2012-11-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Jag tror dom allra flesta klarar GMU. Under den individuella veckan så får personer som inte klarat en del moment prova på dom igen. Eller har jag missuppfattat frågan?

Du har fattat den rätt, dock så tror ja inte dem har något prov på lämpligheten! SÅ VA LITE NYFIKEN om de många som får nej som lämpliga efter utbildningen
2012-11-18, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Du har fattat den rätt, dock så tror ja inte dem har något prov på lämpligheten! SÅ VA LITE NYFIKEN om de många som får nej som lämpliga efter utbildningen

Är du en byfåne? Isåfall borde du vara rädd för att inte bedömas lämplig, är du däremot en helt normal människa med sunda värderingar som ser allvaret i yrket samt uppträder på ett ansvarsfullt sätt, så kommer du bli bedömd lämplig. I min kull blev samtliga bedömda lämpliga.
2012-11-18, 02:42
Avslutad
Jag har en fråga som lyder; om man söker till marinen som vapentekniker (http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/TeknikerMekaniker/Vapentekniker/)
Har man möjlighet att söka vidare till SOU efter en tid eller MÅSTE man välja en inriktning som är mot SOU när man mönstrar och väljer "inriktning"?
Senast redigerad av etux 2012-11-18 kl. 02:47.
2012-11-18, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Jag har en fråga som lyder; om man söker till marinen som vapentekniker (http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/TeknikerMekaniker/Vapentekniker/)
Har man möjlighet att söka vidare till SOU efter en tid eller MÅSTE man välja en inriktning som är mot SOU när man mönstrar och väljer "inriktning"?
Du kan absolut börja jobba som soldat och sedan efter ett tag söka in till SOU! Jag planerar själv att göra så, fast annan inriktning! Känns bättre att ha med lite erfarenhet i baggaget INNAN man börjar leda andra
2012-11-18, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Du kan absolut börja jobba som soldat och sedan efter ett tag söka in till SOU! Jag planerar själv att göra så, fast annan inriktning! Känns bättre att ha med lite erfarenhet i baggaget INNAN man börjar leda andra
Vad bra att höra. Ja exakt!
2012-11-18, 12:21
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Någon som vet om dem sätter IG på många efter gmu? Eller klarar genomsnittet att få g på lämplighetstest?

Dom allra flesta bedöms som lämpliga men inte alla. Vi hade ett par bortfall där personer bedömdes som icke lämpliga efter ha svurit åt befäl, gnällt i stor utsträckning och liknande. Men oroa dig inte, jobba på och gör ditt bästa hela tiden så kommer det gå galant
2012-11-18, 15:29
Medlem
Har lite frågor om officer yrket:

Någon som är det här? berätta lite gärna om hur dagarna ser ut!
Hur är utbildningen upplagd?
jag har hört att man kan göra någon termin utomlands någonstans i europa, men finns det möjlighet att göra någon termin utanför europas gränser också tror ni?

Har också hört att när man pluggar till officer har man bara 5 veckors sommarlov, stämmer det?

Tacksam för svar

Mvh Jonathan
2012-11-18, 15:31
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peear
Har lite frågor om officer yrket:

Någon som är det här? berätta lite gärna om hur dagarna ser ut!
Hur är utbildningen upplagd?
jag har hört att man kan göra någon termin utomlands någonstans i europa, men finns det möjlighet att göra någon termin utanför europas gränser också tror ni?

Har också hört att när man pluggar till officer har man bara 5 veckors sommarlov, stämmer det?

Tacksam för svar

Mvh Jonathan

Sök och du skall finna.
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-officer/
2012-11-18, 16:38
Medlem
Nabokis avatar
Det kanske har tagits upp tidigare i tråden men, är det möjligt att bli utslängd från GMU för att man inte klarar de fysiska kraven när.man väl är där? Att man springer för långsamt eller inte orkar med helt enkelt? Har tränat en del och klarade mönstringen fint, men cykla i 15 minuter är inte samma som att springa en mil. Är nervös över min kondition

Edit: Hur är det med rakning? Har sparat ihop till ett rätt fint skägg de senaste månaderna och vore tråkigt att skiljas ifrån det
Senast redigerad av Naboki 2012-11-18 kl. 16:52.
2012-11-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naboki
Det kanske har tagits upp tidigare i tråden men, är det möjligt att bli utslängd från GMU för att man inte klarar de fysiska kraven när.man väl är där? Att man springer för långsamt eller inte orkar med helt enkelt? Har tränat en del och klarade mönstringen fint, men cykla i 15 minuter är inte samma som att springa en mil. Är nervös över min kondition

Edit: Hur är det med rakning? Har sparat ihop till ett rätt fint skägg de senaste månaderna och vore tråkigt att skiljas ifrån det

Fysisk prestation betygsätts, så hänger du inte med så kommer du inte bli godkänd. Men upplägget är utformat så att man gradvis bygger upp konditionen. Man börjar på låg nivå och ökar allt eftersom utbildningen fortgår. Sedan sitter det, som med allt annat i det militära, i huvudet. Är du en sådan som ger upp så fort du blir lite trött, får lite ont eller annan motgång så har du valt fel yrke.
2012-11-18, 17:49
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naboki

Man ska vara väldigt dåligt tränad för att inte bli godkänd på GMU. Du behöver knappast vara orolig

Angående skägg så måste det vara minst 3 mm annars måste du raka dig
2012-11-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnystrom
Angående skägg så måste det vara minst 3 mm annars måste du raka dig

Detta är individuellt från förband till förband. Vissa tillåter inget skägg alls till en början, tex.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in