2012-08-27, 19:09
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
För det första: vi är ett par killar som delar på det här kontot, så alla idiottrådar och -inlägg det här kontot har skapat/skrivit är ej skapade/skrivna av mig.

De två frågar du nämner är dock det. Slappheten och drogerna.

1: Gällande slapphet så menar jag "minst konditionsträning". Jag har en hel del muskelstyrka (inte som en kroppsbyggare, utan mer som styrke- eller tyngdlyftare), och den försvinner när man springer runt i skogen dygnet runt. Jag vet att man gör detta i GMU och antagligen/eventuellt i KMU, men det är i tre eller sex månader, så det får jag ta. Däremot tänker jag inte springa runt i skogen konstant, som arbetsuppgift, eftersom jag vill behålla min muskelstyrka.

Jag skrev 7 på intelligenstestet, vilket åtminstone klassar mig som "icke-dum", och jag är inte slapp mentalt. Därför vill jag gärna arbeta mer "mentalt" inom militären, och inte genom att springa runt i skogen (förutom under de 3-6 första månaderna).

2: Gällande drogerna så är jag deprimerad och lider av ångestproblematik, och på grund av detta använder jag exempelvis narkotikaklassade Xanor och Concerta (helt lagligt). Jag vet att om de (FM) får veta detta så har jag 0 % chans att komma in i militären, så därför vill jag såklart inte att de ska veta det.

Det är inte så att jag blir "hög" eller "flummig" av mina tabletter, utan jag blir skärpt, kreativ och dessutom smartare än de flesta.

Om jag mot förmodan skulle ta mig in i militären, så kommer jag att vara en stor tillgång; inte tvärtom. Jag är ingen tjackpundare som varken kan stava, räkna, tänka eller organisera.

Det största problemet är mina muskler och därmed med sämre kondition.
Nej, det största problemet är att du inte inser att du inte platsar i Försvarsmakten. Du har inte vad som krävs.
Eftersom du inte vet vad som krävs kan du inte heller avgöra om du kommer att vara en tillgång eller en belastning.

Du har säkert många goda egenskaper som kan göra dig till en fena på en annan arbetsplats, men inte inom FM.
2012-08-27, 19:24
Medlem
Citat:

Ja, jag har förstått att SOU är mycket mer "i fält" än OP, så därför överväger jag OP.

Under OP-utbildningen får man ju å andra sidan ett ganska saftigt bidrag som inte drar CSN-poäng?

Jag är värdelös på teknik, tyvärr. Jag får helt enkelt prata med yrkesvägledaren (som var ganska tjock? Tror knappast han pallar springa 10 km med GMU-rekryterna?)när det är dags, om vad/var han tror jag passar.

Alla har väl något slags problem med att åka till kriget i Afghanistan?

För mig vore de:

1) de moraliska, då jag anser att Västvärlden inte har någon rätt att annektera ett land och sätta in det styre vi tycker passar (vilket jag självklart inte kommer nämna för någon psykolog eller militär).

2) värmen: uniform i 30-graders värme är inte trevligt.

Angående ångest/depression som tros kan vara problem för utlandstjänstgöring:

Min ångest- och depressionsproblematik är inte den ADHD-liknande typen som får panik och inte vet vad denne ska ta sig till när det händer något, utan tvärtom: jag får brutala ångest- och depressionssvårigheter när jag känner att mitt liv inte går framåt, när jag gör ingenting, när jag inte vet vad jag ska göra i framtiden o s v.

Jag är mycket skärpt vid paniksituationer.

OP är dubbelt så lång tid som SOU, så nog kan du ge dig fan på att det är minst lika mycket, om inte mer fälttid än SOU.

Jag håller med 1911, du verkar inte platsa inom FM med de petiga krav du har. Att en soldat har krav på en tjänst med så lite konditionskrävande uppgifter som möjligt finns inte i denna värld. I grunden ska du kunna sköta stridande uppgifter precis lika bra som vem som helst, och det kan du inte om du inte vill springa.

Sen att en av anledningarna till att utlandstjänstgöring är ett problem är värmen ser jag som skrattretande. Förlåt, men så är det. Det är inte så jävla mycket skönare i 20-25 graders värme här i Sverige med den luftfuktigheten vi har, att marschera flera mil med ca 20-30 kg packning på ryggen.

Hur skulle du klara av aldrig ge upp-veckan? Nu vet jag inte hela omfattningen av ditt problem men min grupp hade i uppgift att spana mot en bro och rapportera till kompaniledningen ifall vi såg något. I 4 h låg vi bland stenar, blöt mossa och våra regnställ som inte släppte ut ett uns fukt från kroppen.

