2012-06-29, 15:02
Medlem
Bubbaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Vilken ringer du till för att få reda på placering? Jag pratade med någon precis och han sa att han INTE kunde se placering.....
Måste veta hur jag ligger till då jag i princip klättrar på väggarna av nervositet, hehe!

Vissa handläggare vill inte kolla upp det, verkar vara väldigt individuellt... Han jag har ringt heter iaf christer..
2012-06-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Samma innehåll i utbildningarna, skillnaden är vars man har tänkt ta vägen efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
GMU är alltid likadant, oberoende var du gör det. Däremot efterföljs ju GMU av en anställning - det är ju därför de söker personer, och anställningarna varierar ju så klart. Är väldigt nöjd med markstrid. Betydligt roligare än logistik/ledning som annars fanns att tillgå.

okejokej, låt oss säga att ja inte alls vill ha köra ledning, kan man då välja om?
2012-06-30, 16:33
Medlem
Hejsan

Kommer börja plugga på högskola till hösten. Nån som vet om det kommer vara en GMU nästa sommar som man kan gå utan att behöva göra ett uppehåll i studierna? Dvs. en GMU på sommarlovet.
2012-06-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updog
Hejsan

Kommer börja plugga på högskola till hösten. Nån som vet om det kommer vara en GMU nästa sommar som man kan gå utan att behöva göra ett uppehåll i studierna? Dvs. en GMU på sommarlovet.
Alltså GMU är en början till anställning inom försvarsmakten. GMU är inget man gör bara för att, utan den gör du om du har planer på att jobba i militären Eller hur tänkte du?
2012-06-30, 18:01
Medlem
Citat:
Alltså GMU är en början till anställning inom försvarsmakten. GMU är inget man gör bara för att, utan den gör du om du har planer på att jobba i militären Eller hur tänkte du?
ja du kan ju också, göra den för att "pröva på", där efter får man en förfrågan om man vill vidarutbilda sig i ytterligare 6 månader. Efter det är man anställd på riktigt. Så efter du gjort din grundutbildning så kan du säga upp dig, om ja fattat rätt? Ev så väljer du Gmu för att sedan köra hemvärnet, då ses några dagar varje år och övar skjutning i skogen typ.
2012-06-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
ja du kan ju också, göra den för att "pröva på", där efter får man en förfrågan om man vill vidarutbilda sig i ytterligare 6 månader. Efter det är man anställd på riktigt. Så efter du gjort din grundutbildning så kan du säga upp dig, om ja fattat rätt? Ev så väljer du Gmu för att sedan köra hemvärnet, då ses några dagar varje år och övar skjutning i skogen typ.
Jo visst kan man "pröva på" men då tycker jag personligen att man ska pröva på för att man kan tänka sig gå vidare inom försvaret. Jag vet naturligtvis inte vilka ambitioner Updog har, men om han nu ska in på högskola så verkar inte försvaret vara hans fokus.
Det är synd att ta en GMU-plats för någon annan som verkligen vill in i militären.
Men absolut, hemvärnet är ju ett väldigt bra alternativ ifall man inte vill jobba på heltid inom försvarsmakten och då tror jag GMU kan vara en bra livserfarenhet
2012-06-30, 21:12
Medlem
Citat:
Jo visst kan man "pröva på" men då tycker jag personligen att man ska pröva på för att man kan tänka sig gå vidare inom försvaret. Jag vet naturligtvis inte vilka ambitioner Updog har, men om han nu ska in på högskola så verkar inte försvaret vara hans fokus.
Det är synd att ta en GMU-plats för någon annan som verkligen vill in i militären.
Men absolut, hemvärnet är ju ett väldigt bra alternativ ifall man inte vill jobba på heltid inom försvarsmakten och då tror jag GMU kan vara en bra livserfarenhet

ja, där håller jag med dig också. Att man tar annans plats kanske. Samtidigt så vill dom ha bästa ju!
2012-06-30, 21:32
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
ja, där håller jag med dig också. Att man tar annans plats kanske. Samtidigt så vill dom ha bästa ju!

Dom vill ha dom bästa, men om du inte har några planer på att arbeta vidare inom FM så kommer dom ju inte få dig.

Vill du göra GMU men inte börja jobba inom FM så sök Hemvärn! Det är exakt samma utbildning med om du söker tex markstrid så kommer du ta platsen från någon annan som faktiskt vill fortsätta jobba som soldat.

Markstrid, Logistiksoldat, Ledningsoldat, Hemvärnssoldat spelar ingen roll när det kommer till GMU, dom gör alla nästan samma utbildning, det som utbildningsnamnet avgör är vad man kan bli EFTER GMU.
2012-07-01, 23:51
Medlem
Hej, mönstrade tidigare i år och skulle gärna vilja begära ut min psykologiska utvärdering. Om någon kan peka mig i rätt riktning snabbt uppskattas det. Tack.
2012-07-01, 23:56
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Hej, mönstrade tidigare i år och skulle gärna vilja begära ut min psykologiska utvärdering. Om någon kan peka mig i rätt riktning snabbt uppskattas det. Tack.

Sifferbetyget eller "sammanfattande textstycket om dig efter intervjun som makuleras efteråt"?
2012-07-02, 00:56
Medlem
va gör man på fritiden under gmu? Går man ut något, finns det sällskapsrum där man kan hänga med sina kamrater, internet?
2012-07-02, 01:35
Medlem
Citat:
va gör man på fritiden under gmu? Går man ut något, finns det sällskapsrum där man kan hänga med sina kamrater, internet?

Man får ju oftast göra vad man vill på sin lediga tid, så under min gmu när man inte hade kvällstjänst så kunde det hända att det blev en runda på stan för att käka och ta ett par öl, se på bio, åka o bada etc. Annars satt man mest på logementet/dagrummet och snackade skit med kamraterna eller tränade på gymmet, vissa hade med sig sina laptops och såg på film, spelade spel osv. Materielvård som att exempelvis putsa kängor och diska matkärl, och även fältlasta innan man gick ut i fält var ju dock också något som skulle göras efter tjänstens slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in