2011-05-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
En fråga till er som varit på antagninsprövningen. Är det många av dom kallade som inte dyker upp? Blev en till, hur funkar det med sökningar nu när det inte är bestämt helt vilka regementen som ska ha utbildning? Kan man rangordna vart man vill lr är man rökt om man sökt till ett regemente som är osäkert o det visar sig att det inte blir någon utbildning där?

Man fick ett förstahandsval och ett andrahansval, jag tog förstahandsval som logistiksoldat i P4 Skövde och andra som logistiksoldat på ledningsregementet i Enköping.
2011-05-18, 20:43
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
Bra, bra
Vad snackade man med psykologen om då? Det var väl inget "Vad gör dig till en bra soldat?" och sån skit?

Är det någon här som redan när antagningsprövningen är slut fått beskedet att man inte blivit/kommer bli antagen eller får man det i ett brev hemskickat så de slipper diskussioner?
När jag mönstrade så snackade psykologen om allt möjligt, om hur det gick i skolan , hur det var hemma, alkoholvanor, vad man gör på fritiden, och om en massa sport. Jag tror jag satt och snackade med honom i 40 minuter.
2011-05-18, 21:04
Medlem
Fjortisgamings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
Bra, bra
Vad snackade man med psykologen om då? Det var väl inget "Vad gör dig till en bra soldat?" och sån skit?

Är det någon här som redan när antagningsprövningen är slut fått beskedet att man inte blivit/kommer bli antagen eller får man det i ett brev hemskickat så de slipper diskussioner?

Psykologen va väldigt intressant då det va första gången som jag snackade med en sådan.

Nja, det var väl både och men man får många intressanta frågor så som:

*Har du varit i kontakt med någon form av yttre underrättelsetjänst?.
*Har du använt droger eller känner någon som gör det?.
*Har du fått frågan någon gång att va med i ett MC-gäng?.
osv osv...

Som jag skrev så OM man klarar deras tester och inte har några direkta allvarliga problem med hjärta eller dylikt så blir man preliminärt antagen direkt efter men om man får sitta första eller andra val får man först veta en månad efter ca.
2011-05-18, 22:11
Medlem
Börjar faktiskt bli mer och mer intresserad för GMU då det inte verkar bli lättare att komma in på PHS! :P
2011-05-19, 08:40
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntlord
Börjar faktiskt bli mer och mer intresserad för GMU då det inte verkar bli lättare att komma in på PHS! :P

Det ena utesluter inte det andra (: Sök till PHS efter. Känns dock som att det bara förr i tiden som det var en stjärna i boken att ha gjort militärtjänst innan man söker dit. Idag skulle det inte förvåna mig om det skulle underlätta att man sminkar sig och gå dit i högklackat eller/och drar på sig en turban.

Citat:
Ursprungligen postat av Fjortisgaming
Psykologen va väldigt intressant då det va första gången som jag snackade med en sådan.

Nja, det var väl både och men man får många intressanta frågor så som:

*Har du varit i kontakt med någon form av yttre underrättelsetjänst?.
*Har du använt droger eller känner någon som gör det?.
*Har du fått frågan någon gång att va med i ett MC-gäng?.
osv osv...

Som jag skrev så OM man klarar deras tester och inte har några direkta allvarliga problem med hjärta eller dylikt så blir man preliminärt antagen direkt efter men om man får sitta första eller andra val får man först veta en månad efter ca.
Ja jusste det var så det var.

hahaha vafan, jävligt konstiga frågor men psykologer är ju lite speciella av sig. Mer en sekt än ett jobb.
Tack ska du ha för dina svar ialf!
Senast redigerad av JonathanFreeloader 2011-05-19 kl. 08:46.
2011-05-19, 18:30
Medlem
Jag kan säga att psykologen kommer vara extra intresserad av din ekonomiska situation, tillgångar, skulder m.m.

Har du skulder så kommer det ligga som en stor belastning då du då kommer räknas som mindre pålitlig.

Det är bra att själv ha koll på din ekonomi då dom kommer att fråga om den.

Ett tips bara, har ni några räkningar som ligger och slänger försök få undan dom så snabbt som möjligt.

PS! Glöm ej att läsa instruktionerna för alla tester så du får rätt teknik och sådant, är många som skiter i det och får dåliga resultat, speciellt lyftstången är ett tips att lyssna/läsa instruktionerna.
2011-05-19, 18:49
Medlem
1Sics avatar
Jag har redan mönstrat en gång förra året. Kommer jag att behöva skriva i-prov och ha psykologsnack ändå? Känns som ett oerhört slöseri med tid och resurser i så fall, men man kan ju alltid räkna med det svarta hålet...

Jag upprepar även min tidigare fråga, av de tjänster som går att söka - är det någon av dem som är något att ha?
2011-05-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Jag kan säga att psykologen kommer vara extra intresserad av din ekonomiska situation, tillgångar, skulder m.m.

Har du skulder så kommer det ligga som en stor belastning då du då kommer räknas som mindre pålitlig.

Ett tips bara, har ni några räkningar som ligger och slänger försök få undan dom så snabbt som möjligt.

PS! Glöm ej att läsa instruktionerna för alla tester så du får rätt teknik och sådant, är många som skiter i det och får dåliga resultat, speciellt lyftstången är ett tips att lyssna/läsa instruktionerna.

Hur kollar dom upp det? Kikar om man har betalningsanmärkningar osv? Detta var något nytt för mig..
2011-05-19, 19:51
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula

.

precisera gärna, så du menar att jag som har lån på min lägenhet inte är pålitlig?

Eller menar du skulder hos kronolle m.m.
2011-05-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
Jag har redan mönstrat en gång förra året. Kommer jag att behöva skriva i-prov och ha psykologsnack ändå? Känns som ett oerhört slöseri med tid och resurser i så fall, men man kan ju alltid räkna med det svarta hålet...

Jag upprepar även min tidigare fråga, av de tjänster som går att söka - är det någon av dem som är något att ha?

I-prov och psykologbetyg gör man endast om en gång om året. Annars gör man om alla andra tester för varje mönstring. Så sa min yrkesvägledare i alla fall.
2011-05-19, 20:32
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradschlagzeug
I-prov och psykologbetyg gör man endast om en gång om året. Annars gör man om alla andra tester för varje mönstring. Så sa min yrkesvägledare i alla fall.

Hoppas det stämmer... Riktigt segt att mönstra är det, speciellt då det är på 2 dagar när man lika gärna kunde fått allt gjort på en halv om man var lite snabb. Och speciellt när man redan gjort det en gång förut. Suck.
2011-05-19, 20:50
Medlem
Kolagubbens avatar
Undrar varför vissa får 2 dagar, jag ska bara va där 1 dag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in