Ingenting hände, vi kollade mot bron i 4h och inte ett piss hände på bron, dock fick resten av kompaniet kriga i 1,5h och det kändes lagom kul för oss. Hur hade du reagerat i en sådan situation? Där du inte har något att säga till om, utan du MÅSTE ligga kvar och absolut inte göra någonting.

Jag är ledsen att säga det, och det kan vara jobbigt att höra, men du verkar inte passa in i FM alls. När du är kvitt de psykiska problemen och de har gjort dig starkare, och är villig att utföra uppgifter oavsett vad det innebär så kanske det passar bättre, men inte nu och inte i de tankebanorna du går i.
2012-08-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Nej, det största problemet är att du inte inser att du inte platsar i Försvarsmakten. Du har inte vad som krävs.
Eftersom du inte vet vad som krävs kan du inte heller avgöra om du kommer att vara en tillgång eller en belastning.

Du har säkert många goda egenskaper som kan göra dig till en fena på en annan arbetsplats, men inte inom FM.

Citat:
Jag håller med 1911, du verkar inte platsa inom FM med de petiga krav du har. Att en soldat har krav på en tjänst med så lite konditionskrävande uppgifter som möjligt finns inte i denna värld. I grunden ska du kunna sköta stridande uppgifter precis lika bra som vem som helst, och det kan du inte om du inte vill springa.

Jag är ledsen att säga det, och det kan vara jobbigt att höra, men du verkar inte passa in i FM alls. När du är kvitt de psykiska problemen och de har gjort dig starkare, och är villig att utföra uppgifter oavsett vad det innebär så kanske det passar bättre, men inte nu och inte i de tankebanorna du går i.

Jag förstår att ni tror det, med tanke på mina inlägg här, och tar heller inte särskilt illa upp eftersom ni inte verkar vilja trakassera mig utan bara vara ärliga. Jag tror dock att ni skulle tycka annorlunda efter att ha träffat mig IRL.

Utöver kondition (som jag tänker träna upp) så vet jag att jag har vad som krävs.

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Sen att en av anledningarna till att utlandstjänstgöring är ett problem är värmen ser jag som skrattretande. Förlåt, men så är det. Det är inte så jävla mycket skönare i 20-25 graders värme här i Sverige med den luftfuktigheten vi har, att marschera flera mil med ca 20-30 kg packning på ryggen.
Haha, lite OT, men jag kan inte röra mig utanför dörren under svensk sommarvärme, utan att det nästan bokstavligen rinner svett ur mig.

Citat:
Hur skulle du klara av aldrig ge upp-veckan? Nu vet jag inte hela omfattningen av ditt problem men min grupp hade i uppgift att spana mot en bro och rapportera till kompaniledningen ifall vi såg något. I 4 h låg vi bland stenar, blöt mossa och våra regnställ som inte släppte ut ett uns fukt från kroppen. Ingenting hände, vi kollade mot bron i 4h och inte ett piss hände på bron, dock fick resten av kompaniet kriga i 1,5h och det kändes lagom kul för oss. Hur hade du reagerat i en sådan situation? Där du inte har något att säga till om, utan du MÅSTE ligga kvar och absolut inte göra någonting.
Jag hade klarat det, och om jag bara lyckas gå ner i vikt och träna upp konditionen lite så klarar jag det.

Nu har jag inte gjort något liknande (de har ingen som inte gjort lumpen eller liknande), men jag har t ex gått 6 mil på ca 10-11 h, och då stannade jag några gånger för att dricka och ta en kort paus. Det var förvisso inte alls med 70 kg packning eller så, men jag gick i gympaskor under en svensk högsommardag, och jag klarade det utan att bryta ihop eller att vara helt utmattad efteråt. Då vägde jag dessutom 95 kg, vilket jag inte planerar att köra när jag gör GMU.

Min mentala (d v s när det gäller att gå långt, få ont i fötterna, ligga och frysa/vara blöt et cetera, är oändlig) uthållighet är enorm; jag är bara dålig på att springa långt.

Nåväl, tack för dina svar, Jorgel. Det har varit väldigt snällt av dig att svara.
Senast redigerad av randomman 2012-08-27 kl. 19:45.
2012-08-27, 20:21
Medlem
Citat:

Min mentala (d v s när det gäller att gå långt, få ont i fötterna, ligga och frysa/vara blöt et cetera, är oändlig) uthållighet är enorm; jag är bara dålig på att springa långt.

