2012-10-18, 12:35
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arden
Skickade in ansökan till GMU i förrgår, på frågorna fyllde jag i att jag kunde tänka mig att tjänstgöra 1-2 år efter avslutad GMU (alternativen var typ 1-2 år, 3-5 år, 5-10 år och mer än 10 år). Kom på nu att det kanske inte var så smart, har bara så svårt att ljuga när jag söker jobb och sånt

Någon som har koll på det här? Borde jag ringa in och ändra mitt svar?

Tog även jag 1-2 år, ska åka till Göteborg för antagningsprövning idag så tror du kan vara lugn. När du väl är där kan du säga att du tänkt om och nu ser en lite längre framtid inom FM.
2012-10-18, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Aha ja, då har du bara alla "utslagstest" dvs militära högskoleprovet, simultansförmåga och massa mer.

Jag åkte själv ut på militära "högskoleprovet" som är sjukt mycket logiskt tänkande, kravet är att man får en 5a på varje delprov i detta (består av 8 delar). Själv fick jag en 9a på ena, 7a på andra 3a på en och 4a på en, vilket gjorde att jag åkte ut. Fick dock en 5a totalt när man la ihop alla så lite stolt är jag

Lycka till

Jo de där testerna har jag klarat. Nu är det den tuffa biten med psykolog, klarar jag den blir de ju läkarundersökning, det är den jag är orolig för!
2012-10-18, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buttbuster
Jo de där testerna har jag klarat. Nu är det den tuffa biten med psykolog, klarar jag den blir de ju läkarundersökning, det är den jag är orolig för!
Jahaa då är jag med i matchen, ja det är ju ÄNNU hårdare psykologtester nu än det var "första" dagen. Läkarundersökningen kan du inte påverka utan slappna bara av
2012-10-18, 18:15
Medlem
Hur ser det ut, söker majoriteten av denna "kull" till pilotutbildningen? Kommer det bli någon konkurrens tror ni till markstridsutbildningen? Skulle offra min högra pung för att komma in i markstridsutbildningen (nåväl helst jägarutbildningen men har inte kraven för det! )
2012-10-18, 19:44
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
Hur ser det ut, söker majoriteten av denna "kull" till pilotutbildningen? Kommer det bli någon konkurrens tror ni till markstridsutbildningen? Skulle offra min högra pung för att komma in i markstridsutbildningen (nåväl helst jägarutbildningen men har inte kraven för det! )

Vad fick du för resultat på mönstringen. Att tillägga är att pilotutbildningen är väldigt svårt att komma in på och många misslyckas. De som misslyckas söker andra tjänster så som markstrid.
Vad fick du för mönstringsresultat?
2012-10-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mpms00
Vad fick du för resultat på mönstringen. Att tillägga är att pilotutbildningen är väldigt svårt att komma in på och många misslyckas. De som misslyckas söker andra tjänster så som markstrid.

Men om man söker en annan tjänst om man misslyckas kommer man i urvalsgrupp 2 eftersom det blir ditt andrahandsval. Så om man nu skulle välja markstrid som förstahandsval går man före dem oberoende resultat förutsett att man uppfyller kraven så klart.
Det sa yrkesvägledaren till mig iaf när jag gjorde mönstringen.
2012-10-18, 22:32
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johjoh24
Men om man söker en annan tjänst om man misslyckas kommer man i urvalsgrupp 2 eftersom det blir ditt andrahandsval. Så om man nu skulle välja markstrid som förstahandsval går man före dem oberoende resultat förutsett att man uppfyller kraven så klart.
Det sa yrkesvägledaren till mig iaf när jag gjorde mönstringen.

Det tror jag inte stämmer...

Någon annan får gärna bekräfta dementera...
2012-10-18, 22:40
Medlem
Blev hemskickad från antagningsprövningen idag pga av nedsatt hörsel på höger öra. Kom som en blixt från klar himmel då min hörsel var perfekt senast jag mönstrade för 7 år sedan.

Styrketestet var i alla fall oväntat enkelt med en sexa för en klenis som mig. Inskrivningsprovet var också lätt men han inte få reda på resultatet där. Ett tips kan ju vara att kolla vattnets egenskaper samt gravitition, dvs hur olika saker faller. Samt om möjligt träna på hur tärningar ser ut om man vänder och vrider på de (fast inte siffertärningar direkt). Tycker det var rätt så enkla ord på ordförståelsen...

Sedan kan väll revaxör vara att rekommendera om du är minsta osäker på hörseln...
2012-10-19, 09:10
Medlem
Citat:
arbetsförmåga 9, fysisk styrka 8, psykolog 6/5, begåvningstest 6. Det jag fick höra av YV var att tjänsten man sökte i andrahandsval var de som förstahandsval prioriterade till.
Senast redigerad av Impox 2012-10-19 kl. 09:12.
2012-10-19, 09:49
Medlem
Little.Geezers avatar
Citat:
Även jag sökte och struntade i att komma. Blev kallad igen så fort jag sökte på nytt.

Efter avslut GMU på t.ex regemente A går det att söka vidare till andra utbildningar/platser. Har kompisar som gjort GMU:n i flygvapnet men sedan gjort KMU i flottan osv. Det vill säga om några vakanser dyker upp på utbildningen du är intresserad av vilket det nästan alltid görs. Kan dock bli svårt och tror att folk på samma regemente har förtur till utbildningen.

Edit: Skulle dock rekommendera att försöka få göra GMU:n i det område som du är intresserad av. Vad är anledningen? För dåliga mönstringsbetyg? Ingen GMU?

Jag anade nästan också att det skulle vara svårt.

Anledningen är att jag missade GMU1 och tänkte eventuellt söka GMU2. Problemet är att GMU2 bara har 8 utbildningsplatser varpå alla möjligheter inte finns. Jag blev rätt intresserad att göra GMU2 med inriktning hemvärnet för att utbildningsplatsen ligger nära mig men jag vill inte ta anställning i hemvärnet. I sådana fall som soldat på heltid och då gissar jag på att jag måste söka anställning på ett annat regemente.
2012-10-19, 13:15
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little.Geezer
Jag anade nästan också att det skulle vara svårt.

Anledningen är att jag missade GMU1 och tänkte eventuellt söka GMU2. Problemet är att GMU2 bara har 8 utbildningsplatser varpå alla möjligheter inte finns. Jag blev rätt intresserad att göra GMU2 med inriktning hemvärnet för att utbildningsplatsen ligger nära mig men jag vill inte ta anställning i hemvärnet. I sådana fall som soldat på heltid och då gissar jag på att jag måste söka anställning på ett annat regemente.

Sök GMU 2 och prata med YV. Du kan ju alltid söka och göra GMU på hemvärnet och hoppas att du får byta efteråt. Inte helt omöjligt. Om du tex vill byta till flygvapnet efteråt skulle jag göra GMUn på en flygflottilj osv.
2012-10-19, 15:12
Medlem
Kastanjeros avatar
Blev nyss nekad GMU för att jag inte klarat av nåt test vid en dator. Massa jävla konstiga kuber, trianglar, ord ingen använt sen 1500-talet och all annan bögig skit man absolut inte behöver kunna för att använda ett skjutvapen (vilket jag redan lärt mig utan hjälp av rubixkuber)!

Min lojalitet till Sverige är nu lika med noll. Frivilligt och gratis skulle jag försvara nationen men avvisas så jävla omotiverat. 6 månaders gymmande åt helvete Jag tänker skattefuska och aldrig någonsin betala TV-licens igen. Staten ska inte tjäna en krona på mig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in