesänkningar för företag
- Avregleringar på bred front, allt från banker till energibolag
- Pro-globalization

Ja, där har ni väl skissartat hans politik närmaste åren, vilket är en republikansk politik på steroider, något som nu blivit möjligt.

Den största ironin i hela denna teater är att Trumps energipolitik troligtvis driver ryssland i konkurs. Det blir bittert, därför hade ryssland stannat utanför hade garanterat Clinton vunnit och då hade oljepriserna redan rusat av flera olika skäl.

Muren mot mexiko. Tja, detta var något Clinton kämpade för redan 2006 (ett dubbelt taggtrådsstängsel), detta är inget kontroversiellt. Inget nytt. Ingen ide som Trump kommit på och inget som någon egentligen bråkar om. En helt ointressant fråga, en spik som det kokats soppa på.

Kontentan är att jag tror det blir ganska bra 4 år. Det blir nog rätt mycket underhållning. Ser fram emot att långa och stora Trump med sin fåniga frisyr ställs brevid lilla Putin, som står på en pall. Räkna med att det kommer skämtas om detta.
Senast redigerad av Hartarbete 2016-11-12 kl. 12:09.
2016-11-12, 12:03
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Man får det intrycket att Trumps kampanj var en egogrej som gick för långt. "Inte visste jag att de skulle välja mig till president på riktigt!"

Hur får du det intrycket? Visst, han såg lite trött ut den dagen, eller möjligen lite tagen av stundens allvar. Men jag är rätt övertygad om att Trump varit mycket seriös med att nå hit och börja arbetet att förändra landet. Han fick nyligen frågan om han ångrade den hårda retoriken i kampanjen, men svarade bara "Jag vann". Han har i grunden varit säker på sin sak hela vägen. Kampanjen var bara ett medel, han har redan lämnat den bakom sig. Däremot verkar han vara rätt medveten om sin obefintliga politiska erfarenhet och är villig att be andra om hjälp. Det har också sina nackdelar, kan till exempel framstå som svagt, men alternativet vore värre.
2016-11-12, 12:12
Medlem
Ganska intressant va d som händer just nu.

Betalda protester för att få EV rösterna att ändra på sig och välja Clinton.

Har sagt det hela tiden gör inte Trump samma sak som Putin när han klev in första dagen som president så överlever inte Trump 5 månader.

Alla stora ledera runt om i världen har gjort det men ingen republikan i USA har någonsin vågat.
2016-11-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Skräll att det HuffPost som skriver det. Jävla hycklare är vad de är, klagar nu i efterhand på elector collage. Hade det varit tvärtom att Trump vann popular vote men Clinton vann valet då hade alla vi som klagat stämplats som dåliga förlorare. Riktigt vidrig tidning.

Givetvis kommer inte elektorerna att stoppa Trump.

Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
I told you.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23899218.ab

Kan Trump ens överväga tänka tanken att backa från att t.ex. dra tillbaka Obamacare - så räkna med att han kommer kunna ta tillbaka varenda löfte under valkampanjen. Räkna med att han tar sig friheten att öppet ifrågasätta allting han lovat eller tom vägra erkänna att han lovat något överhuvudtaget. Om du hävdar att han någonsin pratat om deporterings-styrkor, kanske han stämmer dig för förtal.

Troligtvis river han upp sjukförsäkringen för de fattiga ändå - vilket eventuellt leder till stora oroligheter om han inte har någon bra ersättning, men poängen här är att han kommer backa från det mesta, kanske 75% av allt han lovat. Utom följande, som är helt garanterat.

- Skattesänkningar för de rikaste
- Skattesänkningar för företag
- Avregleringar på bred front, allt från banker till energibolag
- Pro-globalization

Ja, där har ni väl skissartat hans politik närmaste åren, vilket är en republikansk politik på steroider, något som nu blivit möjligt.

Den största ironin i hela denna teater är att Trumps energipolitik troligtvis driver ryssland i konkurs. Det blir bittert, därför hade ryssland stannat utanför hade garanterat Clinton vunnit och då hade oljepriserna redan rusat av flera olika skäl.

Muren mot mexiko. Tja, detta var något Clinton kämpade för redan 2006 (ett dubbelt taggtrådsstängsel), detta är inget kontroversiellt. Inget nytt. Ingen ide som Trump kommit på och inget som någon egentligen bråkar om. En helt ointressant fråga, en spik som det kokats soppa på.

Kontentan är att jag tror det blir ganska bra 4 år. Det blir nog rätt mycket underhållning. Ser fram emot att långa och stora Trump med sin fåniga frisyr ställs brevid lilla Putin, som står på en pall. Räkna med att det kommer skämtas om detta.

Nu är det ju bara vissa delar han har sagt att han kan tänka sig behålla, inte ObamaCare som helhet. Du får nog vänta med dina fantasier tills det faktiskt kommer något som tyder på att han inte kommer genomföra sina löften.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in