Nåväl, tack för dina svar, Jorgel. Det har varit väldigt snällt av dig att svara.

Det skadar aldrig att söka in och se vad RM och FM säger, så det tycker jag att du ska göra. Kolla med yrkesvägledaren om hur det ser ut på UndSäk-fronten, där kan det vara lite slappare emellanåt, om man inte är "inhämtning" utan mer analys. Dock är det SOU som gäller där.

Skulle vilja varna om för höga tankar om vad man klarar av och inte, för allt sätts i perspektiv när man väl är där och utför uppgifterna och då kan det vända rätt snabbt.

Men varsågod för svaren, och jag är glad att du förstod att jag inte på något sätt ville vara trakasserande utan informativ. Är det några fler frågor ang. GMU ska jag svara så gott jag kan. Kan även svara på drogtestfrågan; så vitt jag vet drogtestades inte vårat kompani alls under GMUn. Min pluton gjorde inte det iaf.
2012-08-27, 20:29
Medlem
AwZumes avatar
Citat:
Alla har väl något slags problem med att åka till kriget i Afghanistan?

För mig vore de:
1) de moraliska, då jag anser att Västvärlden inte har någon rätt att annektera ett land och sätta in det styre vi tycker passar (vilket jag självklart inte kommer nämna för någon psykolog eller militär).
2) värmen: uniform i 30-graders värme är inte trevligt.
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Nej, det största problemet är att du inte inser att du inte platsar i Försvarsmakten. Du har inte vad som krävs. Eftersom du inte vet vad som krävs kan du inte heller avgöra om du kommer att vara en tillgång eller en belastning.

Håller med "1911". Du ska för helvete inte vara i FM. Ditt sätt att tänka passar inte med värdegrunden och vad FM står för.
Död åt dig om du ljuger i rekryttestet och för psykologerna bara för att få en plats du absolut inte ska ha. Det kommer troligen ändå fram förr eller senare och då hoppas jag att du bli nertrampad i skit.
(Förövrigt är det betydligt närmare 40 än 30 grader i Afghanistan. Och hur vet du om det är trevligt eller inte med uniform i den värmen? Du har ju aldrig varit där och kan såldes inte avgöra det.)
2012-08-27, 21:16
Medlem
Mannuss avatar
Släpp fan inte in knarkare som Randomman i Försvarsmakten.
2012-08-27, 21:26
Medlem
Bubbaflexs avatar
Vad kan man förvänta sig i matväg? Jag är antagen till gmu start om en månad. Men är väldigt tränings fokuserad och ligger på frukost+3 mål mat om dagen bestående av lax,kyckling och kött. Är alltså van vid väldigt innehållsrik mat och har varit sen ett år tillbaka, någon som skulle kunna dela lite info kring mat förhållanden eller kanske själv är den lite "bitigare" varianten man och kan dela med sig om hur det gick?
2012-08-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaflex
Vad kan man förvänta sig i matväg? Jag är antagen till gmu start om en månad. Men är väldigt tränings fokuserad och ligger på frukost+3 mål mat om dagen bestående av lax,kyckling och kött. Är alltså van vid väldigt innehållsrik mat och har varit sen ett år tillbaka, någon som skulle kunna dela lite info kring mat förhållanden eller kanske själv är den lite "bitigare" varianten man och kan dela med sig om hur det gick?

Grönpåsarna är inte mycket att hänga i julgranen rent näringsmässigt, men de mättar magen en stund. I början av utbildningen får man dock frukost + lunch + middag + (på mitt förband) kvällsmål i form av mackor.

Hur eran "matutdelning" är upplagd kan nog bara kompaniets chefer svara på, men säkert är dock att ni får riktig mat i början, samt möjligtvis isolerad mat de första övningarna. Under fältdygn är det allt som oftast grönpåsar som gäller, och under aldrig ge upp-veckan kanske det inte ens är det, beroende på hur de lägger upp det.

Den riktiga maten håller snäppet över skolmat-klass och är helt okej tycker jag, man klagar inte. Grönpåsarna har ett par guldkorn och det debatteras alltid i plutonen vilka rätter som är goda, och vilka som inte är det :P

Personligen tyckte jag om currykyckling, orientalisk gryta(?), nån lammrätt i curry, chili con carne, samt några av de nya rätterna som jag knappt hann göra mig bekant med. De flesta rätter går helt klart att äta, men de jag radade upp var de jag klassar som "bättre än ok" :P

Lapskojsen smakar apa imo, så den lyckades jag alltid byta bort till någon som tyckte det var den godaste. Förvänta dig mycket byte av småskit såsom kex, chokladkakor, energybars osv.

