2012-08-12, 18:30
Medlem
Hej,

Har sökt till GMU 1 som startar i Januari och jag har några frågor som jag gärna vill ha svar på.

1. Kan man öva på intelligenstesten som de har? Typ logiskt tänkande m.m. Har man inte räknat matte på ett tag är man lite ringrostig och man vill gärna vara i tipptopp på mönstringen så att man har fler valmöjligheter och slår sig bättre i konkurrensen. Finns det några bra hemsidor eller dylikt?

2. Jag har 3 grejer i belastningsregister.
- Ett brott (stöld) jag är dömd för när jag var 15 år gammal (idag 20).
- Offentlig urinering.
- Ej iaktagit väjningsplikt. (Personbil)

De 2 senaste är endast böter på plats och ingen rättegång eller dom har uttdelats. Så jag antar att de inte är lika allvarliga. Men hur ser försvaret på detta? Försämras mina chanser markant eller endast en gnutta?

3. Jag har även en skada på axeln kallad AC-luxation. Dock har full rörelse och full styrka i axeln. Ingen smärta eller dylikt som sitter i. Det enda är att det är en liten bula på min axel.

Utöver detta har jag mycket god fysik och genomsnittligt psyke (eller starkare enligt eget utsago).

Hur stor är chansen att jag får komma på mönstring? (tror ni utifrån det ni vet). Och hur stor är chansen att jag får göra GMU?
2012-08-12, 18:38
Medlem
Ska jag göra en adressändring till min adress som jag har under utbildningen? Hur ska ni göra?
2012-08-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Är det skillnad på halmstad och tex boden i gmu. Alltså olika övningar eftersom halmstad är väl luftvärn och boden är väl jägarbataljon?

GMU är samma för alla oavsett dom du är hemvärn eller Jägare.
Gmu är bara en grundutbild där ingen befattningsutbildning ingår, utan allt är samma för alla.
Det är tillomed kontrollerat hur många fältdygn man skall ha.

Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Hej,

Har sökt till GMU 1 som startar i Januari och jag har några frågor som jag gärna vill ha svar på.

1. Kan man öva på intelligenstesten som de har? Typ logiskt tänkande m.m. Har man inte räknat matte på ett tag är man lite ringrostig och man vill gärna vara i tipptopp på mönstringen så att man har fler valmöjligheter och slår sig bättre i konkurrensen. Finns det några bra hemsidor eller dylikt?

2. Jag har 3 grejer i belastningsregister.
- Ett brott (stöld) jag är dömd för när jag var 15 år gammal (idag 20).
- Offentlig urinering.
- Ej iaktagit väjningsplikt. (Personbil)

De 2 senaste är endast böter på plats och ingen rättegång eller dom har uttdelats. Så jag antar att de inte är lika allvarliga. Men hur ser försvaret på detta? Försämras mina chanser markant eller endast en gnutta?

3. Jag har även en skada på axeln kallad AC-luxation. Dock har full rörelse och full styrka i axeln. Ingen smärta eller dylikt som sitter i. Det enda är att det är en liten bula på min axel.

Utöver detta har jag mycket god fysik och genomsnittligt psyke (eller starkare enligt eget utsago).

Hur stor är chansen att jag får komma på mönstring? (tror ni utifrån det ni vet). Och hur stor är chansen att jag får göra GMU?

1. Logiskt tänkande går att träna upp. finns liknande tester på internet manb kan göra, sen spela typ schack för att öva upp tänk.

2. När du begått ett brott så finns detta med i Polisens belastningsregister i 5 år. Efter de försvinner de så med stölden borde det vara okej. Offentlig urinering ( Förargelseväckande beteende ) e ett lätt brott med endast böter i straffskala. Det tror jag inte dom kommer bry sig om. Gällande trafikbrott vågar jag ej svara hur dom tar hänsyn till det.

3. Har du inget problem med din axel så säger du inte det helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av johanvethut
Ska jag göra en adressändring till min adress som jag har under utbildningen? Hur ska ni göra?

Iom att du har 5 hemresor så behöver man ju egentligen inte adressändra om du bara skall göra GMU.
Då¨har du ju alla räkningar när du kommer hem på helgen Dina resor bestämmer du själv hur dom skall ligga.
2012-08-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
3. Har du inget problem med din axel så säger du inte det helt enkelt.

Nej, precis. Men har för mig att de, i internetblanketten, frågar om man har en skada i någon kroppsdel? Jag kan ju inte ljuga och säga "nej" - det märker dom pga att jag har en buckla på axeln. Däremot har jag för mig att de frågar om man har nå bestående men ifrån skadan och då tänkte jag svara "nej" och hoppas på att dom tar hänsyn till det.

Eller ska jag ljuga och säga att jag inte har nån skada?
2012-08-12, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Nej, precis. Men har för mig att de, i internetblanketten, frågar om man har en skada i någon kroppsdel? Jag kan ju inte ljuga och säga "nej" - det märker dom pga att jag har en buckla på axeln. Däremot har jag för mig att de frågar om man har nå bestående men ifrån skadan och då tänkte jag svara "nej" och hoppas på att dom tar hänsyn till det.

Eller ska jag ljuga och säga att jag inte har nån skada?

Nee, dom frågar först om du har en skada. Det är tillräckligt för dom. Är du besvärsfri till 100% så säg nej enligt min mening.
2012-08-13, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallepnken
16900:- före skatt under provanställningen(6 mån), om jag inte minns fel. Efter provanställningen får man lite mer.
Tack väldit vackre!!!!
2012-08-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Tack väldit vackre!!!!

Måste tyvärr göra dig besviken då det snarare på sin höjd ligger runt 16,300 kr.
2012-08-13, 09:54
Medlem
Ni som ska göra GMU, hur gör ni med adressändringen? Ska man göra en adressändring överhuvudtaget eller gör man bara en eftersändning?
2012-08-13, 10:43
Medlem
Ode-Ns avatar
Om man vill söka officersprogrammet, måste man då göra KMU först, om man bara har gjort GMU, men sedan varit anställd soldat?
2012-08-13, 10:59
Medlem
Vad har ni tänkt att söka denna omgången?
Har en lätt känsla att det kommer bli ett enormt söktryck på K3 som jägare...

Någon som vet hur många platser respektive förband tar in?
2012-08-13, 12:06
Medlem
wohoftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanvethut
Ni som ska göra GMU, hur gör ni med adressändringen? Ska man göra en adressändring överhuvudtaget eller gör man bara en eftersändning?

Nej jag tror bara det är onödigt. Mig veterligen så var det ingen under min GMU som gjorde det. Som sagts innan i tråden är det bara att ta allt med räkningar och sådant när du ändå har en fri hemresa.
2012-08-13, 13:34
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Jag har en fråga.

Det är så att jag har blivit dömd för ett brott som kommer att prekriberas i år och jag kommer inte söka förren nästa. Har jag då möjlighet att ljuga för försvarsmakten om mitt brott eller kommer de att kunna hitta min skamfläck i polisens register ändå? Jag kan säga att det är ett mycket milt brott, med endast 2 års preskriberationstid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in