2012-12-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Hej! Har precis avslutat min GMU på LG så om ngn undrar över GMU, framförallt GMU på LG, så fråga på.
Stort Grattis!
Jag undrar om man kan ta med sin telefon av typen "smartphone" utan att riskera att den kommer gå sönder? Eller får telefonerna inte bäras med under dagen och måste vara inlåsta i skåpen?
2012-12-19, 16:26
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Hej! Har precis avslutat min GMU på LG så om ngn undrar över GMU, framförallt GMU på LG, så fråga på.

Är det något speciellt inför första dagen, som kan vara bra att veta som man kanske inte får information om? Hur är Livgardet? (Antal personer, hur ser rummen ut, käk, affär? , etc) Helt enkelt en lite sammanfattning om GMU livet på LG om du har lust

Och sen en sista fråga, är hästallargiker, och sa det på antagningsprövningen till min YV. Hur är det med "hästar" på LG, är det en bit ifrån så man kan undvika dem lätt eller kommer jag få problem? :P
2012-12-19, 16:55
Medlem
Badassoverheres avatar
Snackade med rekryteringsmyndigheten idag.
Slutantalet sökande till F17 Jägare och I19 Jägare (soldat, inte befäl) till GMU 2 2013 blev:

F17: 20 preliminärt antagna på 18 beställda.
I19: 22 preliminärt antagna på 92 beställda.

Ser lovande ut inför F17 för min del, tyckte mina resultat kändes konkurrenskraftiga. Om inte så syns vi i Arvidsjaur!

Någon mer här som sökte F17 eller I19 som soldat?

/Badass
2012-12-19, 18:03
Medlem
RomeoFoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Slutantalet sökande till F17 Jägare och I19 Jägare (soldat, inte befäl) till GMU 2 2013 blev:

Ser lovande ut inför F17 för min del, tyckte mina resultat kändes konkurrenskraftiga. Om inte så syns vi i Arvidsjaur!

/Badass

Tja,
jag mailade AJB igår och fick svar att.... "Vi sökte 100 st soldater till denna omgång. Vi hade 391 aktivt sökande till oss och det var endast 46 st som klarade jägarkraven."

Jag antar att det iof både inkluderar "Jägare FC801 AJB" och "Jägare FC911 AJB". För att få söka "Jägare FC801 AJB" så krävdes en 7a minst i Befälslämplighet. Men jag antar att båda räknas under samma för det är ingen skillnad på vad man gör under GMU.

Jag har iaf sökt till I19! Lycka till med F17 annars ses vi uppe i Arvidsjaur!
2012-12-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere

/Badass
Sökte ajb ! ses kanske där uppe då ;-) måste vara surt med 100 sökta och knappt få hälften!
2012-12-19, 19:51
Medlem
Azzo14s avatar
Är det någon här som helt vet hur de olika delarna prioriteras jämfört varandra när man mönstrar.
Jag fick 4 på inskrivningsprovet men 9 på styrka så då undrar jag hur alla resultat står sig i förhållande till varandra eller om du får fram något medel värde?
2012-12-19, 19:57
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levels
Är det något speciellt inför första dagen, som kan vara bra att veta som man kanske inte får information om? Hur är Livgardet? (Antal personer, hur ser rummen ut, käk, affär? , etc) Helt enkelt en lite sammanfattning om GMU livet på LG om du har lust

Och sen en sista fråga, är hästallargiker, och sa det på antagningsprövningen till min YV. Hur är det med "hästar" på LG, är det en bit ifrån så man kan undvika dem lätt eller kommer jag få problem? :P
Jag har inte varit på LG* sedan 2010, då var käket ok, inte mer. Ganska slitna, men charmiga, kaserner. Affär ligger in mot Kungsängen, tar ca: 30 min. om jag minns rätt.

Rent generellt är LG kanske det tråkigaste regementet jag varit på, det är grått, grått, och grått, ganska mycket retro-öststatskänsla.
Men sannolikt kommer du inte att ha så mycket tid till att studera arkitekturen, bra hinderbana, bra, men trångt gym.

Jag har tillbringat ca: 8-9 månader på LG och jag tror aldrig jag har sett en enda häst?

Detaljerna kan ju ha ändrats, men förhoppningsvis gav det något.

*Utb. US, ej GMU.
2012-12-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azzo14
Är det någon här som helt vet hur de olika delarna prioriteras jämfört varandra när man mönstrar.
Jag fick 4 på inskrivningsprovet men 9 på styrka så då undrar jag hur alla resultat står sig i förhållande till varandra eller om du får fram något medel värde?
Det ena väger inte mer än det andra. När du klarat grundkraven på det du sökt så läggs ditt resultat ihop till poäng som du sedan konkurrerar med. Varje siffra över grundkraven är värd 50 poäng. Så är grundkraven på styrka 4, så får du då 250 poäng för din 9a.
Alla poäng läggs ihop och den med flest poäng hamnar högst upp på listan med sökande, den med lägst poäng hamnar längst ner.
2012-12-19, 20:13
Medlem
Azzo14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Det ena väger inte mer än det andra. När du klarat grundkraven på det du sökt så läggs ditt resultat ihop till poäng som du sedan konkurrerar med. Varje siffra över grundkraven är värd 50 poäng. Så är grundkraven på styrka 4, så får du då 250 poäng för din 9a.
Alla poäng läggs ihop och den med flest poäng hamnar högst upp på listan med sökande, den med lägst poäng hamnar längst ner.

Tack för ett bra svar!
Då har jag 450 poäng utöver Godkänd kravet jag hoppas det räcker :/
Senast redigerad av Azzo14 2012-12-19 kl. 20:21.
2012-12-19, 23:26
Medlem
Hej hej .

Ångest blev 1:a reserv på P4 ledning soldat/armen hoppas jag verkligen kmr in.
Vad jag förstått så ser de ut så att alla gör samma sak i 90 dagar GMU där efter ser de olika ut, för har ångrat mig lite vill ist till mitt andra handsval SOU ing 2, marktekniker men hoppas jag kan söka dit efter jag klarat GMU om jag kmr in.

Någon mer som kommit in på P4 Ledning eller är Reserv?.
2012-12-19, 23:34
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigeeerjr
Hej hej .

Vad jag förstått så ser de ut så att alla gör samma sak i 90 dagar GMU där efter ser de olika ut, för har ångrat mig lite vill ist till mitt andra handsval SOU ing 2, marktekniker men hoppas jag kan söka dit efter jag klarat GMU om jag kmr in.

Rent statistiskt kommer nog någon där hoppa av, så du har god chans att komma in ändå. Vad menar du med att GMU inte är samma för alla? Det är det näst intill. Alla lär sig samma sak men klart man gör det på olika sätt beroende på var man är.
2012-12-19, 23:49
Medlem
Oxzspartans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigeeerjr
Hej hej .

Ledning TrängR Skövde, så vi kommer att vara nära varann iaf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in