Som ett ungefärligt svar på din fråga; har ni matsal så är det bara att käka så mycket du orkar, men under fältveckor så har du det du blir tilldelad och inte mer än så. Hoppas det svarade på några frågor
2012-08-27, 21:53
Medlem
wohoftws avatar
Citat:

Skulle vilja varna om för höga tankar om vad man klarar av och inte, för allt sätts i perspektiv när man väl är där och utför uppgifterna och då kan det vända rätt snabbt.

Där satte du huvudet på spiken Jorgel!

Det blir jobbigt på en helt annan nivå under GMU eftersom du utsätts för saker och ting du aldrig kommer i närheten av i det civila livet. Oerhört lärorikt, och absolut inte omöjligt på något sätt. Men man ska akta sig för att säga för mycket innan man själv fått känna på det hela lite
2012-08-27, 22:15
Medlem
Citat:
Det skadar aldrig att söka in och se vad RM och FM säger, så det tycker jag att du ska göra. Kolla med yrkesvägledaren om hur det ser ut på UndSäk-fronten, där kan det vara lite slappare emellanåt, om man inte är "inhämtning" utan mer analys. Dock är det SOU som gäller där.

UndSäk finns ju även som OP, och UndSäk som OP är väl mer analys, bearbetande av information, information om andra länders eventuella intentioner o s v, än UndSäk som SOU, som främst verkar vara att åka till Afghanistan och ta reda på vad som gäller/händer bakom fiendelinjer?

Varför menar du att det skulle vara mindre slappt ("slappt" som att slippa springa runt i skogen) som SOU-UndSäk, än som OP-UndSäk?

Jag har självklart mailat och frågat en massa frågor till FM, men svaren blir korta och i stil med "på MUST arbetar man med olika saker helt beroende på vem man är". Det jag inte får svar på via mail eller hemsida kör jag här.

Citat:
Ursprungligen postat av AwZume
Håller med "1911". Du ska för helvete inte vara i FM. Ditt sätt att tänka passar inte med värdegrunden och vad FM står för.
Död åt dig om du ljuger i rekryttestet och för psykologerna bara för att få en plats du absolut inte ska ha. Det kommer troligen ändå fram förr eller senare och då hoppas jag att du bli nertrampad i skit.
(Förövrigt är det betydligt närmare 40 än 30 grader i Afghanistan. Och hur vet du om det är trevligt eller inte med uniform i den värmen? Du har ju aldrig varit där och kan såldes inte avgöra det.)

Du är medveten om att precis varenda människa som ska in på GMU ljuger? Jag vet killar som har knarkat det mesta som finns att knarka, och varit riktiga "pundare" under högskole- och gymnasietiden, men som kommit in och genomfört GMU med gott resultat.

I princip ALLA unga killar har rökt hasch och testat diverse partydroger. Detta ljuger man om. Alla gör det. Tro vad du vill.

Men nej, jag tänker nog inte ljuga om mina värderingar. Där går gränsen för vad jag anser vara moraliskt försvarbart. Jag berättar sanningen och sedan får det bära eller brista.

Du är en jävligt dryg jävel. Och ja, nog fan fattar jag att det är varmt i Afghanistan, men det beror heeeeelt på årstid och plats, hur varmt det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
knarkare
Och nazister ska man släppa in eller?! idiotjäkel
2012-08-27, 23:18
Medlem
Citat:
Varför menar du att det skulle vara mindre slappt ("slappt" som att slippa springa runt i skogen) som SOU-UndSäk, än som OP-UndSäk?

Förlåt, är jag som inte riktigt har koll på UndSäk. I min pluton hade vi UndSäk fast de var endast SOU, ingen OP. Då fick jag höra av dem att det gick att få en mer analytisk roll som SOU-UndSäk också. Generellt låter det rimligast att OP är mer analytisk och SOU är mer inhämtning men det finns nog inga 100% bestämda roller.

Menade att just UndSäk med analytisk inriktning skulle vara en annan "slapp" befattning. Men vidhåller att det inte finns slappa befattningar, endast mindre slappa eller mer slappa :P
2012-08-27, 23:22
Medlem
corsair556s avatar
Citat:

I princip ALLA unga killar har rökt hasch och testat diverse partydroger. Detta ljuger man om. Alla gör det. Tro vad du vill.

Mest idiotiska jag hört på länge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in